اخبار داغ

یادداشت؛

جایگاه مسجد در جهان‌بینی اسلامی بی‌بدیل است

جایگاه مسجد در جهان‌بینی اسلامی بی‌بدیل است
باید بعد از گذشت این‌همه سال از انقلاب اسلامی با جایگاه بی‌بدیلی که برای مسجد در جهان‌بینی اسلامی و آن جایگاهی که مسجد همواره در حکومت اسلامی و جامعه اسلامی داشته، شاخص‌گذاری داشته باشیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ باتوجه به فرا رسیدن روز جهانی مسجد چند نکته در راستای بهتر شدن کارکردهای مسجد در ارتباط با مخاطب، ساختار و نهادهای بالادستی آن مطرح است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

مجموعه نهادهای فرهنگی مرتبط با مسجد معمولاً دارای یک نگاه بسیط و یکسان نسبت به همه مساجد هستند که نوعی آسیب قلمداد می‌شود.

,

باتوجه به اینکه مساجد با حجمی از مشکلات دست‌وپنجه نرم می‌کنند، باید بررسی شود که اگر نظام، نظام اسلامی نبود و نهادهای ما موظف به حمایت از نهادهای کلان مذهبی مانند مساجد نبودند، وضعیت چقدر تفاوت داشت.

,

آیا می‌توان مسجد کوچکی در بازار را با مسجد بزرگی در دانشگاه مقایسه کنیم؟ نتیجه این مقایسه چه خواهد شد؟ آیا ساختارهای این دو و کارکردهای این دو شبیه هم هستند؟ شما خصوصیات ظاهری این دو مسجد را در نظر بگیرید تا خصوصیات محتوایی و کارکردی این‌ها.

,

از نوع نمازگزارانی که در این مسجد شرکت می‌کنند و امام جماعتی که در این مسجد نماز می‌خواند تا امکاناتی که در اختیار نمازگزاران است دو فضای کاملاً متفاوت است، اما ما شاهد هستیم در تمام مراسم‌ها، یک نوع بسته محتوایی فرهنگی به تمام مساجد ارائه می‌شود.

,

این سیاست یکسان دیدن همه مساجد عمدتا قابل دفاع نیست و اگر مسجد دراداره‌ای در اختیار بعضی کارمندان فعال‌تر، متدین‌تر، علاقه‌مند و مسجدی‌تر قرار بگیرد فعال می‌شود و در غیر اینصورت آن کارکردها را پیدا نمی‌کند.

,

مثلاً شاید کمتر کسی با مسجد فاطمه‌الزهرا(س) دانشگاه فردوسی مشهد مواجه شده باشد و این موضوع به ذهنش خطور نکرده باشد که مسجدی با این مساحت در نقطه‌ای بنا شده که عملاً مراجعین خارج از دانشگاه هیچ‌گونه دسترسی به آن ندارند و مسجد هم ارتباطی با فضای بیرون از دانشگاه ندارد و البته به لحاظ فضای درون دانشگاه هم نقطه‌ای نسبتاً پرت است.

,

اختصاص تسهیلات بودجه‌ای برابر در همه مساجد که موجب شده بعضی از مساجد با کمبود محصولات مواجه ‌شوند، از پیامدهای یکسان دیدن مساجد است و آسیب دیگر نیز ابلاغ آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های یکسان به مساجد مختلف شهری و روستایی است.

,

, ,

این تصور از کجا ناشی شده است که آن مسجدی موفق است که امکانات ورزشی داشته باشد؟ چه کسی گفته همه مساجد باید کانون فرهنگی و کتابخانه هم داشته باشند و چرا توجه نمی‌شود که امکانات ورزشی برای بچه‌ها در مسجدِ بازار معنا ندارد.

,

نهادهای ذی‌ربط اقتضائات و مسائل کارکردی مساجد را به‌طور خاص در نظر نمی‌گیرند و از این‌طرف دست‌اندرکاران درک روشنی از خدمات و محصولات و فعالیت‌های نهادهای ذی‌ربط نخواهند داشت.

,

باید نگاه دست‌اندرکاران مساجد و نهادها به مسجد تراز تحول پیدا کند.

,

تصوری در ذهن دست‌اندرکاران ما وجود دارد که اگر بودجه‌ای در اختیار هیئت ‌امنای یک مسجد قرار بگیرد، اولین تصمیمی که می‌گیرند توسعه مسجد است، بدون توجه به اینکه آیا اصلاً اولویت این مسجد توسعه فضای آن است یا خیر.

,

برای سنجش کیفیت یک مسجد معیارهای خوبی نداریم، ارزیابی‌ها واقعی و جامع نیست و سؤال‌های محدود و کلیشه‌ای برای رسیدن به ارزیابی‌ها طرح می‌شود.

,

باید بعد از گذشت این‌همه سال از انقلاب اسلامی با جایگاه بی‌بدیلی که برای مسجد در جهان‌بینی اسلامی و آن جایگاهی که مسجد همواره در حکومت اسلامی و جامعه اسلامی داشته، شاخص‌گذاری داشته باشیم.

,

مهمترین مسئله‌ای که باید مورد ارزیابی قرار بگیرد امام جماعت، با ویژگی‌های مانند توانایی اقامه مختصر و صحیح، مهارت ارتباط با اقشار عمومی و قشر بازاریان و تسلط بر احکام عمومی و بازار است.

,

دو مسئله مهم مدیریت اثربخش مساجد و کارکرد مساجد عوامل کاملاً مؤثر است لذا مدیریت اثربخش مساجد وقتی می‌تواند تعریف و شاخص‌گذاری شود که شاخص‌های مساجد تراز تعریف شده باشند.

,

محمد خراسانی

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه