اخبار داغ

یک طرح و چند سوال؛

اما و اگرهای طرح زوج و فرد در تبریز/ عدالت اجتماعی و چالش چند خودرو داری!

اما و اگرهای طرح زوج و فرد در تبریز/ عدالت اجتماعی و چالش چند خودرو داری!
از ابتدای هفته جاری طرح ترافیک زوج و فرد بعد از اجرای نه چندان موفق در اسفند ماه سال ۹۷ مجددا در محدوده مرکزی شهر تبریز عملیاتی شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تبریز بیدار، از ابتدای هفته جاری طرح ترافیک زوج و فرد بعد از اجرای نه چندان موفق در اسفندماه سال ۹۷ مجددا در محدوده مرکزی شهر تبریز عملیاتی شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تبریز بیدار,

این طرح که با تصمیم شورای ترافیک استان به منظور کاهش تراکم خودرویی و ترافیک سنگین در حال اجرا است و مسیرهای چایکنار و پل قاری تا سه راهی خاقانی، خاقانی به طرف میدان ساعت، میدان ساعت به طرف مصلی، شریعتی، چهارراه شریعتی و باغ گلستان به طرف فلسطین و از سمت شمال مجددا به چایکنار را شامل می شود.

,

هیچ استثنایی وجود ندارد

, هیچ استثنایی وجود ندارد,

به گفته مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز هیچ استثنایی برای ورود غیر مجاز خودروها به طرح وجود ندارد و ساعات اجرای طرح از ۱۰:۳۰ تا ۱۴ و از ۱۷ تا ۱۹:۳۰ است.

,

آدی بیگ در این خصوص می گوید: با اجرای چنین طرح هایی، می توان تصمیمات مدیریت شهری را در راستای رفاه حال و برطرف سازی نیازهای شهروندان ارزیابی کرد.

,

بهروز مهدوی فرماندار تبریز در خصوص جزئیات این طرح به تبریزبیدار می گوید: طرح زوج و فرد از دوم شهریور تا ۱۵ مهر بصورت ارشادی بوده و سپس عملیاتی شده و در هسته مرکزی شهر بصورت قطعی اجرا خواهد شد.

,

وی با اشاره به تجهیز مسیرها به دوربین ها و تابلوهای راهنمایی هشدار دهنده گفت: امیدواریم با اجرای این طرح، ترافیک سنگین هسته مرکزی شهر حل شود.

,

به گفته مهدوی اجرای این طرح در کاهش آلودگی هوا در هسته مرکزی شهر نیز موثر خواهد بود.

,

البته مهدوی دلیل نیز کاهش آلودگی محسوس هوا در تبریز را استفاده از بنزین یورو ۵ عنوان می کند.

,

سهم طرح از کاهش آلودگی هوا چقدر است؟

, سهم طرح از کاهش آلودگی هوا چقدر است؟,

وی تاکید می کند: ما اگر در روز هایی زوج یا فرد وسیله شخصی خود را در خانه نگهداریم و از وسایل نقلیه عمومی استفاده شود، هم برای خانواده به صرفه خواهد بود و هم به نفع هوای شهر است. حتی در کشورهای پیشرفته نیز در هسته مرکزی شهرها به صورت تک سرنشین از وسیله نقلیه شخصی استفاده نمی کنند و البته هرطور هم حساب کنیم، هزینه وسیله شخصی بیشتر از تاکسی و هر وسیله نقلیه عمومی است. بر اساس برآورد ما نرخ کرایه تاکسی در تبریز ارزان تر از سایر کلانشهرها است.

,

فرماندار تبریز عدم مصرف بی رویه بنزین در اثر اجرای طرح زوج و فرد را از دیگر محاسن آن برشمرد و می افزاید: بنزین جزو سرمایه ملی ما است و قطعا به نفع منافع ملی ما نیز خواهد بود. قطعا این طرح می تواند منجر به عدالت اجتماعی شود.

,

فرماندار تبریز در پاسخ به سوال خبرنگار ما در خصوص معایب احتمالی این طرح می گوید: اگر مردم رعایت کنند همه این طرح پر از محاسن است و معایبی در آن نمی بینم.

,

وی با اشاره به وجود تردد پرشمار در هسته مرکزی شهر می گوید: چون اکنون خربد های مردم از مرکز شهر انجام می شود و همچنین اغلب پزشکان نیز در این منطقه مستقر هستند، مردم اذیت می شدند و اگر همگی محدودیت های این طرح را رعایت کنند، آرامش روحی و روانی را بدنبال خواهد داشت و مردم نیز به موقع به مقصد می رسند.

,

مهدوی یادآور می شود: تردد وسایل نقلیه عمومی مانند اتوبوس و تاکسی در محدوده طرح منعی ندارد.

,

عضو کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تبریز نیز در گفتگو با تبریزبیدار می گوید: در کشورهای توسعه یافته شهرها هوشمند است یعنی تعداد تراکم خودرو بر اساس زیادی و کم و فرسودگی خودروها در مناطق مختلف شهر ارزیابی می شود.

,

سعید نیکوخصلت می افزاید: بررسی های این چنینی باعث می شود آمار دقیقی در دست مسئولان ذیربط باشد تا برای آینده شهر برنامه هایی اتخاذ نمایند.

,

وی با بیان اینکه طرح ترافیک زوج و فرد دارای معایب و مزایای است، می گوید: این طرح، موقتی است و باید یک برنامه و طرح اساسی در نظر گرفته شود.

,

نیکو خصلت در خصوص مزایای طرح اظهار می کند: از لحاظ علمی هر چقدر مرکز شهر عاری از اتومبیل باشد و تردد با وسایل عمومی باشد، برند و توسعه شهر افزایش می یابد.

,

وی همچنین در مورد معایب آن بیان می کند: برخی افراد ثروتمندی هستند که با تهیه دو خودرو با پلاک های زوج و فرد در سطح شهر حضور تردد می کنند و این طرح تاثیری در آنها ندارد.

,

عضو کمیسیون محیط زیست شورای اسلامی شهر تبریز در خصوص تاثیر این طرح بر کاهش آلودگی هوا می گوید: باید سازمان هواشناسی استان ارزیابی های لازم را در این مورد انجام دهد و پس از آن بتوان اظهار نظر کرد.

,

وی تصریح می کند: هر چقدر ترافیک در مرکز شهر روان باشد، آلودگی هوا کاهش پیدا می کند و در نشاط شهروندان تاثیر دارد.

,

اما محمدباقر بهشتی دیگر عضو شورای شهر تبریز سوالات خبرنگار ما در خصوص مزایا و معایب طرح را بدلیل عدم تصویب آن در شورای شهر و بی اطلاعی از جزئیات بی پاسخ گذاشت.

,

همچنین معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان شرقی با تاکید بر حیاتی بودن مدیریت ترافیکی محدوده مرکزی تبریز، وجود مشکلات و برخی کمبودهای زیرساختی را بهانه مناسبی برای عدم اجرای آن نمی داند.

,

جواد رحمتی تاکید می کند: با حل مشکل تعداد کم دوربین‌های هوشمند و کمبود تجهیزات می‌توانیم این طرح را در تبریز هم اجرا کنیم. البته برخی ملاحظات اجتماعی هم در روند اجرای این طرح وجود دارد.

,

وی با اشاره به احتمال نارضایتی برخی شهروندان از اجرای طرح، بر ماموریت فرمانداری تبریز در زمینه اجرای پیوست‌های فرهنگی و اجتماعی تاکید می‌کند و می گوید: در این زمینه فرمانداری تبریز به صورت جدی در کنار شورای ترافیک استان خواهد بود تا مسائل حاشیه‌ای به حداقل برسد.

,

روزهای پایانی سال ۹۷ بود که جهت کنترل ترافیک محدوده مرکزی تبریز طرح زوج و فرد خودروها در تبریز مطرح شد اما اجرای آن چند روز بیشتر دوام نیاورد و بعدها از آن بعنوان طرح آزمایشی یاد شد.

,

انتهای پیام/ 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه