اخبار داغ

معضلی که حل‌شدنی نیست!

حاشیه‌نشینی پرحاشیه

حاشیه‌نشینی پرحاشیه
جمعیت حاشیه نشینان با مشکلات متعددی مواجه هستند که رفع این مشکلات نیازمند توجه ویژه مسئولان است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اروم‌نیوز، بیش از ۶۰۰ هزار نفر جمعیت حاشیه نشین آذربایجان‌غربی با مشکلات متعددی مواجه هستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم‌نیوز,

این مشکلات همانند سایر استان‌ها و شاید بیش از آن‌ها موجب تاثیر حاشیه‌نشینی بر روند توسعه می‌شود، چراکه بخش اعظمی از حاشیه‌نشینی به دلیل نبود فرصت‌های سرمایه‌گذاری و نیز بیکاری رخ می‌دهد.

,

جمعیتی بالغ بر ۶۰۰ هزار نفر در استان جزو حاشیه نشینان بوده و با ساخت و سازهای غیر‌اصولی و ایجاد محله‌های بدون ضابطه اصولی چهره و منظره شهرها را برهم زده چراکه این مناطق گاه فاقد فضای کافی برای ایجاد امکاناتی نظیر فضاهای آموزشی، بهداشتی و خدماتی هستند.

,

دولت در سال‌های اخیر با ایجاد امکاناتی در راستای افزایش امکانات در روستاها و شهرهای دورافتاده نظیر برق، گاز، مخابرات، راه های مواصلاتی و فضاهای آموزشی سعی در کاهش آمار مهاجرت مردم به کلان شهرها داشته و با اجرای طرح های متعددی سعی در رسیدن به این هدف دارد.

,

ایجاد درمانگاه‌ها، خانه‌های بهداشت، وام‌های اعطایی در حوزه اشتغال به روستاییان و مواردی مشابه در راستای مقابله با کوچ افراد به کلان شهرها و نیز مهاجرت معکوس در استان اتفاق افتاده است.

,

بافت‌های قدیم و جدید شهری در دفاتر "تسهیل‌گری" بازآفرینی می‌شوند

, بافت‌های قدیم و جدید شهری در دفاتر "تسهیل‌گری" بازآفرینی می‌شوند ,

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی استانداری آذربایجان‌غربی، در گفت‌و‌گو با اروم‌نیوز، با اشاره به معضل حاشیه‌نشینی که در آذربایجان‌غربی نیز همچون برخی از استان‌های دیگر با آن مواجه هستیم، اظهار می‌کند: ایجاد دفاتر «تسهیل‌گری» در سال جدید توسط دستگاه‌های اجرایی اولین اقدام و مهم‌ترین برنامه در راستای بازآفرینی در بافت قدیم و جدید شهری است.

,

سید هادی طباطبایی، با بیان این که در برنامه ششم توسعه کشور برای کنترل، گسترش و توانمندسازی مناطق حاشیه‌‌ای، تمهیدات مناسبی پیش بینی شده، می‌گوید: دفاتر تسهیل‌گری به صورت آزمایشی در ۱۰ استان که آذربایجان‌غربی نیز یکی از آن‌ها است راه‌اندازی می‌شوند، در آذربایجان غربی نیز این طرح در ۹ محله ارومیه به صورت پایلوت و با همکاری نهادهای استانی که در راس آن استانداری و فرمانداری بوده وبا مشارکت سازمان‌های مدنی اجرا می‌شود.

,

وی، با تاکید بر این که این دفاتر بر اساس اولویت‌ها، اقدام به پیشبرد اهداف کار خود می‌کنند، ابراز می‌کند: دفاتر تسهیل‌گری در این طرح برنامه‌ریزی خود را بر اساس اعلام نیاز مردم محلات و پس از نیازسنجی اجرایی می‌کنند و صرفا جنبه مطالبه‌گری از دولت را ایجاد نمی‌کنند، به طور مثال در یک محله اگر نیاز مردم و خواست آنان ساخت مدرسه باشد نباید قبل از ساخت مدرسه اقدام به ایجاد پایگاه آتش نشانی شود.حاجی پیرلو، کوی آذربایجان، پشت ترمینال، دیگاله، صمدزاده، کشتارگاه و جزو مناطقی هستند که دفاتر تسهیل گری در آن ها با هدف تسهیل در امور مردم راه اندازی و در حال فعالیت هستند.

,

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی استانداری آذربایجان‌غربی، با تاکید بر اینکه حاشیه نشینی از جمله آسیب های اجتماعی است، گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی به مسئله حاشیه نشینی به عنوان یکی از آسیب های اجتماعی تاکید کرده اند و آن را حساس می دانند و این حساسیت و توجه، وظایف مسئولان را دوچندان می کند که ما نیز در این راستا گام برمی داریم.

,

انشعابات غیرمجاز ظرف 3 سال تعیین تکلیف می‌شوند

, انشعابات غیرمجاز ظرف 3 سال تعیین تکلیف می‌شوند,

در این رابطه، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان‌غربی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار اروم‌نیوز، اظهار می‌کند: در چارچوب قانون و وظایف محوله از سوی دولت به تمامی مردم حاشیه‌نشین ارائه خدمات کرده و با دادن انشعاب برق، روشنایی را به خانه‌های تمامی مردم در جای جای شهر هدیه می‌کنیم.

, اروم‌نیوز،,

اکبر حسن بگلو، می‌گوید: تمامی افرادی که طی ساخت و ساز غیرمجاز خواهان انشعاب برق به منازل خود هستند طی مصوبات قانونی صاحب انشعاب برق غیردائم می‌شوند که باید طی ۳ سال تعیین تکلیف شده و اقدام به دریافت مجوز انشعاب برق دائم داشته باشند.

,

وی، با تاکید بر وجود انشعاب‌های غیرمجاز برق، می‌گوید: تمامی انشعاب‌های غیرمجاز که بدون هیچ چارچوب قانونی اقدام به استفاده از برق به صورت غیرمجاز داشته باشند، به مراجع قانونی هدایت می‌شوند.

,

در صدد رفع مشکلاتی بخش فاضلاب از طریق اعتبارات داخلی هستیم

, در صدد رفع مشکلاتی بخش فاضلاب از طریق اعتبارات داخلی هستیم,

معاون درآمد و امور مشترکین آب و فاضلاب شهری آذربایجان‌غربی هم با اشاره به نحوه خدمات رسانی این شرکت به مردم مناطق حاشیه نشین استان، اظهار می‌کند: شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌غربی به تمام متقاضیانی که داخل محدوده قانونی شهر از این شرکت تقاضای انشعاب آب دارند بدون هیچ‌گونه محدودیتی اقدام به ارائه خدمات دارد.

,

لطیف خوش سیرت، می‌گوید: متقاضیان انشعاب آب با در دست داشتن مدارک خود مبنی بر اتمام کار ساختمانی از جمله گواهی پایان کار ساختمان و یا پروانه ساختمانی خود بدون هیچ محدودیتی می توانند انشعاب آب بگیرند.

,

وی، با بیان این که در مناطق حاشیه شهر که زمین‌ها و ساختمان‌های فاقد مجوز ساخت و ساز کرده و تقاضای انشعاب آب دارند، ابراز می‌کند: ساختمان‌هایی که مجوز ندارند یا به صورت قانونی تفکیک نشده اند، پس از شناسایی از تیر ماه سال ۹۶ شرکت آب و فاضلاب اقدام به ارائه انشعاب آب غیردائم به این دسته از ساختمان‌ها می‌کند که در برنامه‌های این شرکت پس از تامین و مطالعه طی مدتی کوتاه مجاز به دریافت انشعاب آب دائم می‌شوند.

,

معاون درآمد و امور مشترکین آب و فاضلاب شهری آذربایجان‌غربی، بیان می‌کند: طی اقدامات همکاران شرکت آب و فاضلاب در بخش آب مشکلی نداشته و تنها در بخش فاضلاب در صدد رفع مشکلاتی بخش فاضلاب از طریق اعتبارات داخلی هستیم؛ بر اساس برنامه‌ریزی های انجام شده و طی بررسی های کارشناسانه مناطقی که مشکل دارند رفع مشکل می‌شوند.

,

خوش سیرت، با اشاره به شاخص ۷۴ درصدی بهره‌مندی از فاضلاب در ارومیه، اذعان می‌کند: میانگین بهره‌مندی از فاضلاب در کشور ۴۵ درصد بوده و این آمار در ارومیه میزان ۷۴ درصدی را شامل می‌شود.

,

وی، می‌گوید: از نظر قانون‌گذار مناطق غیررسمی و حاشیه‌ای شهر در مرکز استان که مطالعات آن برای ارائه انشعاب آب غیردائم به اهالی این مناطق ارائه شده شامل محله‌های امیرآباد، اسلام آباد، بادکی، انتهای خیابان رودکی، انتهای خیابان بهداری، کمربندی، خاتم الانبیاء، کوی لاله و نیز انتهای جاده انهر است.

,

به گزارش اروم نیوز، بهتر است کاستی‌های حاشیه‌ها مورد بررسی دقیق قرار گرفته و با ارائه آموزش‌هایی، در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی گام برداریم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه