اخبار داغ

وزیر علوم به کردستان سفر کرد؛

وقتی که غلامی، حجتی می‎شود! + تصویر

وقتی که غلامی، حجتی می‎شود! + تصویر
کشت انتظاری سیب‌زمینی که با هدف کاهش مصرف آب توسط محققان دانشکده کشاورزی دانشگاه کردستان انجام شده است، همزمان با سفر وزیر علوم به استان کردستان معرفی شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، منصورغلامی وزیر علوم تحقیقات و فناوری در بازدید از مرکز تحقیقات کشاورزی شماره 2 دانشگاه کردستان در دهگلان ضمن تبریک هفته دولت ، هدف سفر به استان کردستان را بازدید از دانشگاه کردستان و دیگر پروژه ها عنوان کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی،,

 

,

وی در مورد دانشگاه علمی کاربردی بیان داشت: واحدهای بخش خصوصی علمی کاربردی باید در کنار صنایع و محل های اشتغال دانشجویان شکل بگیرد.

,

 

,

 

,

, ,

 

,

وی اظهار داشت: اساسنامه خوبی برای ساماندهی این واحده ها تنظیم شده و در آینده مورد حمایت قرار می گیرد.

,

 

,

غلامی گفت: علمی کاربردی ها باید حتما کنار صنایع باشند که بتوانند شاغلین را با اطلاعات علمی و مهارتهای فنیشان و یافته های جدید علمی افزایش دهند که علمی کردن و یا دانش بنیان کردن کارهای تولیدی در هر بخشی از کانال دانشگاههای علمی کاربردی بهتر انجام خواهد شد.

,

 

,

 

,

 

,

وی با اشاره به طرح بومی گزینی در دانشگاهها گفت: این طرح نیاز به مصوبه مجلس دارد و قاعدتا هر تغییری بخواهد صورت گیرد باید از طریق مجلس باشد که وزارت علوم سال گذشته پیشنهادی برای اصلاح و تعدیلش داد و به نظر میرسد در کنار بعضی از مزایای طرح بومی که در مصوبه اول مورد نظر بوده معایبی هم در آن وجود دارد که قاعدتا اصلاحش می تواند برای رفع معایب کمک کند.

,

 

,

, ,

 

,

سالانه 9 هزار هکتار از اراضی دهگلان و قروه زیر کشت سیب‌زمینی می‌رود

, سالانه 9 هزار هکتار از اراضی دهگلان و قروه زیر کشت سیب‌زمینی می‌رود, سالانه 9 هزار هکتار از اراضی دهگلان و قروه زیر کشت سیب‌زمینی می‌رود,

 

,

عضو هیات علمی گروه زراعت و مجری طرح کشت انتظاری دانشگاه کردستان صبح امروز در جریان بازدید وزیر علوم از مزرعه کشت تحقیقاتی دهگلان اظهار کرد: دانشگاه کردستان تحقیقات بنیادی و کاربردی زیادی در زمینه کشاورزی و زراعت انجام داده که نتایج ارزشمند آن به زودی حاصل می‌شود.

,

 

,

فرزاد حسین‌پناهی ادامه داد: ایران 1.1 درصد جمعیت جهان را دارد و سهم این کشور از آب شیرین جهان 3 دهم درصد است.

,

 

,

این عضو هیات علمی دانشگاه کردستان گفت: هر راهکار و روشی که موجب صرفه‌جویی در مصرف آب شود، بهره‌وری بیشتر را به دنبال خواهد داشت که کشت انتظاری سیب زمینی نیز گامی در همین راستاست که دانشگاه کردستان آن را آغاز کرده است.

,

 

,

وی اذعان کرد: سالانه 9 هزار هکتار از اراضی دهگلان و قروه زیر کشت سیب‌زمینی می‌رود که در فصل بهار کشت می‌شود و هر هکتار بین  11 تا 12 هزار مترمکعب آب مصرف می‌کند.

,

 

,

وی افزود: ایده کشت انتظاری یا کشت پاییزه سیب‌زمینی به مدت 6 سال در دانشگاه کردستان اجرا شد و به دلیل کشت در فصل پاییز، بخشی از آب مورد نیاز با بارش باران و برف تامین و منجر به صرفه‌جویی 30 تا 50 درصدی در مصرف آب می‌شود.

,

 

,

وزیر علوم در حالی از این طرح رونمایی کرد که انتظار می رفت توسط وزیر جهاد کشاورزی معرفی می شد تا جناب حجتی به واسطه این چنین طرحی به استان کردستان سفر می کرد و در جریان مشکلات کشاورزی استان قرار می گرفت!

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه