اخبار داغ

وزیر اسبق امور خارجه:

چرایی دو سال تعلیق هسته‌ای در دولت هشتم/ تغییر رویکرد آمریکا حاصل مقاومت است / انقلاب اسلامی دنیای دو قطبی را سه قطبی کرد

چرایی دو سال تعلیق هسته‌ای در دولت هشتم/ تغییر رویکرد آمریکا حاصل مقاومت است / انقلاب اسلامی دنیای دو قطبی را سه قطبی کرد
وزیر اسبق امور خارجه گفت:مقام معظم رهبری راه را برای دولت جهت مذاکره باز کردند و بلافاصله نکته‌ای کلیدی مطرح کردند که به آمریکا اعتماد نداریم. این عدم‌اعتماد چراغ‌راهی برای دیپلماسی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، منوچهر متکی وزیر اسبق امور خارجه شب‌گذشته در جلسه تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در بیرجند با بیان این‌که سفر سوم من به بیرجند است گفت: بنده بیش از 220 سفر خارج از کشور داشتم و با دیپلمات‌ها، مردم، علما و اندیشمندان بسیاری دیدار کردم و در آن مناطق دو حوزه به چشم می‌خورد، یکی این‌که کسانی که از این تحول بزرگ {انقلاب اسلامی} خرسند هستند و دیگری این‌که بیشترین شعاری که آن‌ها را جذب کرده، عدالت‌جویی انقلاب اسلامی و نقدی که بر نظام حاکم بین‌المللی دارد است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان, خاورستان, خاورستان, منوچهر متکی وزیر اسبق امور خارجه شب‌گذشته در جلسه تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در بیرجند با بیان این‌که سفر سوم من به بیرجند است گفت:,

متکی با بیان این‌که امام خمینی(ره) خط مستقیم تبیین را انجام دادند تصریح کرد: بهترین دفاع در جای لازم حمله است وگرنه دشمن ابتکار را به دست می‌گیرد.

,

 

,

بخش عمده تأثیرگذاری انقلاب اسلامی نقد بر مناسبات جهانی است

, بخش عمده تأثیرگذاری انقلاب اسلامی نقد بر مناسبات جهانی است, بخش عمده تأثیرگذاری انقلاب اسلامی نقد بر مناسبات جهانی است,

وی اظهار کرد: مهم‌ترین موضوع بعد از جنگ جهانی دوم، انقلاب اسلامی ایران است که لرزه بر موجودیت غرب انداخته و این یک بخش از تأثیرگذاری است اما بخش عمده تأثیرگذاری انقلاب اسلامی در سطح جامعه و بین‌الملل، نقدی است که امام خمینی(ره) بر مناسبات جهانی کردند، مناسباتی که دوره بیش از 200 ساله در غرب دارد.

,

وزیر اسبق امور خارجه گفت: غربی‌ها با رنسانس و زمینه‌های دیگر سعی کردند بگویند بهترین مدرسه حکم‌رانی را براساس لیبرال دموکراسی تأسیس کردند! اما امام خمینی(ره) روی آن که به یک فلسفه در غرب تبدیل می‌شد، علامت ضربدر زدند.

,

متکی اظهار کرد: دانشمند غربی خطاب به انقلاب اسلامی گفته بود "ما ناراحت هستیم که دسترنج طولانی‌مدت ما را در غرب که در حال جهان‌شمولی بود زیرسوال بردید" همچنین تافلر نویسنده کتاب قدرت‌ها تحت عنوان کنشگران جدید، ضمن برشمردن برخی حوزه‌های منفی، مشخصا به امام خمینی(ره) به عنوان کنشگر جدید اشاره می‌کند و می‌گوید وقتی امام خمینی(ره) فرمان قتل سلمان‌رشدی را صادر کردند، کسی عمق آن را متوجه نشد و آن، این بود که حرف مهم‌تری زدند که همان‌گونه که غرب می‌گوید می‌خواهد جهان‌شمولی قوانین بوجود آورد، امام خمینی(ره) می‌خواهد بگوید هدایت را جهانی کنیم.

,

وی افزود: جهانی‌کردن هدایت، تکلیف ما است و باید بتوانیم در هدایت جامعه بشری در سطح جهانی ایفای نقش کنیم.

,

 

,

گاهی از داشته‌هایمان غفلت می‌کنیم

, گاهی از داشته‌هایمان غفلت می‌کنیم, گاهی از داشته‌هایمان غفلت می‌کنیم,

وزیر اسبق امور خارجه گفت: ما گاهی از آن‌چه داریم و داشته‌های خودمان به دلیل کثرتِ‌شنیدن، غفلت می‌کنیم.

,

متکی اظهار کرد: نخستین محور مهم بیانیه مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب اسلامی، این است که داشته‌هایتان را باید دائما بازشناسی و پیام‌های انقلاب اسلامی را باید دائما مرور کنید.

,

وی با بیان این‌که این داشته‌ها فخرکردنی است افزود: بیانیه مقام معظم رهبری در شرایطی صادر شد که نگاه کوته‌بینانه آمریکایی‌ها وجود داشت؛ ترامپ می‌گفت جمهوری اسلامی ایران جمع می‌شود! بولتون و پمپئو می‌گفتند ایرانی‌ها چهلمین سال‌گرد پیروزی انقلاب اسلامی را نمی‌بینند!

,

 

,

نگاه به گذشته و ترسیم افق آینده

, نگاه به گذشته و ترسیم افق آینده, نگاه به گذشته و ترسیم افق آینده,

وزیر اسبق امور خارجه گفت: مقام معظم رهبری نگاه چهل ساله به گذشته می‌اندازند و افق چهل سال آینده را باز می‌کنند.

,

متکی با بیان این‌که تعبدی که این‌جا پدیدار شده، بالندگی دارد گفت: امام خمینی(ره) در سال‌های آخر، سخنانی مطرح کردند که انگار تازه انقلاب کردند. فرمودند تا ندای الله‌اکبر در سراسر جهان طنین‌انداز نشود، تا پرچم لااله‌الا‌الله در دنیا برافراشته نشود و تا مبارزه هست، ما ایستاده‌ایم.

,

وی افزود: کج‌روی‌ها آثار خودش را دارد و در کنار آن، فشارها شرایطی بوجود می‌آورد.

,

 

,

انقلاب اسلامی دین و دنیا را کنار هم فراهم می‌کند

, انقلاب اسلامی دین و دنیا را کنار هم فراهم می‌کند, انقلاب اسلامی دین و دنیا را کنار هم فراهم می‌کند,

وزیر اسبق امور خارجه گفت: مقام معظم رهبری می‌فرمایند "انقلاب اسلامی دین و دنیا را کنار هم فراهم می‌کند". زمانی که پیامبر اسلام (ص) می‌فرماید ربنا اتنا فی‌الدنیا حسنه و فی‌الآخره حسنه، به همین معنی است.

,

متکی با بیان این‌که انقلاب اسلامی عصر جدیدی فراهم کرد افزود: افق چهل ساله‌ای که مقام معظم رهبری ترسیم کردند پاسخ اولیه به عناصر کوته‌بینی بود که فکر کردند می‌توانند با فوت‌کردن شعله‌های انقلاب اسلامی را خاموش کنند.

,

 

,

شعارهای جهانی انقلاب اسلامی هرگز بی‌مصرف نخواهد بود

, شعارهای جهانی انقلاب اسلامی هرگز بی‌مصرف نخواهد بود, شعارهای جهانی انقلاب اسلامی هرگز بی‌مصرف نخواهد بود,

وی تصریح کرد: شعارهای جهانی انقلاب اسلامی هرگز بی‌مصرف نخواهد بود بلکه همواره زنده پویا و قابل استفاده است.

,

وزیر اسبق امور خارجه با بیان این‌که شعارهای آزادی در همه جای دنیا طرفدار دارد گفت: فطرت بشر در همه اعصار با آزادی سرشته شده است و در نقطه مقابلش همه شعارها و تعبیرهایی که از آن بار منفی درمی‌آید مانند ظلم، بدنیتی، بدخواهی، چپاول و استثمار وجود دارد که دنیا این‌ها را مظهر عناوین بد می‌داند.

,

 

,

اعتراض به مشکلات به معنای فراموشی اصل هدف نیست

, اعتراض به مشکلات به معنای فراموشی اصل هدف نیست, اعتراض به مشکلات به معنای فراموشی اصل هدف نیست,

متکی با بیان این‌که مقام معظم رهبری می‌فرمانید به داشته‌هایتان توجه کنید افزود: نارسایی و مشکل داریم اما باید به مثبت‌های نظام خالصانه بپردازیم.

,

وی تصریح کرد: انقلاب اسلامی اهل انفعال نیست یعنی به دلیل چند خطا اصل کار را نمی‌توان زیرسؤال برد و مردم و این را می‌فهمند.

,

وزیر اسبق امور خارجه گفت: همه به نارسایی معترضیم و دولت و مسئولان باید آن را حل کنند اما موجب نمی‌شود اصل هدف را فراموش کنیم.

,

متکی تأکید کرد: انقلاب اسلامی مقتدر است اما مهربان و باگذشت است و حتی در مواردی مظلوم واقع شده است.

,

 

,

انقلاب اسلامی دنیای دو قطبی را سه قطبی کرد

, انقلاب اسلامی دنیای دو قطبی را سه قطبی کرد, انقلاب اسلامی دنیای دو قطبی را سه قطبی کرد,

وی تصریح کرد: انقلاب اسلامی دنیای دو قطبی را سه قطبی کرد و انقلاب اسلامی به عنوان قدرت سوم شناخته شد و این موضوع اگر در سال 1357 قابل فهم نبود اما امروز در عرصه بین‌الملل درک می‌کنید این‌که دشمنان می‌گویند جمهوری اسلامی ایران قدرت برتر منطقه است و هیچ‌کاری بدون توافق با جمهوری اسلامی ایران در منطقه قابل انجام نیست.

,

 

,

ماجرای درخواست از روسیه جهت پرتاب ماهواره

, ماجرای درخواست از روسیه جهت پرتاب ماهواره, ماجرای درخواست از روسیه جهت پرتاب ماهواره,

وزیر اسبق امور خارجه یادآور شد: زمانی‌که می‌خواستیم اولین ماهواره را در دولت نهم به فضا بفرستیم، از روس‌ها خواستیم وسیله پرتاب را به ما بدهند اما گفتند ماهواره را بدهید تا از روسیه پرتاب کنیم! پرتاب ماهواره مدتی به تعویق افتاد چراکه بچه‌های ما، وسیله پرتاب را در داخل کشور ساختند و زمانی‌که ماهواره به فضا پرتاب شد، ژنرال روسی که از تلویزیون آن را می‌دید، در اتاقش ایستاد و سلام نظامی داد.

,

متکی اظهار کرد: مقام معظم رهبری در قسمت اول بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی فرمودند داشته‌ها را تکرار و بازبینی کنید. در حوزه دوم، ایشان افق‌های آینده را ترسیم و گام‌هایی که باید برداشته شود را بیان کردند. در قسمت سوم، به جوانان توصیه‌هایی در خصوص اندوختن دانش، تحقیق، پژوهش و درست‌دیدن مسائل می‌کنند.

,

وی متذکر شد: برخی خیال می‌کنند امام و مقام معظم رهبری اگر در یک جایگاهی بر موضوعی تأکیدات مستمر دارند، از روی لجاجت است!

,

 

,

بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی سندی بالادستی است

, بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی سندی بالادستی است, بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی سندی بالادستی است,

وزیر اسبق امور خارجه با بیان این‌که مقام معظم رهبری به ما یاد می‌دهند این بیانیه، سند بالادستی است گفت: بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی سندی بالادستی است؛ معمولا در سند بالادستی به مصادیق اشاره نمی‌کنند اما مقام معظم رهبری یک مصداق در انتهای بیانیه می‌آورند و آن، بحث آمریکا است.

,

متکی اظهار کرد: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی فرمودند "عزّت ملّی، روابط خارجی، مرزبندی با دشمن شاخه‌هایی از اصلِ «عزّت، حکمت، و مصلحت» در روابط بین‌المللی‌اند" اما درباره آمریکا فرمودند "در مورد آمریکا حلّ هیچ مشکلی متصوّر نیست و مذاکره با آن جز زیان مادّی و معنوی محصولی نخواهد داشت." و آمریکا تنها مصداقی است که مقام معظم رهبری در بیاینه آوردند و این بیانات با قطعیت است.

,

 

,

بیان مقام معظم رهبری برآمده از نگاه کارشناسی است

, بیان مقام معظم رهبری برآمده از نگاه کارشناسی است, بیان مقام معظم رهبری برآمده از نگاه کارشناسی است,

وی تصریح کرد: به جایگاه بالای امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری ورود نمی‌کنم بلکه به عنوان شاگرد حوزه دیپلماسی که 38 سال از مجلس اول به بعد در این حوزه بودم و کار کردم و به عنوان کارشناس می‌گویم بیان مقام معظم رهبری برآمده از نگاه کارشناسی است.

,

وزیر اسبق امور خارجه گفت: مقام معظم رهبری نرمش قهرمانانه را قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در مسجد کرامت درس می‌دادند.

, نرمش قهرمانانه,

 

,

عدم‌اعتماد به آمریکا چراغ‌راهی برای دیپلماسی است

, عدم‌اعتماد به آمریکا چراغ‌راهی برای دیپلماسی است, عدم‌اعتماد به آمریکا چراغ‌راهی برای دیپلماسی است,

متکی با بیان این‌که مقام معظم رهبری راه را برای دولت جهت مذاکره باز کردند افزود: در گذشته نیز مذاکره انجام دادیم و این‌گونه نیست که از مذاکره فرار کنیم. ابتدای انقلاب با الجزایر مذاکره کردیم. آقای ولایتی چهارسال با عراقی‌ها جهت قطعنامه 598 مذاکره کرد. سال‌هال 81 و 82  مذاکرات هسته‌ای انجام دادیم.

, در گذشته نیز مذاکره انجام دادیم,

وی تأکید کرد: مقام معظم رهبری بلافاصله نکته‌ای کلیدی مطرح کردند که به آمریکا اعتماد نداریم.

,

وزیر اسبق امور خارجه گفت: این عدم‌اعتماد چراغ‌راهی برای دیپلماسی است.

,

متکی با بیان این‌که در جلسات وزارت امور خارجه شرکت می‌کنیم و دیدگاه مطرح می‌کنیم افزود: به یکی از دوستان گفتم "اگر آمریکا برجام را نهایی کند و به آن عمل نکند چه می‌شود؟" گفت "برای آمریکا خیلی بد می‌شود". اما مشاهده کردیم آمریکا به برجام عمل نکرد و راه خودش را رفت و بد نشد.

, آمریکا به برجام عمل نکرد,

وی اضافه کرد: مفهومش این است در دیپلماسی هزار نکته باریک‌تر از مو وجود دارد که باید به آن توجه کنیم.

, در دیپلماسی هزار نکته باریک‌تر از مو وجود دارد,

وزیر اسبق امور خارجه گفت: شما که مذاکره می‌کنید، به ریزه‌کاری‌ها توجه کنید وگرنه آمریکا منفذ می‌گذارد.

,

متکی با بیان این‌که راه برای ما در نظام اسلامی براساس رویکرد راهبرد مقام معظم رهبری است افزود: به تجربه نشان داده شده است در دوران نهضت اسلامی و بعد از پیروزی انقلاب، آن‌چه امام به آن تأکید داشتند، همه اذعان کردند حرف امام درست بود و مقام معظم رهبری نیز این‌گونه است. حتی جایی که مقام معظم رهبری راه را باز کردند و جلو رفتیم اما بعدش فهمیدیم اشتباه کردیم.

,

 

,

چرا دو سال تعلیق هسته‌ای در دولت هشتم را پذیرفتیم؟

, چرا دو سال تعلیق هسته‌ای در دولت هشتم را پذیرفتیم؟, چرا دو سال تعلیق هسته‌ای در دولت هشتم را پذیرفتیم؟,

وی اظهار کرد: مقام معظم رهبری در زمان دولت نهم در سخنرانی فرمودند غنی‌سازی هسته‌ای را در دولت هشتم تعلیق کردیم و پذیرفتیم دوسال تعلیق باشد. صبر برای چی؟ برای این‌که غنی‌سازی ما را برای استفاده صلح‌آمیز هسته‌ای به رسمیت بشناسند.

,

وزیر اسبق امور خارجه گفت: مرداد 1384 انتخابات دور نهم ریاست جمهوری انجام شد. مشاور دکتر حدادعادل رئیس مجلس بودم. بسته اروپا بعد از دو سال تعلیق هسته‌ای آمد. بسته را بازکردیم تا ببینیم چه دادند. نوشته بودند در موضوعات موادمخدر، کشاورزی و ... همکاری می‌کنیم که وعده سرخرمن بود. تنها چیزی که نداشت، موضوع غنی‌سازی هسته‌ای بود!

,

متکی افزود: در همان دولت هشتم فک پلمپ و غنی‌سازی هسته‌ای را شروع کردیم. مقام معظم رهبری فرمودند اگر دو سال تعلیق غنی‌سازی را نمی‌پذیرفتیم، بعدها برخی می‌گفتند اگر می‌پذیرفتید مشکل حل می‌شد!

,

وی اظهار کرد: گاهی مقام معظم رهبری باید به ظرفیت مسئولان و جامعه بیفزایند.

,

وزیر اسبق امور خارجه گفت: مقام معظم رهبری بیشترین و دقیق‌ترین مذاکرات دیپلماتیک و سیاسی را در دوران ریاست جمهوری‌شان با کشورها داشتند. کار آشنا هستند.

,

 

,

تغییر رویکرد آمریکا حاصل مقاومت است/ هیچ حزب سیاسی دنبال بهره‌برداری نباشد

, تغییر رویکرد آمریکا حاصل مقاومت است/ هیچ حزب سیاسی دنبال بهره‌برداری نباشد, تغییر رویکرد آمریکا حاصل مقاومت است/ هیچ حزب سیاسی دنبال بهره‌برداری نباشد,

متکی افزود: ترامپ جهت انتخابات آینده، در داخل آمریکا خوب عمل کرده اما اگر در جنگ تجاری با جین صفحه را برنگرداند، به ضررش است. ترامپ در سیاست خارجی در هیچ‌کدام از موضوعات ایران، کره‌شمالی و ونزوئلا توفیق بدست نیاورده و نگران است.

,

وی اظهار کرد: اگر فردا ترامپ از مواضعش بیشتر از این برگشت و گفت تحریم نفتی و مشکلات را برمی‌داریم، نکته‌ای که باید توجه داشته باشیم این است که این رویکرد آمریکا حاصل مقاومت و ایستادگی ملت است و این، قدرت انقلاب اسلامی بود و هیچ حزب سیاسی دنبال بهره‌براری نباشد.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه