اخبار داغ

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کرمانشاه:

43 هزار همیار طبیعت در کرمانشاه فعالیت می‌کنند / انجام 800 هزار هکتار طرح مطالعاتی در حوزه آبخیزداری

43 هزار همیار طبیعت در کرمانشاه فعالیت می‌کنند / انجام 800 هزار هکتار طرح مطالعاتی در حوزه آبخیزداری
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه از فعالیت 43 هزار همیار طبیعت در این استان خبر داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی مرصاد ،ان‌شالله کولانی صبح امروز پنجشنبه در نشست خبری با خبرنگاران به مناسبت هفته دولت، وسعت اراضی منابع طبیعی استان را ۱۷۰۰ هزار هکتار عنوان کرد که ۷۴ درصد عرصه های استان را تشکیل می دهد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه اطلاع رسانی مرصاد,

وی افزود: ۵۲۷ هزار هکتار جنگل در استان کرمانشاه وجود دارد و از بیشترین گونه های موجود در آن می توان به بلوط و زالزالک اشاره کرد.

,

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه به وجود ۶ میلیون جنگل در ۱۱ استان منطقه زاگرس اشاره کرد و گفت: ۴۰ درصد آب شیرین منطقه زاگرس در این جنگل ها تولید می شود.

,

این مسئول حفاظت، حمایت، پیشگیری و واکنش سریع را از اقدامات اداره کل منابع طبیعی با کمک مردم و سازمان های مردم نهاد در راستای حفاظت از این منابع دانست.

,

وی تاکید کرد: حفظ، احیا، توسعه و بهره برداری صحیح از جنگل ها، منابع طبیعی و آبخیزداری مُر قانون است و تمام دستگاه های مربوطه باید نسبت به این موضوع اهتمام داشته باشند.

,

کاهش ۸۴ درصدی حریق در کرمانشاه

, کاهش ۸۴ درصدی حریق در کرمانشاه, کاهش ۸۴ درصدی حریق در کرمانشاه,

کولانی از کاهش ۸۴ درصدی حریق در سال ۹۷ نسبت به سال قبل خبر داد.

,

وی با اشاره به نزول برکات خداوندی در روزهای پایانی سال ۹۷ و اوایل سال ۹۸ افزود: این فراوانی بارش ها ما را نسبت به احتمال وقوع سیل نگران کرد اما وجود پوشش گیاهی و جنگلی که باعث خودپایداری شده بود و همچنین زحمات همکاران ما خسارات را تا حد زیادی کاهش داد.

,

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه تصریح کرد: در ضلع جنوبی شهر کرمانشاه ۱۱ مورد آب بند و سیل بند ایجاده شد که توانست ضمن ذخیره و توزیع آب در سطح تاسیسات شهری کرمانشاه خسارات ناشی از سیل را تا حد زیادی کاهش دهد.

,

وی اظهار داشت: همچنین در شهرها و روستاهای مناطقی چون جوانرود، کنگاور، صحنه، باینگان، پاوه با اقدامات آبخیزداری توانستیم باعث کاهش خسارات سیل شویم.

,

کولانی خاطرنشان کرد: ما ضلع جنوب شهر کرمانشاه را براساس آورد ۲۵ ساله ساخته بودیم اما آورد ۱۰۰ ساله را نشان داد.

,

این مسئول به تخصیص اعتبار ۲۰ میلیارد تومانی توسط صندوق توسعه ملی در سال ۹۷ اشاره کرد و گفت: با این اعتبار اقدامات بسیار خوبی در حوزه آبخیز داری انجام شد.

,

وی افزود: تمام اقدامات انجام شده ما در حوزه جنگلداری، منابع طبیعی، آبخیزداری و... با برنامه GIC در سطح کشوری قابل رصد است.

,

۸۰۰ هزار هکتار طرح مطالعاتی در حوزه آبخیزداری داریم

, ۸۰۰ هزار هکتار طرح مطالعاتی در حوزه آبخیزداری داریم, ۸۰۰ هزار هکتار طرح مطالعاتی در حوزه آبخیزداری داریم,

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه با بیان اینکه ۸۰۰ هزار هکتار طرح مطالعاتی در حوزه آبخیزداری و آبخوان ها داریم، گفت: تا قبل از سال ۹۷ حدود ۳۰۰ هزار هکتار داشتیم، سال گذشته نیز ۵۰ هزار هکتار انجام شده و ۵۰ هزار هکتار نیز امسال انجام می شود.

,

این مسئول تاکید کرد: آبخیزداری مرز و بوم ندارد و ما در اراضی کشاورزی نیز کارهای آبخیزداری انجام می دهیم.

,

وی به فواید آبخیزداری و تاکید مقام معظم رهبری در این زمینه اشاره کرد و گفت: بلندنظری و پیش بینی ایشان باعث شد قبل از سیل اختصاصی داشته باشند.

,

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه  خاطرنشان کرد: با ۲۰ میلیارد تومان اختصاص سال گذشته ۱۰ حوزه آبخیز در ۱۰ شهرستان استان مشخص کردیم.

,

این مسئول تاکید کرد: ما از جمله استانهای موفق در منطقه زاگرس بودیم که هم اعتبار را به موقع اخذ، هم به موقع اجرایی کردیم و ظرف ۴ تا ۵ ماه اکثر طرح ها را به نتیجه رسانیدیم.

,

وی از تحقق ۹۷ درصدی در این زمینه خبر داد و گفت: در سال ۹۸ نیز حدود ۳۹ میلیارد تومان به علت اجرای به موقع عملیات و داشتن طرح مطالعه از صندوق توسعه ملی به استان کرمانشاه اختصاص یافت و تا ۱۰ روز گذشته میانگین پیشرفت فیزیکی ما در زمینه ۳۱ درصد است.

,

کولانی بار دیگر به اهمیت اجرای طرح های آبخیز داری اشاره کرد و گفت: در تنگه کنش که مردم نگران وقوع سیل بودند تفاهم نامه ای با استاندار به ارزش ۱۰ میلیارد تومان منعقد کردیم و ما نیز ۶.۲ میلیارد تومان را تقبل کردیم و اقداماتی در این زمینه انجام شد و توانستیم مانع سیل شویم.

,

استفاده از ظرفیت خیران در بحث اطفای حریق /بکارگیری ۲۴۰ دیده بان در ۲۴۰ نقطه استان

, استفاده از ظرفیت خیران در بحث اطفای حریق /بکارگیری ۲۴۰ دیده بان در ۲۴۰ نقطه استان, استفاده از ظرفیت خیران در بحث اطفای حریق /بکارگیری ۲۴۰ دیده بان در ۲۴۰ نقطه استان,

این مسئول بیان داشت: هم اکنون اکثر پروژه های منابع طبیعی را به سمت مشارکت برده ایم و در بحث اطفای حریق از ظرفیت خیران استفاده شده است.

,

وی از بکارگیری ۲۴۰ دیده بان در ۲۴۰ نقطه استان از بین افراد بومی و عشایر منطقه خبر داد و گفت: این افراد در موقع بحران اولین نفر حاضر در منطقه برای اطفای حریق هستند.

,

مدیرکل منابع طبیعی استان کرمانشاه میانگین زمان آتش سوزی ها در ارتفاعات استان را از ابتدا تا انتهای حریق حدود ۴۰ دقیقه عنوان کرد.

,

این مسئول همچنین از بکارگیری و ایجاد اشتغال موقت برای ۲۰۰ هزار نفر روز به منظور انجام اقدامات حوزه آبخیزداری با استفاده از اعتبار اختصاصی صندوق توسعه ملی خبر داد.

,

وی افزود: ما همچنین در بحث واگذاری اراضی به بخش های مختلف علی رغم سخت گیری های کمیته حفاظت ما، سهم اشتغال خود را انجام داده ایم.

,

اجرای عملیات آبخیزداری در ۳۴ نقطه کرمانشاه

, اجرای عملیات آبخیزداری در ۳۴ نقطه کرمانشاه, اجرای عملیات آبخیزداری در ۳۴ نقطه کرمانشاه,

کولانی با اشاره ای به پروژه های تعریف شده در حوزه منابع طبیعی و آبخیز داری گفت: طی سال ۹۷ تعداد ۲۰ پروژه و در سال ۹۸ تعداد ۳۹ پروژه تعریف شده که در ۳۴ نقطه استان اجرای عملیات آبخیزداری، توسعه جنگل و... انجام شود.

,

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه با اشاره توانمندسازی جوامع محلی به عنوان یکی از اقدامات پیشگیرانه در حوزه حفاظت از منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: ما همچنین ۸ تسهیلگر را نیز در ۸ نقطه استان به منظور بسترسازی و آماده سازی منطقه برای اجرای طرح های حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری بکار گرفته ایم که این افراد با آزمون پذیرفته شده و در حال اجرای اقدامات در این حوزه هستند.

,

این مسئول به چالش‌های حوزه جنگل‌ها و منابع طبیعی نیز اشاره ای کرد و گفت: عدم نفوذ پذیری رواناب هاک تخریب جنگل ها به دلیل مشکلات اقتصادی، تخریب و کاهش کیفی پوشش گیاهی، بروز و گسترش پدیده زوال بلوط و وقوع آتش سوزی از جمله چالش هایی است که با آنها روبه رو هستیم.

,

۶۵ درصد حریق ها ناشی از بی احتیاطی طبیعت گرد ها است

, ۶۵ درصد حریق ها ناشی از بی احتیاطی طبیعت گرد ها است, ۶۵ درصد حریق ها ناشی از بی احتیاطی طبیعت گرد ها است,

وی در خصوص علل وقوع حریق در جنگلها و مراتع منابع طبیعی استان کرمانشاه افزود: ۶۵ درصد حریق ها ناشی از بی احتیاطی طبیعت گرد ها، ۱۴ درصد مربوط به مشکلات قومی قبیله ای، ۱۵ درصد مربوط به سرایت از بخش کشاورزی، ۴ درصد سرایت آتش از تأسیسات جانبی جنگل و ۲ درصد مربوط به عوامل غیر انسانی است.

,

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه تاکید کرد: ما در بحث حفاظت از منابع طبیعی و اطفای حریق حدود و مرز نشناختیم و در زمان بحران و آتش سوزی در مناطقی چون مناطق حفاظت شده محیط زیست نیز کمک کرده ایم.

,

این مسئول با اشاره به ارزش زیست محیطی وجود درختان در حاشیه راه ها گفت: در این زمینه نیز ما سهم قابل توجهی داشته ایم.

,

وی بار دیگر به تاکیدات مقام معظم رهبری در زمینه حفاظت از منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: طبق فرمایش ایشان حفاظت از منابع طبیعی باید به یک فرهنگ تبدیل شود.

,

برداشت ۲۵۰ میلیارد تومان علوفه از مراتع استان طی سال ۹۷

, برداشت ۲۵۰ میلیارد تومان علوفه از مراتع استان طی سال ۹۷, برداشت ۲۵۰ میلیارد تومان علوفه از مراتع استان طی سال ۹۷,

کولانی در بخش دیگری از سخنانش از برداشت ۲۵۰ میلیارد تومان علوفه از مراتع استان طی سال ۹۷ خبر داد و افزود: تمام علوفه مذکور از محل منابع خدادادی سرسفره دامداران آمده و ۶۵ هزار نفر بهره‌بردار روستایی و عشایری به صورت مستقیم از منابع طبیعی بهره برداری کرده اند.

,

وی تامین نیروی انسانی را از جمله مشکلات در این حوزه برشمرد و گفت: امسال پس از سال ها موفق شدیم ۱۵ نفر را از طریق آزمون استخدامی به کارگیری کنیم که هنوز به مرحله نهایی نرسیده است.

,

وجود ۴۳ هزار همیار طبیعت در کرمانشاه

, وجود ۴۳ هزار همیار طبیعت در کرمانشاه , وجود ۴۳ هزار همیار طبیعت در کرمانشاه ,

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه از وجود ۴۳ هزار نفر همیار طبیعت و ۲۴ تابانی مرتعداری در استان کرمانشاه خبر داد.

,

این مسئول خاطرنشان کرد: علیرغم ظرفیت‌های موجود تخصیص اعتبارات برای اجرای طرح های آبخیزداری در دو هزار و ۴۰۰ به کارگیری پرسنل از جمله نیازهای ما در این حوزه است.

,

وی همچنین آموزش، ترویج و اطلاع رسانی در زمینه حفاظت از منابع طبیعی را از ضرورت هایی دانست که باید با آن پرداخته شود.

,

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه در بخش دیگری از سخنانش از خلع ید ۲۵۸ فقره از اراضی منابع طبیعی به مساحت ۲۵۶ هکتار در سال ۹۷ خبر داد و گفت: ۱۷۸ فقره تخریب و تصرف به مساحت حدود پانصد هکتار به مراجع قضایی ارسال شده است.

,

۹۸ درصد اراضی منابع طبیعی دارای سند است

, ۹۸ درصد اراضی منابع طبیعی دارای سند است, ۹۸ درصد اراضی منابع طبیعی دارای سند است,

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد اختلافات حوزه دادگستری بر سر زمین است گفت: اگر دولت اعتبار اختصاص دهد که اختلافات استان مرتفع شود، رفع تصرفات ما به حداقل خواهد رسید.

,

این مسئول خواستار تست تخصیص اعتبارات استانی در بخش کاداست شد و تصریح کرد: ۹۸ درصد اراضی منابع طبیعی دارای سند است اما باید به سند تک برگی تبدیل شود که نیازمند اعتبار خواهد بود.

,

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه  میزان فرسایش خاک در استان را حدود ۹ تن در هکتار طی یک سال اعلام کرد و گفت: از این نظر نسبت به میانگین کشوری که ۱۶ تن در هکتار طی یک سال است که وضعیت بهتری داریم.

,

کولانی اشاره ای نیز به اقدامات این اداره کل در راستای حفاظت و توسعه جنگل ها داشته گفت: توسعه جنگل با نهال، غنی سازی جنگل با نهال، اجرای عملیات پرورشی بهداشتی و ایجاد محدوده های بذری از جمله اقدامات انجام شده در این حوزه است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه