اخبار داغ

تأثیرات متقابل صنعت و گردشگری / فرصت‌ها و چالش‌های پیش روی صنایع دستی کردستان

تأثیرات متقابل صنعت و گردشگری / فرصت‌ها و چالش‌های پیش روی صنایع دستی کردستان
صنایع دستی استان کردستان بواسطه تنوع و غنای بالا یکی از نقاط قوت این استان در جذب گردشگران محسوب می شود البته در صورتی که روندهای حمایتی و تعاملی با آن اصلاح و بیش از پیش تقویت شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  کُردتودی،  توریسم یا گردشگری واژه ای است که در دهه های اخیر جایگاه ویژه ای در مباحث اجتماعی و اقتصادی یافته و در بعد عملی نیز تاثیر و کارکردهای شگرف خود را در بسیاری از حوزه ها به اثبات رسانده تا جایی که اکنون از آن به عنوان یک صنعت و آن هم از نوع کاملا سودآور یاد می شود، صنعتی که نتایج توجه به آن را می توان حتی در همین کشورهای همسایه خود مانند ترکیه به راحتی لمس کنیم، کشورهای نه چندان توسعه یافته همین چند سال پیش که اکنون بواسطه توجه جدی به بحث گردشگری، به مقصد سفر بسیاری از گردشگران خارجی و منتفع از اثرات آن شده اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی،,

, ,

اما حوزه گردشگری در بطن خود از بخش هایی تشکیل شده که هر یک می توانند سهمی قابل توجه از این صنعت را در اختیار بگیرند، بخش هایی مانند صنایع دستی که در کشوری مانند ایران با تنوع قومیتی و فرهنگی به عنوان مؤلفه هایی اثرگذار بر این صنایع است، بیش از سایر کشورها نمود می یابد و اسامی چون فرش دستبافت، منبت کاری و صنایع چوب و بسیاری نمونه های دیگر از صنایع دستی گواهی روشن بر این ادعاست.

,

در این میان استان کردستان از استان هایی است که باید سهمی جداگانه و البته قابل توجه را برای گردشگری و صنایع دستی آن در نظر گرفت زیرا تنها ذکر عناوین صنایع چوبی بخوبی مؤید ظرفیت های این استان در حوزه گردشگری و  صنایع دستی ست.

,

, ,

فرصت‌ها و چالش‌های پیش روی صنایع دستی کردستان

, فرصت‌ها و چالش‌های پیش روی صنایع دستی کردستان,

صنایع دستی، صنعتی است که برای ایجاد یک شغل نیاز به صرف هزینه و سرمایه‌گذاری بالا، تکنولوژی پیچیده، زمین برای ساخت محل کار و کارشناس خارجی ندارد و با ساده‌ترین ابزار و حتی در منازل برای افراد با کمترین سرمایه‌گذاری امکان کار فراهم است و از نظر اقتصادی، محصولات صنایع دستی دارای ارزش‌افزوده بالایی است.

,

نبود آثار مخرب زیست‌محیطی و امکان گسترش کار در استان‌ و شهرستان‌ها و روستاها از دیگر مزایای فعالیت در حوزه صنایع دستی است که مورد غفلت مسئولان برنامه‌ریزی اشتغال قرار گرفته است.

,

یکی از مزیت‌های فرهنگی، اجتماعی و جغرافیایی کشورمان موضوع صنایع دستی و مزیت دیگر موضوع صنعت توریسم است که جای بسیاری دارد که روی ظرفیت‌های عظیم اقتصادی و اشتغالزایی این صنایع برنامه‌ریزی شود.

,

, ,

صنایع دستی می‌تواند در بحث مشاغل خانگی، مشاغل زنان سرپرست خانوار و حتی برای مشاغلی که به عنوان کمک درآمد یا درآمدهای مکمل به آنها پرداخته می‌شود، نقش اساسی ایفا کند.

,

در شرایطی که حدود بیش از دو میلیون نفر از افراد جویای کار از روستائیان هستند و از طرفی بخش عمده‌ای از هنرهای بومی و خاستگاه تولیدات صنایع دستی و مواد اولیه ساخت صنایع دستی در روستاها و مناطق عشایرنشین وجود دارد، لذا باز هم پرداختن به موضوع صنایع دستی از اولویت‌های برنامه‌ریزی اشتغال در استان کردستان محسوب می‌شود.

,

البته برای توسعه اشتغال در هر صنعتی، ابتدا باید سطح فعلی اشتغال در آن صنعت حفظ شود. به عبارتی ابتدا باید وضعیت اشتغال هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی در استان و کشور ساماندهی شود و بعد با ایجاد بازارهای جدید و رونق در فروش محصولات صنایع دستی، تقاضا و نیاز به تولید جدید و به تبع آن اشتغال جدید را برنامه‌ریزی کرد.

,

به دلیل سختی کار و درآمد نسبتاً کم، بسیاری از هنرمندان صنایع دستی از این کار فاصله گرفته و برای کسب درآمد بیشتر به سایر صنایع و مشاغل که حقوق و دستمزد بیشتری دارند، گرایش پیدا کرده‌اند.

,

از جمله دلایل رکود صنایع دستی کشور که هنرمندان این حوزه را رنج می‌دهد، عدم وجود بازارهای فروش و کاهش تقاضا برای خرید است.

,

بازار محلی، بازار ملی، بازار توریستی و بازار صادرات، چهار بازار اصلی برای فروش محصولات صنایع دستی است و آسیب‌شناسی این بازارها به گونه‌ای است که بازارهای محلی، قدرت حجم و گستردگی بالایی برای ایجاد تحرک اقتصادی در این بخش را ندارد و بازارهای ملی هم که به دلیل ورود بی‌رویه کالاهای چینی و عدم فرهنگ‌سازی و عدم توجه و تعصب هموطنان به خرید کالای ایرانی و تولیدات صنایع دستی تاکنون نتوانسته است، این ظرفیت عظیم اقتصادی و اشتغالزا را شکوفا کند.

,

از طرفی عدم ورود تعداد قابل‌توجهی توریست خارجی به کشور و رکود صنعت توریسم، صنایع دستی استان که بخشی از صنایع دستی کشور است را از بازار توریستی محروم کرده و عدم وجود تعاونی‌های تخصصی و حرفه‌ای در صادرات صنایع دستی هم موجب شده است که بازار صادرات برای صنایع دستی کشور فعال نشود.

,

لذا صنایع دستی که مزیت فرهنگی و اجتماعی و جغرافیایی کشورمان در ایجاد اشتغال محسوب می‌شود در حفظ سطح اشتغال فعلی خود با مشکل مواجه است.

,

در حالی که با درایت و توجه و حمایت دولت و البته با ورود بخش خصوصی و صنف و انجمن‌های تخصصی به موضوع صادرات و احیای بازارهای محلی و ملی و توریستی، می‌توان افراد شاغل فعلی را حفظ کرد و هم شغل جدید ایجاد کرد.

,

, ,

صنعت‌گران این دیار شناخت کافی در مورد بازار فروش ندارند

, صنعت‌گران این دیار شناخت کافی در مورد بازار فروش ندارند,

اسعد ساعد پناه، معاون صنایع دستی استان کردستان اظهار کرد: صنایع دستی کردستان یک برند است ولی متاسفانه صنعت‌گران این مهم را یاد نگرفتند که محصول خود را چگونه به فروش برسانند.

,

معاون صنایع دستی استان کردستان ضمن اشاره به اینکه کردستان از دیر باز تا کنون مهد تولید صنایع دستی به‌ویژه صنایع چوبی بوده است، عنوان کرد: صنعت‌گران کردستان با توجه به اینکه کار دست انجام می‌دهند قیمت کالاهای آنها بالا است.

,

وی در ادامه افزود: صنعت‌گران اگر میخواهند کالای تولید خود را بفروش برسانند باید قیمت کالا را پایین بیاورند تا از قطار اقتصادی جامعه به جا نمانند.

,

ساعد پناه با بیان این مهم که باید به صنعت‌گر اعتماد داده شود، گفت: صنعت‌گران استان کردستان از قشر بی‌سواد یا کم‌سواد جامعه هستند و این مهم می‌طلبد که وب‌سایت‌های( IT ) که در راستای فروش اجناس فعالیت می‌کنند اعتماد را به صنعت‌گران بدهند.

,

, ,

معاون صنایع دستی کردستان با اشاره به اینکه صنعت‌گران این ذهنیت را که نمایشگاه جایگاه فروش اجناس است را باید پاک کنند، اظهار کرد: نمایشگاه‌های سراسری صرف فروش اجناس نیست بلکه معرفی کالا و  گرفتن سفارش است.

,

ساعد پناه در پایان یادآور شد: صنعت‌گران این دیار شناخت کافی در مورد بازار فروش ندارند و باید توسط کارشناسانی همچون مدیر عامل وب سایت خرید و فروش آموزش داده شوند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه