اخبار داغ

کلنگ هایی که زمین گیر شد؛

سیستان وبلوچستان میراث دار وعده های توخالی مسئولان/پروژه های نیمه تمام چشم انتظار تامین بودجه

سیستان وبلوچستان میراث دار وعده های توخالی مسئولان/پروژه های نیمه تمام چشم انتظار تامین بودجه
به طور کلی اطلاع دقیق و کاملی از طرح ها و پروژه های نیمه تمام در سیستان و بلوچستان وجود ندارد اما همین اندازه متناقض و ناقص هم نشان دهنده حجم بالای این طرح های نیمه تمام حتی با درصد بالای پیشرفت است که برخی از آنها به دلیل مرور زمان مستهلک و همچنان درگیر تامین بودجه هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصرهامون، در حالی چند دهه از عمر کلنگ‌زنی برخی از پروژه‌های نیمه‌تمام عمرانی، ورزشی، صنعتی، خدماتی، رفاهی و ... در سیستان وبلوچستان می‌گذرد که اکنون باید هزینه‌های گزافی برای بازسازی مجدد آنها صرف شود.

پروژه هایی که هر سال زمان محقق شدن آنها به علت کمبود اعتبارات مالی به تعویق افتاده و مشخص نیست که قطار وعده مسئولان در پهناورترین استان کشور چند واگن دارد و چه مدت زمان مردم باید چشم انتظار افتتاح و بهره برداری مناسب از یک پروژه  همچون بیمارستان، سالن ورزشی یا واحد صنعتی باشند؟

در این راستا خالی از لطف نیست اگر بگوییم عدم نظارت بر اجرای امور یکی از دلایل به ثمر نرسیدن چنین پروژه‌هایی است و یا اینکه دولت ها و مسئولان در بازه های زمانی مختلف اقدام به کلنگ زنی پروژه های مختلف کرده که شاید اساس و پایه این کلنگ زنی ها درست نبوده و هر مسئولی وجود چنین پروژه های را ارث دولت قبل خود معرفی می کند.

به گفته ژاله فرامرزیان، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت ورزش و جوانان در گفت وگو با تسنیم بیش از 150 طرح نیمه تمام در سیستان و بلوچستان وجود دارد که با اختصاص ملی، استانی و ظرفیت های قانونی با همکاری پیمانکاران می توان در این زمینه اقدامات مناسب برداشت.
 
پارک بانوان؛ رویای خاک گرفته بانوان زاهدانی‌
قبل از هر چیز ناگفته نماند که اردیبهشت ماه سال 1388 مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری سیستان و بلوچستان با انتشار خبر احداث نخستین پارک بانوان با اعتبار یک میلیارد و 500 میلیون ریال بارقه ای از امید را در دل بانوان زاهدانی ایجاد کرد که متاسفانه با گذشت 10 سال هنوز این وعده در مقام عمل رویشی نداشته است.
 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون,
,
,
,
, ه‌,
,
,
,
, پارک بانوان؛ رویای خاک گرفته بانوان زاهدانی‌,
, پارک بانوان,
,

 
, ,
,
در این خصوص تاکنون به قدری اخبار از زبان مسئولان منتشر شده است که تعداد خبرها از تعداد آجرهایی که به دور این طرح کشیده شده سبقت گرفته است.
 
 حداقل 8 پروژه نیمه تمام در چابهار
رحمدل بامری، فرماندار چابهار در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: در حال حاضر پروژه های نیمه تمام چابهار عبارتند از ساخت فرودگاه، بیمارستان 540 تختخوابی، اضافه ظرفیت ایستگاه آب شیرین کن به ویژه در پسابندر، ساخت ورزشگاه نیمه کار شده کریکت، راه آهن، خط لوله گاز زاهدان به چابهار، انتقال آب از سد پیشین به شیرگواز و انتقال آب از زیردان به پیرسهراب که این طرح به زودی اجرایی و به بهره برداری خواهد رسید.

وی با اشاره به خط انتقال آب از سد زیردان به پیرسهراب تاکید کرد: با بهره برداری از این طرح که باید به ویژه پیگیری شود و به زودی افتتاح خواهد شد بیش از ۲۰۰ روستای شهرستان در پیرسهراب از نعمت آب بهره مند خواهند شد و امیدواریم خط لوله پیشین به شیرگواز هم به همین مرحله برسد.

وی اذعان کرد: ساخت فرودگاه می تواند تحولی بزرگ در چابهار ایجاد کند چه در بحث حمل و نقل هوایی و چه در بحث گردشگری که باعث رونق صنعت اقتصادی و معیارهای فرهنگی خواهد شد.
 
,
,
,  حداقل 8 پروژه نیمه تمام در چابهار,
, ،,
,
,
,
,
,

 
, ,
,
بامری در ادامه پروژه‌های ورزشی چابهار را بسیار خوب و کارشناسی ارزیابی و تشریح کرد: با تخصیص اعتبار مورد نیاز به پروژه‌های نیمه تمام، شرایط مناسبی برای توسعه و ارتقا فرهنگ ورزش و سلامت در این استان فراهم کنیم.

وی عنوان کرد: برخی طرح‌های نیمه تمام و بلاتکلیف ورزشی این شهرستان نظیر سالن‌ها و زمین ورزشی و زمین کریکت پس از گذشت بیش از ۱۳ سال همچنان رها شده و کارایی برای ورزشکاران ندارند و امیدی برای تکمیل آنها نیست.

فرماندار چابهار تصریح کرد: متاسفانه برخی طرح‌های ورزشی، بهداشتی، آبرسانی، تلفن و اینترنت، راه و برق از سالها قبل نیمه تمام باقی مانده و تکمیل و بهره برداری نشده‌اند که هم موجب نارضایتی مردم شده و هم به اعتبار دستگاههای اجرایی لطمه وارد کرده‌اند.

وی با بیان اینکه فرودگاه بین المللی چابهار برای ساخت به قرارگاه خاتم الانبیاء واگذار شده است، عنوان کرد: بزودی کلنگ فرودکاه به زمین زده می شود تا شاهد رونق حمل و نقل هوایی باشیم.
 
مهمترین پروژه صنعتی سیستان چشم انتظار سرمایه گذار
یکی از مهترین پروژه های نا تمام شمال استان سیستان و بلوچستان را می توان عدم احداث کارخانه لاستیک سازی شهرک صنعتی رامشار عنوان کرد. این پروژه در سال ۱۳۹۵ کلنگ زنی و  قرار شد  برای هزار و ۳۰۰ نفراشتغالزایی کند.

نورا، معاون هماهنگ کننده اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان در همین خصوص در جلسه شورای اداری سیستان گفت: پروژه کارخانه لاستیک سازی سیستان در سال ۹۵ کلنگ زنی شد و اعتبار آن ۸۲۰ میلیارد تومان برآورد شد.
 
, و,
,
,
,
,
,
,
,
, مهمترین پروژه صنعتی سیستان چشم انتظار سرمایه گذار,
,
,
,
,

 
, ,
,
وی افزود: این پروژه با مشارکت سرمایه گزاران ، آغاز و قرار بود بیش از هزار نفر در این کارخانه مشغول به کار شوند.

نورا ادامه داد: با آغاز دور جدید تحریم ها برخی از سرمایه گزاران از این طرح خارج شدند و با توجه به تغییر قیمت ها اکنون اعتبار این کارخانه به هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

معاون هماهنگ کننده اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان بیان کرد: در نظر داریم تا با توجه به سفر آینده وزیر کشور به منطقه سیستان و تعیین سرمایه گزاران جدید این پروژه مجددا به اجرا درآید.
 
افتتاح بیمارستان سراوان مهم ترین دغدغه شهروندان
کلنگ احداث بیمارستان جدید شهرستان سراوان سال 89 با حضور جمعی از مسئولین به زمین زده شد اما با گذشت یک دهه از کلنگ زنی، این پروژه همچنان مورد بهره برداری قرار نگرفته است.

 علیرضا شهرکی، فرماندار شهرستان سراوان در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: پروژه بیمارستان جدید شهرستان سراوان از نظر فیزیکی تقریبا به اتمام رسیده است.

وی با بیان اینکه افتتاح بیمارستان یکی از دغدغه های اصلی و مهم شهروندان و مسئولین است، ادامه داد: در زمان پیش بینی بیمارستان، طرح برق رسانی به بیمارستان در نظر گرفته نشده بود که با پیگیری های لازم و قول مساعد وزارت راه و شهر سازی و وزارت نیرو موافقت های اولیه انجام شده است.
 
,
,
, و,
,
,
,
, افتتاح بیمارستان سراوان مهم ترین دغدغه شهروندان,
,
,
,
,
,
,

 
, ,
,
 فرماندار سراوان در تکمیل مطلب فوق اضافه کرد: به محض تعیین پیمانکار،خط انتقال برق رسانی آغاز خواهد شد.

شهرکی خاطر نشان کرد: امید است طبق گفته مسئول فنی پروژه بیمارستان جدید سراوان عملیات طرح برق رسانی تا سه ماه  به پایان رسد و این طرح در ایام مبارک فجر  و یا تا پایان سال جاری افتتاح و در اختیار شهروندان قرار گیرد.
 
7 سال چشم انتظاری برای ساخت یک پل در دلگان
کار مطالعات و ساخت پل گزگر در محور مواصلاتی شهرستان دلگان به ایرانشهر در جنوب غرب سیستان و بلوچستان از اواسط سال 91 آغاز و ایوب کرد، مدیرکل سابق راه و شهرسازی جنوب استان در این خصوص گفته بود این پل با هدف جلوگیری از مسدود شدن محور دلگان ـ ایرانشهر در زمان وقوع سیلاب، پل گزگر با اعتباری بالغ بر 13 میلیارد ریال احداث می‌شود.

به گفته وی، در راستای دسترسی به اهداف کلان دولت دهم در آبادانی منطقه و نیز جلوگیری از مسدود شدن محور دلگان ـ ایرانشهر در زمان وقوع سیلاب، قرارداد احداث پل گزگر در این محور بین اداره کل راه و شهرسازی جنوب استان و پیمانکار منعقد شده است.
 
,
,
,
,
, 7 سال چشم انتظاری برای ساخت یک پل در دلگان,
, ،,
,
,
,

 
, ,
,
اما با گذشت هفت سال این پل که نقش اساسی در جلوگیری از مسدود شدن محور دلگان ـ ایرانشهر در زمان وقوع سیلاب داشته است همچنان به بهره برداری نرسیده است.

با این تفاسیر اما یکی از مشکلاتی که همواره مردم از آن رنج می برند پروژه های ناتمامی است که سال ها باید چشم انتظار اتمام آن ها نشست و برخی از این پروژه‌ها به معضلاتی حل نشدنی و گره‌های کور تبدیل شده اند بر این اساس سیستان و بلوچستان را می توان کلکسیون پروژه های ناتمام عنوان کرد که مردمانش صبورانه چشم انتظار وعده هایی هستند که هرزگاهی قول و قرار های مسئولان نوید تازه ای از عملی شدن آن ها می دهد.
 
انتهای پیام/
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه