اخبار داغ

کام تویسرکانی ها در روز عید غدیر شیرین شد؛

ثبت و ملی شدن منبت گلریز تویسرکان در شورای راهبردی ملی صنایع دستی کشور

ثبت و ملی شدن منبت گلریز تویسرکان در شورای راهبردی ملی صنایع دستی کشور
در شورای راهبردی ملی صنایع دستی کشور ، با توجه به قدمت و طرح خاص منبت، تویسرکان به عنوان شهرستان ملی منبت گلریز ثبت شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصرهمدان؛ قدمت منبت بی نظیر شهر تویسرکان به بیش از 150 سال می رسد و حتی در روستاهای این شهرستان از اشترمل و سید شهاب گرفته تا جیجانکوه و عین آباد فعالیت عمده روستاییان منبت کاری است با این حرفه و فن کسب درآمد می کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهمدان,
 
,
ظرافت و استحکام، ذوق و هنر، خلاقیت و ابتکار، نوآوری و زیبایی و تلفیق همگی این ها باهم سبب شده تا طرح منبت گلریز در پایتخت طلای سبز ایران، منحصر به فرد باشد.
,
 
,
این سبک از منبت توسط هیچ دستگاهی تاکنون شبیه سازی نشده است، چرا که حاصل ذوق خلاقانه و تفکر هنرمندانه منبت کار است که طرح گلریز را بدون الگو و تنها به صورت ذهنی با ابزار منبت کاری و ضربه های مقار بر روی چوب بی جان پیاده می کند و گویا به آن پویایی و زیبایی ظاهری و معنوی می بخشد.
,
 
,
به گفته «محمدمهدی مفتح» نماینده مردم تویسرکان که پیگیری های لازم را برای به ثبت رساندن منبت گلریز این شهرستان انجام داده است، منبت کاران تویسرکانی را همه در سراسر ایران اسلامی می شناسند چرا که استادان این عرصه، هنر خود را به تمامی نقاط کشور عرضه داشته اند و به علاقمندان آموخته اند.
,
 
,
وی اظهار کرد: اینجا هنرمندان هر کدام با سلیقه خاص خود طرحی بی نظیر می آفریند، طرح های گوناگونی که نشان دهنده ذوق فردی هر منبت کار است تا جایی که بابد گفت به اندازه تعدادمنبت کاران طرح های متنوع منبت هم در تویسرکان جلوه نمایی می کند.
,
 
,
نماینده مردم تویسرکان در مجلس افزود: طرح منبت گلریز به طور عمده در روستای اشترمل تولید می شود و در بین مردم این دیار به نام طرح فرش یا طرح توپرهم معروف است.
,
 
,
مفتح با تأکید بر اینکه تویسرکان خاستگاه منبت ایران زمین است، تصریح کرد: منبت گلریز زاییده ذهن خلاق یک فعال در حوزه صنعت چوب است، از این رو حتی با دستگاه های سی.ان.سی یا همان دستگاه های تراش نوین کسی تاکنون نتوانسته است این هنر دست هنرمندان و منبت کاران تویسرکانی را بسازد.
,
 
,
وی اعلام کرد: خوشبختانه بالاخره با پیگیری های انجام شده و ویژه تر با کوشش و حمایت های مردمی در شورای راهبردی ملی صنایع دستی کشور ، با توجه به قدمت و طرح خاص منبت، تویسرکان به عنوان شهرستان ملی منبت گلریز ثبت شد.
,
 
,
به گزارش عصرهمدان؛ در شهرستان تویسرکان نزدیک به پنج هزار کارگاه منبت به ثبت رسیده است و در حدود هفت هزار نفر به صورت مستقیم و 20 هزار نفر به صورت غیرمتسقیم در این حوزه فعالیت می کنند.
,
 
,
سالیان سال است که منبت در تویسرکان می درخشد و با ثبت و ملی شدن منبت گلریز این شهرستان، می توان امید داشت که گام های مؤثری با وحدت همگان در صنعت چوب و در مسیر پیشرفت به سمت تولید بیشتر با برندسازی و توسعه اقتصادی برداشت.
,
 
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه