اخبار داغ

هدف ریاض از تلاش برای افتتاح کنسولگری درنجف؛

تلاش عربستان برای افتتاح کنسولگری درنجف/ریاض دراندیشه مداخله‌جویی

تلاش عربستان برای افتتاح کنسولگری درنجف/ریاض دراندیشه مداخله‌جویی
عربستان سعودی درحالی تلاش های خود برای افتتاح کنسولگری در شهر «نجف اشرف» عراق را از سر گرفته است که قصد دارد فاز جدیدی از مداخلات خود در این کشور را کلید بزند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حدود ۴ ماه پیش بود که حرف و حدیث ها پیرامون تصمیم عربستان سعودی برای افتتاح کنسولگری در شهر نجف اشرف آغاز شد. در آن زمان، مخالفت های زیادی از سوی احزاب و جریان های سیاسی مختلف در عراق با این مسأله صورت گرفت و به نوعی چنین اقدامی از سوی ریاض در نجف اشرف، وتو شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
با این حال، اکنون که قریب به ۴ ماه از مطرح شدن تصمیم سعودی برای بازگشایی کنسولگری در شهر نجف عراق سپری می شود، زمزمه ها درباره ازسرگیری تلاش های ریاض برای تحقق این هدف، بیش از پیش به گوش می رسد. از همین روی، پر واضح است که مقامات عربستان سعودی هنوز هم از طرح خود برای افزایش نفوذ در عراق به واسطه افتتاح کنسولگری در شهر نجف اشرف چشم پوشی نکرده اند و قصد دارند به هر طریقی، به هدف خود جامه عمل بپوشانند.
,
 
,
درهمین ارتباط، «ماجد غماس» نماینده مجلس اعلای اسلامی عراق در تهران معتقد است: «سابقه اقدامات عربستان سعودی چه در عراق و چه در دیگر نقاط منطقه این شائبه را ایجاد کرده است که احتمالا در پوشش ایجاد کنسولگری در نجف اشرف به دنبال انجام تحرکات خصمانه‌ای باشد. اما با این‌حال، معتقدم که عربستان سعودی فضایی برای ایجاد تنش و بحران در عراق به دست نخواهد آورد».
,
 
,
وی همچنین در ادامه می افزاید: «علت اصلی این مسأله هم آن است که دولت عراق در مسیر قدرتمندتر شدن گام برمی‌دارد. شما طی ماه‌های اخیر مواضع دولت عراق درقبال تضعیف محور مقاومت و هجمه‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران را به عینه مشاهده کردید. سعودی‌ها با مشاهده این مواضع توسط دولت عراق، به خوبی دریافته‌اند که بغداد به سمت نوعی استقلال در تصمیم‌گیری و اتخاذ مواضع راهبردی پیش می‌رود؛ استقلالی که از آن یک کشور قدرتمندتر خواهد ساخت».
,
 
,
درهمین حال، روزنامه «الأخبار» لبنان نیز پیشتر با انتشار گزارشی تأکید کرده بود: «عربستان سعودی از رهگذر افتتاح کنسولگری در شهر نجف اشرف احتمالاً قصد دارد هجمه جدیدی را در شکل دیپلماسی نرم علیه عراق راه بیندازد». نمونه علنی این دست نگرانی‌ها در زمانی که «ثامر السبهان» به عنوان سفیر سابق عربستان در بغداد حضور داشت، لمس شد؛ به گونه‌ای که دخالت وی در امور داخلی عراق موجب شد تا دولت این کشور او را رسماً از خاک عراق اخراج کند.
,
 
,
اما در هر صورت، ناگفته پیداست که هدف اصلی و اساسی سعودیها از تلاش برای افتتاح کنسولگری، مداخله جویی در امور داخلی عراق و ایجاد تفرقه میان احزاب و جریان های سیاسی و دولت بغداد است. از زمانی که تروریست های داعش در سال ۲۰۱۷ در عراق متحمل شکست نهایی شدند، سعودیها تحرکات دیپلماتیک خود برای بحران سازی در عراق را در دستور کار قرار دادند تا شاید از این رهگذر، بتوانند بار دیگر عراق را به سمت هرج و مرج سوق دهند.
,
 
,
اکنون نیز اختلاف افکنی میان جریان های سیاسی عراق و دولت بغداد نصب العین مقامات ریاض قرار گرفته است و آن ها به دنبال آن هستند تا اینگونه القاء کنند که احزاب و جریان های سیاسی به دنبال سرنگونی دولت بغداد هستند؛ حال آنکه خود در راستای تحقق این هدف تلاش می کنند تا بدین ترتیب عراق وارد ورطه ای از تنش های سیاسی شود. در این میان، سعودیها قصد دارند حتی الامکان در احزاب و جریان هایی که به نوعی منتقد دولت بغداد هستند، نفوذ کنند.
,
 
,
این تلاش مذبوحانه از سوی حکام آل سعود درحالی است که قاطبه احزاب و جریان های سیاسی عراق ـ اعم از جریان های حامی و منتقد ـ بارها و در مناسبت های مختلف تأکید کرده اند که هیچگونه مداخله خارجی در امور داخلی کشور خود و علیه دولت را نمی پذیرند و اجازه نخواهد داد که بیگانگان در نوع روابط میان احزاب و جریان های سیاسی با دولت مداخله کنند.
,
 
,
درهمین حال، جریان های عراقی بارها خطاب به دولت اعلام کرده اند که هدف اصلی و اساسی آن ها از مطرح نمودن ملاحظاتشان در قبال عملکرد دولت، بهبود اقدامات آن در زمینه خدمت رسانی عمومی و همچنین تسریع روند بازسازی عراق در مرحله پساداعش است تا بدین ترتیب، دستاوردهای حاصل از غلبه بر تروریسم از بین نرود؛ درست همان چیزی که ریاض برای عدم تحقق آن تلاش می کند تا بدین ترتیب، دستاوردهای ناشی از شکست تروریسم در عراق، از بین بروند.
,
 
,
مقامات ریاض بر این باورند که احزاب و جریان های سیاسی باید در مقابل دولت بایستند تا بدین ترتیب دولت بغداد از قدرت ساقط شده و به تبع آن، در عراق بحران و هرج و مرج حاکم شود؛ این درحالی است که گروه ها و جریان های عراقی براین باورند که حمایت از دولت در دستور کار قرار دارد و در نهایت اگر ملاحظاتی نسبت به عملکرد آن داشته باشند، از راهکارهای قانونی، مسائل را مورد پیگیری قرار می دهند. بنابراین، عدم رویارویی و مواجهه احزاب سیاسی عراق با دولت بغداد، موجبات عصبانیت سعودی را فراهم آورده است.
,
 
,
در هر حال، قدر مسلم آن است که عربستان سعودی با از سرگیری تلاش های خود برای افتتاح کنسولگری در شهر نجف اشرف عراق به دنبال بسط نفوذ خود در این کشور با هدف اختلاف افکنی و تفرقه در آنجاست؛ به ویژه اینکه سعودیها پس از نابودی داعش در عراق هنوز روزنه نفوذی در این کشور برای خود به دست نیاورده اند.
,
 
,
مسأله دیگر آن است که در مقایسه با ۴ ماه گذشته تغییر و تحولی در مواضع اقشار مختلف عراق در قبال تحرکات مشکوک سعودی برای افتتاح کنسولگری در شهر نجف، رخ نداده است. همانطور که ۴ ماه گذشته اقشار مختلف عراق مخالفت قاطعانه خود با اقدامات سعودی را اعلام کردند، اکنون نیز همان مواضع را درقبال تلاش های آن برای افتتاح کنسولگری اتخاذ خواهند کرد.
,
 
,
منبع: مهر
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه