اخبار داغ

علت نامگذاری روز جهانی مساجد چیست؟

مسجد سنگر مقاومت مومنانه مردم مقابل دشمنان

مسجد سنگر مقاومت مومنانه مردم مقابل دشمنان
30 مرداد روز جهانی مسجد است و بدون شک یکی از عوامل تاثیرگذار در پیشبرد فرهنگ و تمدن اسلامی در زمینه‌های مختلف آموزشی، تربیتی و فرهنگی مساجد هستند که جامعه اسلامی بدون آن نمی‌تواند نقش‌های فرهنگی، تربیتی و اجتماعی را ایفا نماید.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ، 30 مرداد روز جهانی مسجد است و بدون شک یکی از عوامل تاثیرگذار در پیشبرد فرهنگ و تمدن اسلامی در زمینه‌های مختلف آموزشی، تربیتی و فرهنگی مساجد هستند که جامعه اسلامی بدون آن نمی‌تواند نقش‌های فرهنگی، تربیتی و اجتماعی را ایفا نماید لذا پیامبر اسلام (صلى الله علیه وآله) در بدو ورود به هر شهر، ابتدا اقدام به ساخت مسجد می‌کرد؛ در ابتدای ورود به مدینه مسجد قبا و مسجد النبی را احداث نمود تا بدین وسیله امور مسلمین را سازماندهی نماید، اموراتی از قبیل برپایی نماز جماعت و جمعه، قضاوت، بسیج نیروها، اعلان جنگ و صلح که همگی این موارد نشانگر اهمیت و جایگاه این اماکن مقدس در اسلام است.

مسجد در اسلام، قلب تپنده حیات این دین حنیف و جایگاه پیوند آسمان و زمین است و انسان به‌عنوان اشرف مخلوقات در آن رشد و تکامل می‌یابد.

هر دین و آیینی نمادها و نشانه‌‌هایی دارد؛ اسلام که آخرین دین آسمانی ا‌ست، از میان نمادها و شعایر ظاهری و مکانی، به جایگاه مسجد و احکام آن بسیار اهمیت داده است. رهبر معظم انقلاب اسلامی در این باره می فرمایند: در مسجد طراز اسلامی، شور و بهجت عبادت خالص با نشاط زندگی پاک و خردمندانه و سالم، در هم می‌آمیزد و فرد و جامعه را به طراز اسلامی آن نزدیک می‌کند. مسجد در اسلام، قلب تپنده حیات این دین حنیف و جایگاه پیوند آسمان و زمین است، و انسان به عنوان اشرف مخلوقات در آن رشد و تکامل می‌یابد.

علت نامگذاری روز جهانی مساجد چیست؟

بیست و یکم اوت هر سال که مصادف با 31 مرداد است، روز جهانی مساجد نامگذاری شده است. در سال 1348 در چنین روزی مسجدالاقصی که قبله اول مسلمین جهان است توسط صهیونیست ها به آتش کشیده شد. یک جریان مسیحی صهیونیستی در آمریکا شکل گرفته که اعتقاد دارد ویرانی مسجد الاقصی وساخت معبد سوم سلیمان شرط ظهور حضرت مسیح (ع) است و الا ظهور نمی کند. بر پایه این اعتقاد مسجدالاقصی توسط اشغالگران صهیونیست به آتش کشیده شد.

مسجدالأقصی در اسلام، دومین مسجد به شمار می‌آید و از نظر درجه اهمیت، پس از مسجدالحرام و مسجد‌النبی قرار می‌گیرد. از آنجا که مسجدالأقصی قبله اول مسلمانان بوده، نزد آنان از جایگاهی والا برخوردار است. واقعه معراج پیامبر گرامی اسلام(ص) و نمازگزاردن دیگر پیامبران به امامت ایشان در مسجدالأقصی موجب شده تا محبوبیت این مکان مقدس نزد مسلمانان دوچندان شود

ساخت مسجد و عمران و آبادانی آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است قرآن کریم در این زمینه می‌فرماید :

إِنَّمَا یَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللّهِ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلاَةَ وَآتَى الزَّکَاةَ وَلَمْ یَخْشَ إِلاَّ اللّهَ فَعَسَى أُوْلَئِکَ أَن یَکُونُواْ مِنَ الْمُهْتَدِینَ )(توبه/18)
«مساجد خدا را تنها کسانى آباد مى‏کنند که به خدا و روز بازپسین ایمان آورده و نماز برپا داشته و زکات داده و جز از خدا نترسیده‌اند پس امید است که اینان از راه یافتگان باشند.»

مقوله بعدی، عمران معنوی مساجد است اگر مساجد از نظر معنوی کم رونق باشند و حضور مردم و نمازگزاران کم رنگ باشد و برنامه‌های آن جذاب و جوانگرا نباشد این مسجد با طراز اسلامی فاصله دارد و مورد قبول اسلام نیست.

قرآن کریم و روایات اهل بیت(علیهم السلام) مومنین را به حضور در مساجد و رونق بخشیدن به این اماکن مقدس دعوت می‌کند و کسانی را که مساجد را از نظر معنوی آباد می‌کنند به نحو شایسته‌ای مورد ستایش قرار داده است.

(وَأَقِیمُواْ وُجُوهَکُمْ عِندَ کُلِّ مَسْجِدٍ وَادْعُوهُ مُخْلِصِینَ لَهُ الدِّینَ کَمَا بَدَأَکُمْ تَعُودُون) (اعراف/29)
«در هر مسجدى روى خود را مستقیم (به سوى قبله) کنید و در حالى که دین خود را براى او خالص گردانیده‌اید وى را بخوانید همان‌گونه که شما را پدید آورد [به سوى او] برمی‌گردید»؛ عده‌ای از مفسران گفته‌اند منظور آیه شرکت در مساجد به هنگام نمازهای یومیه است.

حتی کسی را که اذان مسجد را بشنود و بدون علت از حضور امتناع ورزد در گروه منافقین است: «کسی که صدای اذان در مسجد را بشنود و بدون علت از مسجد خارج شود منافق است جز اینکه قصد برگشت به مسجد را داشته باشد.»

علی‌رغم تاکید فراوان آیات و روایات بر عمران و آبادانی فیزیکی و معنوی مساجد و رونق بخشیدن به برنامه‌های فرهنگی آن، ولی با طراز اسلامی آن فاصله داریم. بسیاری از محلات، روستاها و شهرک‌ها فاقد مسجد می‌باشند در عوض در بعضی از محل‌ها با وجود ساخت مسجد کارکرد در خور توجهی ندارند و حتی کارکرد عبادی که مهمترین نقش مساجد است در آنان کمرنگ است و حال آنکه در صدر اسلام مساجد بزرگترین پایگاه محسوب می‌گردید و بسیاری از امور جامعه اسلامی در مساجد انجام می‌گرفت.

در حال حاضر با جود هجمه فرهنگی سنگین دشمنان بهترین پایگاه‌ها برای جذب و هدایت جوانان و خانوده‌ها مساجد هستند که همگی، از اقشار مختلف مردم تا مسئولین فرهنگی با تاسی به آیات و روایات و عمل به وظیفه شرعی و اسلامی در جهت عمران و آبادانی مساجد بکوشیم.
 
*نیاز به ساخت 50 مسجد جانمایی شده و بین راهی در مازندران

در حال حاضر در استان نیاز به ۵۰ مسجد جانمایی شده و بین راهی داریم، همچنین برخی از مساجد بین راهی پس از اقامه نماز بسته می‌شوند و مسافران به مشکلاتی برمی‌خورند.

مردم ولایت‌مدار استان مازندران هم در طول تاریخ ثابت کردند که پیرو اهل بیت هستند و مسجد را مأمن و مأوای ارتباط با خدا و ائمه اطهار قرار می‌دهند.

استان مازندران طرق الرضا بوده و هر روزه مسافران زیادی از مسیر جاده این استان برای رفتن به مشهد مقدس حرم مطهر امام رضا(ع) عبور می‌کنند، تعدد مساجد بین راهی در جاده‌های مواصلاتی استان می‌تواند مکانی برای برپایی و اقامه نماز و استراحت‌گاه باشد.

واقعیت امر این است که تعداد مساجد بین راهی در استان بسیار کمتر از سایر استان‌های کشور است و این امر موجب شده تا مسافران برای قضای حاجت و وضو کردن و برپایی نماز با مشکلاتی روبرو شوند.

احمد ابدی، مسئول ارتباطات ستاد اقامه نماز استان مازندران درباره علل کمبود تعداد مساجد بین راهی در استان با اشاره به اینکه در حال حاضر ۳ هزار مسجد در سطح استان وجود دارد، گفت: از این تعداد در ۲۰۰ مورد نماز صبح اقامه می‌شود و مابقی میزبان برپایی اقامه نماز ظهر و عصر، مغرب و عشاء هستند.

وی خاطرنشان کرد: تعداد هزار امام جماعت در مساجد مشغول برپایی اقامه نماز هستند و مابقی بدون حضور امام جماعت هستند.

ابدی اعلام کرد: در حال حاضر در استان نیاز به ۵۰ مسجد جانمایی شده و بین راهی داریم، همچنین برخی از مساجد بین راهی پس از اقامه نماز بسته می‌شوند و مسافران به مشکلاتی برمی‌خورند.

این مسئول یادآور شد: بودجه برای ساخت و یا بازسازی مساجد باید توسط مسئولین دستگاه های اجرایی که در حال حاضر با کمبود بودجه مواجه هستند و یا در ستاد اقامه نماز که وظیفه پشتیبانی بر عهده دارد تهیه شود که با توجه به تورم توانایی ساخت را ندارند.

وی اضافه کرد: دو مسجد بین راهی در منطقه سوادکوه که یک مورد در ۱۰ کیلومتری پل ورسک توسط خیر با اختصاص هزینه میلیاردی ساخته شد، اگر خیرین پای کار بیایند این مشکل رفع خواهد شد.

ابدی اظهار کرد: در راه افزایش حضور جوانان در مساجد نیازمند عملگرایی هستیم، مبلغین باید ابزارهای قدیمی را از خود دور کرده و بروزرسانی کنند.

مسئول ارتباط ستاد اقامه نماز استان مازندران تأکید کرد: جوانان باید با آموزه‌های جدید در دین آشنا شوند، اسلام هزار و ۴۰۰ سال پیش ظهور کرده، نیازهای جوانان باید با نگاه بروز مشخص و رفع شود، حضورشان در مساجد نقطه عطفی در راه دینداری است.

شهرستان میاندورود درحال حاضر دارای ۹۷ مسجد، ۲۵ تکیه، ۲۹ حسینیه،۳ فاطمیه و ۲۹ امامزاده است و تعدادی از آنان درحال ساخت و ساز و مرمت و تعمیر است و نیاز به همت تمام مردم و خیرین و بویژه دولت دارد تا این اماکن به نحو شایسته ساخته شوند و اهداف قرآنی و اسلامی با تلاش و همدلی همه افراد دخیل در امورات مساجد از جمله روحانی، بسیج و پایگاه مقاومت، هیات امنا و مسئولین بصورت عملی در این اماکن پیاده و اجرا شود.

اما در کنار همه این موارد امروزه مساجدی هستند که زمینه ساز ورود مسافر و جذب سرمایه را دارند که به آن مساجد بین راهی گفته می‌شود، مساجدی که در کنار جاده ساخته می‌شود و در کنار آن استراحت‌گاه یا فروشگاه ایجاد می‌شود تا مسافران در بین راه برای انجام واجبات، استراحت و یا صرف غذا به این اماکن مراجعه کنند.

متاسفانه در شهرستان میاندورود به این موضوع اهمیت داده نشد در حالی که در بین شهرهای اطراف چنین چیزی چندان به چشم نمی‌آید و اکثرا با داشتن کمربندی‌هایی مسافران را از داخل شهر خارج می‌کنند اما در میاندورود اینگونه نیست و می‌تواند محل مناسبی برای ایجاد چنین مکانی باشد.

مسجد امام رضا(ع) در کنار بلوار امام رضا(ع) سورک تا حدودی برای این منظور ساخته شده بود اما نه مکان مناسبی دارد و نه فضای درخور که بتواند مسافران را برای استراحت و یا موارد دیگر جذب کند.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ,
,
,
,
,
,
, علت نامگذاری روز جهانی مساجد چیست؟,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, *نیاز به ساخت 50 مسجد جانمایی شده و بین راهی در مازندران,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه