اخبار داغ

سیاهنمایی اداره ارشاد اسلامی در قبال یک هنجارشکنی دیگر؛

باز هم کار به سلب مسئولیت از مدیرکل رسید/ نمایشی هنجارشکن که به ادعای ارشاد اسلامی منتقد غرب‌زدگی است!

باز هم کار به سلب مسئولیت از مدیرکل رسید/ نمایشی هنجارشکن که به ادعای ارشاد اسلامی منتقد غرب‌زدگی است!
در جوابیه ارسالی از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی در خصوص نمایش تئاتری موهن در ارومیه، بار دیگر رگه‌هایی از سیاهنمایی و سلب مسئولیت از مدیرکل و مسئولان مربوطه دیده می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اروم‌نیوز، در پی انتشار گزارش‌ها و انتقاداتی نسبت به اکران تئاتر «از گوشه تبریز تا پرده‌های ترابزون» با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی و نیز ارائه ایراداتی در خصوص محتوای موهن و هنجارشکن این نمایش، روابط عمومی اداره‌کل ارشاد اسلامی استان جوابیه‌ای را در اختیار رسانه قرار داده که بیشتر شبیه متنی برای سیاهنمایی، لاپوشانی ایرادات موجود و سلب مسئولیت از مدیرکل دستگاه مربوطه است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم‌نیوز,

این جوابیه که روز گذشته بر خروجی پایگاه خبری ـ تحلیلی اروم‌نیوز قرار گرفت، حاوی نکات جابی است که نه تنها ارتباطی با گزارشات ارائه شده و انتقادات موجود ندارد بلکه بیشتر به گشوده شدن مسیری برای فرار از مسئولیت چنین هنجارشکنی‌ها از سوی دستگاه متولی فرهنگ و هنر در استان تمایل دارد.

,

* حضور در تئاتر برای استقبال از سرکنسول!

, * حضور در تئاتر برای استقبال از سرکنسول!,

در قسمت ابتدایی جوابیه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی، اشاره‌ای به حضور مدیرکل در اکران تئاتر شده و اعلام شده که «حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی بنا به دعوت آقای ابراهیمی نماینده وزارت امورخارجه برای استقبال از سرکنسول محترم ترکیه در ارومیه و نیز مشاهده تئاتر بر اساس بخشی از مسئولیت هایی که مدیرکل در این زمینه حسب انجام وظیفه دارد؛ بود.»

,

گویا روابط عمومی ارشاد اسلامی این نکته را فراموش کرده‌اند که استقبال از سرکنسول ترکیه در محل اکران تئاتر انجام نمی‌شود و چنین مراسماتی در محل‌های خاص خود و با تدابیر مربوطه است. البته می‌توان چنین برداشت کرد که شاید ارتباطی میان سرکنسول ترکیه و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود دارد که مدیرکل این دستگاه مقدم بر مسئولان سیاسی حاضر در استان و شهر می‌شود!

,

همچنین احتمالا روابط عمومی دستگاه فرهنگی آذربایجان‌غربی این نکته را متوجه نشده که در اصل حضور مدیرکل ارشاد اسلامی در مراسم و نظاره این تئاتر مشکلی وجود نداشته و اشکال اصلی مربوط به تشویق چنین نمایشی بوده است!

,

 

,

, ,

قسمت دوم جوابیه اداره کل ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی، مربوط به ماجرای گفت‌و‌گوی مدیرکل با یکی از رسانه‌ها است که نسبت به تکذیب آن واکنش نشان داده و نوشته است: «مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص کم و کیف نمایش، بعد از پایان اجرای روز اول، با هیچ رسانه ای در این رابطه مصاحبه ای ترتیب نداده است و همه اظهارات منتشر شده را تکذیب می‌کند و اگر کسی تماسی در این مورد با ایشان داشته، به قصد مصاحبه نبوده است. ضمن اینکه در پاسخ به تلفن یک از شهروندان در اثنای برنامه رزمی فرهنگی بسیج طلاب استان، مطالبی کلی راجع به نمایش مذکور ارائه نموده است؛ چراکه هرگونه اظهار نظر فنی و تخصصی در مورد نمایش در حیطه وظائف مستقیم معاونت هنری، کارشناسان مربوطه و کارگردان نمایش می‌باشد.»

,

هرچند این موضوع ارتباطی با اروم‌نیوز نداشته و این رسانه تنها بازنشر کننده مصاحبه بوده، ولی طبق گفت‌و‌گو با رسانه انجام دهنده مصاحبه این‌گونه اعلام شد که فایل صوتی مصاحبه مدیرکل و توضیحات وی در خصوص انتقادش به اجرای تئاتر و ضعف‌های موجود در محتوای آن نزد رسانه محفوظ است!

,

ادامه این بخش از متن ارتباطی به انتقادات ارائه شده نداشته و به نظر می‌رسد تنها در راستای سیاهنمایی برای کاستن از فشارهای موجود نگاشته شده و به همین دلیل ارزش پاسخ نیز ندارد.

,

* نمایشی موهن با هدف نقد ماجرا!

, * نمایشی موهن با هدف نقد ماجرا!,

اما قسمت سوم جوابیه، شامل اصلی‌ترین قسمت این متن می‌شود که در آن اشاراتی به موضوع انتقادات و نیز وضعیت اکران نمایش شده و پس از ذکر مقدمه‌ای، آمده است: «… نمایش  “از گوشه تبریز تا پرده‌های ترابزون” سعی در نقد روشنفکر‌مابی و تفکرات توخالی و بدون محتوای مشهود در روابط شخصیت‌های داستان نمایش دارد و فرجام این نوع زندگی را عبث و رو به اضمحلال و نابودی می بیند. درست است که نویسنده نمایشنامه درصدد نشان دادن الگویی از ازدواج متعادل و ساده و بی پیرایه نیست، اما با نقد روابط و ازدواج های ظاهرا” شسته و رفته‌ی آدم‌های متمول ولی پوچ و بی محتوا با معیارهای غربزدگی مفرط، خانواده‌های ناپایبند به اصول و معیارهای ناب اسلامی و انسانی پیش روی ما می‌گذارد تا مخاطب خود نافرجامی، قهقرا، تنهایی، پوچی و سرخوردگی این نوع آدم‌ها را زیر پوست رفاه زدگی و مادی گرایی شاهد باشد.

,

شاید به علت عدم تمرکز و یا برداشت ناقص و احتمالا” ندیدن تمام صحنه های نمایش و عدم توجه کافی و دقت در کلیت عناصر نمایش از جمله میزانسن‌ها، سوء‌تفاهمی در برداشت از مضمون این نمایش توسط اشخاص رخ داده است. چنانجه نویسنده مطلب اعتراضی با دقت، نشانه‌ها و سمبل‌های موجود در نمایش را دنبال می‌کردند؛ می‌توانستند ببینند که محتوا مغایر با ارزش‌های جامعه ما نمی‌باشد. بطور مثال برای ایجاد فاصله و رعایت حریم و احترام به حریم شخصی افراد جامعه، در صحنه پایانی این نمایش ما‌بین کاراکتر خانم و آقا از میز چهارمتری استفاده شده که سمبلی از ایجاد فاصله و حریم است و یا در نورپردازی از نورهای زرد و قرمز استفاده شده که نشانه هشدار و تزلزل شخصیت‌ها و خطر انحطاط است.»

,

 

,

, ,

* تمام اتفاقات را نادیده بگیرید چون ختم به میز ۴ متری می شود!

, * تمام اتفاقات را نادیده بگیرید چون ختم به میز ۴ متری می شود!,

در این زمینه آنچه بیش از دیگر مباحث مطروحه به چشم می‌آید، بیان نکاتی نظیر قرار داده شدن میز ۴ متری در صحنه پایانی و نیز استفاده از نورپردازی‌های خاص است که باید در این زمینه از سوی روابط عمومی و عوامل ارشاد اسلامی دقت بیشتری اعمال می‌شد تا ایرادات بیان شده را به خوبی درک و لمس می‌کردند!

,

 

,

, ,

شاید (و آن هم شاید) در بخش پایانی این نمایش استفاده از میز ۴ متری صحت داشته باشد، اما آنچه از ابتدا تا انتهای نمایش به چشم می‌آید و نیز در تصاویر منتشره در رسانه‌های رسمی دولتی نیز به خوبی نمایان است، ارتباطات غیرعرفی متعدد میان نفرات غیرهمجنس است که از آنچه بیان شده فاصله بسیاری دارد.

,

در صحنه‌های دارای مشکل و به هنگام ارتباطات غیرموجه میان بازیگران نیز از نورپردازی آن‌چنانی استفاده نشده و بیشتر نسبت به ارائه مفهومی غیر از آنچه مدنظر نگارندگان جوابیه بوده اقدام می‌کنند!

,

پایان‌بندی نمایش هم به زیبایی هرچه تمام منکر تمام نگاشته‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص اهداف تئاتر است که ماجرای دوستی‌ها را به پیوندی غیرشرعی و غیرعرفی در جامعه ارتباط داده است!

,

* گریز به اصطلاحات تخصصی برای فرار از پاسخگویی

, * گریز به اصطلاحات تخصصی برای فرار از پاسخگویی,

بخش بعدی جوابیه روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی، پس از تاکید بر حضور هیئت نظارت بر صدور مجور در محل اجرای تئاتر و نظارت بر سلامت برگزاری برنامه، با اشاره به ایرادات نوشتاری موجود در متن گزارش‌های ارائه شده در رسانه، این‌گونه آمده است که: «در انتقادات اشخاص در فضای مجازی نوعی سطحی نگری و عدم آشنایی نویسندگان به مسائل تخصصی تئاتر دیده می شود و بعضی از آنها حتی در تحریر اصطلاحات و واژگان مسلم اداری دقت نظر لازم را نداشته اند مثلا به جای مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی از عبارت مدیرکل تبلیغات و ارشاد اسلامی استفاده کرده اند. یا از واژه «پلاتو» به جای «پرده نمایش» استفاده گردیده است. «پلاتو» در اصطلاحات تئاتری به محل اجرای نمایش گفته می شود.»

,

در خصوص این بخش از جوابیه، باید این‌گونه بیان کرد که رسانه وظیفه انتقاد کلی از برنامه را داشته و بیشتر انتقادات نیز به موارد مطروحه نظیر نداشتن حجاب، ارتباطات غیرعقلانی، حضور مدیرکل و تشویق در پایان برنامه، تبلیغ عدم پایبندی به اصول خانواده و نیز ارتباطات پنهانی متاهلین به سبک غربی بوده که کم‌توجهی به موارد اعلام شده نافی این انتقادات نبوده و قطعا مورد پذیرش رسانه است.

,

بخش پایانی جوابیه ارائه شده که مرتبط با نمایش است، این‌گونه اعلام کرده که: «علیرغم اینکه بسیاری از ایرادات و انتقادات وارده جنبه کارشناسانه، هنری و تخصصی نداشت از باب احترام به افکار عمومی، جلسات مکرر با کارشناسان و کارگردان نمایش ترتیب داده شدو در پرتو همین جلسات تخصصی بود که نمایشی که تا آستانه توقف از سوی مراجع رسمی ذیربط می توانست پیش رود با طرح ۵ اشکال شکلی و مربوط به دیالوگ ها و اعمال اصلاحیه توسط کارگردان، مجاز به ادامه اجراء گردید. و در نهایت توانست نظر منتقدین رسمی را جلب کند.»

,

, ,

در این زمینه هم باید توجه داشت که گزارش‌ها و انتقادات ارائه شده نه از باب تخصصی بلکه از منظر عمومی و با دید یک رسانه نگاشته شده چراکه اگر با دید تخصصی نسبت به نقد تئاتر اقدام می‌شد، قطعا بسیاری از مواردی دیگر نیز در انتقادات جای‌گذاری می‌شد که از بیان آن‌ها جلوگیری شده است.

,

 

,

, ,

* حمله روابط عمومی به رسانه با هدف تخریب و سیاهنمایی اشتباهات

, * حمله روابط عمومی به رسانه با هدف تخریب و سیاهنمایی اشتباهات,

اما در پایان جوابیه ارسالی از سوی روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی، ضمن اهانت به ساحت رسانه و زیر سوال بردن انتقادات ارائه شده، آمده است: «چه جالب است برخی توانمندی های رسانه ای خارق العاده ای که جدیدا در فضای رسانه ای استان همچون «اروم نیوز» ظاهر شده و به تنهایی در همه عرصه‌ها از موسیقی کودک و نوجوان بوکان گرفته تا عرصه شورای فرهنگ عمومی و در نهایت نمایش «از گوشه تبریز تا پرده‌های ترابزون» را در بر می‌گیرد،  اظهار‌نظر کرده و همچون تئورسینی قهار و قدر در هر حوزه‌ای که به این اداره‌کل و فعالیت‌های آن مربوط است وارد شده و بعضا” حکم به فسق و منکر آنها و ناکارآمدی و یا غرض‌آلود بودن مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌کند و برخی از مسئولین فرهنگی شهر نیز که باید به فکر اصلاح مسائل فرهنگی سازمان خود باشند را درگیر وادی‌های ناشناخته می‌نماید. ذهی توان و استعداد که معلوم نیست از کدام سرچشمه تغذیه و آبشخورشان کجاست؟!!»

,

در پاسخ به این بخش از جوابیه که مستقیما به حوزه رسانه و فعالیت‌های آن ارتباط دارد، باید گفت که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان تابلوی فعالیت‌های فرهنگی استان و نیز دستگاهی که باید محل تجمع و فعالیت هنرمندانی با تفکرات هم‌راستا با اهداف کلی نظام اسلامی در حوزه فرهنگی باشد، امروز به یکی از محل‌های جولان تفکرات غربی و ضدارزش‌های نظام جمهوری اسلامی ایران تبدیل شده و برخلاف تاکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر طرح‌ریزی دشمن برای نفوذ در بدنه خانواده شاهد رونمایی از طرح‌ها و تئاترهایی با محتوای ضدخانواده و دارای صحنه‌های ضدارزشی و ضداسلامی هستیم.

,

آنچه مطلوب به نظر می‌رسد این است که روابط عمومی اداره کل که قطعا آشنایی چندانی با حوزه رسانه نداشته و به همین جهت چند انتقاد ساده را برنتابیده و این‌گونه به حوزه رسانه حمله می‌کند، اندکی نسبت به افزایش شناخت خود از رسانه‌های فعال در استان بیفزاید تا متوجه باشد که پایگاه خبری ـ تحلیلی اروم‌نیوز به عنوان یکی از رسانه‌های دارای قدمت استان با بیش از ۹ سال سابقه فعالیت و نیز دارای مجوز رسمی فعالیت، در بیشتر حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی صاحب اثر بوده و نسبت به بیدار کردن و فعال‌سازی مسئولانی که توان انجام کار بدون تلنگر از سوی رسانه را نداشته‌اند، اقدام کرده است.

, اروم‌نیوز,

علاوه بر این، چنین سیاهنمایی‌ها و حاشیه‌نگاری هایی از سوی روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی مسبوق به سابقه بوده و در جریان حضور مدیرکل در رقص مختلط دختران و پسران در اسفندماه گذشته نیز شاهد این تلاش‌ها برای سیاهنمایی بودیم.

,

به هر ترتیب، بهتر است دستگاه اصلی متولی امورات فرهنگی در آذربایجان‌غربی به جای حمایت از اقداماتی نظیر اکران تئاتر موهن و یا رقص مختلط در برابر مدیرکل، نسبت به تصحیح شرایط موجود و بهبود وضعیت فرهنگ و هنر استان اقدام کند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه