اخبار داغ

کارنامه ضعیف مجلس ایران در جنگ پارلمان‌ها

کارنامه ضعیف مجلس ایران در جنگ پارلمان‌ها
در شرایطی که مجلس ایران می‌توانست با ریل‌گذاری مناسب برای دولت به منظور واکنش درست در مقابل تحریم‌های آمریکا سهمی در تامین منافع ملی داشته باشد، اما امیدی‌ها توفیق چندانی در این زمینه نداشته‌اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ رهبر انقلاب در 11 اردیبهشت سال 98 ضمن تبیین آرایش جنگی دشمن به ضرورت آرایش جنگی مسئولان اشاره کردند:

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
"امروز دشمن از همه‌ی اطراف مشغول تهاجم است؛ از لحاظ اقتصادی، سیاسی، نفوذ اطلاعاتی و ضربه زدن در فضای مجازی مخصوص این دولت فعلی آمریکا هم نیست...آحاد مردم و مسئولین باید در مقابل این تهاجم، خود را آماده کنند و در هر زمینه‌ای که مشغول کارند، احساس مسئولیت کنند و وارد میدان شوند...آرایش دشمن، آرایش جنگی است ...در مقابل آرایش جنگی دشمن علیه ملت ایران، ملت هم باید آرایش جنگی بگیرد و همه‌ی مسئولان، آحاد ملت و افراد توانا و نخبه در هر زمینه‌ای مشغول کارند با احساس مسئولیت و آمادگی وارد میدان شوند."
,
 
,
پیش از آن نیز در نوروز امسال ایشان بصورت خاص از مجلس خواستند تا در برابر آرایش جنگی کنگره امریکا و 226 طرح ضدایرانی کنگره، مجلس نیز اقدام متناسب نماید و اینچنین گلایه نمودند:
,
 
,
«کنگره در دو سال گذشته، 226 طرح و لایحه علیه جمهوری اسلامی ارائه و یا تصویب کرده است که البته باید از مجلس خودمان هم گلایه و سؤال بکنیم که مجلس شورای اسلامی تاکنون چند طرح و یا لایحه علیه خباثت های امریکا ارائه یا تصویب کرده است؟»
,
 
,
در شریطی که کشور درگیر جنگ اقتصادی گسترده‌ای با آمریکاست، مجلس به مثابه «خانه ملت» می‌توانست ریل‌گذاری مناسبی برای اقدامات دولت انجام داده و قوه مجریه را در مسیر بهتری برای مقابله با کمپین فشار حداکثری آمریکا قرار دهد و از این طریق اجازه دست اندازی امریکا به منافع ملی و مردم ایران را ندهد. اگر امروز فشار تحریم ها بر مردم موثر شده است، بخشی از آن به دلیل کم کاری مسئولان در حوزه اقتصاد مقاومتی و انفعال مسئولان در مقابله با تحریم های امریکاست.
,
 
,
مقابله مجلس با کنگره و دولت ایالات متحده امریکا یک امر صرفا سیاسی و جناحی نیست و یک مسئله کاملا ملی است، و مردم منتظر اقدام جدی مجلس در برابر دشمنی ها و تحریم های ضدانسانی و تروریستی ایالات متحده امریکا هستند.
,
 
,
متاسفانه در مقایسه اقدامات ضدایرانی کنگره امریکا و مجلس شورای اسلامی، نه تنها از لحاظ کمی که از لحاظ کیفی نیز قابل مقایسه نیست. اگرچه بعد از گلایه مقام معظم رهبری از مجلس با تلاش فراکسیون «اقدام پیش دستانه علیه تهدیدات امریکا» طرحهای ضدامریکایی طراحی شده در پژوهشکده شهیدصدر (20 طرح)،  اخیرا در مجلس اعلام وصول شده است، ولی عزم جدی در ریاست مجلس، مرکز پژوهشهای مجلس و دیگر بخشهای مجلس برای اقدامات جدی در حفظ منافع مردم در برابر تحریم ها و تروریسم اقتصادی و سیاسی امریکا شاهد نیستیم.
,
 
,
از لحاظ کمی در مجلس دهم (تا پیش از گلایه مقام معظم رهبری) تنها 1 طرح (طرح مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی امریکا در منطقه) در مجلس اعلام وصول و تصویب شده بود، که البته بعد از گلایه مقام معظم رهبری تا به امروز هم فقط یک طرح ضدامریکایی دیگر در مجلس تصویب شده  است.
,
 
,
از لحاظ کیفی نیز طرح‌های تصویب شده بسیار ضعیف‌تر از طرحهای کنگره آمریکا بوده است، از مهم‌ترین نقاط ضعف این طرح ها و برخی طرحهایی که در کمیسیون امنیت ملی در حال بررسی هست، کلی بودن و غیرعملیاتی بودن آنهاست. به عنوان مثال در طرح «مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی امریکا در منطقه» مجلس از چند وزارتخانه و نهاد هم زمان خواسته که ظرف مدت شش ماه پس از تصویب یک طرح جامع ارائه دهند؛ طرح جامعی که ابعاد و نتایج آن اصلا مشخص نیست!
,
 
,
 "وزارت امور خارجه،‌ وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ارتش جمهوری اسلامی با هماهنگی شورای عالی امنیت ملی موظف است ظرف مدت 6 ماه پس از تصویب این قانون و پس از آن به صورت سالانه، نسبت به تهیه گزارش و ارائه جامع مقابله با تهدیدات آمریکا و فعالیت‌های ایذایی این کشور علیه جمهوری اسلامی ایران، سیاست‌های سلطه‌جویانه، تروریستی و تفرقه افکنانه مداخلت امنیتی و نظامی غیرقانونی در منطقه، حمایت نظامی و اطلاعاتی آمریکا از تروریسم و افراط‌گرایی و سیاست‌های سلطه‌طلبانه دولت آمریکا در سطح منطقه‌ای و جهانی اقدام و آن را به مجلس شورای اسلامی ارائه نماید."
,
 
,
در همین طرح به تحریم برخی اشخاص امریکایی اشاره شده است، اما در این بند نیز اساسا افراد تحریم شده مشخص نیستند و کلی به آنها اشاره شده است، تشخیص مصداق این افراد خود یک کار زمان بر و تخصص حقوقی و اطلاعاتی است که اصلا در طرح به آن اشاره نشده است؛
,
 
,
«الف- اشخاصی که به دنبال افشای فعالیت‌های غیرقانونی مقامات دولت ایالات متحده آمریکا باشند.
,
 
,
ب- اشخاصی که به دنبال افشای شکنجه و جنایت آمریکا در اشغال عراق اقدام کرده‌اند.
,
 
,
ج- اشخاصی که به دنبال افشای و جنایت آمریکا در افغانستان اقدام کرده‌اند.
,
 
,
د- اشخاصی که به دنبال افشای و تقلب در انتخابات اخیر آمریکا بوده‌اند.
,
 
,
هـ - اشخاصی که در حمایت از حقوق و آزادی‌های پیروان ادیان مختلف به خصوص مسلمانان بودند.
,
 
,
و- اشخاصی که به دنبال افشای جنایات مقامات آمریکا در مورد سیاه‌پوستان و سایر گروه‌ها نظیر دیویدیان بوده‌اند.
,
 
,
ز- اشخاصی که در جهت مبارزه با دستورات اجرایی غیرانسانی اخیر رییس جمهوری آمریکا در قانون مهاجرت مسلمانان اقدام کرده‌اند.»
,
 
,
  نکته مهم بعدی آن است که به فرض آنکه این طرح ها دقیق و مصداقی و مشخص هم باشد عملا توسط مجلس پیگیری و مطالبه نمی شود، به جز دو طرح و قانون فوق که مصداق همین امر هستند، می توان به طرح پیگیری حقوقی - سیاسی کودتای 28 مرداد توسط آمریکا و انگلیس که در سال 92 تصویب شده است اشاره کرد که به آن عمل نشده است و بعد از حدود 6 سال از تصویب هیچ ثمره ای نداشته است، و پیگیری خاصی هم از سوی مجلس صورت نگرفته است.
,
 
,
البته اخیراً در آستانه 12تیر و همچنین 28 مرداد دو بسته جداگانه طرحهای دهگانه ضدامریکایی در مجلس اعلام وصول شده است، که به خلاف طرح‌های سابق، مصداقی هستند و می‌تواند تغییری در طرحها و قوانین ضدامریکایی باشد. به عنوان مثال در این طرح‌ها افراد مشخص با ذکر نام مورد تحریم قرار گرفته‌اند، همچنین از کنفرانس مشخصی با ذکر نام حمایت شده است. این طرح های 20گانه علاوه بر اینکه شاهد رویکرد مصداقی هستیم، شاهد این هستیم که ناظر بر منافع مشخص امریکا و شرکتها و موسسات امریکایی طراحی گردیده است و بعضا ابزار فشار را نیز مشخص نموده است؛ به عنوان مثال در یکی از این طرح ها آمده است که خبرنگاران رسانه‌های همسو با تحریم‌های امریکا اجازه ورود به ایران را نخواهند داشت.
,
 
,
لذا در چند ماه باقی مانده از عمر مجلس امیدواریم نمایندگان مجلس عزم جدی خود را در مقابله با امریکا نشان دهند و برای صیانت از حقوق مردم اگر انقلابی عمل نمی‌کنند حداقل به بخشی از وظیفه ملی خود عمل کنند. در این راستا ضروری است تا رئیس مجلس،کمیسیونها و فراکسیونها اقدام به طراحی طرحهای کیفی، دقیق، مصداقی و شفاف ضدامریکایی داشته باشند و در گام بعد چنین طرحهایی را به تصویب برسانند و در نهایت با جدیت مستمرا این طرح های ملی را پیگیری کنند.
,
 
,
منبع: تسنیم
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه