اخبار داغ

یادداشت؛

اخبار خوش برای احیای خدمات توانبخشی و درمانی ویژه معلولان

اخبار خوش برای احیای خدمات توانبخشی و درمانی ویژه معلولان
معلولان علاوه بر نیازهایی که همه مردم در کشور در حوزه درمان دارند، نیازمند خدمات توانبخشی جسمی و روحی هستند و در قانون حمایت از معلولان، وزارت بهداشت مکلف به اجرای آن است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ در قانون حمایت از معلولان ابلاغ شده در تاریخ 8/2/97 در جهت حمایت از معلولین تکالیفی برای دستگاه‌های مختلف پیش‌بینی شده و هرکدام از دستگاه‌ها مکلف هستند که وظایف مشخص شده را انجام دهند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

ماده ۶ این قانون وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی را مکلف کرده که پوشش بیمه سلامت افراد دارای معلولیت تحت پوشش سازمان را به نحوی تامین نماید که علاوه بر تامین خدمات درمانی مورد نیاز این افراد، خدمات توانبخشی جسمی و روانی افراد دارای معلولیت را پوشش دهد.

,

معلولان علاوه بر نیازهایی که همه مردم در کشور در حوزه درمان دارند، نیازمند خدمات توانبخشی جسمی و روحی هستند و ما در این قانون تکلیف کردیم که وزارت بهداشت این کار را اجرا کند. 

,

وقتی یک موضوع تبدیل به قانون می‌شود یعنی بار مالی آن پیش‌بینی شده و دولت این مسئله را تایید کرده و شورای نگهبان آن را تایید و ابلاغ کرده است؛ اگر دولتی نسبت به بار مالی طرح یا قانونی نظر مثبت نداشته باشد، طبق اصل ۷۵ قانون اساسی آن قانون برگشت می‌خورد و قابل اجرا نیست.

,

قانون حمایت از معلولان ابلاغ شده و الان حدود بیش از یک سال و نیم از آن می‌گذرد، و من در ابتدای سال ۹۸ که حدود ۱۴ ماه از این قانون گذشته بود، طرح سوال از وزیر کردم و از ایشان پرسیدم که چرا وزارت بهداشت علی رغم صراحت قانون افراد دارای معلولیت را از بیمه توانبخشی منع کرده و تکلیف قانونی‌اش را انجام نمی‌دهد. 

,

این سوال جرقه‌ای بود و آقایان آمدند و جهت اجرای این مسئله مکاتباتی را با دفتر بنده انجام دادند. این مکاتبات در 9/5/98 بود و توضیح دادند که با توجه به اینکه دولت در لایحه بودجه این مسئله را ندیده و بار مالی آن پیش بینی نشده، امسال نمی‌توانیم این کار را بکنیم ولی با توجه به اصرار بنده بر این سوال در چند روز گذشته که با حضور وزیر در کمیسیون بهداشت و درمان مطرح شد، آقای وزیر مسئله ضرورت پرداختن به خدمات توانبخشی برای معلولان را ضروری دانست و تاکید کرد که نباید از این موضوع کوتاهی کنیم و نظر مثبت داشتند.

,

آقای موهبتی مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران در جلسه بررسی این موضوع حضور داشتند و وقتی این مسئله را خدمت آقای وزیر مطرح کردیم، ایشان رو به آقای موهبتی گفت که نسبت به این مسئله چه توضیحی دارید. این مسئله نشان می‌دهد که نسبت به انجام این قانون در وزارتخانه اراده وجود دارد. 

,

من از آقای وزیر سوال کردم که «من می‌خواهم یک مصاحبه‌ای کرده و اعلام کنم که با توجه به سوالی که بنده کرده‌ام و بحثی که در کمیسیون بهداشت و درمان مطرح شده، شما موافق هستید و نظر اجرایی و عملیاتی در موضوع قانونی دادن خدمات توانبخشی به معلولین طبق ماده ۶ قانون را دارید؟». وزیر بهداشت گفت که شما این مصاحبه را انجام دهید و ما حتماً این کار را انجام خواهیم داد؛ لذا نظر آقای وزیر موافق این موضوع است؛ بنابراین اگر کسی با اجرای مفاد این قانون در وزارت بهداشت مخالفت کند، دقیقاً مخالف نص صریح نظر آقای دکتر نمکی وزیر بهداشت و درمان است.

,

امیدواریم که از باقیمانده امسال و سال‌های آینده موضوع خدمات توانبخشی را هر سال با کیفیتی بالا برای معلولان عزیز داشته باشیم. اعتقاد ما این است که همانطور که غیر از درد نباید مسئله دیگری دامنگیر بیماران باشد، برای معلولین هم باید این اتفاق بیفتد و غیر از معلولیتی که تحمل می‌کنند، نباید مشکل دیگری متوجه آنها باشد و باید هم خدمات بهداشتی درمانی و هم توانبخشی را طبق قانون به این افراد اختصاص دهند.
از همین‌جا اعلام می‌کنم که دفتر بنده آماده است مواردی که در راستای عدم اجرای قانون وجود دارد، دریافت کنند و بنده هم به وزیر جهت پیگیری اعلام خواهم کرد و انتظار داریم که تخلف کنونی در هیچ جای کشور انجام نشود.

,
,

نصراله پژمان‌فر، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه