اخبار داغ

معضلات وام ازدواج تمامی ندارد؛

تشکیل خانواده یا گذر از هفت خوان رستم؟/ نماینده مجلس: برخی بانک ها در پرداخت وام ازدواج سلیقه ای عمل می کنند

تشکیل خانواده یا گذر از هفت خوان رستم؟/ نماینده مجلس: برخی بانک ها در پرداخت وام ازدواج سلیقه ای عمل می کنند
شرایط کاری سخت این روزهای جوانان علاوه بر بالا رفتن هزینه های تامین زندگی، انگیزه آنها را برای تشکیل خانواده و پذیرفتن مسئولیت‌های بیشمار زندگی کاهش داده است به گونه ای که دختران در خانه پدر بودن و پسران زندگی مجردی داشتن را بیشتر می پسندند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، خرج و مخارج  و تهیه و تدارکات مراسم ازدواج ازیک سو و هزینه تهیه مسکن و خرید جهیزیه از سوی دیگر یکی از دغدغه های اصلی جوانان امروزی برای ازدواج است که به شدت ذهن جوانان را به خود مشغول ساخته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی،,

چند سالی است که بحث اعطای وام ازدواج به زوج های جوان در چامعه مطرح شده است که در ابتدای طرح، با استقبال خوبی مواجه شد ولی در ادامه متقاضیان را با ابهامات زیادی از جمله چگونگی رویه دریافت وام ازدواج، میزان وام باز پرداخت و بسیاری موارد دیگر روبه رو کرده است.

,

اگر چه در طی چند سال گذشته سعی شده تا با سیاست ارایه وام ازدواج جوانان برای گام نخست تشکیل زندگی تشویق شوند با این حال سردرگمی برای پرداخت بودجه این وام وجود دارد و هر مسئولی از حوزه خود آن را به مسئول دیگری در حوزه دیگر پاس می‌دهد. این موضوع در حالی مطرح می‌شود که تعلل در ازدواج جوانان آسیب‌هایی جدی‌ را به جامعه وارد می‌کند که رفع آن از عهده هر کسی بر نمی‌آید.

,

, ,

یکی از جوانانی که در شرف ازدواج و گرفتن وام است، گفت: برای گرفتن این وام باید ضامن داشت و پیدا کردن ضامن خود معضل دیگر بر مشکلاتمان است.

,

این جوان عنوان کرد: متأسفانه پس از چند ماه دوندگی و جور کردن ضامن فعلاً بانک امروز و فردا می‌کند و به ما می‌گوید که در نوبت هستیم؛ به نظر من باید با این شرایط اقتصادی، وام ازدواج به متقاضیان آن زودتر تحویل داده شود تا وسائل اولیه را تهیه کنند، هر چند که با 30 میلیون فقط می‌شود دو وسیله مانند یخچال و تلویزیون خریداری کرد.

,

وی افزود: وظیفه دولت تنها با پرداخت این وام برای ازدواج جوانانش ساقط نمی‌شود بلکه در شرایط فعلی که جوانان در فشار هستند باید فکر و چاره‌ای جدی برای ترویج این امر و تشکیل زندگی‌های ساده آنها بیاندیشد و خود مردم نیز کمک‌کننده باشند.

,

دیگر جوان در انتظار وام ازدواج گفت: در کل، مسئله وام ازدواج به این راحتی‌ها نیست  و باید برای گرفتنش از هفت خوان رستم رد شد. زیرا برای هر کدام از زوجین یک ضامن نیاز است. این ضامن باید از بانک وام دهنده حقوق بگیرد یا یک حساب جاری "فعال" در آن بانک داشته باشد یا این که جواز کسب داشته باشد.

,

وی افزود: این که یک ضامن بتواند هم عروس و هم داماد را ضمانت کند بر اساس حقوقی که می‌گیرد ممکن است، ولی تائید این کار با رئیس بانک است.

,

 

,

برخی از بانکها در پرداخت وام ازدواج سلیقه ای عمل می کنند

, برخی از بانکها در پرداخت وام ازدواج سلیقه ای عمل می کنند, برخی از بانکها در پرداخت وام ازدواج سلیقه ای عمل می کنند,

علی محمد مرادی نماینده مردم شهرستان دهگلان و قروه در مجلس شواری اسلامی در گفتگو با خبرنگار کرد تودی در خصوص سوال خبرنگار ما در این باره که آیا بانک مرکزی تا کنون گزارشی مبنی بر عملکرد بانکها در زمینه اعطای وام ازدواج به مجلس (کمیسیون فرهنگی ارئه کرده است یا نه اظهار داشت: برخی بانکها هیچ راهکاری در این خصوص انجام نداده اند.

,

, ,

وی افزود: اکنون به دلیل سیاست‌های انقباضی برای بانک‌ها پرداخت وام ازدواج با مشکل مواجه شده است و این در حالی است که مسئولان بارها اعلام کرده اند که دستورهایی برای رفع موانع از سر راه ازدواج ابلاغ شده اما در عمل اجرایی نمی‌شود.

,

وی افزود: در برنامه بودجه سال گذشته در مجلس مطرح شد که زوجین با دادن کارت یارانه و با ارئه آن به بانکها میتوانند وام بگیرند.

,

مرادی در مورد دلیل سختگیری بسیاری از بانکها برای دادن وام ازدواج گفت: برخی از بانکها در این مورد سلیقه ای عمل می کنند و هیچ کدام رویه واحدی در این امر ندارند و این می طلبد که بانک مرکزی در این مورد مواردی مشخص داشته باشد که تمام بانکها با بهره گیری از آن، مشکل و سد را از راه جوانان بردارند.

,

 

,

, ,


نقش تورم اقتصادی در امر ازدواج خود نمایی میکند

,
, نقش تورم اقتصادی در امر ازدواج خود نمایی میکند, نقش تورم اقتصادی در امر ازدواج خود نمایی میکند,

دکتر حاتمی شفق عضو هیت علمی دانشگاه پیام نور استان کردستان در این خصوص گفت: در شرایط کنونی جامعه، در بین نسل جوان ازدواج به‌عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی مطرح است و بیش از جوانان خانواده‌ها از سرنوشت فرزندانشان در این زمینه نگران هستند و نگاه‌های مضطربشان به سمت مسوولان است تا شرایط را برای تحقق این سنت الهی فراهم کنند.
وی افزود: فراهم نشدن شرایط ازدواج جوانان باعث شده تا این مساله به معضلی تبدیل شود تا آنجاکه هر نهاد و ارگانی چه در حیطه مسئولیت خود یا خارج از آن تدبیری جهت ایجاد شرایط لازم برای تسهیل در امر ازدواج جوانان بیندیشد.

,
,

وی با اشاره به مشکلاتی از جمله اشتغال، مسکن، افزایش هزینه‌های زندگی، هزینه‌های سرسام‌آور ازدواج، نداشتن درک متقابل، توقعات بیش از حد خانواده‌ها و تغییر معیارهای انتخاب همسر، به عنوان سدی بلند مقابل ازدواج نام برد و عنوان نمود:

,

حاتمی قسمت عمده این مشکلات را از معضلات ساختگی جامعه دانست و گفت: اگر ازدواج ما بر مبنای اسلام و فطرت انسانی استوار بود این مشکل وجود خارجی نداشت یا بسیار اندک بود و کمتر جوانی پیدا می‌شد که نتواند ازدواج کند.

,

وی افزود: با وجود اینکه بارها اعلام شده تمام جنبه‌های زندگی مادیات نیست اما با ریشه‌یابی چالش‌ها نقش تورم اقتصادی بخوبی در امر ازدواج خود نمایی میکند.

,

این استاد دانشگاه با ذکر اینکه تورم نه تنها در ازدواج بلکه در افزایش طلاق و انحرافات اخلاقی نقش دارد، اظهار کرد: در چنین شرایط اقتصادی، ازدواج عقلانه و انتخاب شریک زندگی که دیدی اقتصادی و معامله‌گری نسبت به ازدواج نداشته باشد و علاوه بر آن صرف حداقل هزینه برای تشریفات مراسم عروسی، تعیین مهریه بر اساس توانایی و درک شرایط اقتصادی از طرف خانواده‌های دخترها می‌تواند ترس پیش آمده در میان جوانان را کاهش داده و به سمت زندگی حرکت کنند.

,


انتهای پیام/

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه