اخبار داغ

کارشناس مذهبی و قرآنی مطرح کرد

سه روز روزه و اهدای افطاری به نیازمندان طرحی برای تمرین تبعیت از اهل بیت(ع)

سه روز روزه و اهدای افطاری به نیازمندان طرحی برای تمرین تبعیت از اهل بیت(ع)
یک کارشناس مذهبی و قرآنی با تاکید بر اهمیت اطعام به نیازمندان، گفت: در طرح رسم ابرار، افراد سه روز روزه می‌گیرند و افطار خود را به نیازمندان می‌دهند که همنوایی و پیروی کردن از اهل بیت(ع) است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت‌الاسلام وحید بهرام پور کارشناس مذهبی و قرآنی در گفتگو با خبرنگار مرآت، با اشاره شان نزول سوره "هل اتی" و سنت حسنه اطعام به نیازمندان و مساکین، گفت: معروف ترین جریانی که در قرآن آمده جریان نزول سوره " هل اتی" است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

وی در تفسیر آیات "هل اتی" و داستان انفاق افطار اهل بیت(ع) اظهار کرد: امام حسن(ع) و امام حسین(ع) دچار بیماری شده بودند که حضرت علی(ع) و زهرا(س) نذر کردند حسنین از بیماری شفا یابند و سه روز روزه بگیرند و به نذر خود نیز وفا کردند.

,

این کارشناس قرآنی اضافه کرد: در این سه روزی که روزه گرفتند در هر روز، لحظه افطار نیازمندی اعم از مسکین و یتیم و اسیر به در منزل می آمدند و تقاضای طعام می کردند و هربار این حضرات این نیازمندان را بر خود مقدم دانستند و  حضرت علی(ع) و زهرا(س) که افطار خود را به نیازمند می بخشیدند، حسنین و کنیز آنها فضه نیز به تبع این بزرگواران افطار خود را بخشیدند.

,

بهرام پور با بیان اینکه خداوند  از نیت و کرامت این بزرگواران راضی شد و سوره "هل اتی" را در شان آنها نازل کرد، افزود: خوب است ما از این جریان الگو بگیریم و برای گرفتن حاجت خود به خصوص برای مشکل فرزند، سه روز روزه بگیریم.

,

وی بیان کرد: اخیرا شنیده می شود گروهی به این حرکت اهل بیت(ع) تاسی می کنند و برای همنوایی با این بزرگواران سه روز روزه می گیرند و افطار خود را به نیازمندان می دهند که هر چند این حرکت نمادین است ولی در حقیقت پیروی کردن واقعی از سیره اهل بیت است.

,

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه قرآن علاوه بر اینکه به مؤمنین دستورالعمل‌های کلی می‌دهد پیغمبر و اهل بیتش را به عنوان نمونه های قابل تاسی معرفی می‌کند، ادامه داد: تاسی کردن از این بزرگواران در اطعام دادن و رسیدگی به فقرا از دستورات قرآنی است.

,

بهرام پور با اشاره به اینکه خداوند برای اطعام نیز احکام و آداب قرار داده است، تصریح کرد: اگر اطعام دادن پیامبر(ص) یکی دو بار می‌بود برایش احکام گفته نمی‌شد، پس سنت اطعام به مردم و نیازمندان اقدام همیشگی پیامبر اکرم(ص) و از سیره انبیا بوده است.

,

وی اظهار کرد: قبل از اینکه فقیری اظهار نیاز و اطعام کند، پیامبر اکرم(ص) خود آنها را برای اطعام دعوت می کرد که در سوره احزاب خداوند به مردم می فرماید وقتی برای غذا خوردن به منزل پیغمبر می روید، بعد از موعد نروید و وقتی غذایتان را خوردید نیز زود برگردید و وقت پیامبر را نگیرید.

,

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه در قرآن کریم در زمینه اطعام در سوره‌های مختلف مکرر تاکید شده و در خصوص اهمیت انفاق در سوره بقره بسیار پرداخته شده است، افزود: وقتی یک مال در راه خداوند بدهیم نزد پروردگار حداقل 700 برابر می شود.

,

بهرام پور انفاق را جزو بالاترین اعمال دانست و تصریح کرد: در قرآن کریم هرکجا از نماز سخن گفته شده در کنار آن زکات نیز آمده و زکات نیز انفاق برای فقرا و مساکین است.

,

وی خاطرنشان کرد: روزگاری که گرانیست و فقرا زیاد هستند، اطعام دادن توصیه ویژه‌ای شده و تاسی کردن به سیره اهل بیت(ع) در این امر اقدام بسیار خوبی است.

,

این کارشناس قرآنی با تاکید بر اهمیت اطعام به نیازمندان، گفت: خداوند می فرماید کسی می تواند از راه پیچیده قیامت عبور کند که اهل اطعام به گرسنگان و رسیدگی به بیچارگان باشد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه