اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

فرافکنی دولت در ریشه یابی مشکلات اقتصادی؛ نوبت به لایحه تجارت رسید/ تکرار تصویب چند دقیقه‌ای این بار در مواد قانون تجارت!

فرافکنی دولت در ریشه یابی مشکلات اقتصادی؛ نوبت به لایحه تجارت رسید/ تکرار تصویب چند دقیقه‌ای این بار در مواد قانون تجارت!
در شرایطی که اوضاع معیشتی مردم مطلوب نبوده و کارگاه ها و بنگاه های تولیدی باید در بهترین حالت خود قرار بگیرند تا اثرات تحریم ها خنثی شود، هر گونه تصمیم عجولانه می تواند اثرات جبران ناپذیری بر اقتصاد کشور بگذارد و حتی در سیستم اقتصادی و تجاری کشور اخلال ایجاد کند
[

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ یکشنبه هفته گذشته بود که رسانه‌ها خبر از تصویب لایحه تجارت در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، دادند. به طوری که در یک اقدام ضربتی توسط نمایندگان تاکنون 164 ماده از این قانون در مدت چهار روز به تصویب نمایندگان مجلس رسیده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

این تصویب شتابزده، اتفاقی کم سابقه در مجلس بوده و بعد از تصویب 20 دقیقه ای برجام به عنوان یک رکورد تلقی می شود؛ به نظر کارشناسان، مصوبات اخیر مجلس در خصوص لایحه تجارت سرشار از ابهام بوده و غیر کارشناسی است. همچنین برخی معتقدند که به نظرات بخش خصوصی و اتاق بازرگانی در خصوص تصویب این لایحه توجهی نشده است.

,

 

,

 

,

فرافکنی دولت در ریشه یابی مشکلات اقتصادی؛ نوبت به لایحه تجارت رسید

, فرافکنی دولت در ریشه یابی مشکلات اقتصادی؛ نوبت به لایحه تجارت رسید, فرافکنی دولت در ریشه یابی مشکلات اقتصادی؛ نوبت به لایحه تجارت رسید,

در  همین راستا، مجیدرضا حریری، نایب‌رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین ضمن انتقاد جدی به تصویب لایحه تجارت گفت: قانون تجارت اکنون قریب به 90 سال کارایی داشته و فعالان اقتصادی با آن مشکلی نداشته اند؛ این سوال مطرح است که آیا مشکلات اقتصادی کشور از جمله افزایش نرخ بیکاری و افزایش نرخ تورم همگی مربوط به قانون تجارت بوده و یا این موضوعات دلایل دیگری دارد.

,

در شرایط فعلی یکی از موضوعات کلیدی برای رشد اقتصادی کشور و رونق‌بخشی به تولید داخل اصلاح قوانین تجاری کشور است که با اصلاح آنها می‌توان موجبات تسهیل محیط کسب‌وکار کشور را فراهم کرد و اصلی‌ترین و مهمترین قانون در این زمینه «قانون تجارت» است.

,

نکته قابل تأمل این است که با اینکه مهمترین قانون کشور برای تحقق اقتصاد مقاومتی و رونق‌بخشی به تولید داخل «قانون تجارت» است مجلس در یک اقدام شتابزده این قانون را که بالغ بر هزار ماده و یکی از پیچیده‌ترین و بزرگترین قوانین کشور است را به صورت یکجا در کمیسیون مربوطه تصویب کرده است.

,

از این گذشته مواد این قانون آنقدر شتابزده و با سرعت در صحن مجلس بررسی می‌شوند که در اقدامی نادر تنها ظرف چند روز بیش از 100 ماده از این قانون فوق العاده مهم و پیچیده تصویب شده است.

,

 

,

قانون، تنها بر حسب ضرورت سیاست‌گذار باید تغییر کند

, قانون، تنها بر حسب ضرورت سیاست‌گذار باید تغییر کند, قانون، تنها بر حسب ضرورت سیاست‌گذار باید تغییر کند,

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین در انتقاد از این شتابزدگی معتقد است که قانون تجارت در این 90 سال تغییر کرده است و بر اساس آن تغییرات، قوانین موازی نیز مانند قانون تجارت الکترونیک و ... نوشته‌شده است. باید گفت، دست‌کاری در عادت­های قانون‌مندانه مردم کار درستی نیست مگر نیاز آن از طرف سیاست‌گذار احساس شود.

,

 

,

هر جا نیاز به اصلاح بود اصلاحیه زده شود

, هر جا نیاز به اصلاح بود اصلاحیه زده شود, هر جا نیاز به اصلاح بود اصلاحیه زده شود,

حریری ضمن یادآوری آخرین نظرخواهی از اتاق بازرگانی در خصوص لایحه تجارت از سوی مجلس گفت: تا جایی که به یاد دارم این لایحه در سه دوره مجلس، مطرح بوده‌ است و آخرین نظری که حدود 6 سال گذشته از اتاق بازرگانی به مجلس منتقل شد این بود که هر جا نیاز به اصلاحیه بود تحت عنوان ماده واحده اصلاحیه‌­ای عمل شود.

,

 

,

محیط کسب وکار نیازمند ثبات است

, محیط کسب وکار نیازمند ثبات است, محیط کسب وکار نیازمند ثبات است,

حریری ضمن گلایه از تغییر کل قانون تجارت تصریح کرد: این لایحه، قانون تجارت را به‌نوعی شخم زده است. حال اینکه طراح این موضوع، طرحی را تنظیم کرده اما در صحن این لایحه تغییر می‌کند. سپس در شورای نگهبان این موضوع مقداری دیگر تغییر پیدا کرده  و بعد از این پروسه طرح بیرون می‌آید. لذا بنده بر حسب سابقه‌ای که از مجلس سراغ دارم آینده روشنی را در این خصوص مشاهده نمی‌کنم.

,

نکته مغفول در این لایحه و سوال دیگر این است که فعالان اقتصادی کشور به این نکته معترض هستند که چه توجیهی برای این شتابزدگی و عدم بررسی دقیق مواد این قانون وجود دارد. قانونی که عدم توجه به تدوین هر یک از مواد آن می‌تواند سبب اخلال در فضای کسب‌وکار و از بین رفتن حقوق مالکیت شده و سونامی از پرونده‌های قضایی را ایجاد کند.

,

در همین راستا نایب‌رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین، در پایان ضمن اشاره به لزوم ثبات در محیط کسب‌وکار معتقد است که کشور در شرایطی است که نیاز به ثبات در محیط کسب‌وکار دارد. ثبات، علاج درد کشور در این شرایط است. هر قانونی که محیط کسب‌وکار کشور را متلاطم کند و آن را به هم ریزد قاعدتاً به نفع مملکت نیست.

,

کارشناسان و فعالان اقتصادی اگره به بهبود شرایط کسب و کار از طریق حذف قوانین دست و پاگیر اذعان دارند اما همچنان معتقد هستند که بررسی شتاب زده قانون تجارت و تغییر کلی این قانون آسیب هایی به مراتب جدی تر از خلأ های قانونی قبلی به دنبال خواهد داشت.

,

در شرایطی که اوضاع معیشتی مردم مطلوب نبوده و کارگاه ها و بنگاه های تولیدی باید در بهترین حالت خود قرار بگیرند تا اثرات تحریم ها خنثی شود، هر گونه تصمیم عجولانه می تواند اثرات جبران ناپذیری بر اقتصاد کشور بگذارد و حتی در سیستم اقتصادی و تجاری کشور اخلال ایجاد کند از همین رو باید از نمایندگان محترم مجلس پرسید که تصویب هر ماده از این قانون فوق العاده مهم و تخصصی در ظرف تنها چند دقیقه چه توجیهی دارد؟
 

, در شرایطی که اوضاع معیشتی مردم مطلوب نبوده و کارگاه ها و بنگاه های تولیدی باید در بهترین حالت خود قرار بگیرند تا اثرات تحریم ها خنثی شود، هر گونه تصمیم عجولانه می تواند اثرات جبران ناپذیری بر اقتصاد کشور بگذارد و حتی در سیستم اقتصادی و تجاری کشور اخلال ایجاد کند از همین رو باید از نمایندگان محترم مجلس پرسید که تصویب هر ماده از این قانون فوق العاده مهم و تخصصی در ظرف تنها چند دقیقه چه توجیهی دارد؟,
,

انتهای پیام/ط
 

, انتهای پیام/ط,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه