اخبار داغ

حسینیه اعظم زنجان؛

پایتخت شور و شعور حسینی

پایتخت شور و شعور حسینی
در شب ها و روزهای محرم پایتخت شور و شعور حسینی زنجان شور دیگری به خود گرفته و برنامه های عزاداری برگزار می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از موج رسا; دومین شب محرم است و برای گفت و گو با یکی از محققان زنجانی در حسینیه اعظم زنجان قرار ملاقات دارم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا;,

ساعت هشت شب است و تا آغاز رسمی برنامه‎های محرم در حسینیه اعظم زنجان یک و نیم ساعتی وقت است، اما شور حسینی در این مکان از همان ساعات اولیه مراسم مشهود است و جوانانی که به‎عنوان خادم مشغول فعالیت هستند سراز پا نمی شناسند.

,

صدای مداحی مداحان زنجانی از بلندگو به گوش می رسد و سید یوسف شبیری به زبان شیرین آذری در مورد کربلا نغمه سرایی می کند.

,

مرکز پخش لوازمات محرم و اعیاد هم در این مکان پر مشتری است و هر کس به فراخور نیازش خرید خود را انجام می دهد و مردم نیز برای اقامه نماز مغرب و عشا که تا دقایقی دیگر برگزار می شود، به مسجد وارد می شوند.

,

خیابان و کوچه منتهی به حسینیه اعظم زنجان سیاهپوش است و در سر درب حسینیه اعظم نیز متن زیبای "ان الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاه" با پرچم بزرگی نصب شده است.

,

جوانان حسینی زنجان در قسمت های مختلف روابط عمومی،تبلیغات و خادمی در داخل مسجد در آماده باش برای پذیرایی از میهمانان اباعبدالله الحسین (ع) در این مکان مقدس هستند.

,

مادر پیری هم آمده تا نوه اش را برای خادمی در دستگاه اباعبدالله نام نویسی کند، از جوانی که در روابط عمومی است شرایط خادمی را می پرسد، جوان خادم هم شرایط را برایش می گوید تا صحبت جوان تمام شود، می گوید خودم ضمانتش را می کنم جوان لبخندی می زند و می گوید بگو فردا بیاید.

,

 

,

, ,

 

,

محل جمع آوری نذورات حسینیه اعظم نیز فعال است و چند نفری در صف هستند تا نذروات خود را ادا کنند.

,

زن و مرد جوانی هم نزدیک حسینیه که می شوند دست بر سینه گذاشته و "السلام علیک یا اباعبدالله " را می گویند و وارد مسجد می شوند.

,

ساعت عزاداری فرا رسیده و مردم دسته دسته وارد حسینیه می شوند.شور و شعور دیگری امسال در حسینیه اعظم زنجان ثبت می شود.

,

مراسم عزاداری حسینیه اعظم زنجان از دو روز گذشته آغاز شده و به مدت ۱۳ شب ادامه دارد و آیت الله رئیسی رئیس دستگاه قضا در مراسم عزاداری زنجانی ها سخنرانی می کند.

,

حاج ولی الله کلامی، حاج جواد رسولی، حاج مهدی رسولی،  حاج مرتضی حیدری، حاج جلیل محمدی، کربلایی علیرضا بیگدلی، حاج یوسف شبیری و حاج محمود حسینی مادحین مراسم عزاداری هستند.

,

به گزارش موج رسا، مسجد حسینیه‌ی اعظم زنجان را می‌توان یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری مذهبی ایران در ماه محرم دانست.

,

 

,

, ,

 

,

قدمت این مکان به حدود یک قرن پیش می‌رسد. این حسینه توسط دو فرد بنام‌های حاج میرزا محمد نقی و حاج میرزا بابایی وقف شده است. این مسجد بعد از منا، دومین قربانگاه بزرگ جهان اسلام است.

,

 در روز هشتم ماه محرم تمامی هیئت‌های عزاداری از تمامی شهرها و روستاهای زنجان برای عزاداری وارد این حسینیه می‌شوند که هم حسینیه است و هم مسجد. اهالی این استان و حتی استان‌های دیگر کشور نذورات خود را در روز هشتم محرم (شب تاسوعا) به این حسینیه اهدا می‌کنند.

,

از دسته‌ عزاداری حسینیه اعظم زنجان به‌عنوان بزرگ‌ترین تجمع عزاداری امام حسین(ع) در ایران یاد می‌شود که به یاد و احترام برادر بزگوار سیدالشهدا(ع)، حضرت ابوالفضل العباس (ع) برگزار می‌شود و این روز در تقویم سوگواری محرم زنجان «یوم الابوالفضل و یوم العباس» نامیده شده است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه