اخبار داغ

تورم ماهانه کاهشی شده است

تورم ماهانه کاهشی شده است
رئیس مرکز آمار گفت: تورم سالانه کشور ۴۲.۲ درصد است و تورم ماهانه از ۲.۸ در تیر به ۰.۶ درصد در مرداد کاهش داشته است که این اعداد نشان می‌دهد سیر تغییر تورم ماهانه کاهشی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ جواد حسین زاده در برنامه تیتر امشب افزود: تورم نقطه به نقطه سالانه یعنی مرداد سال ۹۸ نسبت به ۹۷ نیز ۴۱.۶ درصد است که اندکی کاهش نشان می‌دهد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
رئیس مرکز آمار بحث باورپذیری آمار را با قدرت خرید خانوارها مرتبط دانست و تصریح کرد: فشار اقتصادی فقط ناشی از تورم نیست بلکه مربوط به بحث قدرت خرید هم هست که نسبت به طبقه درآمدی خانوارها هم فرق دارد.
,
 
,
وی گفت: قصد داریم تمام ریزداده‌های مربوط به قیمت هر کالا یا خدمت را روی سایت مرکز آمار بگذاریم تا آمار استنتاجی شفاف در اختیار همه باشد.
,
 
,
حسین زاده با اشاره به این که ۹۸ درصد مراکز آمار کشورهای جهان زیر نظر دولت‌ها هستند افزود: اصول دهگانه‌ای برای جمع آوری و استخراج و محاسبه آمارهای رسمی داریم که باید رعایت شود و ما هم رعایت می‌کنیم که یکی از مهمترین آن‌ها اصل بی طرفی است، اگر تورم کم باشد یا زیاد، نفعی به حال ما ندارد و فعالیت مرکز آمار از این بابت ابهامی ندارد.
,
 
,
محمد خدابخشی نماینده مجلس شورای اسلامی نیز با بیان این که ابهاماتی در بحث آمارگیری وجود دارد گفت: یکی از این ابهامات ساختاری است، زیرا مرجع جمع آوری آمار و ناظر آمارگیری یکی است و باید نظارت آمار جدای از بحث تولید آمار باشد، یعنی اگر من مثلا راجع به آماری ابهام داشته باشم باز باید به مرکز آمار مراجعه کنم و نه مرجع ناظری که بی طرف باشد.
,
 
,
وی تصریح کرد: مرکز آمار زیر مجموعه دولت است و دولت برای بیان عملکرد خودش به همین آمار نیاز دارد.
,
 
,
خدابخشی محسوس نبودن آمارهای اعلامی را به قدرت خرید مردم مربوط دانست و گفت: متاسفانه متناسب با تورم قدرت خرید مردم بالا نرفته است و قدرت خرید طبقات فرق دارد.
,
 
,
این نماینده مجلس همچنین افزود: نظام آماری، پایه برنامه ریزی است و در شرایط تحریم و جنگ اقتصادی بهره گیری از آمار درست مهم‌تر و ضروری‌تر است.
,
 
,
منبع: تسنیم
,
 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه