علت اصلی تاکید پیامبر و اعزام نمایندگان به نقاط مختلف جهت حضور مسلمانان در آخرین حج حضرت خاتم(ص)، بدین جهت بوده تا همه مسلمانان شاهد اعلام امامت حضرت علی(ع) از سوی خداوند توسط سیدالاوصیاء(ص) باشد تا برای ابد این واقعه قابل انکار نباشد.[
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ، غدیر مهمترین روىداد تاریخى عصر پیامبر اکرم صلىاللهعلیهوآله است که طى آن بر امامت حضرت على علیهالسلام براى مسلمانان تأکید شد. از این رو مورخان به شدت به این جریان توجه داشته و هنگام بحث در مورد جانشینى پیامبر صلىاللهعلیهوآله، آن را به عنوان اساسىترین دلیل براى حقانیت امامت امام على علیهالسلام میدانند.
تشیع بر این اعتقاد است که موضوع امامت و خلافت و جانشینی پیامبر اکرم(ص)، با تعیین خداوند و اعلام پیامبرش ثابت میشود بر خلاف اهل سنت که در نوع تعیین امام اختلاف دارند؛ چراکه حداقل ابوبکر و عمر و عثمان به سه صورت متفاوت بر مسند خلافت تکیه زدند. اما سوال مهم این است که کدام یک منشأ قرآنی داشته و کدام یک بر خلاف قرآن کریم بوده است.
اینهمه شاهد و انکار؟!
برخی از روایات، تعداد حاضران در ماجرای غدیرخم را ده هزار نفر گزارش کردهاند. عیاشى ذیل آیه 67 سوره مائده از امام صادق علیهالسلام نقل مىکند: من تعجب مىکنم از اینکه شخص با آوردن دو شاهد حقش را مىگیرد، اما على بن ابىطالب علیهالسلام با ده هزار شاهد حقش ضایع شد.
نویسنده کتاب جامع الاخبار طبق نقلى، جمعیت حاضر در غدیر را هفده هزار نفر دانسته است. وى مىنویسد: دوازده هزار نفر از یمن و پنج هزار نفر از مدینه همراه رسول اکرم صلىاللهعلیهوآله بودهاند.
عبدالملک عاصمى شافعى از نویسندگان اهل سنت مىنویسد: پیامبر براى حجهالوداع از مدینه خارج شد، در حالى که نود هزار یا 114 هزار نفر همراه وى بودند.
مقدمات مهم برای موضوع مهمتر
اما آنچه که ارزش تامل و تعمق دارد، علت گردآوری مسلمانان پس از فراغت از حج است که همه راهی شهرهای خود شده بودند. دستور بازگشت حجاجی که منطقه را ترک کرده بودند و تاکید رسولالله(ص) بر رسیدن حجاج عقب مانده و دستور برای آماده کردن جایگاه سخنرانی آنهم در منطقهای بغایت گرم، میتواند راهنما و ادله محکمی باشد بر انگیزه و فلسفه غدیر.
سید بن طاووس روایتى از زبان یکى از حاضران در غدیر به این صورت نقل مىکند: ما زمانى به غدیر رسیدیم که اگر تکه گوشتى را روى زمین مىانداختى از شدت گرما پخته مىشد. نویسنده کتاب الهدایة الکبرى روایتى را از زبان امام على علیهالسلام نقل مىکند که طبق آن، امام فرمود: و آن روز (غدیر) روزى بسیار گرم بود که طفل از شدت گرما پیر مىشد.. قاضى نعمان نیز روایتى را به این صورت به نقل از زید بن ارقم نقل کرده که هیچ روزى گرمتر از روز غدیر ندیده بودیم.
آیات بیان شده در مورد واقعه غدیر
با توجه به اهمیت موضوع رخ داده در غدیر خم و تبدیل آن به واقعه غدیر و همچنین اهمیت داشتن این مسأله در جهان اسلام، ابتدا باید به دستورات خداوند و استشهاد پیامبر (ص) و نزول آیات قرآن دراین زمینه توجه داشت؛ چرا که اصولا خداوند و پیامبر اکرم (ص) زمینه این رخ داد بزرگ اعتقادی وتاریخی را رقم زده اند و همچنین به تأیید و نصرت پرداختهاند. به نمونههایی از این آیات و روایات توجه میکنیم و معتقدیم که خداوند و پیامبر (ص) بیان خویش را برای امامت و رهبری جامعه به خوبی بیان نموده و ما شیعیان به تبعیت از این آیات بر اعتقادمان استوار میمانیم. اکنون به تبیین واقعه غدیر با زبان آیات قرآن که به صورت شأن نزول و یا تأویل و استشهاد بوده و از مهمترین اسناد و مدارک شیعه برای این اعتقاد است، میپردازیم.
آیات سوره عنکبوت
پیامبر اکرم (ص) بعد از اینکه در حجة الوداع، مناسک حج را بطور کامل بجا آورد و آثار جاهلیت را نابود کرد و حجرالاسود را در مکان اصلی خود قرار داد و یک روز در مکه اقامت گزیدند، در این حال جبرئیل، آیات اول سوره عنکبوت را نازل کرد:بسم الله الرحمن الرحیم الم(۱) آیا مردم گمان کردند همین که بگویند: ایمان آوردیم به حال خود رها میشوند و آزمایش نخواهند شد؟!(۲) ما کسانی را که پیش از آنان بودندآزمودیم (و اینها را نیز امتحان میکنیم )باید علم خدا درباره کسانی که راست میگویند و کسانی که دروغ میگویند تحقق یابد (۳) آیا کسانی که اعمال بد انجام میدهند گمان کردند بر قدرت ما چیره خواهند شد؟! چه بد داوری میکنند.
و سپس ازطرف خداوند به پیامبر (ص) دستور داد که باید علی بن ابی طالب (ع) را به جانشینی خویش معرفی کنید ومردم با توجه به آن به فتنه مبتلا میشوند.
آیات آخر سوره حجر
قبل از واقعه غدیر، دستور غیر علنی خداوند برای تعیین جانشینی علی(ع) به پیامبر(ص) داده شد.عایشه و حفصه این خبر را برای پدران خود فاش کردند(درحالی که پیامبر به آنها دستور داده بود که تا قبل از دستور علنی خداوند آن خبر را برای کسی فاش نکنند) و آنها به کمک منافقین دیگر نقشه قتل پیامبر (ص) کشیدند. در این لحظه جبرئیل با این آیات نازل شد:
به پروردگارت سوگند، (درقیامت) از همه آنها سوأل خواهیم کرد(۹۲) از آنچه عمل میکردند!(۹۳)آنچه را مأموریت داری، آشکارا بیان کن؛ و از مشرکان روی گردان (و به آنها اعتناءنکن)(۹۴) ما شر استهزاء کنندگان را از تو دفع خواهیم کرد(۹۵)
آیه ابلاغ
امام باقر (ع) در بیان این آیه فرمودند: خداوند به پیامبر (ص) دستور داد تا مردم را به ولایت علی(ع) خبر دهد و از سوئی آیه اطاعت از اولی الامر نازل شد و این درحالی بود که مردم تردید داشتند که خداوند به پیامبر (ص) دستور داد تا ولایت اولی الامر را تفسیر کند و شخص ولی که کسی جز علی بن ابی طالب (ع) نیست را به مردم معرفی نماید.در این موقعیت پیامبر خوف داشت که منافقین بر علیه اواقدامی کنند و کار ایشان ناتمام شود، پس خداوند این آیه را نازل نمود:
ای پیامبر! آنچه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده است، کاملا (به مردم) برسان؛ و اگر نکنی،رسالت او را انجام نداده ای. خداوند تو را از(خطرات احتمالی) مردم، نگاه میدارد؛ و خداوندجمعیت کافران (لجوج) را هدایت نمیکند.
آیات ۱-۲ و ۵۱-۵۲ سوره قلم
امام صادق (ع) در محل غدیر، به حسین جمال فرمودند: وقتی که پیامبر اکرم (ص) در این مکان دست علی (ع) را گرفت و فرمود هر که من مولای او هستم،پس علی مولای اوست. چهار تن (منافقین مشهور) از کسانی که در طرف راست خیمه ایستاده بودند، به پیامبر (ص) (در حالی که دست علی (ع) را بلند نموده بود) نگاه میکردند، یکی از ایشان گفت: به او نگاه کنید که چگونه چشمانش مانند چشمان دیوانه میگردد. دراین هنگام جبرئیل نازل شد و به پیامبر (ص) عرضه داشت که آیه و ان یکاد الذین کفروا...بخواند و ذکر در این آیه علی بن ابی طالب (ع) است.
نزدیک است کافران هنگامی که آیات قرآن را میشنوند باچشم زخم خود تو را از بین ببرند و میگویند او دیوانه است؛ درحالی که او نیست مگر مایه بیداری جهانیان(۵۲)
پیامبر (ص) نیز این آیات را قرائت نمودند: بسم الله الرحمن الرحیم ن و القلم و مایسطرون ما أنت بنعمة ربک بمجنون.
آیه اکمال دین
بعد از اینکه پیامبر (ص) در حضور مسلمانان ولایت علی (ع) را اعلام نمود، این آیه نازل شد.
امروز، کافران از (زوال) آیین شما مأیوس شدند؛بنابراین، از آنها نترسید؛ و از (مخالفت) من بترسید! امروز، دین شما را کامل کردم؛ و نعمت خودرا بر شما تمام نمودم؛ و اسلام را به عنوان آیین (جاودان) شما پذیرفتم.
آیه درخواست عذاب
پس از آنکه رسول الله (ص) امیر المومنین علی (ع) رادر روز غدیر خم به خلافت منصوب نمود و درباره اوفرمود: هر کس که من مولای او هستم، علی مولای اوست. این خبر در شهرها منتشر شد. روزی شخصی به نام مالک بن حارث فهری نزد پیامبر (ص) آمد و گفت: تو به ما دستور دادی به یگانگی خدا و اینکه تو فرستاده او هستی، شهادت دهیم، ما هم شهادت دادیم. سپس به جهاد و حج و روزه و نماز و زکات دستور دادی، ما نیز پذیرفتیم. اما به اینها راضی نشدی تا اینکه این جوان (حضرت علی (ع) را به جانشینی خود منصوب کردی و گفتی که هر که من مولای او هستم، علی مولای اوست. آیا این از ناحیه خداست یا از سوی خودت؟ پیامبر (ص) در جواب فرمود: قسم به خدائی که جز او معبودی نیست، این از ناحیه خداست. حارث بن نعمان خشمگین شد و روی برتافت؛ در حالی که میگفت: خداوندا! اگر این سخن محمد(ص) حقیقت است،سنگی از آسمان بر ما بباران تا ذلتی برای اول ما باشد و عبرتی برای آیندگان ما و اگر گفته محمد (ص) دروغ است بر او عذابی وارد کن.
اینجا بود که سنگی از آسمان بر سرش فرود آمد و او را کشت و این آیات نازل گشت:
تقاضاکننده ای، تقاضای عذابی نمود که واقع شد. این عذاب مخصوص کافران است، وهیچ کس نمیتواند آن را دفع کند.
آیه ۲۰ از سوره سبأ
روایت شده که ابلیس به صورت پیرمردی به نزدپیامبر (ص) رفت و گفت: ای محمد چقدر بیعت کنندگان با پسر عموی تو کم تعداد هستند. در این حال خداوند این آیه را نازل نمود:
(آری) به یقین، ابلیس گمان خود را درباره آنها محقق یافت که همگی از اوپیروی کردند جز گروه اندکی از مومنان.
سپس منافقین (ابوبکر و عمرو...) نقشه ترور پیامبر (ص) را طراحی کردند.
آیه ۷۴ سوره توبه
بعد از واقعه غدیر خم هنوز پیامبر (ص) به مدینه نرسیده بود که عده ای از منافقین (خلفای غاصب ویارانشان) تصمیم به قتل پیامبر (ص) گرفتند. پیامبر (ص) آگاه شد و آنان را رسوا نموده وبازخواست کرد، در حالی که آنان بر انکار آن طرح قسم میخوردند:
خداوند نیز این آیات را نازل کرد: به خدا سوگند میخورند که (در غیاب پیامبر (ص)، سخنان نادرست) نگفته اند؛ در حالی که قطعا سخنان کفرآمیز گفته اند؛ و پس از اسلام آوردنشان، کافر شده اند؛ و تصمیم (به کارخطرناکی)گرفتند، که به آن نرسیدند. آنها فقط از این انتقام میگیرند که خدا و رسولش، آنان را به فضل (و کرم) خود، بینیاز ساختند و (با این حال) اگر توبه کنند، برای آنها بهتر است؛ و اگر روی گردانند، خداوند آنها را در دنیا و آخرت، به مجازات دردناکی کیفر خواهد داد؛ و در سراسر زمین،نه ولی و حامی دارند و نه یاوری.
آیه۸۰ سوره زخرف
پس از واقعه غدیر یکی (از منافقین که بعد به غصب خلافت پرداخت) گفت: هرگز، به خدا قسم نبوت و خلافت در یک خانواده جمع نمیشود و بعد از پیامبر (ص) به این خانواده خمس نخواهیم داد.
در این حال این آیه نازل شد: آیا آنان میپندارند که ما اسرار نهانی و سخنان در گوشی آنان را نمیشنویم؟! آری، رسولان (و فرشتگان) ما نزد آنها هستند و مینویسند.
آیه ۷ سوره مجادله
ام ابرموا امرا...وابوبکر و عمر و سالم و مغیرة بن شعبه وعبدالرحمن بن عوف با هم پیمان نام های برای نقض پیمان خویش با ولایت علی (ع) نوشتند و نویسنده این پیمان نامه ابوعبیدة جراح بود. خداوند این آیه رادر این مورد نازل نمود:
بلکه آنها تصمیم محکم بر توطئه گرفتند؛ ما نیز اراده محکمی(درباره آنها)داریم.
همچین این آیه نیز در این مورد نازل شده است:
آیا نمیدانی که خداوند آنچه را درآسمانها و آنچه را که در زمین است میداند؛ هیچگاه سه نفر با هم نجوا نمیکنند مگر اینکه خداوند چهارمین آنهاست، و هیچگاه پنج نفر باهم نجوی نمیکنند مگر اینکه خداوند ششمین آنهاست، ونه تعدادی کمتر و نه بیشتر از آن مگر اینکه او همراه آنهاست، هرکجا که باشند.سپس روز قیامت آنها را از اعمالشان آگاه میسازد، چرا که خداوند به هرچیزی داناست.
آیه ۹ سوره بقره
بعد از واقعه غدیر و بیعت ابوبکر و عمر و سران قریش با امیر المومنین (ع) و اظهار خشنودی منافقانه ایشان برای پیامبر (ص)، با خود پیمان بستند که این امر را از علی (ع) غصب کنند. خداوند نیز به نیرنگ این گروه اشاره دارد و میفرماید:
میخواهند خدا و مومنان را فریب دهند؛ در حالی که جز خودشان را فریب نمیدهند؛ اما نمیفهمند.
آیاتی دیگر از قرآن
جابر بن عبد الله انصاری میگوید: وقتی که پیامبر (ص) در روز غدیر خم، علی (ع) را (بر مسند خلافت) نصب نمود، عدهای (عمر) گفتند: چه بیزحمت بازوی فرزند عمویش را بالا میبرد و دیگری (ابوبکر) گفت: چه راحت به کارش بالا میدهد و درادامه قسم خورد که نشنیدم و اطاعت نمیکنم و متکبرانه با هم از آن مکان دور شدند. پس خداوند این آیه را نازل نمود .
آیا کسانی که در دلهایشان بیماری است گمان کردند خدا کینههایشان را آشکار نمیکند؟!
آیه تهدید پیمان شکنان
حدود پنج ماه پس از واقعه غدیر خم جماعتی از منافقین در منزل ابیبکر جمع میشوند و پیمان نامهای را بین خود مینویسند تا پیمان خود در غدیر را نقض کنند و حکومت را بعد از رسول الله (ص) غصب کنند. این پیمان نامه بعد از اتفاق نظر این منافقین به دست سعید بن العاص الاموی نوشته میشود و آن نامه را به ابوعبیدة میسپارندتا آن را در کعبه قراردهد.بعدا ابوعبیدة جراح آن را درون کعبه پنهان میکند. پیامبر اکرم (ص) بعد از نماز صبح تا طلوع آفتاب به ذکر خدا مشغول بودند که متوجه ابوعبیدة شدند. او را اینگونه موردخطاب قرارداد: مبارک باشد بر تو، چه کسی مانند تو است. تو مورد اعتماد این امت (منافقین) شدی. سپس این آیه را قرائت فرمودند: پس وای بر آنان که نوشتهای با
دست خود مینویسند؛ سپس میگویند: این از طرف خداست. تا آن را به بهای کمی بفروشند. پس وای بر آنها از آنچه بادست خود نوشتند؛ پس وای بر آنان از آنچه از این راه به دست میآورند!
در ادامه حضرت بطور کنایه این منافقین را نکوهش نمود وتوطئه ایشان را گوشزد کرد و فرمود اگر خداوند دستور اعراض از این افراد را نمیداد گردنشان را قطع میکردم. حذیفة بن یمان از مومنان حقیقی میگوید به خدا قسم وقتی کلام پیامبر (ص) به اینجارسید، منافقین مذکور به شدت از ترس میلرزیدند و کسانی که در آن مجلس حضور داشتند مقصود رسول الله (ص) را فهمیده بودند.
اثبات عقلانی ولایت حضرت علی (ع) در غدیرخم
ابتدا باید دقت شود که مسئلهی ولایت امیر المومنین در غدیر خم امری انتصابی از جانب حق تعالی میباشد و امر انتصاب نیز به وسیلهی «نقل» به دیگران ابلاغ و اطلاعرسانی میشود. لذا در مبحث اثبات ولایت حضرت در غدیر خم و یا مصدایق آن، اگر چه دلایل عقلی نیز وجود دارد، اما این اصرار را نپذیرید که حتماً از طریق غیر نقلی به اثبات رسد. چرا که این ترفندی برای کمرنگ کردن نقش حدیث غدیرخم که مستند اهل تشیع و تسنن است می باشد. به هر حال برای اثبات عقلانی ولایت امیرالمومنین علی علیه السلام در غدیر خم توجه شما را به ماجرایی جالب دعوت میکنم که در آن به خوبی این امر اثبات شده است:
یکی از بزرگان می گوید: روزی یکی از دوستان سنی به دیدنم آمده بود. گفتگوی مفصلی درباره حقانیت اهل بیت داشتم از جمله به خطبه ی حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) در غدیر خم استناد کردم.
ایشان می گفت : مولا در این حدیث به معنای دوست آمده است .
نهایتا هر چه دلیل آوردم قبول نکرد . خداحافظی کرد و به سمت بلوچستان حرکت کرد.
یک ساعت از رفتنش گذشته بود که به او زنگ زدم و گفتم : کار خیلی مهمی با شما دارم باید برگردی!!!
گفت : من باید بروم؛ وقت ندارم برگردم؛ خانواده ام منتظرم هستند چه کارم داری؟ در تلفن بگو!!
گفتم: کار مهمی دارم؛ تلفنی نمی توانم بگویم باید خودت اینجا باشی. خیلی اصرار کردم و به زور برگشت.
وقتی به من رسید گفت: چه کار مهمی داری که من را از این همه راه برگرداندی؟
گفتم: می خواستم بهت بگم: دوستت دارم.
گفت: همین!!
گفتم: بله. همین را خواستم به شما بگویم.
دوستم ناراحت شد و گفت: خانواده ام منتظرم بودند و باید می رفتم این همه راه من را برگرداندی که بگویی دوستت دارم!! اذیت می کنی؟
گفتم: سوال من همین جا است چطور وقتی شما با عجله به سمت خانواده ی منتظرتان می روید، و شما را از راهتان که می روید بر می گردانم تا به شما بگویم دوستت دارم؛ ناراحت می شوی و در عقل من شک می کنی !! ولی وقتی پیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله) دهها هزار نفر را که با عجله به سمت خانواده ی خود که آماده ی استقبال از آنها بودند، می رفتند سه روز در زیر آفتاب سوزان ، معطل کردند که فقط بگوند: هر کس من را دوست دارد علی (علیهالسلام) را دوست بدارد. این کار پیامبر (صلی الله علیه و آله) عاقلانه بود! آیا این اقدام پیامبر (صلی الله علیه و آله) ناراحتی مسلمانان را در پی نمی داشت؟؟ آیا آنها در عقل چنین پیامبری شک نمی کردند؟
با این کاری که کردم دوستم با تمام وجود احساس کرد که چه حرف خنده داری زده است و اقرار کرد که پیامبر در جریان غدیر خم، نکته ی مهمتری می خواست بیان کند و الا بیان دوستی علی (علیهالسلام) نیازی نبود مسلمانان را از راهشان برگردانند.
ادامه دلائل عقلی امامت و غدیر
غرض اصلی نصب امام، حفظ دین، اجرای فرائض الهی، اقامه حدود، رفع ظلم و گرفتن حق مظلوم از ظالم، خشکاندن ریشه فتنه و فساد، ترغیب مردم به پرستش خدا و اجتنابشان از محرمات است و اگر امام، معصوم نباشد، چنین غرضی منتفی است؛ زیرا گفتار و رفتار امام غیر معصوم، برای دیگران حجت نیست.
پس لزوم امامت و عصمت امام را از دیدگاه عقل چنین میتوان گفت که امامت دنباله نبوت است؛ یعنی خداوند که بشر را برای رسیدن به کمال و سعادت آفریده است، باید برای راهنمایی او به سوی کمال، پیامبرانی معصوم مبعوث کند؛ برای دنبال شدن این راه بعد از رحلت پیامبرش نیز باید جانشینان معصومی برای آنان قرار دهد تا جامعه انسانی در پرتو هدایت وی به سوی کمال راه پوید.
وجود امام معصوم، بیگمان از مصادیق لطف است؛ زیرا پیشوایی که مردم را از فتنه و فساد و ظلم باز میدارد و با گفتار و رفتار خود زمینه را برای ادای تکالیف هموار و آنان را به پاس داشتن عدالت و انصاف و مروت و دوری از ظلم و گرفتن حق مظلوم از ظلم و اقامه حدود الهی و توجه به خداوند ترغیب میکند، لطف بر بندگان خواهد بود.
در خصوص اهمیت و جایگاه دیگر امامت میتوان گفت: آنچه بهعنوان یک نیاز بشر قابل تعریف است نیاز بشر به رهبری است، بشریت در تمام اعصار و دورهها نیازمند رهبری است، خداوندی که به زنبور عسل وحی میکند تا برود و شیره گُلها را بمکد و از حلاوت شهد گُلها عسل را برای بهداشت و سلامت و تغذیه انسان به وجود بیاورد امکان دارد رهبری جامعه اسلامی را بعد از پیغمبر بدون افسار و بدون جانشین بگذارد.
سومین ضرورت امامت که هم واقعه غدیر را تایید میکند و هم ضرورت امامت اشاره دارد، عدالت و اجرای عدالت بهعنوان یکیاز اصول دین است خداوند متعال در قرآنکریم به کرات از واژگان میزان و ترازو و عدالت را بهعنوان یکیاز ارکان دین تعریف کرده است این در حالیاست که مولای متقیان امیرمؤمنان(ع) شهید راه عدالت است و بهسبب عدالتپیشگی و اجرای عدالت به دست شقیترین افراد در محراب عبادت به شهادت میرسد.
غدیر؛ بارزترین جلوه تشیع
عید غدیر خُم از با فصیلتترین و مهمترین اعیاد اسلامی است برای ارج نهادن به این روز بزگ که عید ولایت و امامت و روز اکمال دین و اتمام نعمت است، اعمال و آدابی است که ازجمله میتوان به عید گرفتن، جشن و شادی، تبریک و تهنیتگویی به یکدیگر، روزه گرفتن، به دیدار یکدیگر رفتن، وسعت و گشایش به خانواده دادن، احسان و نیکی و صدقه دادن، خواندن نماز و دعاهای مخصوص آن روز، اشاره کرد.
امام علی(ع) فرموده است: «در روز غدیر، به برادران خود نیکی کنید، به خانواده وسعت ببخشید و اظهار شادی و ابراز شادمانی کنید» و امام صادق(ع) نیز فرموده است: «روز غدیر روز عبادت و نماز و سپاسگزاری به درگاه خدا و روز شادمانی است، بهخاطر منتی که با ولایت ما خداوند بر شما نهاد دوست دارم که شما این روز را روزه بگیرید».
حضرت امام رضا(ع) را در روز عید غدیر دیدند که جمعی از اصحاب در محضرش بودند حضرت آنان را برای افطار نگه داشت و به خانههای آنان گندم و هدایا و خلعتها و کفشها و انگشترهایی فرستاد و حال و روز آنان را دگرگون ساخت و برای آنان از فضیلت و سابقه این روز فرمود گرامیداشت این روز و توجه بیشتر به خدا و شکر بر نعمت ولایت و اهتمام ورزیدن به این موسم عظیم و عید بزرگ، از توصیههای اکید پیامبراکرم(ص) و امامان معصوم(ع) است و شیعه را سزاوار است که در احیای این روز و تعظیم شعائر، بیشتر بکوشند.چراکه غدیر بارزترین جلوه تشیع و خط ولایت است.
از دیگر اعمالی که در غدیر انجام دادن آن سفارش شده میتوان از افطاری دادن، برادر شدن، جشن گرفتن، پوشیدن لباس پاکیزه، شادی کردن، عمل صالح انجام دادن، مهربانی و عطوفت، کمک به دیگران، صلوات فرستان، مهمان کردن، نماز، نیکی، صدقه دادن و ... اشاره کرد.
انقلاب اسلامی، محصول غدیر است
همه ناظران بینالمللی و پژوهشگران نهضتهای تاریخ به این حقیقت معترفند که انقلاب اسلامی ملت بزرگ ایران نتیجه اعتقاد مردم به ولایت و امامت و اطاعت از فرهنگ ولایی در پیروی از رهبر و مرجع دینی بوده و رهبری امام خمینی(ره) توانست نهضت را در مسیر درست مقابله با توطئههای درهم تنیده نظام سلطه به رهبری امریکا قرار دهد و با سرعت باورنکردنی این نهضت را به پیروزی برساند.
تداوم انقلاب بویژه پس از ارتحال رهبر فقید جمهوری اسلامی ایران نیز مرهون همین اعتقاد و اعتماد ملت ایران به ولایت و امامت و رهبری معطوف به غدیر است. رهبر معظم انقلاب، جلوهای زیبا از ولایت غدیری است که شهد شیرین ان به کام جان ملت ایران جاری و مورد شکر و سپاس این ملت ولایی و متدین میباشد.
انتهای پیام/
ارسال دیدگاه