اخبار داغ

عید بزرگ پایان ذی‎الحجه؛

مباهله، عیدی که گرفتار بدعت استقبال از محرم شده

مباهله، عیدی که گرفتار بدعت استقبال از محرم شده
در روزگاری که احیای روز مباهله و توجه به پیامدهای جهانی آن ضرورت اساسی جامعه اسلامی بوده، متاسفانه عده ای با بدعت استقبال زودرس از ایام عزاداری محرم و سیاه پوش کردن جو عمومی جامعه، این عید بزرگ را به فراموشی می سپارند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تبریز بیدار، امروز ۲۴ ذی الحجه الحرام، روز مباهله پیامبر  اسلام(ص) می باشد. روزی که بر حق بودن اهل‌بیت(ع) را با سند قرآنی اثبات می کند اما برخلاف عید بزرگ غدیرخم، تحت الشعاع استقبال از ماه محرم قرار گرفته و بدست فراموشی سپرده می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تبریز بیدار,

عید غدیر و مباهله سندی برای حقانیت تشیع و ولایت اهل بیت(ع) بوده لذا برخی علما معتقدند پس می توان گفت توجه به ایام غدیریه و جشن مباهله، از تاسوعا و عاشورا هم می تواند مهم باشد.

,

در روزگاری که مکتب تشیع با هجمه‎های گوناگون از سوی وهابیت و فرقه شیعه لندنی مواجه است، احیای روز مباهله و توجه به پیامدهای جهانی آن ضرورت اساسی جامعه اسلامی بوده، اما متاسفانه عده ای با بدعت استقبال زودرس از ایام عزاداری محرم و سیاه پوش کردن جو عمومی جامعه، این عید بزرگ را به فراموشی می سپارند.

,

شرح ماجرای مباهله

, شرح ماجرای مباهله,

مباهله پیامبر با مسیحیان نجران، در روز بیست وچهارم ذی الحجّه سال دهم هجری اتفاق افتاد. پیامبر مکرم اسلام(ص) طی نامه ای ساکنان مسیحی نجران را به آیین اسلام دعوت کرد. مردم نجران که حاضر به پذیرفتن اسلام نبودند نمایندگان خود را به مدینه فرستادند و پیامبر آنان را به امر خدا به مباهله دعوت کرد. وقتی هیئت نمایندگان نجران، وارستگی پیامبر را مشاهده کردند، از مباهله خودداری کردند. ایشان خواستند تا پیامبر اجازه دهد تحت حکومت اسلامی در آیین خود باقی بمانند.

,

شرح حال این ماجرا در آیه ۶۱ سوره آل عمران چنین آمده:

,

فَمَنْ حَاجَّکَ فِیهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَکُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَکُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْکَاذِبِینَ

,

"پس هر که در این(باره) پس از دانشی که تو را (حاصل) آمده با تو محاجه کند بگو بیایید پسرانمان و پسرانتان و زنانمان و زنانتان و ما خویشان نزدیک و شما خویشان نزدیک خود را فرا خوانیم سپس مباهله کنیم و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم."

,

طبق توافق قبلی، پیامبر و نمایندگان نجران برای مباهله به محل قرار رفتند. ناگاه نمایندگان نجران دیدند که پیامبر فرزندش حسین علیه السلام را در آغوش دارد، دست حسن علیه السلام را در دست گرفته و علی و زهرا علیهماالسلام همراه اویند و به آنها سفارش می کند هرگاه من دعا کردم شما آمین بگویید. مسیحیان، هنگامی که این صحنه را مشاهد کردند، سخت به وحشت افتادند و از این که پیامبر، عزیزترین و نزدیک ترین کسانِ خود را به میدان مباهله آورده بود، دریافتند که او نسبت به ادعای خود ایمان راسخ دارد؛ زیرا در غیر این صورت، عزیزان خود را در معرض خطر آسمانی و الهی قرار نمی داد. بنابراین از اقدام به مباهله خودداری کردند و حاضر به مصالحه شدند.

,

نظر به اهمیت موضوع مباهله و افرادی که پیامبر با خود به محل مباهله برده بودند؛ لذا این روز را می توان یکی از اعیاد امت اسلامی به حساب آورد.

,

سواستفاده دشمنان از جهل عوام و بی تفاوتی برخی علما

, سواستفاده دشمنان از جهل عوام و بی تفاوتی برخی علما,

اما متاسفانه دشمنان تشیع با پوشش شیعی به جنگ مناسبت های اسلامی آمده و با استفاده از جهل عوام شیعیان و بی تفاوتی و غفلت علما،  بالاترین بهره برداری را می کنند. به طوری که به جای اینکه در روز مباهله در مساجد و حسینیه ها جشن برپا باشد با پرده های سیاه مواجه می شویم.

,

اینگونه برخوردها و وارد کردن عزاداری های بی مورد در مناسبت های مهم اسلامی نه تنها از نظر فقهی دارای اشکالات است، بلکه باعث می شود که عزاداری برای سیدالشهداء (ع) لوث شود و متأسفانه چون اینگونه مسائل هم، با پوشش شیعی انجام می شود صدای کسی هم بلند نمی شود.

,

چقدر غم انگیز است که مراسمی مثل استقبال از محرم که قبلاً در جامعه شیعی سابقه نداشت، امروز توسط کسانی برپا می شود که خود را عقلای جامعه و پیاده کنندگان توصیه های رهبری به هیئات می دانند، در حالی که رهبر انقلاب همواره در دیدار با مداحان تاکید کردند که مراسم مولودی به را عزاداری تبدیل نکرده و به ایام شادی اهل بیت(ع) نیز توجه کنند.

,

حتی دشمنان هم خوفی از عزاداری ایام دهه آخر ذی الحجه ندارند

, حتی دشمنان هم خوفی از عزاداری ایام دهه آخر ذی الحجه ندارند,

یقینا عزاداری برای اهل بیت(ع) و سیاه پوشی برای خاندان طهارت در آموزه های دینی سفارش شده اما این امر قبل از ماه محرم و در مناسبت های شاد شیعه در اواخر ماه ذی الحجه مذموم است و حتی دشمنان شیعه از اینکه ما در این ایام سیاه پوشی داشته باشیم نه تنها ناراحت نیستند بلکه تشویق هم می کنند تا شیعیان در این ایام به شادی نپردازند.

,

توجه به سیدالشهدا هیچ ربطی به استقبال از محرم ندارد و شیعه در عین اینکه در ماه محرم بخاطر مصیبت بزرگی که بر اسلام وارد شده برای سیدالشهدا عزاداری می کند ماه محرم را نیز ماه منحوسی می داند و مراسمی مثل استقبال از محرم را بدعت و لوث کردن عزاداری سیدالشهدا می داند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه