اخبار داغ

در مراسم رونمایی و جشن امضای مجموعه «ماهر شویم» مطرح شد:

مجموعه «ماهر شویم» آموزش مهارت جدید از طریق پدر و مادر/باید بر اساس توانایی‌های فرزندتان به آن‌ها آموزش دهید

مجموعه «ماهر شویم» آموزش مهارت جدید از طریق پدر و مادر/باید بر اساس توانایی‌های فرزندتان به آن‌ها آموزش دهید
در مراسم رونمایی و جشن امضای مجموعه «ماهر شویم» مطرح شد که برای این که به کودکان مهات‌های لازم درباره موضوعات مختلف را آموزش دهیم باید به توانایی‌های آن‌ها توجه کنیم و مهارت‌های جدید باید از طریق والدین به فرزندان آموزش داده شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ایبنا، مراسم رونمایی و جشن امضای مجموعه 49 جلدی «ماهر شویم»، نخستین مجموعه برنامه‌ریزی جامع موفقیت کودکان و نوجوانان ایران اثر رضا تبریزی (وحید) عصر روز چهارشنبه ششم شهریور ماه در باغ کتاب تهران با حضور نویسنده اثر، کودکان و والدینشان برگزار شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
این مراسم با برنامه‌های رونمایی و جشن امضای کتاب توسط نویسنده مجموعه رضا تبریزی(وحید) از واحد کودک و نوجوان انتشارات علمی، کارگاه مهارت‌های هفتگانه، گفت‌وگو با عوامل تولید مجموعه و آشنایی با اهداف و برنامه‌ریزی مجموعه «ماهر شویم» همراه بود.
,
 
,
برخی مهارت‌ها را از سنین کودکی به فرزندانتان آموزش دهید
,
در ابتدای برنامه فریبا اباذری فعال حوزه کودک پشت تریبون قرار گرفت و درباره سن آموزش به فرزندان گفت: یکی از نکات مهم که لازم است والدین به آن توجه کنند این است که از سنین دو یا سه سالگی مهارت‌های لازم و متناسب با سن کودکان را به آن‌ها آموزش دهند.
,
 
,
وی افزود: این که چه فعالیتی را می‌توان به این گروه سنی یاد داد به توانایی‌های فرزندانتان مرتبط است و باید بر اساس آن تصمیم گرفت که الان چه چیزی نیاز هست که فرا بگیرد. برای مثال اگر میز یا سفره‌تان را جمع می‌کنید در حد این که یک بشقاب را به او بدهید تا آن را به آشپزخانه ببرد نیز مناسب است و از اینجا مهارت همدلی را یاد می‌گیرد. تا این که کم کم به سنین بالاتر برسد و نیاز به فراگیری مهارت‌های دیگری داشته باشد که به خوبی در این مجموعه «ماهر شویم» گنجانده شده است.
,
 
,
در ادامه مریم یوسفیان از مدیران آموزش پرورش پشت تریبون قرار گرفت و درباره این کتاب بیان کرد: آقای تبریزی را از دهه هفتاد می‌شناسم و همکاری در حوزه کودک را با او در پژوهش‌سرای آموزش و پرورش تجربه کردم؛ به نظرم خوشحال‌ترین ساعاتی را که بچه‌ها در این مرکز می‌گذراندند در برنامه‌هایی بود که رضا تبریزی طراحی‌شان کرده بود.
,
 
,
او در ادامه گفت: همه ما به دنبال یک چیز بودیم و آن هم شوق به زندگی بود، چیزی که فکر می‌کردیم بچه‌هامان گم کرده‌ای دارند در فضایی که دیگر سیستم آموزشی بسته نیست و در حال حاضر دیگر آموزش و پرورش نمی‌تواند مدعی شود که فقط ما هستیم که می‌گوییم دانش‌آموزان چه چیزی را بیاموزند؛ ما در یک سیستم باز قرار گرفتیم و بخشی از ورودی‌ها را نمی‌توانیم کنترل کنیم ولی خوشبختانه در همین سیستم باز کسانی هستند که با دل و جان، باور و اعتقاد به این که کار کردن در حوزه آموزش و توانمندسازی کودکان آینده کاریست در جهت توسعه. تبریزی یکی از افرادی است که در جهت این پیشرفت گام برداشت. خوشحالم از این که او تجربه‌های خود را در این مسیر ثبت و جمع‌آوری کرد.
,
 
,
وی ضمن بیان این که پدرها و مادرها عزت‌نفس و اعتماد به نفس را به فرزنداند خود می‌دهند اظهار کرد: وظیفه بخش‌های آموزشی این است که اجازه تجربه را به کودکان بدهد. مهارت‌هایی مانند بریدن، کات کردن و به نوعی آفرینش که فکر می‌کنم جرات ریسک کردن را به آن‌ها می‌دهد جزو مهارت‌هایی بود که تبریزی بسیار روی آن تاکید داشت.
,
 
,
 
,
مهارت‌های ساده‌ای که کودکان یاد می‌گیرند در آینده کاربردی خواهد بود
,
در ادامه برنامه مهدیه سادات امینی گرافیست، طراح کتاب و نقاش خطاب به کودکان حاضر درباره نقاشی، شغل، آینده و مهارت‌های مورد نیاز کودکان صحبت کرد و گفت: شاید این سوال شما بچه‌ها باشد که نقاشی کردن برای چه کاری مناسب است و به چه درد می‌خورد. یکی از کاربردهای نقاشی همین کتاب‌هاست. می‌خواهیم این را به شما بگویم که همه کارهای ساده‌ای که انجام می‌دهید در آینده جزو کارهای بزرگ محسوب می‌شود که یکی از آن‌ها همین نقاشی کشیدن و دیگری برش دادن کاغذ و تا کردن آن است. کارهایی که در کودکی آن‌ها را یاد می‌گیریم یا انجام می‌دهید در آینده کاربردی است و می‌توانیم در مشاغل مرتبط از آن‌ها استفاده کنید؛ حتی از طریق آن‌ها در آمد کسب کنید و از همه مهمتر آیندتان را بسازید.
,
 
,
در همین حین او توضیحاتی درباره اوریگامی به کودکان داد و گفت: در کنار همه چیزهایی که در مجموعه کتاب «ماهر شویم» می‌خوانیم آموزش اوریگامی و تا کردن کاغذ هم وجود دارد. در واقع در این کتاب طرح‌های ساده و طرح‌های پیچیده اوریگامی را می‌بینیم که به ما کمک می‌کند تا با استفاده از کاغذ چیزهای جذاب و جدیدی بسازیم.
,
 
,
او همچنین بیان کرد: من برای دخترم کتاب می‌خرم و همیشه مجبور بودم برای هر مهارت یک کتاب تهیه کنم، مثلا برای اوریگامی یک کتاب و برای ترسیم خطوط کتابی دیگر. دوست داشتم یک مجموعه کتابی مشخص وجود داشته باشد که آموزش مجموعه مهارت‌های لازم برای کودکان در آن باشد، مانند کتاب «ماهر شویم»
,
 
,
هدف این است که جای خالی هنر را در مدارس باز کنیم
,
در ادامه برنامه نویسنده این کتاب رضا تبریزی (وحید) پشت تریبون قرار گرفت گفت: مجموعه کتاب «ماهر شویم» مجموعه‌ای 49 جلدی است که 15 جلدش هنوز تالیف نشده و تمرکز آن روی هفت مهارتی است که کودکان باید یادبگیرند. چهارتا از این مهارت‌ها هنری است مانند نقاشی، اوریگامی، زیبانویسی و کاردستی. سه مهارت دیگر مهارت‌ها زندگی، اجتماعی و کار آفرینی برای کودکان است.
,
 
,
وی افزود: شروع کار ماهر شویم از چهار سال پیش آغاز شد. درواقع بعد از ده سال ایده هنر و خلاقیت را -که جرقه‌اش در پژوهش‌سرایی که خانم یوسفیان گفت زده شد- عملی کردیم و هدفمان این بود که جای خالی هنر را در مدارس باز کنیم. در آن زمان تلاش‌های زیادی صورت گرفت ولی آموزش و پرورش ما خیلی مایل نیست که بحث هنر را در مقطع دبستان در مدارس جاری و ساری کند.
,
 
,
در این بخش از برنامه نویسنده با کودکان و والدینشان درباره مهارت‌هایی که می‌دانند و کارهایی که در خانه انجام می‌دهند به گفت‌وگو نشست و اظهار کرد: یک صفحه از صفحات کتاب به لیست غذاهایی که کودکان به والدین پیشنهاد می‌کنند اختصاص دارد و یک روز بچه‌ها در انجام این کار با پدر و مادر خود شریک شده و همکاری کنند.
,
 
,
وی همچنین بیان کرد: ما با مجموعه کتاب «ماهر شویم» قصد داریم بحث مهارت کودکان را در خانه و توسط پدر و مادرها به یک شکل خاص هدایت کنیم و قرار نیست که فقط مدل‌های تجویزی بیرونی باشد؛ بهترین فرمول در اختیار خودتان است پیدا کنید طبق آن کار کنید قطعا به نتیجه می‌رسید چون شما بچه‌ها را بزرگ کردید و می‎دانید آن‌ها دقیقا از شما چه می‌خواهند.
,
 
,
این نویسنده اظهار کرد: در این مجموعه هفت مهارت را مورد بررسی قرار دادیم، اولین و سخت‌ترین مهارت زیبانویسی است، مهارت دوم کشیدن تصویر یا خطوط است که ما به آن مهارت نقاشی می گوییم اصلا قرار نیست که کودکانمان را نقاش، خوشنویس و هنرمند تربیت کنیم. قرار است مهارت‌هایی را به آنان بیاموزیم که در آینده بچه‌ها بتوانند از خلاقیت خود استفاده کنند و در نهایت این مهارت تبدیل به فرایند جدیدی می‌شود که در سه مهارت بعدی می خواهیم از آن استفاده کنیم.
,
 
,
رضا تبریزی (وحید) در پایان گفت: قرار است با همکاری انتشارات علمی ۲۴۵ جلد کتاب را منتشر کنیم که دقیقا مباحث خاصی که در حال حاضر کشورهای پیشرفته روی آن‌ها کار می‌کنند به صورت ایرانیزه و ساده در قالب بحث‌های کوتاه و‌ موثر آماده می‌کنیم به نحوی که بچه‌ها راحت با آن‌ها ارتباط برقرار کنند.
,
 
,
در پایان این برنامه کیک رونمایی از مجموعه کتاب «ماهر شویم» توسط نویسنده و کودکان حاضر برش زده شد و رضا تبریزی کتاب را برای کودکان علاقه‌مند امضا کرد.
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه