اخبار داغ

تداوم نارضایتی سیستانی ها از بو وطعم بد آب شرب/راهکار مسئولان برای رفع معضل مردم چیست؟

تداوم نارضایتی سیستانی ها از بو وطعم بد آب شرب/راهکار مسئولان برای رفع معضل مردم چیست؟
سال‌هاست کیفیت آب شرب در سیستان به نقل محافل مردمی و رسانه‌ای تبدیل شده اما این روزها تغییر طعم و بوی آب شرب از جمله معضلاتی است که مردم این منطقه در مناطق مختلف شهری از آن صحبت کرده و نگران سلامتی خود و فرزندانشان هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عصرهامون، شروع فصل تابستان و گرمای هوا همه ساله برای مردمان شمال سیستان وبلوچستان تداعی روزهای سختی است که از دست و پنجه نرم کردن با ریزگردها هم بدتر شده؛ "طعم بد بوی آب" که علاوه بر نارضایتی مردم منجر به تحمیل هزینه اضاف و معطلی چند ساعته آنان در صف تصفیه خانه های آب و مراکز خرید آب شیرین در سطح شهر شده است.

سال‌هاست کیفیت آب شرب در سیستان و شهرهای آن به نقل محافل مردمی و رسانه‌ای تبدیل شده اما این روزها تغییر طعم و بوی آب شرب از جمله معضلاتی است که مردم این منطقه در مناطق مختلف شهری از آن صحبت کرده و نگران سلامتی خود و فرزندانشان هستند و می گویند به دلیل تغییر طعم آب از آب شهری برای شرب استفاده نکرده و مجبور به استفاده از آب معدنی هستند.

با تغییر طعم آب از ابتدای سال تاکنون مردم در برخی از روستاهای شهرستان هیرمند مجبور هستند مسافت طولانی را تا مرکز شهر طی و آب شرب مورد نیاز خود را تهیه کنند.

با این تفاسیر اما تعدادی از شهروندان ضمن گلایه از این روند با بیان اینکه باید هر ماه قبض آب پرداخت کنند، گفتند؟ هر آب معدنی 1.5 لیتری با قیمت 2 تا دو هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می رسد که روزانه حداقل باید ۳۰ هزار تومان پول برای خرید آن در نظر گرفت. از سوی دیگر تصفیه خانه ها و مراکز فروش آب شیرین نیز از این وضعیت سواستفاده کرده و با گران فروشی از آب گل آلوده ماهی می گیرند.

به گفته برخی دیگر اگر مردم سیستان از طوفان، گرما و حتی خشکسالی نجات پیدا کنند بر اثر این آب بد طعم حتما به کام مرگ خواهند رفت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون,
,
,
,
,
,
,
,
,

, ,


برای پیگری این موضوع در پی تماس تلفنی خبرنگار اوشیدا با غلامحسین لکزائیان پور، معاون تامین آب و آبرسانی شرکت آب و فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان، وی عامل بروز بو و طعم نامطبوع درآب را پدیده بلوم لبکی(رشد جلبک های سبز-آبی) در چاه نیمه شماره یک عنوان کرد و گفت: این اتفاق بر اثر انباشت رسوبات حاوی مواد آلی ناشی از سیلاب ها و تشدید گرما به وجود آمده است.

به گفته وی، در فصل گرم سال متاسفانه رشد جلبک ها درآب افزایش یافته و در اثر وقوع لایه های حرارتی درآب چاه نیمه یک، شرایط برای ایجاد بو و طعم نامطبوع فراهم می گردد.
 
این مسئول ادامه داد: شرکت آب و فاضلاب روستایی با توجه به حادث شدن بلوم جلبکی درچاه نیمه یک درصدد جابجایی ایستگاه پمپاژ آب خام روستایی از چاه نیمه یک به چاه نیمه سه برآمده است و پروژه خط انتقال آب خام به متراژ تقریبی۱۲کیلومتر،خط انتقال برق ۲/۵ مگاواتی و اسکله شناور و ایستگاه پمپاژ آب خام درحال اجرامی باشند.

وی ادامه داد: با جابجایی محل برداشت آب روستایی از چاه نیمه یک به چاه نیمه سه مشکل بو و طعم آب به صورت اساسی مرتفع خواهد شد، زیرا به دلیل ایجاد اسکله برداشت آب در چاه نیمه سه و فراهم شدن امکان برداشت آب از عمق های مختلف، درصورت بروز پدیده لایه حرارتی در چاه نیمه سه ،آب شبکه دچار بو و طعم نامطبوع نخواهد شد.

انتهای پیام/

,
, ،,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه