اخبار داغ

مدیر آبفا شهرستان کرمان:

کرمان با مصرف بی رویه آب به کویری خشک و سوزان مبدل می‌شود/ پهناورترین استان کشور بر مدار کم آبی

کرمان با مصرف بی رویه آب به کویری خشک و سوزان مبدل می‌شود/ پهناورترین استان کشور بر مدار کم آبی
مدیر آبفا شهری شهرستان کرمان با بیان اینکه با مصرف بی رویه آب، شهر کرمان که در منطقه کویری وجود دارد به بیابانی خشک و سوزان مبدل خواهد شد، گفت: در سال 84 تعداد چاه ها 40 الی 50 حلقه بود اما در حال حاضر این تعداد به 107 حلقه چاه رسیده ولی میزان تولید همانند سال 84 است و همچنان روی خط قرمز قرار داریم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  راه آرمان؛ کمبود آب ابتدا خود را در شهر کرمان نشان داد و دسترسی مردم به آب شرب محدود شده است هر چند شهروندان از قطعی آب خبر می‌دهند اما شرکت آب و فاضلاب استان کرمان می‌گوید این قطعی‌ها ناشی از افت فشار آب به دلیل افزایش مصرف توسط مشترکان است. اما راهکار برای رفع مشکل شهر کرمان صرفه جویی بیشتر مردم بیان شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

غلامرضا زین الدینی مدیر آب و فاضلاب شهری شهرستان کرمان در خصوص مشکلات کم آبی روزهای اخیر در شهر کرمان به خبرنگار ما گفت: با توجه به شرایط اقلیمی که برای کرمان پیش آمده است آب شرب این شهرستان از آب چاه های عمیق تامین می شود.

,

وی گفت : برخی استان ها قابلیت این را دارند که با سد سازی مشکل تامین آب را حل نمایند، ولی در شهرستان کرمان باید از چاه های عمیق برای تامین آب استفاده شود، به همین دلیل روز به روز با توجه به برداشت هایی که از سطح سفره های زیرزمینی شده است مشکل بحرانی تر می شود.

,

مدیر آبفا شهری شهرستان کرمان افزود: تامین آب شرب شهر کرمان از دشت های جوپار، ماهان و قریه العرب در بردسیر تامین می شود.

,

زین الدینی ادامه داد: وضعیت آب شهر کرمان از سال 95 بحرانی تر شد و براساس بررسی های انجام شده در این سال وضعیت آب زیر خط قرمز قرار گرفت و این در حالی است که کمبود آب در شهر کرمان به سال ها قبل تر بر می گردد.

,

وی بیان داشت: در سال 84 تعداد چاه ها 40 الی 50 حلقه بود اما در حال حاضر این تعداد به 107 حلقه چاه رسیده ولی میزان تولید همانند سال 84 است.

,

مدیر آبفا شهری شهرستان کرمان، افزایش جمعیت و توسعه شهری از جمله حاشیه نشینی را عامل بحرانی شدن وضعیت آب شرب عنوان کرد.

,

زین الدینی با بیان اینکه اگر با همین روش پیش رویم شرایط سال به سال بحرانی تر خواهد شد، ابراز داشت: طرح های دراز مدت و در دست اجرا از جمله انتقال آب از سد "شهیدان تیموری" که متاسفانه در حال حاضر این سد به دلیل بحث های اجتماعی و حقوقی متوقف شده و با پی گیری هایی که وزارت نیرو انجام داده امید است این پروژه عملیاتی شود تا حدودی مشکل آب مرتفع گردد.

,

وی در پاسخ به این سوال که اخیرا برخی از مناطق شهر دچار قطعی یا افت فشار آب هستند، اذعان داشت: در حال حاضر وضعیت آب شرب در شهر کرمان مشکل خاصی ندارد.

,

مدیر آبفا شهری شهرستان کرمان در ادامه گفت: انتقال و توزیع آب با توحه به اینکه شهر کرمان شهر مسطحی است مجبور هستیم در مواقعی از شبانه روز به ذخیره آب بپردازیم و این امکان است که در ساعاتی از شب یا در طول روز با افت فشار آب روبرو شویم.

,

زین الدینی با بیان اینکه گفته می شود گاهی اوقات از سال بر اثر بارندگی هایی که انجام می شود آیا در سفره های زیرزمینی تاثیرگذار هست یا نه، تصریح کرد: در چند سال اخیر به علت برداشت های زیادی که از دشت های بردسیر شده باعث افت سطح سفره های آب زیرزمینی شده است به طوری که در گذشته عمق چاه ها 150 متر بوده ولی در حال حاضر این عمق به 290 الی 300 متر رسیده و یا سطح ارتفاع آب از 45 متر به 110 متر رسیده است.

,

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بیشترین آب شرب شهر کرمان از دشت های جوپار و بردسیر تامین می شود ضریب نفوذپذیری بالایی دارد و زمانی که بارندگی می شود اگر به طور مداوم این کار انجام شود به حدی که به سطح سفره برسد و بتواند آن را تغذیه کند می توان امیدوار شد، ولی متاسفانه این چند سال اخیر بارندگی به حدی نبود که بتواند سفره های زیرزمینی را تغذیه کند.

,

مدیر آبفا شهری شهرستان کرمان با اشاره به اینکه مگر آب های سطحی و روان آب ها بتواند سفره را تغذیه نماید، افزود: برخی از نقاط سنگلاخی بلافاصله بعد از بارندگی ممکن است روی میزان آب دهی چاه ها تاثیر بگذارد ولی دشت کرمان این وضعیت را ندارد و تنها حسن این بارندگی این است که هوا خنک می شود و مصرف پایین می آید و به نوعی ذخیره آب در مخازن صورت می گیرد.

,

زین الدینی به آمار بالای انشعابات غیر مجاز در حاشیه شهر اشاره کرد و افزود: با توحه به کمیته هایی که تشکیل شده در حال ساماندهی این حاشیه ها هستند و کارگروه هایی نیز در زمینه حاشیه نشینی تشکیل شده که بتوان براساس قانون، انشعابات غیرقانونی را به قانونی تبدیل کرد.

,

وی همچنین به استفاده آب شرب توسط کارواش ها نیز اشاره کرد و اذعان داشت: اکثر کارواش ها از مخزن استفاده می کنند ولی اگر از آب شرب استفاده نمایند به آنان در وهله اول اخطار و در وهله بعد با آنان برخورد قانونی خواهد شد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه