امام جمعه بهاباد گفت: گرامیداشت عدیر نباید در برگزاری جشن و اطعام خلاصه شود بلکه کار باید توسعه یابد و گسترش پیدا کند و به عنوان یک اندیشه ناب اسلامی -و نه صرفا به عنوان اندیشه شیعی- مطرح شود.[
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، حجتالاسلام علیاکبر ابراهیمی بشکانی در گفتگو با خبرنگار یزدرسا، ضمن تبریک عید بزرگ غدیر خم، گفت: برای رخدادهایی چون غدیر باید پروندههای جدایی باز شود و این رخدادها از زوایای مختلفی بررسی شود.
, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا,وی افزود: اولا ما داریم حادثهای را بررسی میکنیم که حدود 1400 سال قبل رخ داده است، از اینجا نیاز داریم که این حادثه را از نظر رفتارها و نگرشهای اجتماعی و دید مردمی ببینیم جوامع 1400 سال قبل چه جوامعی بودند.
امام جمعه بهاباد ادامه داد: مطلب دوم اینکه برای حادثهای مثل غدیر مقدماتی ایجاد شد، پیامبر وقتی که در سال قبل از حجشان دوبار سوره نصر بر ایشان نازل شود، میفرمایند امسال سال آخر عمر من است و من میخواهم بروم حجالوداع و حج انجام دهم؛ در واقع همه را ایلات، عشایر و طوایف را خبر میکنند.
ابراهیمی بشکانی خاطرنشان کرد: پیامبر زمان حج با مردم رفت و آمد داشت و در آن رفت و آمدها خبری نبود، تا اینکه به محل غدیر میرسند و آنجا از هم جدا میشوند اما به یکباره پیامبر دستور میدهند که همه جمع شوند و برای مردم که چند روزی با پیامبر بودند این سئوال پیش میآید که مطلب چیست که ما باید دوباره برگردیم.
وی با اشاره به ابلاغ رسالت در غدیر خم اظهار داشت: در قرآن و در سوره مائده خداوند خطاب به پیامبر میگوید اگر رسالتت را ابلاغ نکنی کأنه هیچ کار نکردهای.
این کارشناس مذهبی یادآور شد: نکته قابل توجه این است که چه چیزی موجب شده تا مردم این حادثه مهم را توانستند به سرعت به یک مسئله عادی تبدیل کنند؟! وگرنه اصل آن را که کسی در آن اختلافی ندارد یعنی از اول تا کنون در این بستر 1400 ساله تاریخی کسی در اصل موضوع تردیدی نکرده است و مسئله تفسیری است که میکنند.
ابراهیمی بشکانی عنوان کرد : طبری از حامیان اهل بیت علیهمالسلام نیست و کسانی که تاریخ را خواندهاند میدانند که او چه اجحافهایی در حق اهل بیت علیهمالسلام کرده است، اما همین فرد دو جلد کتاب در جمعآوری روایات غدیر نوشته است.
وی تأکید کرد: ولایت در غدیر انتخاب شد که البته اصلش انتصابی است که از جانب خدا بود و پیامبر(ص) معرفی فرمودند و مسئله رهبری جهان اسلام در راستای نبودت و در قالب و قامت امامت است.
امام جمعه بهاباد تصریح کرد: این اشتباه است که ما تصور کنیم پیامبر خلیفه انتخاب کرد، بلکه بحث امامت است، یعنی کسی که مفسر وحی باشد، کسی که مثل پیامبر اشتباه نکند. اینکه ما رفته رفته خلافت را جای امامت بنشانیم این اجحاف بسیار بزرگی است و باید جلوی این انحراف در کتابها و نوشتهها و منابع گرفته شود.
ابراهیمی بشکانی گفت: جایگاه، جایگاه امامت است و امامت یعنی کسی که وحی را عین پیامبر میفهمد و آنچه از قران و احکام بیان میکند، عین دستور خداوند متعال است.
وی افزود: گرامیداشت عدیر نباید در برگزاری جشن و اطعام خلاصه شود بلکه کار باید توسعه یابد و گسترش پیدا کند و به عنوان یک اندیشه ناب اسلامی -و نه صرفا به عنوان اندیشه شیعی- مطرح شود.
امام جمعه بهاباد اظهار داشت: این غلط است که بگوییم اینها صرفا جز افکار پیروان اهل بیت علیهمالسلام است، بله پیروان اهل بیت علیهمالسلام این حقیقت را گرفتند و ادامه دادند اما اصل یک مسئله اسلامی است و جایگاهی شبیه جایگاه نبوت دارد.
ابرهیمی بشکانی خاطرنشان کرد: اگر کسی با علم و آگاهی منکر ولایت شود، قطعا و یقینا منکر نبوت حضرت محمد(ص) شده است؛ حالا آن کسانی که نمیدانند و دسترسی ندارند، حسابشان جداست، اما کسانی که میدانند اما روی تعصبات و غرضها مسئله غدیر را میپوشانند در پیشگاه الهی مسئول هستند و خداوند هم از این مسئله که اکمال دین است نخواهد گذشت.
انتهای پیام/
وی افزود: اولا ما داریم حادثهای را بررسی میکنیم که حدود 1400 سال قبل رخ داده است، از اینجا نیاز داریم که این حادثه را از نظر رفتارها و نگرشهای اجتماعی و دید مردمی ببینیم جوامع 1400 سال قبل چه جوامعی بودند.
,امام جمعه بهاباد ادامه داد: مطلب دوم اینکه برای حادثهای مثل غدیر مقدماتی ایجاد شد، پیامبر وقتی که در سال قبل از حجشان دوبار سوره نصر بر ایشان نازل شود، میفرمایند امسال سال آخر عمر من است و من میخواهم بروم حجالوداع و حج انجام دهم؛ در واقع همه را ایلات، عشایر و طوایف را خبر میکنند.
,ابراهیمی بشکانی خاطرنشان کرد: پیامبر زمان حج با مردم رفت و آمد داشت و در آن رفت و آمدها خبری نبود، تا اینکه به محل غدیر میرسند و آنجا از هم جدا میشوند اما به یکباره پیامبر دستور میدهند که همه جمع شوند و برای مردم که چند روزی با پیامبر بودند این سئوال پیش میآید که مطلب چیست که ما باید دوباره برگردیم.
,وی با اشاره به ابلاغ رسالت در غدیر خم اظهار داشت: در قرآن و در سوره مائده خداوند خطاب به پیامبر میگوید اگر رسالتت را ابلاغ نکنی کأنه هیچ کار نکردهای.
,این کارشناس مذهبی یادآور شد: نکته قابل توجه این است که چه چیزی موجب شده تا مردم این حادثه مهم را توانستند به سرعت به یک مسئله عادی تبدیل کنند؟! وگرنه اصل آن را که کسی در آن اختلافی ندارد یعنی از اول تا کنون در این بستر 1400 ساله تاریخی کسی در اصل موضوع تردیدی نکرده است و مسئله تفسیری است که میکنند.
,ابراهیمی بشکانی عنوان کرد : طبری از حامیان اهل بیت علیهمالسلام نیست و کسانی که تاریخ را خواندهاند میدانند که او چه اجحافهایی در حق اهل بیت علیهمالسلام کرده است، اما همین فرد دو جلد کتاب در جمعآوری روایات غدیر نوشته است.
,وی تأکید کرد: ولایت در غدیر انتخاب شد که البته اصلش انتصابی است که از جانب خدا بود و پیامبر(ص) معرفی فرمودند و مسئله رهبری جهان اسلام در راستای نبودت و در قالب و قامت امامت است.
,امام جمعه بهاباد تصریح کرد: این اشتباه است که ما تصور کنیم پیامبر خلیفه انتخاب کرد، بلکه بحث امامت است، یعنی کسی که مفسر وحی باشد، کسی که مثل پیامبر اشتباه نکند. اینکه ما رفته رفته خلافت را جای امامت بنشانیم این اجحاف بسیار بزرگی است و باید جلوی این انحراف در کتابها و نوشتهها و منابع گرفته شود.
,ابراهیمی بشکانی گفت: جایگاه، جایگاه امامت است و امامت یعنی کسی که وحی را عین پیامبر میفهمد و آنچه از قران و احکام بیان میکند، عین دستور خداوند متعال است.
,وی افزود: گرامیداشت عدیر نباید در برگزاری جشن و اطعام خلاصه شود بلکه کار باید توسعه یابد و گسترش پیدا کند و به عنوان یک اندیشه ناب اسلامی -و نه صرفا به عنوان اندیشه شیعی- مطرح شود.
,امام جمعه بهاباد اظهار داشت: این غلط است که بگوییم اینها صرفا جز افکار پیروان اهل بیت علیهمالسلام است، بله پیروان اهل بیت علیهمالسلام این حقیقت را گرفتند و ادامه دادند اما اصل یک مسئله اسلامی است و جایگاهی شبیه جایگاه نبوت دارد.
,ابرهیمی بشکانی خاطرنشان کرد: اگر کسی با علم و آگاهی منکر ولایت شود، قطعا و یقینا منکر نبوت حضرت محمد(ص) شده است؛ حالا آن کسانی که نمیدانند و دسترسی ندارند، حسابشان جداست، اما کسانی که میدانند اما روی تعصبات و غرضها مسئله غدیر را میپوشانند در پیشگاه الهی مسئول هستند و خداوند هم از این مسئله که اکمال دین است نخواهد گذشت.
,انتهای پیام/
,]
ارسال دیدگاه