اخبار داغ

سرپرست حفاظت محیط زیست نهبندان مطرح کرد؛

پدیده منحصر به فرد شرق کشور نیازمند تجهیز زیرساخت/ چاه موتورها تهدیدی برای حیات تالاب کجی نهبندان

پدیده منحصر به فرد شرق کشور نیازمند تجهیز زیرساخت/ چاه موتورها تهدیدی برای حیات تالاب کجی نهبندان
سرپرست حفاظت محیط زیست شهرستان نهبندان گفت: یکی از دلایل خشک شدن آب تالاب وجود چاه موتور برای کار کشاورزی در منطقه و کاهش آب زیر زمینی است که این موضوع مقداری در روند جوشش آب بستر تالاب تاثیرات سوء گذاشته و تهدیدی برای حیات تالاب است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، تالاب طبیعی و زیبای کجی نمکزار در 75 کیلومتری شمال شهر نهبندان و در حاشیه محور نهبندان به بیرجند قرار دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان،, خاورستان, خاورستان, ،,  تالاب طبیعی و زیبای کجی نمکزار در 75 کیلومتری شمال شهر نهبندان و در حاشیه محور نهبندان به بیرجند قرار دارد.,
 
,
این تالاب بیش از 22 هزار هکتار وسعت دارد که با توجه به خشک‌سالی‌های چندین ساله اما همچنان زنده و چشم‌نواز است و در 2 هزار کیلومتری مرزهای شرق کشور همچنین جاذبه زیست‌محیطی منحصر به فردی وجود ندارد.
,
 
,
این تالاب تنها آبگیری است که به رودخانه و حتی آبراهه‌ها وصل نمی‌شود و در تابستان خشک و در زمستان با جوشیدن آب آبگیری و پذیرای پرندگان و حیوانات مختلف و متعددی است.
,
 
,
این تالاب شوره‌زاری وسیع است و این پدیده با توجه به شوری بیش از حد خاک آن به دریاچه نمکی تبدیل شده و محل زندگی پرندگان و حیوانات فراوانی است.
,
 
,

امیر کوهستانی سرپرست حفاظت محیط زیست شهرستان نهبندان در گفت‌وگو با خاورستان، در خصوص تالاب کجی نمکزار نهبندان اظهار کرد: تالاب کجی نمکزار نهبندان تالاب فصلی است.

, خاورستان, خاورستان, خاورستان,

 

,

وی با بیان اینکه تالاب چند ماه از سال آب دارد، افزود: در سال جاری به دلیل بارندگی‌های که بعد از عید نوروز داشتیم تالاب تا اواسط خرداد ماه آب داشت اما در حال حاضر آب تالاب خشک شده است.

,

 

,

سرپرست حفاظت محیط زیست شهرستان نهبندان عنوان کرد: خشک شدن تالاب به دلیل گرم بودن هوا و طوفان است.

,

 

,

کوهستانی عنوان کرد: در سال گذشته و امسال به دلیل شدت طوفان در منطقه شاهد خشک شدن زود هنگام آب تالاب بودیم.

,

 

,

وی در خصوص آبگیری تالاب، اظهار کرد: تالاب کجی نمکزار نهبندان به دلیل چشمه هایی که در بستر خود دارد از اواسط پاییز آبگیری می‌شود.

,

 

,

سرپرست حفاظت محیط زیست شهرستان نهبندان به خشک شدن زودهنگام آب تالاب اشاره کرد و افزود: یکی دیگر از دلایل خشک شدن آب تالاب وجود چاه موتور برای کار کشاورزی در منطقه و کاهش آب زیر زمینی است که این موضوع مقداری در روند جوشش آب بستر تالاب تاثیرات سوء گذاشته و باعث کاهش آب می‌شود.

,

 

,

کوهستانی آبگیری تالاب را به ریزش نزولات جوی نسبت داد و گفت: اگر بارندگی ها خوب باشد تالاب در پاییز آبگیری می‌شود.

,

 

,

وی بیان کرد: تالاب مکانی برای حضور موقتی پرندگان مهاجر به خصوص مرغابی سر سبز و خوتکا است.

,

 

,

سرپرست حفاظت محیط زیست نهبندان عنوان کرد: همچنین در تالاب کجی نمکزار نهبندان شاهد حضور پرندگان دیگری از جمله فلامینگو، حواصیل، چنگل و انواع آب چلیک‌ها در طول فصل زمستان اگر تالاب آب داشته باشد هستیم.

,

 

,

کوهستانی با بیان اینکه پرندگان به طور دائم در تالاب زندگی نمی‌کنند، اظهار کرد: پرندگان معمولا تا اواخر اسفند در تالاب هستند و بعد از آن به سمت جنوب حرکت می‌کنند.

,

 

,

وی گفت: تالاب کجی نمکزار نهبندان در ایام عید نوروز محلی برای حضور گردشگران است و ساله شاه حضور گردشگران استانی و خارج از استان در این تالاب هستیم.

,

 

,

سرپرست حفاظت محیط زیست شهرستان نهبندان با اشاره به مشکلات تالاب، افزود:جاده منتهی به تالاب جاده مناسبی نیست و با توجه به اینکه این جاده حدود 12 کیلومتر است سال گذشته نصف این مسیر برای آسفالت آماده سازی شد و نصف دیگر نقشه برداری شده اما هنوز انجام نشده است.

,

 

,

کوهستانی بیان کرد: سال گذشته سایت پرنده نگری در محل تالاب ایجاد شد و امکانات دیگری از جمله ساخت مسجد و احداث سرویس بهداشتی در محل تالاب از دیگر زیرساخت‌هایی است که در این محل در حال ساخت است.

,

 

,

وی عنوان کرد: محیط زیست در بحث زیرساخت اعتبار قابل توجهی در این خصوص ندارد و از اعتباراتی که برای تالاب در نظر گرفته می‌شود برای فراهم شدن حداقل امکانات برای استفاده مردم در محل تالاب هزینه می‌شود.

,

 

,

سرپرست حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی اظهار کرد: نیاز است میراث فرهنگی نیز برای ایجاد فضای رفاهی گردشگران در این محل نسبت به ساخت کمپ گردشگری اقدام کند.

,

 

,

کوهستانی با بیان اینکه آب شرب از دیگر مشکلات موجود در تالاب است، افزود: به لحاظ اینکه بیشتر آب این منطقه شور است نیاز است برای فراهم کردن آب شیرین در این اقدام شود.

,

 

,

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از ظرفیت‌های تالاب کجی نمکزار نهبندان داشتن گِلی است که مناسب برای ساخت مجسمه‌های نمکی است که هر ساله در این راستا جشنواره‌ای با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل تالاب برگزار می‌شود.

,

 

,

سرپرست محیط زیست شهرستان نهبندان بیان کرد: این جشنواره معمولا اواخر فروردین برگزار می‌شود و ظرفیتی برای معرفی بیشتر تالاب است چراکه در ایام برگزاری جشنواره شاهد استقبال از جشنواره و حضور مردم برای مشاهده مجسمه‌ها در این منطقه هستیم.

,

 

,

کوهستانی خاطرنشان کرد: برگزاری جشنواره منوط به آب داشتن تالاب است و در غیر اینصورت جشنواره برگزار نخواهد شد.

,

 

,

وی در خصوص آب داشتن تالاب، بیان کرد: در سال‌های خیلی گذشته حدود 30 سال قبل طبق اظهارات مردم محلی تالاب در تمام سال آب داشته است اما طی سال‌های اخیر به دلیل کاهش بارندگی و وجود چاه موتور در منطقه سبب شده تالاب به طور فصلی آب داشته باشد.

,

 

,

سرپرست حفاظت محیط زیست شهرستان نهبندان وجود دام‌ها سنگین از جمله شتر را یکی دیگر از مشکلات موجود در این منطقه دانست و افزود: ورود دام به منطقه باعث از بین رفتن پوشش گیاهی شده است.

,

 

,

کوهستانی عنوان کرد: وسعت تالاب 22 هزار و 765 هکتار است که نصف وسعت آن را جنگل و پوشش گیاهی تاغ و قیچ تشکیل می‌دهد. معمولا در سال‌هایی که شرایط آبگیری تالاب خوب بوده وسعت تالاب 15 هزار هکتار بوده اما در سال‌های اخیر وسعت تالاب به 5 هزار هکتار کاهش پیدا کرده است.

,

 

,

وی تالاب کجی نمکزار نهبندان را ظرفیتی برای کسب درآمد مردم منطقه دانست و گفت: به واسطه وجود تالاب در این منطقه و معرفی آن طی سال‌های اخیر شرایط برای حضور مردم محلی و ارائه محصولات و صنایع دستی فراهم شده و منبع درآمدی برای مردم منطقه است.

,

 

,

سرپرست حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: نمک تالاب نیز از دیگر مزایای این تالاب و مورد استفاده مردم محلی برای فروش و کسب درآمد است. 

,

 

,

کوهستانی اظهار کرد: تالاب کجی نمکزار نهبندان جزو تالاب‌های ملی کشور است و با توجه به اینکه یک پدیده منحصر به فرد در شرق کشور به شمار می‌رود ظرفیت اینکه این تالاب در سطح جهان معرفی شود را دارد.

,

 

,

وی به اقدامات انجام شده برای آبگیری تالاب اشاره کرد و افزود: سال گذشته برای آبگیری تالاب تمام رودخانه‌های تالاب لایه‌روبی شد و اعتبار قابل توجهی در این زمینه هزینه شده است.درختکاری در اراضی حاشیه تالاب برای جلوگیری از ریز گردها نیز از دیگر اقداماتی بوده که در این منطقه انجام شده است.

,

 

,

سرپرست حفاظت محیط زیست شهرستان نهبندان عنوان کرد: برگزاری دوره‌های آموزشی برای جوامع محلی از دیگر اقداماتی بوده که در این منطقه برای حفظ تالاب انجام شده است.

,

 

,

کوهستانی با بیان اینکه برای کاهش برداشت منابع آب با موتور پمپ توسط کشاورزان با آنها صحبت شده، تصریح کرد: از کشاورزان درخواست شده کمتر برداشت آب داشته باشند اما با توجه به اینکه یکی از منابع درآمدی مردم منطقه کشاورزی است و با چاه موتور محصولات کشاورزی خود را آبیاری میکنند همکاری خوبی در این زمینه شاهد نبوده‌ایم.

,

 

,

وی گفت: با توجه به اینکه دستگاه های دیگری از جمله فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به واسطه ظرفیت هایی که تالاب دارد و با آن در ارتباط هستند درخواست همکاری برای انجام اقدامات بیشتر در بحث فراهم شدن امکانات رفاهی در منطقه را داریم.

,

 

,

سرپرست حفاظت محیط زیست شهرستان نهبندان، خاطرنشان کرد: تالاب کجی نمکزار نهبندان به ثبت ملی رسیده و جزو تالاب‌های ملی کشور به حساب می‌آید.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه