اخبار داغ

گزارش؛

چنبره کلاس های تقویتی بر اوقات فراغت دانش آموزان

چنبره کلاس های تقویتی بر اوقات فراغت دانش آموزان
سود کلان برنامه های تقویتی نظام آموزش و پرورش و نهادهای مسئول را به سمت جایگزینی برنامه های تفریحی با برنامه های کمک آموزشی سوق داده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از ایلام بیدار، تعطیلات تابستانی به عنوان اوقات فراغت دانش آموزان از کلاس های آموزشی و تحصیلی در حالی آغاز شده که آنان باز برای پرکردن این اوقات به اجبار والدین این بار سرکلاس های درسی آموزشی و تقویتی بر روی نیمکت ها می نشینند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ایلام بیدار,

 

,

بدون تردید دانش آموزان هر جامعه،‌ سرمایه های گران بهایی هستند که اگر مورد بی توجهی قرار گیرند برای جامعه مشکلات عدیده ای بوجود می آورند و باید سال ها تاوان ضرر و زیان آنها پرداخته شود. این که یک دانش آموز در مدت تحصیلات ابتدایی تا اخذ دیپلم متوسطه حدود 4 سال از عمر خود را در فراغت به سر می برد واقعیت و حقیقتی است که کمتر بدان توجه شده است. پرکردن اوقات فراغت دانش آموزان در ایام تابستان به صورت یک معضل برای خانواده ها تبدیل شده است. برخی افراد فکر می کنند فراغت برابر با بیکاری است در حالی که اوقات فراغت از جمله زمان های با ارزش زندگی انسان است. دانش آموزان در ایام فراغت می توانند به کارهایی که علاقه دارند بپردازند و تجربیات خوبی به دست آورند. حتی گاهی همین کارهایی که در اوقات فراغت انجام می دهند سبب می شود که مسیر زندگیشان تغییر کند.

,


پایان ترم ها و کلاس های درسی پس از حدود ۹ ماه آموزش، فرصتی را برای پایش، فراغت و بهره گیری از طرح های کمک آموزشی و حتی تفریحی و ورزشی در سه ماه فصل گرم تابستان فراهم می کند.

,
,


 
در سال های اخیر با اجرای طرح غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان با مشارکت آموزش و پرورش، ورزش و جوانان و سایر نهادهای فرهنگی، فعالیت پایگاه های تابستانی آغاز شده؛ امری که با وجود اهمیت آن در پرورش و بهره گیری از فرصت سه ماهه تربیتی، در حال تبدیل شدن به روالی خسته کننده و ملال آور و فارغ از جذابیت برای دانش آموزان شده است.

,
,
,


 
در زمان تشکیل پایگاه های تابستانی که چند دهه از آن می گذرد، فعالیت این مراکز از سوی خانواده ها و دانش آموزان مورد استقبال مناسبی قرار می گرفت اما با گذشت زمان که از تنوع برنامه های تربیتی، تفریحی و ورزشی در آنها کاسته شده، این استقبال نیز رو به رکود است.
 

,
,
,
,


برپایی کلاس های تقویتی دروس مختلفی چون ریاضیات، فیزیک، شیمی، زیست شناسی، زبان های خارجی و سایر دروس پایه در طول تعطیلات سال های گذشته به بخش جدایی ناپذیر فعالیت پایگاه های تابستانی و حتی مدارس در ایام فراغت از تحصیل دانش آموزان تبدیل شده است.

,
,


 
این در حالی است که در طول سال تحصیلی، فشار سنگینی بر گرده نحیف دانش آموزان برای گذراندن دورس آموزشی در قالب کتاب هایی وارد می آید که تناسبی با توان ذهنی و خلاقیت آنان ندارد.

,
,
,


شاید به جرات بتوان گفت که بیشتر کلاس های کمک آموزش و تقویتی نه با هدف تقویت توان درسی دانش آموزان، بلکه با هدف انتفاع برگزار کنندگان این کلاس ها و پایگاه های تابستانی و با نگرشی درآمدزا اجرا می شود.

,
,

 

,

کاهش محسوس برنامه های تفریحی و ورزش، محدود به کلاس های هنری و گاه رشته هایی شده که در آن سودای کسب درآمد از قبال این طرح ها بر آموزش و غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان چربیده است.

,

 

,

آموزش و پرورش به عنوان متولی اصلی برگزاری طرح های اوقات فراغت و برپایی پایگاه های تابستانی، مسئولیتی به مراتب سنگین تر از ایام ۹ ماهه تحصیلی در مدارس برعهده دارد زیرا تنوع در اجرای طرح های غیردرسی در این ایام احساس می شود.

,

 

,

7پایگاه برای پرکردن اوقات فراغت دانش آموزان

, 7پایگاه برای پرکردن اوقات فراغت دانش آموزان, 7پایگاه برای پرکردن اوقات فراغت دانش آموزان,

"محمد پیری"،مدیر آموزش و پرورش آبدانان ؛در گفتگو با خبرنگارآبدانان خبربا اشاره به اجرای طرح غنی سازی اوقات فراغت در این شهرستان گفت: در تابستان امسال ۷ پایگاه اوقات فراغت در سطح شهرستان که ۵پایگاه دربخش مرکزی و ۲ پایگاه دیگر در بخش های کلات مورموری و سرابباغ با همکاری نهادهای چون سپاه‌‍،ارشاد،سازمان تبلیغات و ...دایرشد .
 
پیری با بیان اینکه بیشتر برنامه های این پایگاه ها، ایجاد شور و نشاط و مهارت آموزی خواهد بود، افزود: برگزاری کلاس های پیشگیری از آسیب های اجتماعی، برگزاری اردوی زیارتی به مشهد مقدس و اجرای طرح هجرت با همکاری بسیج دانش آموزی از دیگر برنامه های این مجموعه در تابستان است.
وی با اشاره به اینکه این کلاس ها از ۱۰تیر تا ۲۵مردادبرگزار شده اند‌‌‌،خاطر نشان کرد:بالغ بر ۵۰۰نفر از دانش آموزان با کمک ۲۵ نفر از مربیان برجسته و مجرب به مدت ۴۵ روز مهارت های لازم را کسب نمودند.
مدیر آموزش و پرورش آبدانان در پایان به مشکلات این دوره اشاره و بیان داشت:بودجه خاصی برای این دوره ها وجود ندارد و این باعث کاهش استقبال دانش آموزان و مربیان می شود.

, آبدانان خبر,
,
,
,
,

 

,

برنامه های تفریحی در پایگاه های اوقات فراغت کم است
 
یکی از والدین آبدانانی در گفتگو با خبرنگارآبدانان خبر با اشاره به سلطه ناخواسته کلاس های تقویتی و کمک آموزشی در برنامه های اوقات فراغت دانش آموزان در فصل تابستان گفت: ریشه این امر در ضعف برنامه ریزی و هدایت نهادهای ذیربط و چشم و هم چشمی خانواده ها با همدیگر بدون توجه به ظرفیت ها و استعدادهای دانش آموزان است.
 
حسینی با بیان اینکه  فرزندش در مقطع راهنمایی مشغول تحصیل است، گفت: پراکندگی پایگاه های اوقات فراغت در سطح شهرستان عادلانه نیست، به این معنا که من روستایی هیچچ دسترسی به این پایگاه ها ندارم و باید فرزندم را در طول هفته با وجود هزینه ایاب و ذهاب برای شرکت در این کلاس ها به سطح شهر بیاورم.
 
وی با اشاره به اینکه انتظارات کودکان برای شرکت در برنامه های اوقات فراغت نیز در مقایسه با ۲۰ سال بسیار متفاوت است، افزود: بچه های امروز با تماشای برنامه های تلویزیونی از والدین انتظار دارند که فضای به نمایش گذاشته در این رسانه را برای آنان فراهم کنند.
 
علیمرادی یکی دیگر شهروند آبدانانی در گفتگو با آبدانان خبر با اشاره به کمرنگ شدن رد پای تفریح و شادی صرف در سه ماه تعطیلی مدارس اظهار کرد: سود کلان برنامه های تقویتی و کمک آموزشی، نظام آموزش و پرورش و نهادهای مسئول در حوزه سیاست گذاری و اجرایی اواقات فراغت را به سمت جایگزینی برنامه های تفریحی با برنامه های کمک آموزشی سوق داده است.
 
اداره ورزش و جوانان آبدانان به عنوان متولی امر کلاس ها و برنامه های ورزشی با وجود ظرفیت بالای ورزش دانش آموزی و استعدادهای موجود در این بخش، تاکنون نتوانسته آن چنان که باید و شاید در رونق ورزش در بین نوجوانان و جوانان مدارس به توفیق مناسبی دست یابد.
عدم اجرا و راه اندازی پایگاه های تابستانی در روستاها و مناطق حاشیه شهری زمینه ساز کاهش بهره مندی بخش بزرگی از دانش آموزانی شده که ایام تابستان را زمانی برای تجدد قوای ذهنی و فکری برای آغاز مجدد آموزش در مراکز تعلیم و تربیت می دانند.
 
البته کاهش جذابیت و خلاقیت در این پایگاه های تابستانی  را باید از دیگر عواملی دانست که در کاهش اقبال دانش آموزان به این مراکز در ایام تعطیلات موثر است.
 
امیدواریم در سال های آینده برنامه ریزی ها به گونه ای باشد که با اجرای برنامه های متنوع تر و مورد علاقه دانش آموزان میل و رغبت آنان برای حضور دراین برنامه ها بیشتر شود و مسئولین برای تشویق و ترغیب هرچه بیشتر دانش آموزان در کلاس های اوقات فراغت از توان و امکانات همه دستگاه های اجرایی نهایت بهره را ببرند.

, برنامه های تفریحی در پایگاه های اوقات فراغت کم است, برنامه های تفریحی در پایگاه های اوقات فراغت کم است,
,
, آبدانان خبر,
,
,
,
,
,
, آبدانان خبر,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه