اخبار داغ

امام جمعه نکا:

نباید از نظام اقتصادی فاصله طبقاتی و فقر زائیده شود

نباید از نظام اقتصادی فاصله طبقاتی و فقر زائیده شود
امام جمعه نکا گفت: باید نظام اقتصادی و سیاست‌های اقتصای به گونه‌ای باشد که چنین فاصله‌های طبقاتی و چنین محرومیت‌ها و فقرهایی از آن نظام اقتصادی زائیده نشود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ آیت‌الله محمدباقر محمدی لائینی در گفت‌وگو با بلاغ، با اشاره به در پیش بودن ایام نزول سوره هل اتی، اظهار کرد: این آیات یک خانواده متعالی متعادل الگو را معرفی کرده و براساس سوره هل اتی جبرئیل امین تبریک خداوند را به پیامبر خدا بابت داشتن چنین خانواده‌ای اعلام می کند.

وی افزود: گوشه‌ای از عملکرد این خانواده در این آیه بیان شده که به نذر خودشان وفا می‌کنند، پس عمل کردن به نذر و خود نذر برای قضای حاجت و عمل به نذر خود یک مسئله فکری، اخلاقی، اجتماعی و شرعی است.

امام جمعه نکا خاطرنشان کرد: در آیه نیامده که نذر برای چیست اما در روایات آمده که برای بهبود بیماری حسنین(ع) پیامبر خدا به حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) پیشنهاد چنین نذری را دادند پس در نظام سلامت، درمان و بهداشت باید به مسئله دعا، نذر و راهکارهای معنوی نیز به موازات راهکارهای پزشکی توجه داشته باشیم.
 
* توجه ویژه به آخرت
این مسئول اضافه کرد: حرف از آخرت یکی دیگر از ویژگی‌های این خانواده است که از شر روز قیامت می‌ترسند و واقعاً باید خانواده ترس از خدا و آخرت را در خود و نسل خود نهادینه کنند و فرزندان و نسلی که خداترس و آخرت‌ترس باشند هیچوقت دست‌شان به دزدی، جنایت، خیانت و ناهنجاری آلوده نمی‌شود و آخرت را به دنیای خود نمی‌فروشند.

وی گفت: هیچ کار غیراخلاقی نیست که به دعوت ایمان و خداترسی باشد بلکه همه به دعوت خلاف ایمان است و اگر ایمان و تقوا باشد هیچگاه انسان آلوده نمی‌شود.

محمدی لائینی به ویژگی سوم این خانواد نیز پرداخت و تصریح کرد: در درون این ارزش در راستای عمل به نذر خود سه شبانه روز روزه گرفتن ارزش دیگری برای آن‌ها رقم می‌خورد و آن اینکه یک انفاق قابل توجه با بخشیدن افطار سه روز خود به یکی از درخواست‌کنندگان یتیم، فقیر و اسیر اعطا می‌کنند درحالیکه خودشان گرسنه بودند.
 
* دیگر هیچ توجیهی قابل قبول نیست
وی افزود: زیبایی این انفاق در این است که فقط برای رضای خدا و در اوج نیاز به این غذا بوده، در کمال شدت نیاز، احتایج و گرسنگی بوده اما در عین حال انفاق می‌کنند و هیچ پاداشی را جز رضای خدا انتظار ندارند.

این استاد حوزه و دانشگاه اذعان کرد: با این تفاسیر دیگر کسی نمی‌تواند بگوید که وضعمان خراب است و نمی‌توانیم انفاق کنیم درحالیکه دیگر خراب‌تر از این وضعیت خانواده حضرت علی(ع) و زهرا(س) نیست.

این مسئول اضافه کرد: این نشان دهنده این است که توجه به محرومان و رفع مشکلات زندگی و معاش آنان چقدر اهمیت دارد و خانواده‌ای که دغدغه سفره خانه‌های دیگر را داشته باشد و شادی و زیبایی سفره خود را در پر بودن سفره دیگران بداند این بسیار ویژگی مهمی است.

وی گفت: برخلاف بعضی از دنیاپرستانی که سفره‌های‌شان پر نعمت است و هیچ خبر از سفره همسایه خود و سفره فقرا نیز ندارند و سفره فقرا و مستضعفان روز به روز کوچکتر می‌شود و سفره آنان روز به روز بزرگتر می‌شود و هیچ توجیهی ندارند.
 
* لزوم مبارزه با علت به جای معلول
محمدی لائینی تأکید کرد: البته اینکه خانواده‌ها چنین توجهی داشته باشند بسیار زیبا است اما مهمتر این است که نظام اقتصادی و سیاست‌های اقتصای به گونه‌ای باشد که چنین فاصله‌های طبقاتی و چنین محرومیت‌ها و فقرهایی از آن نظام اقتصادی زائیده نشود.

وی افزود: اینگونه نمی‌شود که الگوی اقتصادی ما در مملکت برگرفته از سرمایه‌داری باشد که در آن روز به روز شکاف بین فقیر و غنی بیشتر می‌شود و این الگو روز به روز فقر را و فقیر آفرین باشد از سوی دیگر ما به خانواده‌ها سفارش کنیم که به فقرا توجه بیشتری بکنید.

امام جمعه نکا بیان کرد: این کارها مبارزه با معلول است درحالی که باید با علت مبارزه کرد در راستای توجه به فقرا و محرومان باید سرچشمه‌های تولید فقر و فقیر را بست یعنی اقتصاد مقاومتی اسلامی را باید احیا کرد و جدی گرفت.

این مسئول اضافه کرد: در چنین ایامی بسیار خوب است که خانواده‌ها روزه بگیرند به یاد آن خانواده بزرگی که الگوی همه ما هستند و معادل قیمت افطاری خود را یک روز به یتیم و یک روز به یتیم و یک روز نیز به زندانی و خانواده یک زندانی هدیه بکنند.
 
* بهترین الگو برای جوانان
وی با تأکید بر لزوم الگو گرفتن جوانان جهادی از سیره اهل بیت در رسیدگی به محرومان، گفت: جوانان ما نباید توجه کنند که دنیای غرب چه الگوهایی را به آنان معرفی می‌کند بلکه الگوی ما اسلام و اهل بیت است.

محمدی لائینی ادامه داد: الگوی ما الگویی باید باشد که علاوه بر خوشی و خوشبختی در این عالم بتواند در آن عالم هم مایه نجات ما باشد بنابراین جوان‌ها در خطر بیشتری هستند که دشمنان برای آن‌ها الگوهای کاذبی را تبلیغ می‌کنند.

وی افزود: چهره‌های نادرست را دشمنان برجسته کرده و به چنین چهره‌هایی دعوت می‌کنند درحالیکه باید به دنبال چهره‌های قرآنی و اهل ‌بیتی باشند و حتی در انتخاب اسامی فرزندان خود نیز به دنبال اسامی اهل بیتی باشیم.

این استاددحوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: چرا این سلبریتی‌ها برای ما الگو و اسوه باشند که برای گربه خود اینجور برنامه و بساط دارند و حتی به اندازه پدر و مادر خود برای حیوانات خود  ارزش قائلند درحالیکه این حرکت‌های نادرستی است که دنیای تهی از معنویت و اخلاق به سمت آن کشیده می‌شود.

وی گفت: جوانان ما ابرار هستند و الگوی خاص خودشان را دارند که خداوند معرفی کرده است.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ,
,
,
,
,
,
, * توجه ویژه به آخرت,
,
,
,
,
,
,
, * دیگر هیچ توجیهی قابل قبول نیست,
,
,
,
,
,
,
,
,
, * لزوم مبارزه با علت به جای معلول,
,
,
,
,
,
,
,
,
, * بهترین الگو برای جوانان,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه