اخبار داغ

استاد دانشگاه تهران:

هیمنه آمریکا رو به افول است

هیمنه آمریکا رو به افول است
استاد دانشگاه تهران درباره سرنوشت آمریکا بعد از ترامپ گفت: روند افول سلطه طلبی آمریکا در سطح جهانی که از قبل آغاز شده بود پس از ترامپ، با باز تولید اختلافات داخلی و بین المللی تسریع شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ روح‌الله جعفرزاده در خصوص سلطه طبی آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ اظهار کرد: هر چند بعد از سقوط شوروی آمریکا توانست هژمونی خود را در سطح جهانی گسترش دهد، ولی در یک دهه اخیر مجموعه‌ای از موضوعات و مؤلفه‌ها مانند ظهور رقبای منطقه‌ای در مقابل آمریکا، مطرح شدن گفتمان‌هایی مانند اسلام‌گرایی و مشکلات داخلی منجر به افول هژمونی آمریکا شده است.

وی شروع بیشتر سیاست‌های سلطه‌طلبی آمریکا را از جنگ جهانی دوم خواند و عنوان کرد: با اتخاذ سیاست جهان‌گرایانه، حضور و مداخلات خود را در دیگر نقاط جهان به شدت توسعه داد.

دانشجوی دکترای روابط بین‌الملل دانشگاه تهران سیاست آمریکا را با روند قدرت رو به افزایش اشاره کرد و در خصوص مؤلفه‌های سیاسی دیگر آن گفت: ترویج ایده لیبرال‌ دموکراسی در سطح جهان و همچنین نهادسازی در عرصه‌های موضوعی مختلف تاکنون محورهای سیاست دولت امریکا را شکل داده است.

وی در خصوص این تحولات عنوان کرد: با سقوط شوروی نقطه عطف مهمی برای درک سیاست‌های آمریکا و فهم نوع نظم جهانی به شمار می‌رود، چرا که هژمونی نسبی آمریکا را در سطح جهان به همراه داشت؛ اما در یک دهه اخیر متعاقب ظهور و وجود موضوعات، مؤلفه‌ها و تحولاتی شاهد به چالش کشیده شدن و افول هژمونی آمریکا بوده‌ایم.

این استاد دانشگاه حضور ترامپ را پاشنه آشیلی برای دولت آمریکا خواند و بیان کرد: مخالفت شخصیت‌ها و گروه‌های ذی نفوذ با ترامپ؛ درگیری‌های لفظی وی با رسانه ها، مواجهه بی سابقه با دستگاه قضایی و نظامیان و نظایر آن به آینده دولت آمریکا لطمه خواهد زد.

وی از تاثیر وجود ترامپ در بعد جهانی بیان کرد: اتفاقاتی در حال وقوع است که می تواند به جایگاه آمریکا در سطح بین‌المللی صدمات جدی وارد کند. صدماتی که آمریکایی‌ها سالها با استفاده از ابزارهایی همچون  مداخلات نظامی و نفوذ فرهنگی در پی ترمیم آنها در نقاط مختلف جهان به ویژه منطقه خاورمیانه بوده‌اند.

جعفر زاده در خصوص سرنوشت آمریکا بعد از ترامپ بیان کرد: روند افول سلطه‌طلبی آمریکا در سطح جهانی که از قبل آغاز شده بود پس از ترامپ، با  باز تولید اختلافات داخلی و بین المللی تسریع شده است.

وی سلطه‌طلبی آمریکا را در سراشیبی نابودی عنوان کرد و بیان داشت: با ظهور جهان چندقطبی و تشکیل نظم نوین جهانی، ظهور رقبای منطقه‌ای در مقابل آمریکا باعث شده است این کشور در سراشیبی افول قرار بگیرد.

این استاد دانشگاه در پایان افزود: به اینکه زمانی بیل کلینتون، رییس جمهور اسبق آمریکا، در مورد کشورش گفته بود "ما ملتی بسیار مهم هستیم که حضور ما برای نظم و امنیت جهانی ضروری است؛ دنیا بدون ما، جایی با آزادی کمتر و منازعه بیشتر خواهد بود و هیچ کشور دیگری قدرت ثبات بخش ایالات متحده را ندارد" اما امروزه با قاطعیت می‌شود گفت: تمام جهانیان بدین باور رسیده‌اند که دنیای بدون آمریکا قطعاً دنیایی بهتر خواهد بود.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه