اخبار داغ

مدیرکل غله مازندران:

واردات روغن از بنادر شمالی بزودی آغاز می‌شود/جزیره‌ای بودن مسئولیت‌ها تعداد خبازی‌ها را به 5300 واحد رساند

واردات روغن از بنادر شمالی بزودی آغاز می‌شود/جزیره‌ای بودن مسئولیت‌ها تعداد خبازی‌ها را به 5300 واحد رساند
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی مازندران گفت: با تصویب انجام واردات روغن خام از بنادر شمالی، 65 هزار تن روغن برای نخستین بار از بنادر شمالی نیز وارد شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ، سید محمد جعفری چهارشنبه شب در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه از اول شهریور ماه، شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه دو، منحل و  به  اداره کل غله و خدمات بازرگانی مازندران تبدیل شد؛ اظهار کرد: با تصمیم هیأت وزیران مصوبه اصلاحیه آیین نامه اجرای قانون تمرکز وظایف و اختیارات مربوط به بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی لغو و وظایف و اختیارات وزیر و وزارت صنعت، معدن و تجارت در شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران و شرکت‌های زیر مجموعه آن از جمله شرکت‌های غله، مجددا بر قرار می‌شود.

وی افزود: خرید تضمینی محصولات کشاورزی شامل گندم، دانه‌های روغنی از قبیل کلزا، آفتابگردان و سویا و خرید توافقی برنج و شکر و همچنین ذخیره سازی کالاهای راهبردی و تنظیم بازاری از مهم‌ترین ماموریت‌های این اداره کل است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی مازندران خاطرنشان کرد: سال گذشته 31 هزار تن کلزا خریداری شد؛ اما امسال با توجه به موضوع سیل، 23 هزار و 400 تن کلزا به ارزش 76 میلیارد تومان خریداری شد که 100 درصد بهای آن به کشاورزان پرداخت شد.

این مسئول بیان کرد: سال گذشته 90 هزار تن گندم خریداری شد اما امسال 40 هزار و 300 تن گندم به ارزش 71 میلیارد تومان خرید کردیم که بهای آن نیز تا پایان مرداد ماه پرداخت شد.

جعفری با بیان اینکه بزودی فاز جدید واردات روغن از بنادر شمالی آغاز می‌شود؛ اظهار کرد: از سال‌های گذشته روغن‌های خامی که وارد کشور می‌شد از سوی بنادر جنوبی صورت می‌گرفت؛ اما با تصویب انجام واردات روغن خام از بنادر شمالی، 65 هزار تن روغن برای نخستین بار از بنادر شمالی نیز وارد شد.

وی با اشاره به وجود ظرفیت سیلوی 100 هزار تنی بخش دولتی و 50 هزار تنی بخش خصوصی، عنوان کرد: در سه سال گذشته، 254 هزار تن ظرفیت دیگر به ظرفیت موجود اضافه شد و با توجه به چند کارخانه در دست ساخت، 50 هزار تن دیگر به ظرفیت استان افزوده خواهد شد که در دهه فجر به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی مازندران با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که ما در موضوع کیفیت نان و تعدد بیش از نیاز خبازی‌ها در استان داریم، جزیره‌ای بودن مسئولیت‌ها در حوزه نان است؛ تصریح کرد: ما دو برابر نیاز استان، خبازی داریم که این موضوع به حذف قانون فواصل صنفی و صدور بی رویه مجوز بر می‌گردد که ما برای کنترل این موضوع، منشور کارگروه آرد و نان را در 32 بند آماده کردیم که اگر خبازی می‌خواهد کیفی و اقتصادی باشد باید بدان عمل کند.

یک سوم خبازی‌های مازندران اجاره‌ای هستند
این مقام مسئول با اشاره به وجود دو هزار خبازی آزاد در استان اعلام کرد: سرانه آرد روزانه این واحدها حداکثر کمتر از 5 کیسه است که به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نیست.

جعفری افزود: متاسفانه ما فردی را هم داریم که 6 نانوایی دارد که همین‌ها مدعی کیفیت هم هستند و این فضاهایی است که قوانین صنفی به این افراد می‌دهد و از سویی دیگر یک سوم خبازی‌های مازندران، اجاره‌ای هستند.

وی یادآور شد: ما می‌توانیم در کنار صدور مجوز به خباز‌ی‌ها، آن را به افرادی بدهیم که این کاره باشند، یا اینکه قانون وضع کنیم که هر اسم تنها مجاز به دریافت یک پروانه است و یا خبازی‌ها را پالایش و تعدیل کنیم تا به یک حد ایده‌آلی برسیم.

نرخ‌گذاری کردیم اما سلیقه‌ای عمل می‌شود!
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی مازندران تاکید کرد: ما سال گذشته جزو اولین استانی در کشور بودیم که برای آزادپزها، نرخ‌گذاری کردیم اما متاسفانه این نرخ‌نامه در بسیاری از خبازی‌ها نصب و اجرایی نشد و به طور سلیقه‌ای نرخ‌گذاری از سوی خبازی‌ها در حال انجام است که باید اصلاح شود.

این مسئول با اعلام اینکه ما در فنی و حرفه‌ای، مدرس درجه یک برای آموزش خبازان نداریم؛ افزود: رسیدن تعداد 4 هزار و 200 خبازی استان در مدت کوتاهی به 5 هزار و 300 خبازی؛ مطمئنا موجب آسیب می‌شود.

عدم شفافیت نرخ سبوس عامل اصلی گلایه دامداران در هنگام تحویل
جعفری با بیان اینکه عدم شفافیت نرخ سبوس و بلاتکلیفی نرخ 840 تومانی قبلی و نرخ جدید 1250 تومانی موجب پیدایش حرف و حدیث‌ها و گلایه دامداران در خصوص تحویل سبوس شد؛ گفت: به دلیل عدم شفافیت در نرخ این محصول، تصمیم بر این شد تا 80 درصد از سهمیه دامداران به آن‌ها تحویل داده شود.

وی با بیان اینکه طی سال گذشته 40 تن آفتابگردان خریداری شد که سال قبل‌تر این میزان حدود 100 تن بود؛ مطرح کرد: کاهش کشت آفتابگردان به شرایط اقلیمی و انتخاب کشاورز برای کسب درآمد بیشتر بر می‌گردد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی مازندران اذعان کرد: اینکه در برخی نقاط کشاورزان به جای گندم کلزا کاشتند، رکود اتفاق نیفتاده بلکه این تغییر الگوی کشت است و طبیعتا کشاورز نگاه می‌کند که کدام محصول بیشتر و بهتر، جیبش را پُر می‌کند.

جعفری با بیان اینکه قیمت برنج طارم طی سال‌جاری قیمت مطلوبی برای کشاورزان است؛ گفت: رصدها نشان می‌دهد علیرغم قیمت مناسب برنج طی سال‌جاری و وجود تقاضا برای خرید آن، کشاورزان رغبتی به فروش ندارند.

به گفته وی، طی سال گذشته و علیرغم وجود مراکز خرید تضمینی برنج در استان، حتی یک کیلو برنج در این مراکز خریداری نشد و بازار برنج، خودش را تنظیم کرد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی مازندران در پایان با اشاره به اینکه خرید گندم ما طی امسال، نصف سال گذشته بود؛ گفت: ما در مازندران، به مدت 5 ماه ذخیره گندم داریم و با وارد کردن این محصول از سایر استان‌های کشور، تعادل میان عرضه و تقاضا را در بازار استان ایجاد کرده‌ایم.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, یک سوم خبازی‌های مازندران اجاره‌ای هستند,
,
,
,
,
,
,
, نرخ‌گذاری کردیم اما سلیقه‌ای عمل می‌شود!,
,
,
,
,
, عدم شفافیت نرخ سبوس عامل اصلی گلایه دامداران در هنگام تحویل,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه