اخبار داغ

آتش‌سوزی در جنگل‌های ارسباران؛

آتش دوباره شعله‌ور شد/ بالگردها نرسیدند/ مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان‌شرقی: تهران مجوز پرواز صادر نکرد

آتش دوباره شعله‌ور شد/ بالگردها نرسیدند/ مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان‌شرقی: تهران مجوز پرواز صادر نکرد
آتش سوزی که در جنگل های ارسباران از چندروز پیش شروع شده است، ساعت ۱۰ امروز با کوشش نیروهای انسانی حاضر در منطقه مهار شده بود ولی به یکباره بر اثر وزش شدید باد دوباره شعله ور شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، رسانه‎های محلیِ خدآفرین و کلیبر از وقوع آتش سوزی در جنگل های شهرستان خداآفرین و ورزقان خبر می دهند. به گفته‌ی این رسانه ها، آتش‌سوزی از روز دوشنبه آغاز شده و تا کنون ادامه دارد و چند صد هکتار از اراضی این منطقه طعمه حریق شده اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

ساعت9 قبل از ظهر: مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی با اشاره به تلاش گسترده و فراگیر برای اطفای آتش‌سوزی در جنگل‌های ارسباران اعلام کرد: هم اکنون ۲ فروند بالگرد آتش‌نشانی سبددار برای تسریع در خاموش کردن آتش از تهران عازم شهرستان خداآفرین هستند.

,

محمدباقر هنربرگفت: آتش سوزی در جنگل های ارسباران که از دیشب شروع شده است، به طور کامل مهار نشده است، اما مدیریت بحران استان با مرکزیت فرمانداری شهرستان خداآفرین با حضور ۱۵۰ نفر از نیروهای ارتش و ۱۰۰ نفر از نیروهای مجتمع مس سونگون به همراه تجهیزات آتش خاموش کنی در منطقه می کوشند. 

,

وی با اشاره به پیگیری دقیقه به دقیقه آتش سوزی توسط استاندار آذربایجان شرقی و معاونان سیاسی و امنیتی و عمرانی وی افزود: خود بنده نیز در منطقه حضور یافتم و اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران استان نیز از همه امکانات موجود برای کنترل و خاموش کردن آتش بهره می گیرند. 

,

هنربر علت وقوع آتش سوزی در جنگل های ارسباران را خطای انسانی اعلام و اضافه کرد: خوشبختانه سه نفر در این ارتباط دستگیر و تحویل مقام های قضایی شده اند. 

,

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی یادآوری کرد: خوشبختانه سه دستگاه خودروی آتش نشانی و چند صد دستگاه کپسول آتش خاموش کنی در اختیار نیروهای انسانی حاضر در منطقه برای مهار آتش سوزی است و امیدواریم با رسیدن بالگردهای اعزامی از تهران شاهد مهار و اطفای آتش در ساعات آینده باشیم. 

,

وی دلیل اصلی دشواری اطفای آتش سوزی جنگل های ارسباران را وقوع آن در سه نقطه دور از هم در روستاهای کلوانق، خانقاه و مردانقم شهرستان خداآفرین اعلام کرد و گفت:  نیروهای امدادی ورزقان و اهر و کلیبر نیز به عنوان شهرستان های معین در کنترل آتش سوزی مشارکت دارند. 

,

ساعت 11قبل از ظهر: محمدباقر هنربر صبح پنجشنبه از مهار آتش سوزی خبر داد.

,

 وی گفت: آتش سوزی در جنگل های ارسباران که در هفته جاری در سه روستای خانقاه، کلوانق و مرداناقوم شهرستان خداآفرین شروع شده بود، ساعت ۱۰ امروز با کوشش همه گیر نیروهای انسانی حاضر در منطقه مهار شد و هم اکنون عملیات پاکسازی و لکه گیری آغاز شده است. 

,

وی با اشاره به تلاش شبانه روزی و دقیقه به دقیقه مدیریت بحران شهرستان خداآفرین و شهرستان های همجوار در مدت آتش سوزی جنگل های ارسباران در محدوده شهرستان خداآفرین افزود: بدیهی است که مهار و اطفای آتش سوزی در این جنگل های بکر، نتیجه کار جمعی و هم افزایی میان همه نیروهای حاضر در منطقه اعم از آتش نشانان، نیروهای نظامی، کارگران شرکت مس سونگون و مردم منطقه بود.

,

جنگل های ارسباران در هفته جاری در سه نقطه متقاوت در شهرستان مرزی خداآفرین به دلیل خطای انسانی دچار آتش سوزی شده بود. 

,

گفته می شود حدود ۳۰۰ هکتار از این جنگل ها در آتش سوخت. 

,

ساعت13 بعد از ظهر: مهدوی فرماندار تبریز در گفت‌و گو با خبرنگارآناج یادآور شد: این آتش سوزی در بخش هایی از مناطق حفاظت شده خدا آفرین، رخ داده بود که صبح امروز مهار شد.

,

وی گفت: این حریق به وسیله نیروهای امدادی، نظامی و تلاش نیروهای مردمی اطفا شد. این آتش‌سوزی خوشبختانه تلفات جانی نداشت و قبل از آنکه به صورت کامل گسترش یابد، صبح امروز به طور کامل اطفا شد.

,

فرماندار تبریز با اشاره به کمبود برخی امکانات اطفای حریق در مناطق آتش‌گرفته بیان داشت: در این حادثه شاهد کمبود امکانات بودیم، از جمله اینکه بالگرد های اطفای حریق، موجود نبودند و باید پیگیری شود. البته قبل از آن باید موارد پیشگیری را باید در نظر گرفت تا سرمایه‌های طبیعی کشور در اثر سهل انگاری از بین نرود.

,

ساعت 13/42بعد از ظهر: محمد باقر هنربر مدیرکل بحران استانداری آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار آناج، با اشاره به آخرین وضعیت آتش‌سوزی جنگل های ارسباران اظهار داشت: آتش سوزی  ساعت 11امروز به طور کامل مهار شد و نیروهای حاضر در محل در حال پاکسازی و لکه گیری هستند.

,

وی گفت: با توجه به اینکه منطقه گرمسیری و دارای بادهای شدیدی است، احتمال گسترش آتش‌سوزی وجود داشت ولی خوشبختانه، نه بادی وزید و نه تغییرات جوّی حاکم شد و نیروهای آتش نشانی توانستند به طور کامل این حریق را کنترل کنند.

,

هنربر افزود: این آتش‌سوزی که در چند مورد اطفا شده بود روز سه‌شنبه، بعد از یک مورد اطفا، دوباره زبانه کشید و با توجه به صعب العبور بودن منطقه، روند کنترل، به سختی انجام می شد. عامل انسانی دخیل در گسترش آتش بود که تعدادی هم به مراجع قضایی معرفی شدند.

,

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی با اشاره به اعزام بالگردهای آتش نشانی از تهران، تصریح کرد: بالگردهایی در این راستا به شمال غرب کشور اختصاص یافته اند که در مدت معینی در هر شهری حضور می یابند به طور مثال 2 هفته در تبریز و بقیه روزها در سایر شهرهای شمال غرب کشور حضور دارند. دراین جریان با وزارت دفاع هماهنگی‌های لازم انجام شده بود.

,

وی ادامه داد: بخشی از منطقه آتش‌سوزی، مناطق حفاظت شده را شامل می شود.150 نفر از نیروهای ارتش، 100 نفر از مس سونگون ورزقان و بسیاری از پاسداران سپاه پاسداران و جمعی از تشکل های مردمی در مهار این حریریال، کمک حال نیروهای امدادی بودند.

,

ساعت 17بعد از ظهر: براساس آخرین اخبار اعلامی، آتش جنگل‌های ارسباران به علت عدم همکاری سازمان‌های مستقر در تهران از ساعت 14/45 بعد از ظهر مجدد شعله‌ور شده است.

,

محمدباقر هنربر مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان‌شرقی با تاکید بر اینکه خبری از هلی‌کوپتر برای خاموش کردن آتش نیست، به خبرنگار آناج گفت: هنوز میزان خسارت به جنگل های ارسباران برآورد نشده و تمام عوامل و مردم در منطقه حضور دارند تا آتش مهار و خاموش شود.

,

هنربر افزود: به علت باد شدید و دمای بالای هوا، محل آتش‌سوزی دوباره شعله ور شد که سازمان آتش‌نشانی تبریز هم نفراتی را به محل حادثه اعزام کرد تا به کمک بقیه افراد حاضر در صحنه بشتابند.

,

وی یادآور شد: علی‌رغم مکاتبه 3 روزه با تهران بالگردها به محل حادثه اعزام نشدند و به علت صعب العبور بودن، امکان اطفای حریق بسیار سخت شده است. اعزام بالگرد به محل حریق وظیفه سازمان مراتع و جنگل‌داری استان است که طبق تفاهم نامه‌ای که با نهادهای نظامی دارد باید در چنین شرایطی  نسبت به تامین بالگرد آتش‌نشانی اقدام کند. 

,

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی بیان داشت: حتی هماهنگی‌هایی هم با کشور همسایه ارمنستان، برای کمک رسانی انجام شده بود و قرار بود این بالگرد ها از سدخداآفرین اقدام به پرکردن مخزن آب خود بکنند ولی تاکنون نه از بالگردها خبری شده و نه هلال احمر همکاری می کند.

,

گفتنی است همزمان با گسترش آتش سوزی در این جنگل ها در شهرستان خداآفرین، تیمی از آتش نشانان تبریز نیز جهت اطفاء و حفظ منابع طبیعی  به ارسباران اعزام شدند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه