اخبار داغ

از لابی‌گری تا جایگاه واقعی مجلس؛

شفافیت آرای نمایندگان مجلس به ضرر کیست؟

شفافیت آرای نمایندگان مجلس به ضرر کیست؟
نماینده مردم تربت حیدریه گفت: آرای مخفی میزان لابی‌گری در مجلس را افزایش می‌دهد و این در حالی است که حداقل در بسیاری از موارد نمایندگان می‌توانند آرای خود را شفاف اعلام کنند و با این کار اتفاق خاصی در مجلس رخ نخواهد داد، بلکه مجلس به جایگاه واقعی خود خواهد رسید.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ محمد جواد فتحی، نماینده تهران به عنوان مبتکر طرح شفافیت عملکرد نمایندگان مجلس شورای اسلامی شناخته می‌شود، او برای نخستین بار در آذرماه سال ۹۶ این طرح را با ۳۸ امضا تقدیم هیئت رئیسه کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

طرح فتحی در هیئت رئیسه ماند و به صحن علنی نرسید؛ سپس نزدیک به یک سال بعد، حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده شاهین شهر به پیگیری طرحی به نام «طرح الحاق دو تبصره به ماده ۱۱۹ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی» که در مرکز پژوهش‌های مجلس نیز به ثبت رسیده بود پرداخت.

,

در ادامه طرح دو فوریتی شفافیت فعالیت‌های نمایندگان توسط مجتبی ذوالنور، نماینده قم با امضای ۱۹۰ نفر از نمایندگان ارائه شد که در صورت تصویب نهایی آن، عملکرد نمایندگان به شکل شفاف در اختیار مردم قرار می گرفت و غیبت، سفرها، مأموریت ها و نحوه مشارکت آنها در جلسات علنی مجلس و رأی موافق و مخالف آنها به طرح ها و لوایح بر روی سامانه اختصاصی شفاف سازی می شد.

,

در جلسه ۱۴ شهریور ۹۷ تنها ۵۹ نفر موافق قید یک فوریت برای بررسی این طرح در مجلس بودند و بر همین مبنا در نشست مجلس پیشنهاد شفاف بودن رأی نمایندگان در همین تعیین قید فوریت هم رد شد.

,

این پایان ماجرا نبود

, این پایان ماجرا نبود,

 طرح در کمیسیون آئین نامه داخلی مجلس به صورت عادی و بدون هیچ گونه فوریتی در دستور کار قرار گرفت و سرانجام در تاریخ ۷ آذرماه ۱۳۹۷ در کمیسیون به تصویب رسید اما آنچه در کمیسیون مصوب شد با آنچه که در طرح اولیه بود تفاوت جدی داشت.

,

بعد از این، احمد امیرآبادی، عضو هیئت رئیسه مجلس، طرح شفافیت آراء داوطلبانه را کلید زد و طی کمپینی مطرح کرد: از اول مهرماه ۹۷ داوطلبانه آرای خود را نسبت به طرح ها و لوایح در مجلس شورای اسلامی اعلام خواهم کرد. شما هم از نمایندگان خود بخواهید به کمپین شفافیت آرا بپیوندند.

,

در آبان ۹۷ و پس از ناکامی طرح های مختلف شفافیت مجلس، حدود یک سوم کل نمایندگان مجلس با تکمیل فرمی، موافقت خود را با انتشار گزارش‌هایی از اطلاعات حضور و غیاب نمایندگان در صحن علنی مجلس و کمیسیون های تخصصی و میزان مشارکت در رأی گیری های جلسات علنی مجلس شورای اسلامی از طریق خبرگزاری خانه ملت اعلام کردند که تاکنون 8 مرحله از این گزارش ها منتشر شده است.

,

این طرح دوباره و پس از قریب به یکسال، یکشنبه ۳ شهریور ۹۸ در صحن مجلس به رأی گذاشته شد که در پایان دو فوریت و یک فوریت این طرح با مخالفت نمایندگان همراه شد و این طرح به طور عادی در نوبت رسیدگی قرار گرفت.

,

در میان تمامی این طرح ها نام سعید باستانی، نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات و زاوه  تنها در طرح حاجی دلیگانی به چشم می خورد! همچنین نام وی در کمپین داوطلبانه احمد امیرآبادی فراهانی نیز دیده می شود.

,

علی رغم همه‌ی این ها، صفحه‌ی مربوط به سعید باستانی در وبگاه شفافیت داوطلبانه نمایندگان مجلس شورای اسلامی که شامل مؤلفه های زیر می باشد خالی از اطلاعات است!
مشارکت در رای گیری های صحن
حضور و غیاب صحن و کمیسیون
سوالات نماینده
تذکرات نماینده
مشارکت و حمایت از طرح و لایحه
حقوق و مزایای نمایندگی

,
,
,
,
,
,
,

همچنین در هشت گزارش رسمی منتشر شده توسط خبرگزاری خانه ملت نام وی دیده نمی شود!

,

به همین جهت وقتی طی تماس تلفنی با سعید باستانی در مورد عدم رأی آوری مجدد این طرح در جلسه مورخ ۳ شهریور ۹۸ مجلس از وی سؤال پرسیدیم ابتدا اظهار بی اطلاعی از رأی گیری مجدد این طرح در آن تاریخ کرد و پس از ارائه مستندات خبری توسط خبرنگار ما اظهار داشت: من در تاریخ ۳ شهریور ۹۸ در مجلس حضور نداشتم و بعد از ساعت ۸:۳۰ به وزارت بهداشت رفتم!

,

جای خالی نمایندگان مجلس در افتتاح پروژه های هفته دولت

, جای خالی نمایندگان مجلس در افتتاح پروژه های هفته دولت,

نماینده تربت حیدریه با اشاره به افتتاح پروژه های هفته دولت گفت: بسیاری از نمایندگان معتقدند که پروژه هایی که در هفته دولت افتتاح یا کلنگ زنی می شود با مشارکت آنها بوده و حضورشان الزامی است. به نظر بنده هیأت رئیسه باید طوری برنامه ریزی می کرد که هفته حضور نمایندگان در حوزه انتخابیه با هفته دولت مقارن می شد که اگر این کار اتفاق می افتاد به این مشکل برنمی خورد.

,

شفافیت‌های داوطلبانه مجلس را در حد رفتارهای کودکانه پایین آوردند!

, شفافیت‌های داوطلبانه مجلس را در حد رفتارهای کودکانه پایین آوردند!,

سعید باستانی در پاسخ به این پرسش که چرا اطلاعاتی از او در اسناد منتشر شده فوق وجود ندارد پاسخ داد: من در سال گذشته به طرح شفافیت آرا رأی مثبت دادم اما این طرح رأی نیاورد و بعد گفتند بیاییم یک سری پارامترها را شفاف اطلاع رسانی کنیم و ما اعلام آمادگی کردیم!

,

وی افزود: ما به دنبال شفافیت آراء بودیم که با ذکر دلیل رأی دادن همراه بود! چه کمکی می کند که مردم بفهمند نماینده در مجلس حاضر بوده یا غیبت داشته است؟

,

نماینده تربت حیدریه خاطر نشان کرد: این شفافیت های داوطلبانه را نسبت به آنچه که در طرح پیش بینی شده بود و رأی نیاورد، به حد  رفتارهای کودکانه پایین آوردند!

,

آرای مخفی نمایندگان میزان لابی گری را افزایش می‌دهد

, آرای مخفی نمایندگان میزان لابی گری را افزایش می‌دهد ,

پیش از این نماینده مردم تربت حیدریه در گفت و گو با خبرنگار صبح توس، در تاریخ 3 شهریور 97 گفته بود: آرای مخفی میزان لابی‌گری در مجلس را افزایش می‌دهد و این در حالی است که حداقل در بسیاری از موارد نمایندگان می‌توانند آرای خود را شفاف اعلام کنند و با این کار اتفاق خاصی در مجلس رخ نخواهد داد، بلکه مجلس به جایگاه واقعی خود خواهد رسید.

,

باستانی با بیان اینکه خود یکی از موافقین رأی شفاف در مجلس است، درعین‌حال از شفافیت آرای نمایندگان مردم به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های رسیدن مجلس شورای اسلامی به جایگاه واقعی خود یاد کرد.

,

نماینده مردم تربت‌حیدریه گفت: رأی نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید در مجلس شفاف باشد تا مردم بدانند منتخبان خود در خصوص طرح‌ها و لوایح و یا هر موضوع دیگری چه نظری دارند.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه