اخبار داغ

بهای خندیدن مردم به چه قیمت؛

الفاظ رکیکی که جان مایه تئاتر شده‌اند/ جایگاه شورای نظارت بر نمایش کجاست؟

الفاظ رکیکی که جان مایه تئاتر شده‌اند/ جایگاه شورای نظارت بر نمایش کجاست؟
امروزه استفاده از الفاظ رکیک و شوخی های مبتذل در تئاتر باب شده است و کارگردان برای این که لبخند را بر لب مخاطب بنشانند از الفاظ رکیک و حرکات نامعقول استفاده می کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از راه آرمان؛ در چند سال اخیر تئاتر در استان کرمان رونق خوبی گرفته است و هنرمندان با استعدادی زیادی در این حوزه فعالیت کرده اند که اجرای ۹۰ تئاتر در سال گذشته حکایت از این موضوع دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

هنرمندان تئاتر با استفاده از ابزار هنر محتوا مضمون مورد نظر خود را به مخاطب انتقال می‌دهند که یک ویژگی مثبت محسوب می شود؛ اما متاسفانه استفاده از الفاظ رکیک و شوخی های مبتذل در تئاتر باب شده است و کارگردان برای این که لبخند را بر لب مخاطب بنشانند از الفاظ رکیک و حرکات نامعقول استفاده می کنند.

,

سوالی که مطرح است این است که آیا این نوع شوخی ها در متن نمایش نامه وجود داشته است و شورای نظارت و ارزشیابی با چشم پوشی مجوز اجرای را برای این نمایش نامه ها صادر کرده است و یا اینکه گروه‌های نمایشی بعد از مجوز گرفتن این الفاظ و حرکات نامناسب را در متن نمایشنامه خود گنجانده‌اند.

,

نشاط در برخی تئاترها دلیلی بر عدم رعایت شئونات نیست

, نشاط در برخی تئاترها دلیلی بر عدم رعایت شئونات نیست,

محمدرضا علیزاده مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان در گفتگو با خبرنگار ما در رابطه با نحوه نظارت ارشاد بر اجرای تئاترها اظهار داشت: مجوزهای اداره کل ارشاد بر اساس تایید جایگاه های قانونی و شوراهای تخصصی صادر می شوند .

,

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان خاطر نشان کرد: روال کار نیز به این شکل است که این شورا ابتدا متن نمایشنامه‌ها را بررسی و بعد از دیدن اجرای آن ها، تاییدیه خود را برای ما ارسال می کند و در نهایت مجوز صادر می شود.

,

علیزاده در پاسخ به این سوال که چرا با وجود نظارت های مطرح شده برخی تئاترها حاوی کلمات رکیک و نامناسب هستند، اظهار کرد: برخی از مجوزها با دید نشاط اجتماعی صادر می شود ولی این دلیل نمی شود که حاوی موارد خلاف شئونات و یا کلمات رکیک باشد که در این گونه موارد بازیگر درحین اجرا به صورت فی البداهه برخی کلمات غیر مجاز را مطرح می کند در حالیکه در متن اولیه آن ها چنین کلماتی وجود نداشته است.

در همه تئاترها افرادی به عنوان ناظر حضور پیدا می کنند

,
,
, در همه تئاترها افرادی به عنوان ناظر حضور پیدا می کنند,

وحید محمدی معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان در گفتگو با خبرنگار راه آرمان در این رابطه اظهار داشت: هنر تئاتر یک کار نمایشی است که در موضوعی خاص مجوز می گیرد و زمان اجرای آن از یک ساعت بیشتراست.

,

وی گفت: نمایش نامه ها در شورای نظارت بر نمایش، بررسی و بعد از برطرف شدن تمامی اشکالات مجوز می گیرند.

,

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان خاطر نشان کرد: گاهی اوقات برخی نمایش نامه ها در قالب طنز و به دنبال شاد کردن مردم هستند که در هنگام مجوز دادن تذکرات لازم به آن ها داده می شود.

,

محمدی توضیح داد: به خاطر زنده بودن تئاتر و بازخورد رفتار تماشاچی ممکن است بازیگران از نقش اصلی خود خارج شوند که طبیعتا تذکرات لازم داده می شود.

,

وی اضافه کرد: هنرمندان تئاتری هر کدام ژانر خاصی را دنبال می کنند و بر اساس سیاست انجمن هنرهای نمایشی آن هایی که تئاتر را به عنوان یک حرفه دنبال می کنند به سمت حرفه ای شدن در حال حرکت هستند.

,

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: هنرمندان محدودی هستند که در ژانر کمدی و طنز کار می کنند و ما برای این هنرمندان به جز آموزش و هدایت کاری حمایتی دیگری نمی توانیم انجام دهیم .

,

محمدی اشاره کرد: تئاتری ها طرح مورد نظر خود را آورده و شورای نظارت بر نمایش پس از توصیه های لازم و نداشتن اشکالات مجوز اکران آن را صادر می کند.

,

وجود هر گونه تخلف در تئاتر مانع اجرای آن می‌شود

, وجود هر گونه تخلف در تئاتر مانع اجرای آن می‌شود,

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر این که آیا بعد از اجرای نمایش نظارتی بر اجرای تئاتر وجود دارد؛ توضیح داد: در اجرای همه تئاترها افرادی به عنوان ناظر حضور پیدا می کنند و اگر اجرای تئاتر بر مبنای تذکرات داده شده و مجوز شورای نظارت بر نمایش انحراف داشته باشد گزارشات لازم داده می شود.

,

محمدی گفت: در صورت هر گونه تخلف ما می توانیم از ادامه فعالیت آن ها جلوگیری کنیم و این امری قانونی است زیرا قبلا تعهدات لازم گرفته شده تا بر مبنای آن عمل کنند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه