اخبار داغ

جدیدترین جزئیات از آتش‎سوزی وسیع در گچساران؛

90 هکتار از اراضی و مراتع طعمه حریق شد/ گلایه شدید اهالی از مسئولان شهرستان+تصاویر و فیلم

90 هکتار از اراضی و مراتع طعمه حریق شد/ گلایه شدید اهالی از مسئولان شهرستان+تصاویر و فیلم
رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری گچساران گفت: حدود 90هکتار از اراضی زراعی و نیز مراتع این مناطق طعمه حریق شده است و آسیب هایی هم به برخی از باغات روستای تلخاب شیرین وارد شده است،علت اتش سوزی از سوی کارشناسان در دست بررسی قرار دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از آفتاب جنوب، فرهام جلیلی، رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری گچساران در گفت و گو با این پایگاه خبری در رابطه با آتش‎سوزی شب گذشته در اطراف گچساران گفت: این آتش‎سوزی شامگاه روز گذشته در شمال روستای سرآب ننیز و غرب روستای تلخاب شیرین به وقوع پیوست که با تلاش نیروهای مردمی، سپاه و بسیج در ساعت یک بامداد مهار شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  آفتاب جنوب,

وی افزود: حدود 90هکتار از اراضی زراعی و نیز مراتع این مناطق طعمه حریق شده که آسیب‎هایی هم به برخی از باغات روستای تلخاب شیرین وارد شده است،

,

جلیلی گفت: علت آتش‎سوزی از سوی کارشناسان در دست بررسی قرار دارد.

,

هرچند یکی از اهالی منطقه در گفت و گو با این پایگاه خبری با گلایه از تعلل مسئولین در مهار این آتش‎سوزی، گفت: وقتی اتفاقی به این بزرگی حادث می‎شود، به جهت اینکه زحمات 20 ساله یک کشاورز روستایی و چندین دامدار که فقط و فقط معیشت آنان بستگی به مرتعی دارد که بیش از ده‎ها هکتار آن به آرامی در دل آتش می‎سوخت، نمی‎دانم این همه بی‎توجهی و تعلل مسئولین برای چیست؟.

,

 

,

, ,

 

,

قرقانی افزود: بنده شخصاً به شورای شهر، منابع طبیعی، آتش نشانی، فرمانداری، شرکت نفت و هرجایی که توانستم در اسرع وقت با دیدن دود ناشی از آتش در نزدیکی جاده روستای سرآب ننیز  تماس گرفتم، اما هیچکس حاضر به همکاری نشد.

,

وی تصریح کرد: مدیر منابع طبیعی گچساران در اولین تماس حضور پیدا کردند.

,

جلیلی افزود: خودروی آتش‎نشانی نیامد در حالیکه در تماس با فرماندار وی از فرستادن خودروی آتش‎نشانی خبر داد، بیش از ۲۰ نفر از اهالی روستا هم شاهد و ناظر این قضیه بودند.

,

قرقانی اظهارکرد: مگر از مرکز شهر تا پلیس راه چقدر فاصله است؟ در ساعت ۲۳:۱۳ اعلامیه ای از سوی دستگاه های متولی منتشر می شود با این مطلب که نیروهایی را به محل آتش اعزام کرده ایم در صورتی که اگر مسئولین دستگاه های اجرایی و خدمات رسان در همان زمان اولیه کوچکترین اقدام یا همکاری کرده بودند در همان دقایق اولیه با توجه به نزدیکی محل آتش سوزی امکان مهار آن با ۱۰ نیرو هم امکان پذیر بود.

,

وی در ادامه گفت: در تماس با آتش نشانان اعلام می کنند که هیچ گونه دستوری در این مواقع نداریم و شهردار اجازه خروج از شهر را به ما نمی دهد، اما چطور است که یک بچه روستایی با ۱۲ سال سن و یک مدیر بانک بدون هیچ ادعایی با هجوم به طرف شعله های آتش و با کمترین امکانات ممکن(ساقه درخت) به نبرد با شعله های آتش می روند.

,

 

,

, ,

 

,

قرقانی افزود: این در حالی است که در زمان اعلامیه جناب فرماندار به مسئولین ۳ ساعت بعد از آتش سوزی و تقریباً پایان آن و از بین رفتن تمامی مراتع گر قاسمی و باغات و مراتع بود، چه کسی و یا چه کسانی باید جوابگوی این چنین ضرر و زیان ها و بی توجهی ها باشند، اینجا که دیگر کوه‏‎های صعب‎العبور خامی نیست.

,

این در حالی است که وحید محمدی‌تبار، مدیرکل بحران کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به آتش‌سوزی وسیع در جنگل‌ها، مراتع و باغات برخی روستاهای شهرستان گچساران نیز گفته بود "به دلیل گستردگی آتش سوزی مزارع و باغات روستاهای سرآبنیز، تلخاب شرین و ... و خطرات جدی آن کلیه مدیران عضو شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان گچساران، شوراها و دهیاران منطقه بنا به مصوبه اضطرای استان موظف‌اند هم اکنون ( ساعت ۲۳ مورخ ۴ شهریور ۹۸ ) در محل آتش سوزی روستاهای مذبور ضمن حضور فعال همه امکانات و نیروی انسانی خود را جهت کنترل آتش‌سوزی به کار گیرند."

,

وی گفت: بدیهی است هیچگونه سهل‎انگاری پذیرفته نبوده و طبق قانون پیگیری و عمل می‌شود، همچنین از اهالی، جوانان و نیروی‌های مردمی و بسیجی تقاضای همکاری و تلاش برای کنترل این آتش سوزی داریم.

,

بنا بر این گزارش ۲۱۰ هکتار از جنگل ها و مراتع مناطق مختلف شهرستان گچساران در سال جاری طعمه حریق شده است که در این مدت ۱۷ فقره از آتش سوزی‌ در منطقه‌های مختلف این شهرستان از جمله آبگرمو، خنگ بنار، آریگون، مارین، منطقه گناوه، چاه مورد، کوه وزک، نارک، دیل و خامی رخ داده است.

,

این در حالی است که نیمی از این آتش سوزی های عرصه های طبیعی گچساران در مناطق سخت‎گذر بوده که بر اثر صاعقه و رعد و برق رخ داده است.

,

۹۰ درصد از اراضی شهرستان گچساران را عرصه‌های ملی تشکیل می‌دهد که از این میزان ۷۰ درصد مرتع و جنگل است.

,

انتهای پیام/ 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه