اخبار داغ

رنج بازار مسکن از عدم نظارت؛

دلالان، مخالفان اصلی مالیات بر عایدی سرمایه/ مالیات بر خانه‎های خالی می تواند قیمت مسکن را کاهش دهد

دلالان، مخالفان اصلی مالیات بر عایدی سرمایه/ مالیات بر خانه‎های خالی می تواند قیمت مسکن را کاهش دهد
به نظر می‎رسد در وضعیت کنونی مسکن و نبود نظارت مناسب از سوی دولت که موجب افزایش غیرمنطقی قیمت مسکن شده است، اجرای قانون مالیات بر عایدی سرمایه موجب کاهش قیمت و کنترل بازار مسکن و همچنین باعث جلوگیری از سودجویی و دلالی می‎شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، مسکن از حیاتی‌ترین نیازهای بشر از ابتدای خلقت تاکنون بوده است و طبق قانون تامین آن برعهده دولت قرار دارد البته در سال‌های اخیر وضعیت بازار مسکن بسیار نامطلوب بوده و قیمت مسکن و اجاره‎بها رشد غیرمنطقی داشته است که همین مسئله موجب شده تا قدرت خرید مردم به شدت کاهش پیدا کرده و خانه‎دار شدن برای قشر ضعیف جامعه تبدیل به رویا شود.

انتظاری به طول یک عمر برای خرید خانه
اطلاعات مرکز آمار و بانک مرکزی نشان می دهد با حقوق ها و دستمزدهایی که امروز به کارگران پرداخت می شود انتظار برای خرید یک خانه نقلی به اندازه یک عمر است در حالی که این عدد در سایر کشورها مانند هلند، دانمارک، آفریقای جنوبی و کانادا بین 9 تا 20 سال است.
از همین رو طبق گزارش طرح جامعه مسکن وزارت راه و شهرسازی در شرایط امروز اگر وام خرید مسکن نیز افزایش پیدا کند بازهم چهار دهک اول جامعه نمی‎توانند سرپناهی برای خود تهیه کنند از طرفی به دنبال افزایش قیمت منزل، قیمت اجاره‎بها نیز با افزایش چندبرابری مواجه شد که این مسئله مشکلات بسیاری را برای خانواده ها با درآمدهای امروزی به وجود آورده است.

مسکن از تقاضای مصرفی تبدیل به تقاضای سرمایه ای شده است
 اما عامل اصلی این وضعیت، تبدیل «تقاضای مصرفی» به «تقاضای سرمایه‌ای» در بخش مسکن طی ۱۰ سال اخیر بوده که میزان آن، بیش از ۷۵ درصد گزارش شده است.
در اغلب کشورهای جهان، با استفاده از ابزار‌های مالیاتی، هزینه و ریسک تقاضای غیرمصرفی که تنها به منظور کسب سود از عایدی سرمایه و احتکار انجام می شود را افزایش می دهند. «مالیات بر عایدی سرمایه» راهکاری است که تأثیر قابل توجهی در تنظیم بازار مسکن داشته و با سازوکارهایی که بر آن حاکم است، تعادل منطقی بین عرضه و تقاضا برقرار می‌کند.
طرح مالیات بر عایدی سرمایه از تیرماه سال 97 با امضای 117 نفر از نمایندگان برای بررسی مورد تایید قرار گرفت. این طرح در کمیسیون اقتصادی بررسی و با کلیات آن موافقت شد. اما در جریان بررسی جزئیات طرح، علاوه بر اینکه دولت با طرح مذکور مخالفت کرد، هیچ نماینده ای از سازمان امور مالیاتی در جلسه کمیسیون حضور نیافت و علت آن، وعده دولت برای ارائه لایحه ای جامع در آینده ای نزدیک عنوان شد.

زیرساخت دریافت مالیات بر عایدی سرمایه فراهم است
همچنین در این راستا علیرضا سلیمی عضو هیأت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به نقش مالیات بر عایدی سرمایه در بخش مسکن، اظهار کرد: وضع این پایه مالیاتی منجر به کاهش قیمت مسکن می شود.
وی با بیان اینکه دولت اقدام مناسبی برای کنترل بازار مسکن انجام نمی دهد، ادامه داد: امروز مسکن در بازار عرضه و تقاضا با چالش های جدی مواجه شده است.
این نماینده مجلس تصریح کرد: دولت بایستی قانون مالیات بر خانه های خالی را هر چه سریع تر اجرا نماید تا بستر سودجویی برای سوداگران جمع شود.
عضو هیأت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: زیر ساخت دریافت مالیات بر عایدی سرمایه فراهم است و بایستی دولت با تصویب لایحه ای این پایه مالیاتی را ایجاد نماید.

مالیات بر عایدی سرمایه ابزار ساماندهی بازار مسکن
این در حالی است که موسوی لارگانی نماینده مردم در مجلس با اشاره به اینکه سازمان امور مالیاتی عملکرد مناسبی در خصوص دریافت مالیات نداشته است، ادامه داد:  مالیات بر عایدی سرمایه در بازار مسکن و مالیات بر خانه های خالی دو پایه مالیاتی است که بایستی هر چه سریع تر از سوداگران بازار اخذ شود.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از مسکن های کلان شهر ها خالی است، اما صاحبان آنها مالیاتی پرداخت نمی کنند، تصریح کرد: دریافت مالیات بر خانه های خالی در کنار مالیات بر عایدی سرمایه در حوزه مسکن از التهابات و نابسمانی بازار می کاهد.

رونق ساخت و ساز باعث کاهش قیمت مسکن می شود
اما در این بین اخذ مالیات از خانه های خالی تنها راه حل نیست و دولت باید مسئله ساخت و ساز را در کشور رونق دهد تا با رونق ساخت و ساز مشاغل دیگر هم توسعه پیدا کنند. از همین رو باید گفت با رونق ساخت و ساز می توان بازار مسکن را کنترل کرد و از این افزایش غیر منطقی قیمت مسکن جلوگیری کرد.
با توجه به این مسئله حجت الاسلام نظر شاهرودی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: دولت باید با فعال کردن ساخت و ساز مسکن هم اشتغالزایی کند که نتیجه آن کاهش نرخ بیکاری است و هم قیمت مسکن و مخصوصا اجاره بها را کنترل کند.
وی خاطرنشان کرد: امروز عده ای سرمایه دار وارد بخش مسکن شده و سرمایه خود را در این بخش وارد کرده اند و خانه های ساخته شده را خالی گذشته اند تا گران تر بفروشند و سود بیشتری بدست بیاورند.
این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه باید دولت نظارت خود را در بخش مسکن فعال کند، گفت: در این صورت هم ساخت و ساز رونق می گیرد و هم قیمت ها کاهش پیدا می کند و  هدف مالیات بر خانه های خالی کاهش قیمت مسکن در جامعه است که بایستی اجرایی شود.

افزایش عرضه مسکن با اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی
سید محمدرضا رضی، پژوهشگر مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار ما بیان داشت: هر فردی که قصد سود در بازار مسکن از طریق واسطه‌گری دارد، بایستی هزینه نگهداری مسکن را پرداخت نمایند.
وی با اشاره به تاثیر مثبت اجرای قانون مالیات برخانه‌های خالی، ابراز داشت: اجرای این قانون هوشمندانه منجر به افزایش عرضه مسکن خواهد شد. البته بایستی تدابیری اندیشیده شود تا بار مالیاتی ناشی از اجرای این قانون، به خریداران واقعی منتقل نشود.

در هر صورت امیدواریم که دولت و مجلس برای بازار مسکن برنامه ریزی اساسی انجام دهند تا جلوی این افزایش بی رویه قیمت مسکن گرفته شود حال این مسئله می تواند با سرمایه گذاری در بخش مسکن برای رونق ساخت و ساز صورت بگیرد و یا با اجرای مالیات بر عایدی سرمایه و خانه های خالی باشد البته باید این را هم در نظر داشت که نباید اخذ مالیات به گونه ای باشد که فشار بر روی خریدار واقعی مسکن بیفتد.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، , پایگاه خبری تحلیلی قم فردا, پایگاه خبری تحلیلی قم فردا, ، ,
,
, انتظاری به طول یک عمر برای خرید خانه,
,
,
,
, مسکن از تقاضای مصرفی تبدیل به تقاضای سرمایه ای شده است,
,
,
,
,
, زیرساخت دریافت مالیات بر عایدی سرمایه فراهم است,
,
,
,
,
,
, مالیات بر عایدی سرمایه ابزار ساماندهی بازار مسکن,
,
,
,
, رونق ساخت و ساز باعث کاهش قیمت مسکن می شود,
,
,
,
,
,
, افزایش عرضه مسکن با اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی ,
,
,
,
,
,
, انتهای پیام/]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه