اخبار داغ

گزارشی از تبدیل شدن برخی مدارس به بنگاه‌های اقتصادی؛

وضعیت کیفی مدارس عادی در سراشیبی/ پیش شرط صندلی بهتر در دانشگاه، هزینه بیشتر است؟!

وضعیت کیفی مدارس عادی در سراشیبی/ پیش شرط صندلی بهتر در دانشگاه، هزینه بیشتر است؟!
نتایج کنکور امسال بار دیگر نشان داد که پیش شرط صندلی بهتر در دانشگاه، هزینه بیشتر است و بر تمام انشاهای دوران مدرسه‌مان مُهر ثروت بهتر است، زد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ، بعد از سال‌ها آموزش وقتی دانش آموزان به ماراتن سرنوشت‌ساز کنکور می‌رسند داستان نابرابری تداعی می‌شود، حکایتی که بر خلاف اصل 30 قانون اساسی دولت را موظف به فراهم‌سازی وسایل آموزش و پرورش رایگان تا پایان دوره متوسطه کرده است، عبارت ویترینی که هر از گاهی یادآوری می‌شود، اما حتی تلنگری را هم در سیستم آموزشی ایجاد نمی‌کند.

نتایج کنکور امسال بار دیگر نشان داد که پیش شرط صندلی بهتر در دانشگاه ، هزینه بیشتر است و بر تمام انشاء های دوران مدرسه‌مان مهر ثروت بهتر است، زد.

پژوهشگر آموزشی با بیان ضعف دستگاه آموزشی کشور بیان کرد: یونسکو به دولت‌ها توصیه کرده است 4 تا 6 درصد تولید ناخالص داخلی و 15 تا 20 درصد بودجه عمومی را به آموزش اختصاص دهند، در حالی که در کشورمان 5 تا 2 درصد ناخالص داخلی و 10 درصد بودجه عمومی به آموزش اختصاص داده شده و با این وجود همیشه دولت سعی می‌کند این بودجه را کمتر کند و هزینه‌ها را به جیب خانواده‌ها حواله دهد.

مدارس بی رمق
وی برنامه ریزی های اشتباه در سالهای اخیر را دلیلی بر شکاف عدالت آموزشی دانست و خاطرنشان کرد: تقسیم مدارس به سمپاد، نمونه دولتی، هیئت امنایی و انواع غیر دولتی ها شکاف طبقاتی عمیق میان آموزش در جامعه ایجاد کرده است، که بیشتر مدارس را به جای مکانی برای آموزش و پرورش تبدیل به بنگاههای اقتصادی کرده است.

علی اکبری‌راد یکی از شاخصه های شکاف طبقاتی در هر جامعه ای را مسئله آموزش خواند و تصریح کرد: دانش آموزان در مدارس گلچین می‌شوند و اگر منابع مالی کفاف هزینه های تحصیل را داشته باشند به مدارس خاص هدایت می شوند و به لحاظ آموزشی شرایط ویژه ای را تجربه می کنند.


عدالت صفر آموزشی
وی با بیان اینکه نتایج کنکور این چند سال اخیر نمونه بارزی برای زیر سوال رفتن عدالت آموزشی است، خاطرنشان کرد: دانش آموزانی که در مدارس عادی با کیفیت آموزشی کم، توجه محدود معلم به دلیل جمعیت زیاد دانش آموزان، ساعت های محدود تر آموزش درس می‌خوانند در کنکور با دانش آموزانی با شرایط ویژه تحصیلی ، آموزش خاص، آزمون ها و کلاس های خاص درس خوانده اند رقابت می کنند، این عادلانه خواهد بود؟

این کارشناس علوم اجتماعی کم توجهی به مدارس دولتی و افت شاخص های کیفی در این مدارس را در اعلام نتایج کنکور واضح دانست و افزود: وضعیت مدارس دولتی در سرازیری افت کیفی است و دولت هیچ حساسیتی در این زمینه نشان نمی دهد، خانواده ها مجبورند برای آینده بهتر فرزندانشان هزینه های زیادی کنند و اگر خانواده ای توان این هزینه ها را نداشته باشد مجبور است به رتبه ای کم تر در صندلی دانشگاه قانع شود.

وی ادامه داد: هرچند امکان دارد افرادی در مدارس عادی بتوانند رتبه های خوبی کسب کنند، اما آنچه آمارها نشان می دهد 80 درصد موفقیت های کنکور و المپیاد در 20 درصد مدارس تحقق پیدا کرده است.

تاخت و تاز بی عدالتی آموزشی
اکبری‌راد دسترسی عموم مردم به آموزش و پرورش و یک سطح کیفی را در جهت عدالت آموزشی لازم خواند و تاکید کرد: تنوع مدارس و تاخت و تاز خصوصی سازی، هر روز دهک های پایین را بی رمق تر می کند و استعدادهای زیادی را نابود می سازد.

وی با بیان اینکه 90 درصد قبولی ها از تعداد محدودی از استان ها بودند، تصریح کرد: تهران 17 درصد جمعیت کشور را تشکیل داده است، در حالی که 50 درصد نفرات برتر از این استان هستند.

این استاد دانشگاه گفت: سید جواد رحیمی ، سرپرست وزارت آموزش و پرورش در مراسم تجلیل از برترهای کنکور بیان کرد که بیش از 89 درصد قبولی های کنکور از 5 تا 6 استان بودند و در این زمینه باید نگاه عدالت آموزشی را پر رنگ تر کنیم.

در ادامه سمیه جلیلی یک معلم جوان دسته بندی مدارس و جداسازی مدارس را ناکام ماندن دانش آموزان طبقات پایین تر جامعه از چرخه رقابت خواند و خاطرنشان کرد: هیچ کشوری  مانند ایران 24 نوع مدرسه ندارد که این افزایش خصوصی سازی با ظاهر فقرزدایی و عمیق تر شدن شکاف عدالت آموزشی همراه است.

توانا بود هر چه دارا بود
وی با بیان اینکه کنکور مصداق بارز توانا بود هر که دارا بود است، عنوان کرد: در مدارس از بدی به تزویر و عدالت سخن می گوییم در حالی که در مدارس عادی آزمون و کلاس ویژه برای تست زنی نداریم، فضای رقابتی مدارس خاص وجود ندارد.

این معلم جوان به دو دل بودن نظام آموزشی و عملکرد نا معلوم آن به کنکور اشاره کرد و گفت: از طرفی به حذف کنکور سخن گفته می شود و از طرفی رتبه های برتر را تقدیر می کنیم، اگر کنکور اهیمت ندارد تشویق نفرات برتر چرا صورت می گیرد و بها داده می شود.

اوضاع کیفی مدارس دولتی روز به روز پایین تر می شود و دانش آموزان را از چرخه رقابت و صندلی بهتر دانشگاه حذف می کند.

کنکور هر ساله نابرابری آموزشی را بازتولید می کند و قربانیان اش را در آزمونی سرنوشت ساز ناکام می گذارد؛ همین باعث می شود خانواده‌ها تمام توان خود را بگذارند تا فرزندانشان در مدارس خاص درس بخوانند تا بتوانند آینده ای روشن تر داشته باشند.

دوپینگ کنکور
شهریه میلیونی که برخی مدارس از والدین گرفته می شود و از طرفی شاهد هستیم در برخی مدارس دانش آموزان به جبر وارد مدرسه می شوند، این باعث شده در برخی مدارس دولتی آمل والدین با هزار ترفند برای ثبت نام اقدام کنند، حتی حاضر شوند مبلغی پول برای دریافت اجاره نامه و امثال آن بپردازند تا بتوانند فرزندانشان را در مدرسه ای بهتر اما با پول کمتر ثبت نام کنند، این تراژدی آینده بسیاری از دانش آموزان را مردود می کند.

امروزه خانواده ها یا مجبورند از لقمه های خود بگذرند و فرزندانشان را به مدارس خاص با تضمین آینده بفرستند و یا اگر توان هزینه ها را ندارند مجبورند از چرخه رقابت محو شوند و در تمام این مراحل جای خالی عدالت آموزشی را در سیستم آموزشی خالی می بینیم؛ چرا که مسئولان ما فرزندانشان در مدارس عادی درس نمی خوانند تا احساس نگرانی کنند.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ,
,
,
,
,
,
, مدارس بی رمق,
,
,
,
,
,
, عدالت صفر آموزشی,
,
,
,
,
,
,
, تاخت و تاز بی عدالتی آموزشی,
,
,
,
,
,
,
,
,
, توانا بود هر چه دارا بود,
,
,
,
,
,
,
,
,
, دوپینگ کنکور,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه