اخبار داغ

سریال دنباله دار آتش سوزی جنگلها در کهگیلویه وبویراحمد:

اعزام بالگرد برای مهار آتش‌سوزی در ارتفاعات دیل گچساران/ عملیات مهار همچنان ادامه دارد+تصاویر

اعزام بالگرد برای مهار آتش‌سوزی در ارتفاعات دیل گچساران/ عملیات مهار همچنان ادامه دارد+تصاویر
رئیس منابع طبیعی گچساران گفت:از صبح امروز تاکنون چند سورتی پرواز بالگرد به منطقه دیل جهت اطفای حریق اعزام شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آفتاب جنوب،هرساله در فصل گرم تابستان عرصه های طبیعی، مراتع و جنگل‌ها در کهگیلویه و بویراحمد خود را برای سوختن و خاکستر شدن آماده می کنند و رسانه ها نیز با تیترهای جور واجور، آتش سوزی در جنگل ها و مراتع را اطلاع رسانی می کنند اما چیزی که در سال های اخیر تاکنون تکرار می شود، همین آتش سوزی است و بس.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  آفتاب جنوب,

وجود بافت کوهستانی و سخت گذر بودن مهمترین عامل افزایش خسارت ناشی از آتش سوزی در مراتع و جنگل های این استان است و بیش از 80 درصد آتش سوزی های کهگیلویه و بویراحمد در مناطق سخت گذر این استان رخ می دهد که تا رسیدن نیروهای امدادی بخش وسیعی از جنگل ها و مراتع نیز از بین رفته است.

,

 

,

, ,

به گفته کارشناسان،بخشی از مراتع و جنگل های سرزمین کهگیلویه و بویراحمد از منابع طبیعی با ارزش کشورمان به شمار می روند که همه ساله بنابر دخالت عواملی نیز جرقه های حاصل از افزایش دما و وزش بادهای گرم و عوامل انسانی؛ در شعله های آتش نابود می شوند. 

,

 امسال نیز شاهد آتش سوزی های گسترده در سطح جنگل ها، مراتع و علفزارهای مناطق وسیعی از استانمان بوده ایم که به گفته مسئولان سهم عامل انسانی در وقوع این آتش سوزی ها هم کم از دیگر عوامل نبوده است.

,

آتش سوزی در مراتع و جنگل های کهگیلویه و بویراحمد تراژدی است که همه ساله تکرار می شود، با اینکه بخش قابل توجهی از آن به ویژه در مواردی که عامل انسانی در آن دخیل است، قابلیت پیش بینی و پیشگیری دارد.

,

 

,

, ,

این در حالی که مدیرکل بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد در گفتگو با رسانه ها و با انتقاد از کمبود امکانات نیز گفته است که روزانه در نقاط مختلف این استان شاهد آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع هستیم که به دلیل کوهستانی و سخت‌گذر بودن استان، اطفای حریق با دستان خالی ، بدون امکانات و تجهیزات مدرن و مورد نیاز به سختی انجام می‌شود.

,

محمدی تبار نیز گفته  که بسیاری از آتش سوزی‌ها با کمک نیروهای مردمی مهار می‌شود که در واقع بعد از خدا، مردم و بعد کارکنان دولت در این زمینه نقش ایفا می‌کنند.

,

وی درادامه بیان کرده که به هنگام آتش سوزی‌ها از چوپان گرفته تا فرماندار با من تماس می‌گیرند،در صورت آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع در مناطق در مرحله اول باید اداره منابع طبیعی برای اطفای حریق وارد عمل شود و در صورت جوابگو نبودن از طریق فرمانداری و شورای مدیریت بحران درخواست کمک کند و مجدد در صورت مهار نشدن، فرمانداری از مدیریت بحران استان کمک بخواهد.

,

 

,

, ,

با این تفاسیر چند روزی است که آتش‌سوزی گسترده ای در منطقه حفاظت شده کوه دیل واقع در شهرستان گچساران آغاز شده است که با وجود تلاش‌های فراوان برای اطفای حریق، آتش‌سوزی در این منطقه همچنان ادامه دارد.

,

فرهام جلیلی،رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری گچساران در گفت گو با این پایگاه خبری تحلیلی در خصوص آخرین وضعیت آتش سوزی ارتفاعات دیل این شهرستان، گفت:این آتش سوزی از دو روز پیش در ارتفاعات کوه دیل گچساران آغاز شده که با تلاش نیروهای منابع طبیعی ،مردمی و دوستداران محیط زیست ،آتش در حال مهار شدن است اما به دلیل گستردگی منطقه تاکنون حریق به صورت کامل خاموش نشده است.

,

وی افزود: از صبح امروز تاکنون نیز چند سورتی پرواز بالگرد شرکت نفت و گاز گچساران به منطقه جهت اطفای حریق اعزام شده است و به دلیل وسعت منطقه، صعب العبور بودن، علوفه زیاد و بادهای شدید روند اطفاء این آتش سوزی همچنان ادامه دارد.

,

 

,

, ,

جلیلی اظهارکرد:این آتش سوزی از عصر روز دوشنبه گذشته( 28مرداماه) آغاز شده بود که دربامداد سه شنبه مهار شد، اما متاسفانه بعد از حدود 10 ساعت از تلاش نیروهای مردمی و منابع طبیعی ،مجدد آتش سوزی شدت گرفت.

,

رئیس منابع طبیعی گچساران درادامه تصریح کرد:روزانه تعدادی زیادی از نیروهای مردمی،نیروهای بسیج،اهالی منطقه،انجمن ها و دوستداران محیط زیست جهت مهار آتش سوزی به این منطقه کوهستانی اعزام می شوند،به طوری که ارتفاعات مشرف به روستای دیل هم اکنون مهار شده است و ارتفاعات مشرف به روستای آرو همچنان در آتش می سوزد.

,

وی افزود:علت آتش سوزی ارتفاعات دیل در دست بررسی قرار دارد و نتایج اولیه کارشناسی این منطقه نشان می دهد که حدود 10هکتار از جنگل ها و ارتفاعات منطقه حفاظت شده کوه دیل گچساران، در روزهای اخیر طعمه حریق شده است.

,

 

,

, ,

منطقه حفاظت شده دیل با ۱۰ هزار هکتار مساحت در ۳۵ کیلومتری شمال غربی گچساران واقع شده ودرختان بلوط، ارزن و بادام کوهی از مهمترین پوشش گیاهی این منطقه به شمار می روند.

,

هرچنداز ابتدای امسال تاکنون ۲۱۰ هکتار از جنگل ها و مراتع این شهرستان طعمه حریق شده است که این آتش سوزی ها بیشتر در مناطق خنگ بنار، آبگرمو،آبریگون، مارین، منطقه گناوه، چاه مورد، کوه وزک، نارک، دیل و نیز ارتفاعات خامی بوده است.

,

شهرستان نفتخیز گچساران، ۴۱۵ هزار هکتار عرصه جنگلی و مرتعی دارد که 90 درصد از این اراضی را عرصه‌های ملی تشکیل می‌دهد که از این میزان ۷۰ درصد مرتع و جنگل است.

,

 

,

, ,

باید توجه داشت که کهگیلویه و بویراحمد با داشتن 20 درصد جنگل‌های حوزه زاگرس از گذشته تاکنون دارای یک پوشش جنگلی مناسب بوده ولی متاسفانه سالانه به دلیل اقلیم، سخت‌گذر بودن و تعرض‌هایی که به عرصه‌های منابع طبیعی در فصل پائیز موقع کاشت ودر بهار بوته کنی گیاهان و تابستان به لحاظ پوشش جنگلی وآتش سوزی‌ها در سایه بی مهری مسئولان و متولیان امر رو به سوی نابودی می‌رود.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه