اخبار داغ

گزارش

وقتی سگ‌گردانی؛ پاچه شهروندان را می‌گیرد/ ضعف نظارت‌ها امنیت مردم را خدشه‌دار کرده

وقتی سگ‌گردانی؛ پاچه شهروندان را می‌گیرد/ ضعف نظارت‌ها امنیت مردم را خدشه‌دار کرده
معضل سگ‌گردانی در پارک‌ها دغدغه بسیاری از شهروندان شده است چراکه این امنیت از آن‌ها سلب شده است و نمی‌توانند با اطمینان خاطر به همراه خانواده و کودکانشان برای تفریح و استفاده از فضای پارک‌ها به این مکان‌های عمومی بروند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  شاخص، شهر قزوین اخیرا با پدیده‌ای به نام سگ‌گردانی در سطح شهر مواجه شده است که نارضایتی شهروندان را به دنبال دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شاخص،,

فضا به گونه‌ای شده است که اگر دقایقی را در خیابان‌ها و مکان‌های عمومی شهر از جمله پارک‌ها و فضای سبز قدم بزنیم، بدون شک شاهد چند مورد سگ‌گردانی خواهیم بود.

,

گاهی صاحبان این سگ‌ها نمی‌توانند سگ را به خوبی کنترل کنند که در برخی موارد شاهد حمله آن‌ها به مردم هستیم که موجب رعب و وحشت شهروندان بویژه کودکان می‌شود.

,

معضل سگ‌گردانی در پارک‌ها دغدغه بسیاری از شهروندان شده است چراکه این امنیت از آن‌ها سلب شده است و نمی‌توانند با اطمینان خاطر به همراه خانواده و کودکانشان برای تفریح و استفاده از فضای پارک‌ها به این مکان‌های عمومی بروند.

,

باتوجه به اینکه در فصل تابستان نیز خانواده‌ها بیشتر در ساعات شب به پارک‌ها مراجعه می‌کنند، در این ساعات هم شاهد حضور افرادی به همراه سگ‌هایشان هستند که در پارک قدم می‌زنند و یا در محلی می‌نشینند که نوجوانان و کودکان هم به واسطه کنجکاوی و هیجانی که دارند برای تماشای سگ، به دور آن‌ تجمع می‌کنند.

,

در بسیاری از پارک‌های سطح شهر قزوین این صحنه قابل مشاهده است که در پی آن شهروندان در تماس‌های مکرر با پایگاه خبری شاخص، انتقادات و نارضایتی خود را اعلام کردند و خواستار نظارت و برخورد هر چه بیشتر مسئولان و دستگاه‌های مربوطه هستند.

, شاخص،,

با وجود اینکه دادستان قزوین سگ‌گردانی در اماکن عمومی را ممنوع اعلام کرده است اما همچنان شاهد این پدیده هستیم که به راحتی و بدون برخورد جدی صورت می‌گیرد و روز به روز هم در حال افزایش است.

,

, ,

 

,

محمد قاسمی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی شاخص، درباره اقدامات مربوط به مقابله با سگ گردانی به ویژه در اماکن عمومی اظهار کرد: اخیرا بخشنامه‌ای در ۹بند در رابطه با وظایف و مسئولیت‌های دانشگاه علوم پزشکی صادر شده که به موضوع سگ گردانی در اماکن عمومی به ویژه پارک‌ها هم پرداخته شده است.

, شاخص،,

وی افزود: باتوجه به اینکه بخش سلامت در حوزه دانشگاه علوم پزشکی است، یکی از بندها در رابطه با سلامت جامعه و عدم سگ گردانی در اماکن عمومی است.

,

دادستان عمومی و انقلاب قزوین تصریح کرد: اکیپ‌هایی اعم از نیروی انتظامی، دانشگاه علوم پزشکی و دستگاه‌های متولی دیگر برای جمع آوری و ممنوعیت این موضوع تشکیل شده است.

,

قاسمی خاطرنشان کرد: بخشنامه‌ای در رابطه با سلامت جامعه صادر و توسط روابط عمومی دادگستری در این رابطه تشکیل و منتشر شده است که اگر اجرایی شود این مشکلات در جامعه رفع خواهد شد.

,

وی در پایان گفت: اکیپ تشکیل شده  نیز بیشتر برای پیشگیری از وقوع جرم و تذکر وارد خواهند شد اما در صورت برخورد با اقدامات خلاف قانون، حتما منجر به تشکیل پرونده و برخورد قانونی خواهد شد.

,

, ,

 

,

صاحبان این سگ‌ها و یا موافقان با نگهداری حیوانات خانگی، معتقدند که باید به جای زیرسوال بردن سگ‌گردانی، فرهنگ نحوه نگهداری حیوانات خانگی و یا نحوه کنترل این سگ‌ها در مکان‌های عمومی را آموزش داد و فرهنگ سازی کرد.

,

مسئله مهم این است که باید دید آیا اصل موضوع سگ‌گردانی در فرهنگ جامعه ما جایگاهی دارد یا خیر؟ واقعیت این است که سگ‌گردانی هیچ جایگاهی در فرهنگ اصیل دینی و ایرانی ما ندارد و یک پدیده بیگانه است که اخیرا به زور جای خود را در جامعه باز کرده و به طور قارچ گونه در حال رشد است.

,

این موضوع که باید حرمت حیوانات به عنوان مخلوقات خداوند حفظ شود بدون شک قابل انکار نیست و روایات و آیات بسیاری هم در این مورد در دین مبین اسلام آمده است که به مهربانی با حیوانات سفارش شده است؛ همچنین از دیر باز از سگ به عنوان حیوانی باوفا یاد شده که در پیشه‌های مختلف از جمله چوپانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

,

از طرفی ارتباط انسان با حیوانات هم باید براساس چارچوب‌های بهداشتی و شرعی باشد که تمامی این نکات از سوی علوم پزشکی و همچنین احکام شرعی که سگ را حیوانی نجس برشمرده است نیز اعلام شده است تا به سلامت و بهداشت جامعه صدمه‌ای وارد نشود.

,

, ,

 

,

متاسفانه بسیاری از کسانی که اقدام به نگهداری سگ در منزل و سگ‌گردانی می‌کنند با وجود علم به مضررات آن، تنها به خاطر تقلید از یک فرهنگ بیگانه که به زعم عده‌ای در زمره روشنفکری قرار دارد نیز به این حرکت دست می‌زنند و برای خودنمایی و جلب توجه در جامعه ظاهر می‌شوند.

,

از طرفی در بند کشیدن و زندانی کردن حیوانات هم به خودی خود یک رفتار غیرانسانی است، باید از افرادی که طرفدار نگهداری از حیوانات در خانه هستند این سوال را پرسید که آیا نباید برای این موجودات زنده زیست آزادانه قائل شد؟ در بند کشیدن حیوانات آن هم فقط در جهت لذت و خودنمایی قطعا هیچ جایگاهی در فرهنگ اصیل ایرانی و دین اسلام که برای همه مخلوقات حق حیات و آزادی را قائل شده، ندارد.

,

در این میان نباید از مبادی تبلیغ و ترویج این نوع فرهنگ که همانند سایر فرهنگ‌های بیگانه در جامعه ما رسوخ می‌کند غافل شویم چراکه فضای مجازی و سبک زندگی چهره‌های مشهور و به اصطلاح سلبریتی‌ها از شاخه‌های اصلی نمایش چنین رفتارهایی هستند؛ امروزه شاهد هستیم که این چهره‌های معروف اقدام به نگهداری حیوانات خانگی از جمله سگ و گربه می‌کنند و آن را در صفحات خود در شبکه‌های اجتماعی به نمایش می‌گذارند.

,

, ,

 

,

امروزه که تقریبا فضای مجازی و سلبریتی‌ها به عنوان مرجعی برای تقلید از نحوه پوشش تا نوع سبک زندگی بویژه در جوانان تبدیل شده‌اند، گاهی ضدارزش‌ها جای خود را به ارزش‌ها می‌دهند و مرزهای انتخاب راه درست از غلط را در هم می‌شکنند؛ افرادی که از این سبک زندگی تقلید می‌کنند یا از روی ناآگاهی است و یا اینکه راه روشنفکری را به اشتباه پیدا کرده‌اند.

,

شاید عجیب به نظر برسد که حتی عده‌ای از روی چشم و هم‌چشمی به سگ‌گردانی روی می‌آورند و می‌خواهند از این قافله عقب نمانند و این درحالی است که بسیاری از فرهنگ و آداب و رسوم اصیل ایرانی که ریشه در تاریخ کهن ما دارد درحال فراموش شدن است.

,

کارشناسان معتقدند کم شدن روابط عاطفی بین انسان‌ها و تظاهر به روش‌های زندگی غربی موجب روی آوردن افراد به نگهداری از سگ می‌شود، اتفاقی که با آموزه‌های اسلامی و فرهنگ ایرانی سازگاری ندارد و باعث افسردگی می‌شود.

,

کار به جایی رسیده است که زوج‌های جوان به جای فرزندآوری به نگهداری از حیوانات خانگی مانند سگ روی آورده‌اند و برخی هم این توجیه را دارند که امروزه داشتن فرزند مخارج بالایی دارد درحالی که بسیاری از سگ‌های زینتی با قیمت‌های بالا خرید و فروش می‌شوند و هزینه‌های هنگفتی برای نگهداری دارند.

,

در کنار این موضوعات متاسفانه نظارت ضعیف دستگاه‌های مربوطه باعث گسترش دامنه سگ‌گردانی در معابر عمومی و اماکن عمومی شده که گاهی هم اتفاقات ناگواری را در پی داشته است بنابراین می‌طلبد تا دستگاه‌های انتظامی و نظارتی با دقت بیشتری نسبت به این وضوع و حمایت از حقوق شهروندی بپردازند.

,

انتهای پیام/ 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه