اخبار داغ

کارشناس اقتصادی بخش عمومی عنوان کرد؛

بازار بورس تامین‌کننده مالی جریان تولید در کشور/ فعالیت‌های دلالی مسدودکننده مسیر رسیدن به قدرت اقتصادی است

بازار بورس تامین‌کننده مالی جریان تولید در کشور/ فعالیت‌های دلالی مسدودکننده مسیر رسیدن به قدرت اقتصادی است
کارشناس اقتصادی بخش عمومی گفت: در سال های گذشته شاهد رشد بی رویه مداخله نظام بانکی در اقتصاد کشور بودیم به عبارت دیگر نظام بانکی به جای اینکه یک عامل مولد در تولید کشور باشد به یک عامل ضد تولید تبدیل شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علی رئیس‌پور، کارشناس اقتصاد بخش عمومی در ارتباط با تاثیر بازار بورس بر اقتصاد ایران به خبرنگار راه آرمان گفت: در اقتصاد، چندین بازار وجود دارد که هر کدام نقش آفرینی خاص خود را دارند و نقص در فعالیت هر یک از این بازارها، آشفتگی در وضعیت سایرین به وجود می‌آورد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

این استاد دانشگاه ابراز داشت: از مهمترین بازارهای اقتصادی، بازار کالا، پول و سرمایه هستند که تعادل و توازن در هر یک از این بازارها منجر به تعادل کلی اقتصاد و در نهایت حرکت بر روی ریل رونق اقتصادی خواهد شد.

,

وی عنوان کرد: بازار بورس، زیرمجموعه بازار سرمایه است و طبیعتا در بازار سرمایه یک کشور بورس، حیاتی ترین نقش را ایفا می کند؛ به عبارت دیگر ما می توانیم از بازار بورس به عنوان یک بازار برای هدایت جریان های مالی غیر مولد به بخش مولد در اقتصاد استفاده کنیم که می تواند کمک شایانی به رشد اقتصادی و سرمایه گذاری، افزایش اشتغال زایی، تثبیت متغیرهای اقتصادی و در نهایت ایجاد رفاه در جامعه کند.

,

رئیس پور افزود: تثبیت متغیرهای اقتصادی بدین معنی است که پیوستگی جریان های مالی بین بخش غیر مولد و مولد که به نمایندگی از بورس است، ایجاد شود.

,

کارشناس اقتصادی بخش عمومی با بیان ایمکه اهمیت تثبیت متغیرهای اقتصادی بسیار زیاد است، گفت: در شرایطی که دولت با استفاده از رویکردها و سیاست گذاری‌هایی در اقتصاد دخالت می کند، باید قوانینی اتخاذ شود که ورود مردم با سرمایه های خرد و کلان به بازار بورس تسهیل شود.

,

بازار بورس تامین‌کننده مالی جریان تولید در کشور

, بازار بورس تامین‌کننده مالی جریان تولید در کشور,

وی مطرح کرد: بازار بورس می تواند تامین کننده مالی جریان تولید در کشور باشد بنابراین برای تحقق شعار سال که رونق تولید است، باید توجه ویژه ای به بازار بورس و سرمایه شود.

,

رئیس پور ادامه داد: تامین منابع مالی شرکت ها و بنگاه های تولیدی از دغدغه های اصلی سیاست گذاران است؛ از این رو به دو شیوه می توان به صورت تئوری منابع مالی را برای شرکت های تولیدی، کارخانه ها و افراد فعال در بخش صنعت و تولید کشور تامین کرد.

,

این استاد دانشگاه یادآور شد: آسان ترین روش، استفاده از تسهیلات نظام بانکی به صورت تامین منابع و دریافت نرخ سود مشخص است. در سال های گذشته شاهد رشد بی رویه مداخله نظام بانکی در اقتصاد کشور بودیم به عبارت دیگر نظام بانکی به جای اینکه یک عامل مولد در تولید کشور باشد به یک عامل ضد تولید تبدیل شده است.

,

وی تصریح کرد: گردش نقدینگی خرد و کلان مردم به جای هدایت به سمت تولید توسط سیستم بانکی به سمت خدمات، دلالی و فعالیت هایی که سبب بازگشت سریع سرمایه شده، در حرکت است.

,

فعالیت‌های دلالی مسدود کننده مسیر رسیدن به قدرت اقتصادی

, فعالیت‌های دلالی مسدود کننده مسیر رسیدن به قدرت اقتصادی,

رئیس پور اظهار داشت: قدرت اقتصادی به دنبال افزایش ظرفیت تولید کالاها و ایجاد اشتغال به وجود می آید بنابراین دلالی برای اقتصاد، قدرتی ایجاد نمی کند که بخواهیم به آن تکیه کنیم.

,

کارشناس اقتصادی بخش عمومی افزود: متاسفانه در سال های گذشته بازار ما مملو از کالاهای وارداتی شده که هیچ نفعی برای کشور نداشته و تنها وابستگی به خارج از کشور را ایجاد کرده است.

,

وی تشریح کرد: بنابراین برای رونق اقتصاد می‌توانیم بورس را در مقابل نظام بانکی قرار دهیم؛ به عبارت دیگر نهاد بورس می‌تواند منابع و نقدینگی که به صورت مخرب و سرگردان در اقتصاد هستند را به سمت فعالیت هایی با بازدهی بالا در اقتصاد هدایت کند.

,

این استاد دانشگاه اذعان داشت: بورس از نظر تمامی اقتصاددان‌ها به عنوان محرک رشد اقتصادی و تامین کننده ارزان مالی برای بنگاه های کوچک و بزرگ یک اقتصاد شناخته شده است.

,

رئیس پور گفت: بازار بورس به طرق مختلفی می تواند در اقتصاد تاثیرگذار باشد و منابع مالی را برای تولید تامین کند؛ یکی از شیوه های اولیه فعالیت بورس کمک به انتشار سهام اول برای شرکت هایی که به تازگی به این بازار ورود پیدا کرده اند، است.

,

وی ادامه داد: دومین روش، ایجاد فضایی مناسب برای معامله و تبادل سهام موجود است که به حفظ نقدینگی های موجود در سایر بازارها، گسیل آن ها به بازار بورس، افزایش سرمایه شرکت ها و ارائه ابزارهای نوین مالی توسط نهاد های قانون گذار مالی کشور کمک می کند.

,

کارشناس اقتصادی بخش عمومی با بیان اینکه امروزه دو فعالیت کلی در بازار بورس در حال انجام است، عنوان کرد: این اقدامات شامل فعالیت سهامی (تبادل سهام شرکت ها) و بورس کالایی هستند که فرصت مناسبی برای حذف نقش دلالان در اقتصاد کشور ایجاد کرده است.

,

رئیس پور یادآور شد: لازم به ذکر است رونق تولید در نتیجه توازن سه بازار کالا، پول و سرمایه به وجود می آید؛ رونق در فرآوری و تولید محصول، رونق در توزیع کالا و در نهایت رونق در فرآیند خرید و فروش کالا مراحل کلی دستیابی به رونق اقتصادی هستند.

,

پایه‌های اقتصاد مقاومتی وابسته به محرک‌های داخلی و مقاوم در برابر تهدیدات خارجی

, پایه‌های اقتصاد مقاومتی وابسته به محرک‌های داخلی و مقاوم در برابر تهدیدات خارجی,

این استاد دانشگاه تاکید کرد: به عبارت دیگر سه حلقه تسهیل تولید، انتقال کالا و ایجاد توانایی خرید در بازار، پایه های اقتصاد مقاومتی یا اقتصاد درون نگر هستند که وابسته به محرک های داخلی خود می باشد و کمترین آسیب پذیری را از سیگنال های خارجی دریافت می کند.

,

وی افزود: زمانی این امر محقق خواهد شد که بازارهای حمایتی وجود داشته باشد که مهمترین بازار حمایتی در کشور ما با توجه به شرایط خاص تحریم، بازار سرمایه به ویژه بورس است چرا که در این بازار نقد شوندگی بالایی برای سهام و اوراق بهادار وجود دارد.

,

رئیس پور خاطرنشان کرد: بنابراین ورود به بازار بورس سبب ساماندهی پول های سرگردان شده و در نتیجه قدرت تخریب شوندگی آن ها را کاهش می دهد.

,

کارشناس اقتصادی بخش عمومی بیان داشت: ثبات کوتاه مدتی که در بازار ارز به وجود آمد مسبب حرکت سرمایه در بازار های مختلف شده است چرا که بازدهی بورس نسبت به سایر بازارها همچنان بالا است و در سبدهای مختلف قابل دریافت است.

,

وی گفت: شاخص بورس در ابتدای مردادماه سال گذشته حدود ۱۲۵ هزار واحد بوده و در ابتدای مردادماه سال جاری این عدد بالاتر از ۲۵۰ هزار واحد نسبت به شاخص کل بورس ثبت شده است.

,

رئیس پور تاکید کرد: صاحبان سرمایه ای که به بورس اعتماد کردند بازگشت سرمایه ای فراتر از ۱۰۰ درصد را داشتند اما در سایر بازارها حتی در بازار ارز، سرمایه‌گذاری های صورت گرفته دارای بازدهی منفی هستند.

,

لزوم شناخت تهدیدات بازار بورس توسط سرمایه گذاران

, لزوم شناخت تهدیدات بازار بورس توسط سرمایه گذاران,

این استاد دانشگاه اظهار داشت: بازار بورس علاوه بر مضایای زیادی که دارد، تهدیدهایی نیز به دنبال دارد؛ نوسانات بورس به شاخص‌های کلیدی باز می گردد که غیر قابل انکار هستند؛ از جمله این نوسانات می توان به تغییرات نرخ ارز، تورم، تفاوت نرخ بهره داخلی و خارجی، مناسبات بین المللی و آینده پیش روی سرمایه گذاران اشاره کرد.

,

وی توصیه کرد: سرمایه گذاران اطلاعات و آمار خود را به صورت شفاف منتشر کنند؛ چرا که کوچک ترین شایعه ای مبنی بر عدم شفافیت آمار می تواند تاثیر منفی زیادی بر بورس آن ها داشته باشد.

,

رئیس پور یادآور شد: شفاف سازی آمار و ارائه اطلاعات جامع و دقیق توسط سرمایه گذاران می توانند سبب افزایش اعتماد مردم به بورس شود.

,

کارشناس اقتصادی بخش عمومی اذعان داشت: میزان مداخله ناظران بازار بورس بر فعالیت های بورسی سهام در حال مبادله کنترل شده باشد، باید توجه داشت چرا که مداخلات دلسوزانه منجر به تشدید کاهش اعتماد سرمایه گذاران به بورس شده و اجازه دهیم بازار تعیین کننده ماندگاری یک سهام پر قدرت باشد.

,

وی خاطرنشان کرد: بازار بورس در ۲ سال گذشته کمک بزرگی به کاهش شوک ناشی از تحریم ها و تغییرات ارز کرده است بنابراین اگر بورس نبود، نقدینگی موجود در کشور در معرض خطر قرار می گرفت و در آن صورت با فاجعه‌ای تحت عنوان ابر تورم افسار گسیخته مواجه می‌شدیم.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه