اخبار داغ

سلول‌درمانی، علم کمتر شناخته شده در ایران

خبرهای خوش از درمان بیماری "سی‌پی" با خون بند ناف در راه است/ کشورهای منطقه بزرگترین مشتری "زباله بیولوژیکی" ایران

خبرهای خوش از درمان بیماری "سی‌پی" با خون بند ناف در راه است/ کشورهای منطقه بزرگترین مشتری "زباله بیولوژیکی" ایران
همانطور که در آینده ای نزدیک درمان یک بیماری در نوزادان با استفاده از این علم در ایران علنی خواهد شد، باید به اهمیت خون بند ناف در پیشبرد درمان بیماری ها توجه بیشتری شود و نیاز است در راستای فراگیر شدن این اقدام در صورت داشتن توجیه و اجماع علمی، به صورت گسترده تر در مراکز درمانی توصیه شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ خون بند ناف، حاوی سلول‌های بنیادینی است که هیچگاه تغییر ماهیت نمی‌دهند. این خون در زمان تولد نوزادان جمع‌آوری شده، فریز و در یخچال‌های مخصوص نگهداری می‌شود تا در مواقع بیماری‌های صعب‌العلاج به کمک افراد برود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

درباره تأثیر نگهداری خون بند ناف و بهره‌گیری از آن در پیوندهای قلب و عروق تحقیقاتی انجام شده است. چنین پیوندهایی تنها مخصوص شخصی که سلول‌های بنیادین او در یخچال نگهداری شده، نیست و در شرایط خاص می‌توان این سلول‌ها را به افراد دیگر پیوند زد. البته این افراد باید به لحاظ نوع ژن شبهات‌هایی با هم داشته باشند و تنها گروه خونی مشابه کفایت نمی‌کند.

,

 

,

, ,

سلول‌های بنیادین خون بند ناف با ایجاد سیستمی یکپارچه در نظام بهداشت و درمان کشور در حال پیشرفت است چرا که سلول بنیادین منبع تمام سلول‌ها است و توان تبدیل به تمام سلول‌های بدن را دارد.

,

گفتنی است سلول‌های بنیادین حاصل از خون بند ناف می‌توانند نوسازی شده و تبدیل به انواع سلول‌ها از جمله خونی، قلبی، عصبی و غضروفی شوند.

,

این محصول برای بازسازی و ترمیم بافت‌های مختلف بدن به دنبال آسیب و جراحت موثر بوده به طوری‌که به درون بافت‌های آسیب دیده‌ای که بخش عمده سلول‌های آنها از بین رفته، پیوند زده شده و جایگزین سلول‌های آسیب دیده می‌شود.

,

بر اساس آمار داده شده تا به حال تعداد زیادی پیوند عضو موفق با بهره‌گیری از خون بند ناف انجام شده و مراکز بزرگ ذخیره این سلول‌ها در کشور‌های مختلف جهان راه‌اندازی شده‌اند.

,

فواید خون بند ناف را نمی‌توان نفی کرد

, فواید خون بند ناف را نمی‌توان نفی کرد,

هر ساله حدود 30 هزار بیمار با پیوند سلول‌های بنیادین مغز استخوان، قابل درمان هستند که با رشد بیشتر این علم توانایی درمان بیماران هر روز افزایش خواهد یافت.

,

, ,

شیرین نیرومنش، فوق تخصص زنان و زایمان با اشاره به اینکه خون بند ناف رویان به نوعی تجارت تبدیل شده، بر اهمیت استفاده از آن برای همه بیماران تأکید کرد.

,

وی افزود: این موضوع از لحاظ اقتصادی هزینه بسیار بالایی برای خانواده دارد و به اندازه هزینه بیمارستان خصوصی، برای نگهداری خون بندناف پرداخت می‌شود.

,

فوق تخصص زنان و زایمان گفت: خون بند ناف، همان خونی است که در بند ناف جنین قرار دارد و پس از زایمان دور ریخته می‌شود چراکه با جفت از بین می رود.

,

وی افزود: وقتی فریز می شود برای کودکان بعدی درصورت بیماری سرطان خون، تالاسمی از سلول‌های بنیادین برای پیوند استفاده می‌شود.

,

نیرومنش با بیان اینکه گاهی تبلیغات بیش از حد مواردی که در حال تحقیقات است، امیدواری کاذب به مردم می دهد اظهار کرد: آمار و ارقام شنیده شده این است که از هر 5 هزار نفر که خون را رزرو کرده یک نفر توانسته از آن استفاده کند.

,

وی افزود: فواید این موضوع خون بند ناف را نمی توان نفی کرد و بندناف و هورمون‌های جفت و پرده‌های اطراف جنین برای پوشش زخم‌های باز و دیابتی استفاده می‌شود.

,

این کارشناس زنان و زایمان تصریح کرد: سلول های بنیادین در خون بند ناف و جنین کاربردهای زیادی دارد و از خود جفت در مواد آرایشی استفاده می شود و البته سلول های بنیادین خون بندناف بیشتر حالت تحقیقاتی دارد.

,

سلول‌ها، خون بندناف و جفت با ارزش هستند

, سلول‌ها، خون بندناف و جفت با ارزش هستند,

وی با اشاره به اینکه ادعای درمان کامل همه بیماری‌ها به این وسیله هنوز به مرحله ظهور نرسیده است افزود: باتوجه به پیشرفت علم امکان بهره‌برداری از این محصول وجود دارد اما نباید خانواده‌ها 3 میلیون هزینه بدهند و این خون نگهداری شود و برای ده سال دیگر معلوم نیست استفاده شود یا خیر؟

,

نیرومنش خاطرنشان کرد: این سیستم باید دولتی باشد چراکه مدلی خاص در کشور پیدا کرده است و وقتی هنوز علمی در مرحله تحقیقات است باید اعلام شود چراکه آمار و ارقام صحیح در مورد نتایج آن ارائه نشده است.

,

وی افزود: سلول‌ها، خون بندناف و جفت با ارزش هستند و اگر شرایطی در کشور برای ذخیره آن وجود داشته باشد و در اختیار نیازمندان این خون قرار بگیرد، مطلوب است.

,

فوق تخصص زنان و زایمان با بیان اینکه در مورد بیماری های مفصلی، چشم و قلب در حال تحقیقات است گفت: اگر سلول های بنیادین در ترمیم بیماری قلب مؤثر است باید این اقدام فراگیر شود.

,

وی افزود: مجموعه رویان در مورد درمان‌های ناباروری زنان مفید و مؤثر هستند و باید برای سایر اطبا از لحاظ علمی به اثبات برسد تا بیماران توسط پزشک به این سمت تشویق شوند.

,

نیرومنش اظهار کرد: در خانواده‌هایی که بیماری های صعب العلاج و سرطان زیاد مشاهده شده است، جفت و بند ناف در اختیار کارشناس قرار داده می شود و در هر حدی که خون در جفت قرار دارد فریز می شود تا اگر خانواده به بیماری مبتلا شدند از این خون بتوانند بهره ببرند.

,

خون بندناف، نوعی پس انداز درمانی خانواده است

, خون بندناف، نوعی پس انداز درمانی خانواده است,

فرشته دانشمند، متخصص زنان و زایمان و عضو انجمن زنان و مامایی در ادامه گفت: باید به خون بندناف به عنوان پس‌انداز نگاه شود چون در آینده وقتی تحقیقات بیشتری شود، به احتمال زیاد کارایی بیشتری برای آن محرز خواهد شد.

,

وی افزود: خون بند ناف برای نوزاد صد درصد، برای پدر و مادر 50 درصد و برای خواهر و برادر25 درصد مفید است اگر فردی دارای توانایی مالی باشد توصیه می‌شود که از آن به عنوان پس‌انداز درمانی استفاده شود.

,

 

,

, ,

خبر خوش درمان بیماری سی‌پی در نوزادان با خون بندناف

, خبر خوش درمان بیماری سی‌پی در نوزادان با خون بندناف,

عضو انجمن زنان و مامایی با اشاره به اینکه در تمام دنیا از این محصول استفاده می شود اظهار کرد: در ماه‌های آینده خبرهای خوشی در مورد استفاده از خون بندناف برای درمان بیماری سی‌پی در نوزادان داده خواهد شد.

,

وی افزود: این محصول برای درمان یک سری از بیماری ها کاربرد دارد و در آمریکا، کانادا و فرانسه این سلول‌ها ذخیره و بعدا بهره‌برداری می‌شود.

,

دانشمند با اشاره به این مطلب که خون بند ناف ذخیره‌سازی شده به مدت 25 سال در دمای منفی 196 درجه سانتی گراد قابلیت نگه داری دارد تصریح کرد: در مشاوره‌های انجام شده توصیه می‌شود در صورت توانایی مالی نسبت به ذخیر سازی این خون اقدام شود چرا که پس انداز خوبی است.

,

وی با بیان اینکه برای دریافت خون و سالانه هزینه نگهداری دریافت می شود افزود: این اقدام فعالیت رو به رشدی در جهان است و در آینده بیماری‌های زیادی را برای درمان شامل می‌شود و در همین راستا استان‌ها خون دریافت شده را فرآوری کرده و به مرکز تهران ارسال می‌کنند.

,

 

,

بیش از 112 هزار نمونه خون بند ناف در مجموعه بانک خون بند ناف رویان ذخیره‌سازی شده است

, بیش از 112 هزار نمونه خون بند ناف در مجموعه بانک خون بند ناف رویان ذخیره‌سازی شده است,

اشکان مزدگیر، مدیر توسعه محصولات شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان در رابطه با اهمیت خون بند ناف گفت: مادران باردار می‌توانند در ماه نهم یا پس از هفته 36 بارداری، جهت ذخیره‌سازی مراجعه کنند تا پس از اخذ مشاوره و انجام آزمایشات پزشکی، عمل جمع آوری و ذخیره‌سازی در محل اتاق زایمان صورت بپذیرد.

,

وی افزود: هزینه پایه اولیه جهت جمع آوری و ذخیره سلول‌ها 3 میلیون تومان است که برای استخراج نمونه دریافت شده و هزینه نگهداری سالانه ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی از سال دوم به بعد سالانه 160 هزار تومان است؛ در حال حاضر با توجه به حجم زیاد تقاضا به افرادی که امکان پرداخت مبالغ هزینه ها را ندارند، شرایط اقساط و تسهیلات بانکی تعلق گرفته که می توانند پروسه ذخیره‌سازی را با شرایط تقسیطی انجام دهد و مشاوره ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی خون بند ناف نیز کاملا رایگان است.

,

مدیر توسعه محصولات شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان در ادامه گفت: بیش از 112 هزار نمونه خون بند ناف در مجموعه بانک خون بند ناف رویان ذخیره‌سازی شده است و بانک خون بند ناف رویان بزرگترین ظرفیت سلول‌های بنیادی خون بند ناف در سطح خاورمیانه را داراست.

,

مزدگیر در پایان اظهار کرد: بجز دفاتر نمایندگی فعال درون کشور، 2 دفتر برون مرزی بانک خون بند ناف رویان در مسقط عمان و اربیل اقلیم کردستان عراق اکنون مشغول فعالیت بوده که نمونه‌های خون بند ناف در آن جمع آوری می‌شود و اکنون به دنبال احداث نمایندگی فعال در دبی امارات، باکو آذربایجان و جنوب عراق هستیم.

,

به گزارش صبح توس، امروزه در دنیا به جای دارو درمانی برای بیماری‌های صعب العلاج بحث سلول درمانی رایج است؛ در مرکز رویان نیز بانک خون بند ناف  توانسته است گامهای موثری را با استفاده از این فناوری در خدمت به بیماران بردارد. درمان بیماری های مختلف در نوزادان و بزرگسالان با استفاده از سلول‌های خون بند ناف در علم پزشکی به اثبات رسیده است و هر روز به فواید بیشتر آن پی برده می شود.

,

همانطور که در آینده ای نزدیک درمان یک بیماری در نوزادان با استفاده از این علم در ایران علنی خواهد شد، باید به اهمیت خون بند ناف در پیشبرد درمان بیماری ها توجه بیشتری شود و نیاز است در راستای فراگیر شدن این اقدام در صورت داشتن توجیه و اجماع علمی، به صورت گسترده تر در مراکز درمانی توصیه شود. همچنین ضروری است در راستای حمایت های مالی برای کاهش هزینه نگهداری این محصول و ارتقای دانشی آن، دولت نیز عزم جدی داشته باشد.

,

انتهای پیام/

,
 
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه