اخبار داغ

کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سوالات شرعی:

مباهله در احادیث شیعه و اهل سنت/ اعمال روز مباهله را بهتر بشناسیم

مباهله در احادیث شیعه و اهل سنت/ اعمال روز مباهله را بهتر بشناسیم
کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سوالات شرعی گفت: از روایاتى که در منابع اسلامى نقل‌شده، استفاده مى‏شود که، مباهله یک حکم عمومی است و منحصر به زمان خاصی نیست؛ از امام صادق (ع) نقل‌شده که فرمود: «اگر سخنان حق شمارا مخالفان نپذیرفتند آن‌ها را به مباهله دعوت کنید».
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ جواد حیدری در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز با اشاره به اهمیت روز مباهله در تاریخ اسلام، اظهار کرد: روز بیست و چهارم ذی‌الحجه بنا بر قول مشهور روزى است که رسول خدا (ص) با نصاراى نجران مباهله کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,
کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سوالات شرعی عنوان کرد: پیامبر(ص) در قضیه مباهله عبا بر دُوش مبارک گرفت و حضرت امیرالمؤمنین(ع)، فاطمه زهرا(س) و حسنین(ع) را به زیر عبا برد و گفت پروردگارا هر پیغمبرى را اهل‌بیتی بوده است که مخصوص‌ترین خلق بوده‌اند به او خداوندا این‌ها اهل‌بیت من‌ هستند پس از ایشان شک و گناه را برطرف کن.
,
 
,
وی ادامه داد: پس از این دعای پیامبر(ص) جبرئیل نازل شد و آیه تطهیر در شأن ایشان آورد پس حضرت رسول (ص) آن چهار بزرگوار را برای مباهله بیرون برد.
,
 
,
حیدری با بیان اینکه پس از این اقدام، نصاری که برای مباهله آمده بودند، حقّیّت آن حضرت و آثار نزول عذاب مشاهده کردند، گفت: برهمین اساس این نصاری جرئت مُباهله نکرده و استدعای مصالحه و قبول جزیه کردند.
,
 
,
کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سوالات شرعی تاکید کرد: همچنین در این روز، حضرت امیرالمؤمنین (ع) در حال رکوع انگشترى خود را به سائل داد و آیه «اِنَّما وَلِیُّکُمُ اللّهُ» در شأن ایشان نازل شد.
,
 
,
وی پیرامون معنای مباهله گفت: مباهله، به معنى نفرین کردن دو نفر یا دو گروه به یکدیگر، بعد از اثر نکردن منطق و استدلال است، بدین ترتیب که افرادى که باهم درباره یک مسئله مهم مذهبى گفتگو دارند در یکجا جمع شده و به درگاه خدا تضرع کنند و از او بخواهند که دروغگو را رسوا سازد و مجازات کند.
,
 
,
حیدری در پاسخ به سوال خبرنگار ما که آیا در زمان حاضر، امکان مباهله وجود دارد؛ اظهارکرد:  از روایاتى که در منابع اسلامى نقل‌شده، استفاده مى‏شود که، مباهله یک حکم عمومی است و منحصر به زمان خاصی نیست؛ از امام صادق (ع) نقل‌شده که فرمود: «اگر سخنان حق شمارا مخالفان نپذیرفتند آن‌ها را به مباهله دعوت کنید».
,
این کارشناس مذهبی در پاسخ به سوال دیگری که آیا علمای اهل سنت، حضور اهل‌بیت (ع) در جریان مباهله را قبول دارند، عنوان کرد: حاکم نیشابوری از بزرگان اهل سنت، اخباری که دلالت بر حضور اهل‌بیت (ع) در جریان مباهله دارد را متواتر و غیرقابل‌انکار می‌داند.
,
 
,
وی افزود: هم‌چنین مسلم نیشابوری در صحیح خود چنین می‌نویسد: «هنگامی‌که آیه مباهله نازل شد؛ رسول خدا علی و فاطمه و حسن و حسین (علیهم‌السلام) را دعوت کرد و فرمود: خدایا این‌ها اهل من هستند».
,
 
,
حیدری در رابطه با اعمال روز مباهله خاطرنشان شد: برای این روز شریف چند عمل وارد شده است که مهم ترین آن ها غسل، روزه و دو رکعت نماز همانند روز عید غدیر است.
,
کارشناس مذهبی خواندن دعاى مباهله را از دیگر اعمال این روز دانست و گفت: خواندن زیارت جامعه یکی از مهم ترین اعمال این روز به شمار می رود.
,
 
,
انتهای پیام/
,
 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه