اخبار داغ

مسئول دفتر نمایندگی وزارت خارجه در خراسان‌جنوبی:

قول تامین نیرو به دفتر وزارت خارجه تحقق پیدا نکرد/آمادگی خراسان‌جنوبی در ارائه غرفه به افغانستان برای واردات کالا

قول تامین نیرو به دفتر وزارت خارجه تحقق پیدا نکرد/آمادگی خراسان‌جنوبی در ارائه غرفه به افغانستان برای واردات کالا
مسئول دفتر نمایندگی وزارت خارجه در خراسان‌جنوبی گفت: بسیاری از امورات دفتر نمایندگی وزارت خارجه در خراسان‌جنوبی به‌دلیل کمبود نیرو بر زمین مانده و وعده تامین نیرو برای این دفتر محقق نشده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمد عجم، مسئول دفتر نمایندگی وزارت خارجه در خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با خاورستان، اظهارکرد: دفتر نمایندگی وزارت خارجه عضو کوچکی از وزارت خارجه است که ادارات وزارت خارجه به خصوص بخش اقتصادی، دیپلماسی، عمومی، کنسولی، دانشجویی و بخش‌های سیاسی وزارت خارجه را نمایندگی می‌کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, محمد عجم، مسئول دفتر نمایندگی وزارت خارجه در خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با,  خاورستان، ,  , خاورستان،, خاورستان،,  , اظهارکرد: دفتر نمایندگی وزارت خارجه عضو کوچکی از وزارت خارجه است که ادارات وزارت خارجه به خصوص بخش اقتصادی، دیپلماسی، عمومی، کنسولی، دانشجویی و بخش‌های سیاسی وزارت خارجه را نمایندگی می‌کند.,

 

,

وی افزود: در ابتدای فعالیت من در این دفتر در بخش سیاسی، اقتصادی و دانشجویی تقریبا کارهای خیلی خوبی آغاز شد اما بخش کنسولی به دلیل این‌که کارها به راحتی بخش‌های دیگر نیست نتوانست به‌خوبی این بخش‌ها عمل کند.

,

 

,

بر زمین ماندن برخی امور دفتر به دلیل کمبود نیرو

, بر زمین ماندن برخی امور دفتر به دلیل کمبود نیرو, بر زمین ماندن برخی امور دفتر به دلیل کمبود نیرو,

مسئول دفتر نمایندگی وزارت خارجه در خراسان‌جنوبی ادامه‌داد: تایید اسناد و امور دانشجویی ایرانیان خارج از کشور، رفت و آمد و اسناد آنها و ایرانیانی که مسائلی دارند و بستگان آنها در خارج از ایران برای کار آنها مراجعه می‌کنند متاسفانه به‌موقع صورت نمی‌گیرد و این به خاطر کمبود نیرو در بخش کنسولی است.

,

 

,

عجم گفت: من خیلی ناراحتم که یک فردی به این دفتر برای تایید اسناد دانشجویی و اسنادی که از خارج برای آنها ارسال شده مراجعه می‌کند و ناچاریم اسناد آنها را برای تایید به مشهد و تهران بفرستیم.

,

 

,

وی ضمن تاکید بر این‌که پیگیری زیادی شده که کارهای کنسولی را در خراسان‌جنوبی انجام خواهیم داد، گفت: اگر این مشکل مرتفع شود ما با تمام ظرفیتمان کار خواهیم کرد وتمام اموری که بین شهروند و وزارت خارجه است را می توانیم انجام بدهیم.

,

 

,

مسئول دفتر نمایندگی وزارت خارجه در خراسان‌جنوبی با اشاره به این‌که ما امور اجتماعی امور کنسولی را انجام می‌دهیم، خاطرنشان‌کرد: خیلی از ایرانی‌هایی که در کشورهای مختلف به دلیل زندانی‌، تصادف‌ و خیلی از مشکلات گرفتارند؛ ما پل ارتباطی بین خانواده و این افراد هستیم.

,

 

,

تعامل با دانشگاههای استان برای پذیرش دانشجویان کشور افغانستان

, تعامل با دانشگاههای استان برای پذیرش دانشجویان کشور افغانستان, تعامل با دانشگاه, , , های استان برای پذیرش دانشجویان کشور افغانستان,

عجم گفت: در خصوص امور دانشجویی با دانشگاه آزاد و دولتی ارتباط خوبی داشتیم به‌طوری که این دانشگاه‌ها آغاز به پذیرش دانشجو کرده‌اند، کارهای خوبی آغاز شده اما کافی نیست و هر کاری انجام می‌دهیم تا مقدمات و تمهیدات صورت گیرد تا روند اداری این اقدامات کوتاه شود.

,

 

,

وی بیان‌کرد: در بخش اقتصادی توانستیم ظرفیت‌های خراسان‌جنوبی را به زبان انگلیسی از ادارات مربوطه نظیر صمت، اقتصاد ودارایی و استانداری دریافت و برای تعدادی زیادی از نمایندگی‌های خودمان در خارج از کشور فرستادیم و درخواست سرمایه‌گذاری در حوزه های مربوطه به خصوص معدن داشتیم.

,

 

,

انجام 300  مکاتبه بین دفتر وزارت خارجه و ادارات

, انجام 300  مکاتبه بین دفتر وزارت خارجه و ادارات, انجام 300  مکاتبه بین دفتر وزارت خارجه و ادارات,

مسئول دفتر نمایندگی وزارت خارجه در خراسان‌جنوبی اظهارکرد: من در مدت کوتاهی که اینجا بودیم 300 نامه و مکاتبه بین سیستم وزارت‌خارجه و ادارات داخلی نوشته شده است و تعداد زیادی نامه و گزارش از ادارات استان دریافت کردم و به تهران فرستادم و در تهران از نمایندگی‌های کشورهای مختلف گرفته و اطلاع رسانی کردم.

,

 

,

عجم گفت: از بدو ورود به خراسان‌جنوبی تمام هم و غم ما توسعه روابط با همسایگان است که رابطه با کشور افغانستان در اولویت است.

,

 

,

وی ادامه‌داد: در همین راستا با حضور هیات‌هایی از اتاق بازرگانی، تجارت، بخش خصوصی، صمت و سرمایه‌گذاری با گمرکات افغانستان جلسه داشتیم و شاید 5،6 هیات از جمله سفیر و سرکنسول جدید ما در هرات از تهران به بیرجند آورده ایم.

,

 

,

مسئول دفتر نمایندگی وزارت خارجه در خراسان‌جنوبی خاطرنشان‌کرد: هم چنین در هرات هیات کمیته حقوقی مرزی برای جانمایی تعیین نقطه صفر مرزی تشکیل شده که این سفر مقدماتی بود و هنوز تکمیل نشده است و باید یک مشکلاتی از جمله میله‌های مرزی که سال‌ها قبل آب جابه جا کرده است در جانمایی مرز از جمله طول و عرض جغرافیایی توسط کمیته کشور تعیین شود.

,

 

,

سفر مدیرکل گمرکات افغانستان به خراسان‌جنوبی

, سفر مدیرکل گمرکات افغانستان به خراسان‌جنوبی, سفر مدیرکل گمرکات افغانستان به خراسان‌جنوبی,

عجم ادامه‌داد: خوشبختانه به‌زودی سفر مدیرکل گمرکات را خواهیم داشت که بازدید از مرزهای استان به‌خصوص مرز یزدان بازدید مدنظر است.

,

 

,

وی در خصوص وضعیت کشور افغانستان، گفت: این کشور درآمد خاصی مانند نفت و گاز و صادرات خاصی ندارد و گمرکات یکی از محل‌های درآمد این کشور است و خواستار ایجاد گمرک هستند تا بتوانند تبادل کالایی داشته باشند.

,

 

,

مسئول دفتر نمایندگی وزارت خارجه در خراسان‌جنوبی افزود: در گذشته بازارچه‌ها تنها 100 درصد برای فروش بود و محصولات ایران صادر می شد اما باید تعدادی غرفه برای ایران و افغانستان باشد اما در بازارچه های کشور ما غرفه برای افغانستان نبود و تنها خریدار بودند که این سبب اعتراض بخش خصوصی این کشور بود.

,

 

,

عجم اضافه کرد: بعد از اعتراض تولیدکنندگان و بخش خصوصی، نامه‌ای به دولت نوشتند چرا فقط بازارچه‌های مرزی واردات بوده و صادرات نیست.

,

 

,

آمادگی خراسان‌جنوبی برای ارائه غرفه به افغانستان در ارائه کالاها به مرز

, آمادگی خراسان‌جنوبی برای ارائه غرفه به افغانستان در ارائه کالاها به مرز, آمادگی خراسان‌جنوبی برای ارائه غرفه به افغانستان در ارائه کالاها به مرز,

وی یادآورشد: دولت ایران برای ایجاد گمرک هیچ مشکلی ندارد و حاضر است غرفه برای عرضه محصولات کشور افغانستان در اختیار این کشور قرار دهد و این مشکل برای کشور افغانستان بود و زیرساخت های لازم برای ارائه کالا نداشتند.

,

 

,

مسئول دفتر نمایندگی وزارت خارجه در خراسان‌جنوبی افزود: آقای بهرامی سفیر ایران در افغانستان چندین بار مذاکره برای بازگشایی بازارچه‌های خراسان‌جنوبی داشتند و طی مذاکراتی، پیشنهادات استان ما را به افغانستان منعکس کرده که ایران حاضر است غرفه و دفاتر اداری در اختیارآنها قرار بدهیم و آنطور که طرف افغانستان بخواهند بازارچه‌ها بازگشایی شود.

,

 

,

عجم یادآورشد: در کشور افغانستان، یک جا تصمیم گیرنده نیست و هر ولایت باید خودش یک سری اختیارات و کارهایی به‌خصوص در بخش گمرکات و والی‌ها برای خود اختیاری قائل هستند که بین حکومت مرکزی و والی‌ها برسر درآمدها و مسائل گمرکات اختلافاتی هست که 100 درصد قانونمند نشده است.

,

 

,

وی گفت: امیدوار و خوشبین هستیم زودتر مشکلات بازارچه‌ها حل شده و یک تفاهم نامه ای چه در سطح استانی و چه کشوری امضا خواهند شد و یک تفاهم و توزانی برای ارائه محصولات و صادرات و واردات کالا صورت بگیرد.

,

 

,

سهم 90 درصدی مرزهای شرقی در صادرات کالا به افغانستان

, سهم 90 درصدی مرزهای شرقی در صادرات کالا به افغانستان, سهم 90 درصدی مرزهای شرقی در صادرات کالا به افغانستان,

مسئول دفتر نمایندگی وزارت خارجه در خراسان‌جنوبی یادآورشد: سه میلیارد دلار صادارات به افغانستان از ایران داریم که 90 درصد از مرزهای شرقی و 10 درصد از مرزهای هوایی صورت می گیرد.

,

 

,

خراسان جنوبی آماده برای بازگشایی بازارچه یزدان

, خراسان جنوبی آماده برای بازگشایی بازارچه یزدان, خراسان جنوبی آماده برای بازگشایی بازارچه یزدان,

عجم ضمن تاکید بر این‌که همه زیرساخت‌ها در خراسان‌جنوبی برای بازگشایی بازارچه ها خصوصا یزدان آماده است، گفت: بازارچه مرزی ما غرفه، اتاق اداری و دفاتر کار دارد واز نظر تامین پرسنل نیز تمام کارها انجام شده است.

,

 

,

وی تاکیدکرد: امیدواریم دولت افغانستان بتواند هرچه زودتر پاسخ مثبتی به درخواست‌های ما بدهد البته دولت ماهم در بالاترین سطح مطرح شده اما تا این به صورت پروتکل امضا نشود نمی‌توان 100 درصد امیدوار بود.

,

 

,

مسئول دفتر نمایندگی وزارت خارجه در خراسان‌جنوبی ضمن بیان این‌که باور عمیقی داریم که باید نمایندگی‌های مرزی ایجاد شود، خاطرنشان‌کرد: امیدواریم این مرزها تقویت شوند و شاهد رونق در صادرات کشور باشیم.

,

 

,

عجم گفت: من قبل از حضور در نمایندگی بیرجند در نمایندگی مشهد بودم و اصالتا خراسانی هستم چون بخشی از امور افغانستان و پاکستان را داشتم طرح‌هایی برای تقویت این مرز ارائه دادم که نیاز به بازگشایی نمایندگی‌های زیاد در کشور نیست و باید برخی از نمایندگی‌ها تعطیل و نمایندگی خراسان‌جنوبی تقویت شود.

,

 

,

وی افزود: در حال حاضر استان سیستان و بلوچستان نمایندگی نیمه فعالی دارد که گاهی سرپرستی دارد اما یک قانونی است که مسئول نمایندگی‌ها باید درجه رایزن یک را داشته باشند که کمتر کسی پیدا می‌شود که هم رایزن یک و هم دو سال ارشدیت داشته باشد و هم در منطقه محروم خدمت کند از این رو من برای خراسان‌جنوبی انتخاب شدم.

,

 

,

مسئول دفتر نمایندگی وزارت خارجه در خراسان‌جنوبی اضافه‌کرد: این پیشنهاد را دادیم که بیرجند مانند مشهد هم بخش کنسولی و هم صدور ویزا داشته باشد و تمام کارهایی که در مشهد انجام می شود را انجام دهد و کارهایی که قرار است از دفتر زاهدان انجام شود نیز در خراسان‌جنوبی صورت بگیرد.

,

 

,

بزرگترین معضل دفتر وزارت خارجه نیروی انسانی است

, بزرگترین معضل دفتر وزارت خارجه نیروی انسانی است, بزرگترین معضل دفتر وزارت خارجه نیروی انسانی است,

عجم ضمن تاکید بر این‌که متاسفانه خیلی از برنامه‌ها  به‌دلیل مشکلات مالی نیروی انسانی تحقق پیدا نمی‌کند، گفت: بزرگترین معضل دفتر وزارت‌خارجه در خراسان‌جنوبی، نیروی انسانی است و نیروی انسانی که با مصوبه و اساس‌نامه وزارت خارجه هم خوانی داشته باشد.

, ‌که , متاسفانه,

 

,

وی خاطرنشان‌کرد: براساس یک اساس نامه‌ی دفتر وزارت‌خارجه کار می‌کند که مسئول نمایندگی ها باید درجه رایزن یک را داشته باشند که این به شدت اجرا می شود و اگر فردی نبود سرپرست موقت می گذارند.

,

 

,

مسئول دفتر نمایندگی وزارت خارجه در خراسان‌جنوبی گفت: با توجه به علاقه ای که به خراسان و همکاری با افغانستان داشتم دو سال قبل به من پیشنهاد شد که سابقه قبلی هم دارید مسئولیت نمایندگی را داشته باشد چند ماهی که این مسئولیت را قبول نمی‌کردم.

,

 

,

باید رابطه ایران با افغانستان تقویت شود

, باید رابطه ایران با افغانستان تقویت شود, باید رابطه ایران با افغانستان تقویت شود,

عجم یادآورشد: استاندار خراسان‌جنوبی به شدت مصر بود بازارچه ها بازشود و طی دیدار حضوری با دکتر ظریف پیگیری کردند اینجا دفتر نمایندگی داشته باشد که پس از پیگیری های ایشان برای مسئولیت دفتر وزارت خارجه به من پیشنهاد و این یک الزام شد و از طرفی من هم اعتقاد دارم باید رابطه خراسان‌جنوبی با افغانستان تقویت شود.

,

 

,

متاسفانه قول تامین نیرو به خراسان‌جنوبی تحقق پیدا نکرد

, متاسفانه قول تامین نیرو به خراسان‌جنوبی تحقق پیدا نکرد, متاسفانه قول تامین نیرو به خراسان‌جنوبی تحقق پیدا نکرد,

وی ادامه‌داد: شرط من هم برای قبول مسئولیت دفتر وزارت خارجه تامین نیرو بود که قول تامین چهار نیرو را داده بودند که از وزارت خارجه اعزام شود اما علی رغم پیگیری ها این تحقق پیدا نکرد.

,

 

,

مسئول دفتر نمایندگی وزارت خارجه در خراسان‌جنوبی افزود: هیچ‌کس نمی‌گوید خراسان‌جنوبی نیرو لازم ندارد و نیرو نمی‌دهیم وخودت به تنهایی می توانی اداره کنی؛ همه اعتقاد دارند نیرو لازم است اما پیداکردن و آوردن نیرو سخت است و نیرویی که داوطلب می‌شود اداره مربوطه حاضر نیست نیرو را رها کند.

,

 

,

عجم با بیان این‌که الان من دفتر وزارت خارجه تنها نیروی وزارت خارجه هستم، گفت: تمام مکاتبات کارها اقدامات دریافت و ارسال نامه را خودم باید انجام بدهم.

,

 

,

وی تصریح‌کرد: بیشترین مشکل من بخش کنسولی است البته یک نیروی فعال است اما بخش اعظم کار در حیطه کاری نیروی رسمی است و به نیرویی که از محل وارد می‌شود اختیارات جزئی داده می‌شود و 95 درصد کارها اتوماسیون دولتی است و باید کارمند رسمی وزارت خارجه باشد و دسترسی به این اتوماسیون داشته باشد و این سامانه ها باید نیروی رسمی انجام دهد.

,

 

,

مسئول دفتر نمایندگی وزارت خارجه در خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: ابتدای تاسیس دفتر وزارت خارجه یک مسئول نمایندگی، یک نیروی کنسولی داشت که این نیرو به تمام سامانه‌های کنسولی ویزایی دانشجویی ایرانیان دسترسی داشت و رئیس نمایندگی به سامانه مربوط به مکاتبات دسترسی داشت و کارها انجام می‌شد.

,

 

,

عجم خاطرنشان‌کرد: الان هم حجم کار و هم توقعات بیشتر است و هم استانداری یک دستورالعمل‌هایی تعیین کرده که برای رسیدن به آن دستورکارها ما هم درگیر هستیم و نماینده وزارت خارجه در همه جلسات است که لازم است حضور داشته باشیم اما با این حجم کاری به این جلسات نمی‌رسیم.

,

 

,

وی گفت: یک نفر باید حتما جایگزین رسمی و در رده خود من در وزارت خارجه باشد که همه اختیاراتی که من از تهیه و تنظیم تا صدور و امضای نامه به ایشان تفیذ شود.

,

 

,

مسئول دفتر نمایندگی وزارت خارجه در خراسان‌جنوبی با بیان این‌که در مدت زمان حضورم پیگیر کارهای تاسیسی نمایندگی بودم، افزود: وزارت خارجه باید به ما ماشین، امکانات و به خصوص نیرو بدهد.

,

 

,

عجم ادامه‌داد: خوشبختانه استانداری در تامین جا، مکان، اسکان و ماشین با راننده در اختیار ما قراردادند که بخش اعظم کار را برطرف می‌کند.

,

 

,

وی اظهارکرد: تامین نیروی انسانی به‌خصوص در بخش کنسولی برای من یک دغدغه بزرگی است و اگر تهران این نیرو را ندهد بهتر است این نمایندگی بسته شود و انگیزه کار نمی‌ماند.

,

 

,

مسئول دفتر نمایندگی وزارت خارجه در خراسان‌جنوبی ضمن بیان این‌که من به شدت ناراحت می شوم وقتی کسی به ما مراجعه می کند و ما نتوانیم تایید اسناد انجام بدهیم، خاطرنشان‌کرد: هیچ ارباب رجوعی از نمایندگی ما بدون اینکه کارش انجام شده باشد برگردد.

,

 

,

عجم اظهارکرد: دفتر نمایندگی وزارت خارجه خراسان‌رضوی مستقل است من برخی امور خود را با این دفتر هماهنگ کرده و مرتب همکاری دارم و زمانی که مشهد می روم برخی کارهای اداری دفتر خراسان‌جنوبی را خراسان رضوی انجام می دهم.

,

 

,

وی گفت: زمانی که نمایندگی این استان تاسیس شد؛ یک دوره‌ای بود که گشایشی در روابط با کشورها ایجاد شده بود؛ خیلی از کشورها و سرمایه‌گذاران علاقه‌مند بودند تا سرمایه‌گذاری در ایران را مطالعه کنند و نه تنها در بیرجند و در مشهد 30، 40 هیات بسیار بزرگ داشتیم که برای مطالعه به این استان آمدند.

,

 

,

تحریم‌های ظالمانه سرمایه گذاران را مردد کرد

, تحریم‌های ظالمانه سرمایه گذاران را مردد کرد, تحریم‌های ظالمانه سرمایه گذاران را مردد کرد,

مسئول دفتر نمایندگی وزارت خارجه در خراسان‌جنوبی افزود: متاسفانه با تحریم‌های ظالمانه مجددی برخورد کردیم و این باعث شد سرمایه‌گذارانی که می‌خواستند وارد شوند دچار تردید شدند حتی آنهایی که آمدند مطالعه کردند و کارهای توجیهی را انجام دادند دست نگه داشتند و علی رغم علاقه مندی در خراسان جنوبی سرمایه گذاری نکردند و این سفرها هیچ نتیجه عملی نداشت.

,

 

,

عجم ادامه داد: افرادی که برای سرمایه گذاری به خراسان‌جنوبی آمدند هم‌چنان کارهای مطالعاتی خود را انجام می‌دهند و منتظر لغو تحریم‌ها هستند چراکه در تحریم‌های جدید ترامپ بیشتر از همه تهدید بر کشورهای خارجی است و هر شرکت خارجی با ایران انجام دهد بلافاصله با آنها مکاتبه کرده و تهدید به تحریم می‌کنند.

,

 

,

وی گفت: از زمان ورود من به خراسان‌جنوبی سفرای کشورهای مختلف به این استان سفر کردند و نخواستند مطرح شود.

,

 

,

مسئول دفتر نمایندگی وزارت خارجه در خراسان‌جنوبی افزود: سرکنسول افغانستان منتظر ایجاد شرایط بهتر است تا به خراسان‌جنوبی سفر کنند و سفر رئیس گمرکات افغانستان از جمله برنامه‌های ما است.

,

 

,

عجم اظهارکرد: خانواده‌ام فعلا در خراسان‌جنوبی نیستند اما به‌زودی به این استان می‌آیند؛ من در این شش ماه گذشته بیشتر وقتم سفر دفتر وزارت خارجه شده است.

,

 

,

وی ضمن اشاره به این‌که روزنامه و مجلات خارجی در منزل برای مطالعه دارم، خاطرنشان‌کرد: یک دیپلمات باید وقت خود را برای مطالعه بگذارد؛ اصل مقالات خارجی را در اختیار داریم و دوبرابر وقت اداری‌ام را برای مطالعه صرف می‌کنم و تا قبل از رفتن به وزارت خارجه مدرس دانشگاه بودم و برای روزنامه‌ها مطلب می‌نوشتم.

,

 

,

مسئول دفتر نمایندگی وزارت خارجه در خراسان‌جنوبی ضمن بیان این‌که ما یک گروه مطالعاتی ویژه کشورهای همسایه داریم، خاطرنشان‌کرد: اخبارهای مختلف از روزنامه‌ها، جراید داخلی وخارجی می‌گیریم و بین خودمان به اشتراک می‌گذاریم.

,

 

,

وی افزود: ما گروه‌های دیگر مطالعاتی داریم و نسبت به مسائل خلیج فارس مطالعه داشته و بولتن های خبری دارم.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه