اخبار داغ

اختلافات امارات و عربستان تشدید شد

اختلافات امارات و عربستان تشدید شد
ادامه نبردها بین شورای انتقالی جنوب و شبه نظامیان دولت عبدربه منصور هادی در جنوب این کشور از تشدید اختلافات بین امارات و عربستان و ناتوانی آنها در مهار آن خبر می‌دهد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  به نقل از خبرگزاری آناتولی، دولت عبدربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن امروز جمعه اعلام کرد که بعد از نبردهای شدید با شبه نظامیان شورای انتقالی مورد حمایت امارات، شهر عتق مرکز استان شبوه در جنوب شرقی این کشور را بازپس گرفته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
برخی منابع محلی به خبرگزاری آناتولی گفتند: بعد از عقب نشینی شبه نظامیان شورای انتقالی از ناحیه العکف در جاده الصعید، درگیری های پراکنده صبح امروز بین آنها و شبه نظامیان عبدربه منصورهادی در شرق شهر عتق متمرکز بود.
,
 
,
این منابع افزودند: شبه نظامیان دولت هادی خیابان درهم و پادگان ثماد متعلق به شبه نظامیان شورای انتقالی را به کنترل خود در آوردند.
,
 
,
به گفته یک شبه نظامی دولت هادی، در این درگیری ها شماری از دوطرف کشته و زخمی شدند.
,
 
,
وی تصریح کرد که سه شبه نظامی شورای انتقالی در نبردهای شب گذشته کشته و شش نفر دیگر زخمی شدند. دو شبه نظامی هادی نیز کشته و سه نفر دیگر زخمی شدند.
,
 
,
این شبه نظامی افزود: چهار خودروی نظامی اماراتی نیز منهدم و دو خودروی دیگر به غنمیت گرفته شد.
,
 
,
یک منبع محلی در داخل شهر عتق گفت که شبه نظامیان هادی درحال پاکسازی چند محله هستند که شب گذشته شاهد نبرد بود.
,
 
,
معین عبدالمک نخست وزیر دولت مستعفی یمن گفت که با محمد صالح بن عدیو استاندار شبوه تماس گرفته و از پیشروی شبه نظامیان هادی با کمک قبایل شبوه علیه شبه نظامیان شورای انتقالی مطلع شده است.
,
 
,
در همین حال، هانی بن بریک نایب رئیس شورای انتقالی نیز از توقف نبردهای مسلحانه در شهر عتق در استان شبوه خبر داد و در توییتی نوشت که شبه نظامیان این شورا نبردها را متوقف کرده اند.
,
 
,
دولت عبدربه هادی منصور رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن بار دیگر امارات را به برهم زدن اوضاع استان شبوه متهم کرد که از پنجشنبه شب شاهد درگیری بود.
,
 
,
راجح بادی سخنگوی دولت هادی پنجشنبه شب به شدت گرفتن اختلافات بین امارات و عربستان و ناتوانی آنها در حل آن اذعان کرد و گفت که با وجود تلاش های زیاد عربستان برای پایان دادن به بحران و متوقف کردن تنش نظامی، اما فرماندهی نیروهای اماراتی در بلحاف در استان شبوه اقدام به برهم زدن اوضاع نظامی کردند.
,
 
,
وی افزایش اقدامات مسلحانه شبه نظامیان شورای انتقالی را چالشی آشکار برای اهداف ائتلاف متجاوز امارات و عربستان به یمن و تلاش های ریاض برای آرام کردن اوضاع و نیز اصرار بر به شکست کشاندن همه این تلاش ها و مهار بحران دانست.
,
 
,
وی بر موضع ثابت و منسجم و قوی شبه نظامیان دولت عبدربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن برای مقابله با به گفته خودش شورش مسلحانه شبه نظامیان شورای انتقالی جنوب تاکید کرد.
,
 
,
یک منبع نزدیک به مسئولان محلی در استان شبوه گفت که وضعیت شهر عتق مرکز این استان بسیار خطرناک است.
,
 
,
این منبع به سایت عربی ۲۱ گفت: شبه نظامیان شورای انتقالی نیروهای خود را در ورودی ها شهر عتق بسیج کرده اند و اصرار به اشغال این شهر و سرنگونی نهادهای وابسته به دولت هادی دارند.
,
 
,
به گفته این منبع، ورود یک هیئت نظامی عربستان در روز پنجشنبه(۳۱ مرداد) به شهر عتق نیز نتوانست چیزی را تعییر دهد و در حال حاضر فعلا در حال تماس با طرف ها است و نه بیشتر.
,
 
,
منابع محلی گفتند که نبردها بین دوطرف درسایه پرواز جنگنده های ائتلاف انجام شده است.
,
 
,
در سایه اختلافات بین امارات و عربستان، استان های جنوبی و جنوب شرقی یمن بویژه استان عدن از دو هفته پیش شاهد درگیری های شدید بین شبه نظامیان شورای انتقالی و شبه نظامیان هادی است.
,
 
,
دولت هادی اقدام شبه نظامیان شورای انتقالی مورد حمایت امارات را کودتا علیه خود توصیف کرده است.
,
 
,
دیدارهای شاه و ولیعهد سعودی با عبدربه منصور هادی پس از سقوط شهر عدن به دست شبه نظامیان شورای انتقالی و بیرون رانده شدن شبه نظامیان هادی از آن و نیز سفر ناگهانی محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی به عربستان برای مهار بحران نیز نتوانست کاری از پیش ببرد.
,
 
,
با وجود اینکه ابتدا اعلام شد که شورای انتقالی با تخلیه مقرها و پادگان های شهر عدن و بازگشت شبه نظامیان هادی به آنها موافقت کرده است و هیئتی سعودی نیز برای نظارت بر این امر وارد عدن شد اما این شورا هرگونه تخلیه مقرها و پادگان ها را رد کرد و همین امر باعث تشدید بحران بین دوطرف شد.
,
 
,
درگیری های شبه نظامیان هادی و شورای انتقالی سپس به شهر زنگبار مرکز استان ابین یمن رسید و شبه نظامیان شروای انتقالی توانستند دو پادگان را به تصرف خود درآوردند.
,
 
,
از پنجشنبه شنبه شب نیز درگیری ها بین دوطرف در شهر عتق مرکز استان شبوه آغاز شده است و پیش بینی می شود که این نبردها به سایر استان های جنوبی یمن نیز ادامه یابد.
,
 
,
منبع: تسنیم
,
 
,
 
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه