اخبار داغ

گزارش/

خام فروشی و عدم فرآوری عامل از دست رفتن سود واقعی عناب/ تولید 97 درصد عناب کشور در خراسان‌جنوبی

خام فروشی و عدم فرآوری عامل از دست رفتن سود واقعی عناب/ تولید 97 درصد عناب کشور در خراسان‌جنوبی
با توجه به اینکه 97 درصد عناب تولیدی کشور متعلق به خراسان‌جنوبی است اما به دلیل خام فروشی و عدم فرآوری، سود واقعی این محصول راهبردی به جیب دلالان رفته و سهم کشاورزان از آن ناچیز است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، عناب یکی از محصولات راهبردی در خراسان‌جنوبی است و روستای سیوجان در شهرستان خوسف مهد تولید عناب استان است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان،, خاورستان, خاورستان,  عناب یکی از محصولات راهبردی در خراسان‌جنوبی است و روستای سیوجان در شهرستان خوسف مهد تولید عناب استان است.,

با توجه به اینکه این محصول دارای خواص بسیاری است اما در استان به صورت خام و  بدون فرآوری به فروش می‌رسد و این در حالی است که کشور چین بیش از 30 محصول از این میوه را فرآوری کرده و مورد استفاده این کشور است.

,

در خراسان‌جنوبی در راستای فرآوری از این میوه اقدام خاصی صورت نگرفته و به صورت خام توسط دلالان خرید و فروش می‌شود و درآمد واقعی این محصول راهبردی به جیب دلالان رفته و چیزی عاید کشاورز نمی‌شود.

,

با توجه به اینکه فروش این محصول می‌تواند برای استان ارزش اقتصادی داشته و درآمد واقعی به جیب کشاورزان برود لازم است در راستای فرآوری عناب در استان اقدامات شایسته‌ای صورت بگیرد تا علاوه بر افزایش درآمد کشاورزان منجر به رونق اقتصادی در استان شود.

,

طی روزهای سوم و چهارم شهریور ماه امسال اولین همایش ملی عناب با همکاری جهاد دانشگاهی استان در مرکز خراسان‌جنوبی برگزار شد و در این همایش پژوهشگرانی از سایر استان‌های کشور حضور داشتند. همچنین در راستای برگزاری این همایش 91 مقاله به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود. برگزاری این گونه همایش‌ها در خراسان‌جنوبی که مهد تولید عناب است بسیار مفید بوده و باعث معرفی این محصول راهبردی در سطح کشور و حتی جهان می‌شود.

,

سیوجان مهد تولید عناب

, سیوجان مهد تولید عناب, سیوجان مهد تولید عناب,

سید محمد تقی موسوی‌نژاد یکی از عناب‌کاران نمونه روستای سیوجان در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: روستای سیوجان مهد تولید عناب در استان است.

, خاورستان, خاورستان,

وی با بیان اینکه اغلب محصول کشاورزی مردم در روستای سیوجان عناب است، افزود: از دوران نوجوانی به واسطه ادامه کار پدرم که کشاورز بود من و برادران نیز شغل کشاورزی را ادامه دادیم و در مجموع 40 هکتار باغ عناب داریم که 15 هکتار متعلق به من است و سالانه حدود 40 تن عناب برداشت می‌کنم.

,

این کشاورز عناب‌کار بیان کرد: خوشبختانه سال به سال میزان عناب برداشت شده به واسطه رشد درختان عناب بیشتر می‌شود.

,

موسوی‌نژاد با بیان اینکه عناب از کشاورزان به صورت فله‌ای خریداری می‌شود و میانگین قیمت خریداری هر کیلوگرم عناب بین 20 تا 30 هزار تومان است، گفت: در نهایت سود واقعی که عاید کشاورز می‌شود کمتر از 10 هزار تومان است که این مبلغ در قبال تلاشی که کشاورز برای تولید محصول متحمل می‌شود ارزشی ندارد.

,

وی اظهار کرد: امسال به دلیل وزش باد مقداری از محصول عناب باغات روستای سیوجان دچار خسارت شد اما با توجه به اینکه درصدی از باغات عناب در این روستا بیمه است از این بابت نگرانی وجود ندارد.

,

نیاز کم عناب به آب

, نیاز کم عناب به آب, نیاز کم عناب به آب,

این کشاورز عناب‌کار به کم آب‌بَر بودن میوه عناب اشاره کرد و افزود: این موضوع در شرایط کم آبی مهمترین مزیت برای کشت عناب است.

,

وی با اشاره به برگزاری همایش عناب طی روزهای گذشته در مرکز استان، گفت: برگزاری این گونه همایش‌ها با حضور مهمانانی خارج از استان باعث معرفی عناب خراسان‌جنوبی در سطح کشور شده و با توجه به اینکه تاکنون در این زمینه خوب عمل نشده لازم است در راستای معرفی بیش از این میوه عناب تلاش شود.

,

موسوی‌نژاد بیان کرد: مهمترین مشکلی که در خصوص میوه عناب در استان وجود دارد بحث خام فروشی آن بوده که لازم است با توجه به خواص زیادی که این میوه دارد در راستای فرآوری آن در استان تلاش شود و با بسته‌بندی مناسب به فروش برسد چراکه باعث رونق اقتصادی استان و درآمد بیشتر برای تولید کننده خواهد شد.

,

این کشاورز عناب‌کار بیان کرد: عناب روستای سیوجان به دلیل مرغوبیت خوبی که دارد مورد استفاده سایر شهرستان‌های استان و حتی استان‌های دیگر بوده و برای پرورش درخت عناب از درختان عناب روستای سیوجان پاجوش گرفته می‌شود.

,

مدیران در جلسات با عناب از مهمانان پذیرایی کنند

, مدیران در جلسات با عناب از مهمانان پذیرایی کنند, مدیران , در جلسات , با عناب از مهمانان پذیرایی کنند,

وی خاطرنشان کرد: عناب دارای خواص زیادی است و به ادارات شهرستان و حتی استان پیشنهاد می‌شود از این میوه دراین فصل که فصل برداشت آن است برای پذیرایی در جلسات خود استفاده کنند ضمن اینکه عناب خشک جایگزینی خوبی برای قند است و حتی می‌توان برای پذیرایی از افرادی که مشکل قند خون دارند از این میوه با خاصیت استفاده کرد.

,

غلامرضا قوسی مدیرکل جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی در این خصوص در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: جهاددانشگاهی خراسان جنوبی اقدامات مثبت و اثربخشی در حوزه شناسایی و برندسازی محصولات استراتژیک انجام داده است.

, غلامرضا قوسی مدیرکل جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی در این خصوص در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: جهاددانشگاهی خراسان جنوبی اقدامات مثبت و اثربخشی در حوزه شناسایی و برندسازی محصولات استراتژیک انجام داده است., خاورستان, خاورستان,

وی افزود: یکی از موضوعات مهم درخصوص تولید عناب، تکثیر آن از طریق پاجوش است که تماما در اختیار خراسان‌جنوبی است.

, وی افزود: یکی از موضوعات مهم درخصوص تولید عناب، تکثیر آن از طریق پاجوش است که تماما در اختیار خراسان‌جنوبی است, .,

افزایش 370 درصدی کشت عناب در خراسان‌جنوبی

, افزایش 370 درصدی کشت عناب در خراسان‌جنوبی, افزایش 370 درصدی کشت عناب در خراسان‌جنوبی, افزایش 370 درصدی کشت عناب در خراسان‌جنوبی,

مدیرکل جهادکشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: در ده سال اخیر سطح زیرکشت عناب در استان افزایش داشته و در حوزه تولید 370 درصد افزایش وجود داشته است.

, مدیرکل جهادکشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: در ده سال اخیر سطح زیرکشت عناب در استان افزایش داشته و در حوزه تولید 370 درصد افزایش وجود داشته است, .,

قوسی عنوان کرد: تلاش می‌کنیم با کمک رسانه‌ها، جهاددانشگاهی، محققان و پژوهشگران در راستای رونق کشاورزی و معرفی محصولات استراتژیک استان گام برداریم.

, قوسی عنوان کرد: تلاش می‌کنیم با کمک رسانه‌ها، جهاددانشگاهی، محققان و پژوهشگران در راستای رونق کشاورزی و معرفی محصولات استراتژیک استان گام برداریم.,

عبدالرضا رضایی مدیر امور باغبانی جهادکشاورزی خراسان جنوبی نیز در گفت‌وگو با خاورستان، گفت: با توجه به اینکه فصل برداشت عناب در استان آغاز شده پیش‌بینی می‌شود امسال شش هزار تن عناب در خراسان‌جنوبی برداشت شود.

, عبدالرضا رضایی مدیر امور باغبانی جهادکشاورزی خراسان جنوبی نیز در گفت‌وگو با خاورستان، گفت: با توجه به اینکه فصل برداشت عناب در استان آغاز شده پیش‌بینی می‌شود امسال شش هزار تن عناب در خراسان‌جنوبی برداشت شود., خاورستان, خاورستان,

3600 هکتار سطح زیر کشت عناب در استان

, 3600 هکتار سطح زیر کشت عناب در استان, 3600 هکتار سطح زیر کشت عناب در استان, 3600 هکتار سطح زیر کشت عناب در استان,

وی با اشاره به سطح زیرکشت باغات عناب استان خراسان‌جنوبی، اظهار کرد:  در حال حاضر سطح زیرکشت باغات عناب در خراسان‌جنوبی بیش از سه هزار و 600 هکتار است.

, وی با اشاره به سطح زیرکشت باغات عناب استان خراسان‌جنوبی، اظهار کرد:  در حال حاضر سطح زیرکشت باغات عناب در خراسان‌جنوبی بیش از سه هزار و 600 هکتار است.,

مدیر امور باغبانی جهادکشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: زمان برداشت عناب در خراسان‌جنوبی از اواخر مردادماه آغازشده و تا اواسط مهرماه ادامه دارد.

, مدیر امور باغبانی جهادکشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: زمان برداشت عناب در خراسان‌جنوبی از اواخر مردادماه آغازشده و تا اواسط مهرماه ادامه دارد.,

97 درصد عناب کشور در خراسان‌جنوبی تولید می‌شود

, 97 درصد عناب کشور در خراسان‌جنوبی تولید می‌شود, 97 درصد عناب کشور در خراسان‌جنوبی تولید می‌شود, 97 درصد عناب کشور در خراسان‌جنوبی تولید می‌شود,

رضایی عنوان کرد: خراسان‌جنوبی با تولید 97 درصد عناب قطب تولید این محصول منحصر به فرد در کشور است.

, رضایی عنوان کرد: خراسان‌جنوبی با تولید 97 درصد عناب قطب تولید این محصول منحصر به فرد در کشور است.,

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه امسال به دلیل وزش بادهای شدید و ریزش گل‌ها، گرمای هوا و زودرس شدن میوه عناب، تولید این محصول افزایش نداشته است.

, وی خاطرنشان کرد: متأسفانه امسال به دلیل وزش بادهای شدید و ریزش گل‌ها، گرمای هوا و زودرس شدن میوه عناب، تولید این محصول افزایش نداشته است.,

عناب خراسان‌جنوبی در سطح بین المللی جایگاهی ندارد

, عناب خراسان‌جنوبی در سطح بین المللی جایگاهی ندارد, عناب خراسان‌جنوبی در سطح بین المللی جایگاهی ندارد, عناب خراسان‌جنوبی در سطح بین المللی جایگاهی ندارد,

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی گفت: عناب تولید شده در استان هنوز در سطح بین‌المللی جایگاه خاصی ندارد و در داخل کشور خواص عناب به طور کامل برای مردم فرهنگ‌سازی نشده است.

, مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی گفت: ,

رضایی با اشاره به اینکه برای فرآوری و بسته‌بندی عناب در استان کار زیادی صورت نگرفته، افزود: بیشترین سطح کاشت عناب استان به ترتیب به شهرستان‌های خوسف، بیرجند و سربیشه است.

, رضایی با اشاره به اینکه برای فرآوری و بسته‌بندی عناب در استان کار زیادی صورت نگرفته، افزود: بیشترین سطح کاشت عناب استان به ترتیب به شهرستان‌های خوسف، بیرجند و سربیشه است.,

صادرات عناب

, صادرات عناب, صادرات عناب, صادرات عناب,

وی عنوان کرد: عناب تولید شده در استان به استان‌های همجوار از جمله خراسان‌رضوی، کرمان، یزد و تهران صادر می‌شود.

, وی عنوان کرد: عناب تولید شده در استان به استان‌های همجوار از جمله خراسان‌رضوی، کرمان، یزد و تهران صادر می‌شود.,

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی در خصوص خواص عناب، گفت: میوه عناب برای تصفیه خون، هاضمه و نرم کننده سینه، آرامش اعصاب، مقوی عمومی بدن، مقوی معده، ضد سرفه و خواب راحت مناسب است.

, مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی در خصوص خواص عناب، گفت: میوه عناب برای تصفیه خون، هاضمه و نرم کننده سینه، آرامش اعصاب، مقوی عمومی بدن، مقوی معده، ضد سرفه و خواب راحت مناسب است.,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه