اخبار داغ

مسجدی که دومین شهید محراب کلنگش را به زمین زد؛

اینجا امید محرومان یک محله است/ وقتی مرزبندی‌ها در حریم امن الهی شکسته می‌شود

اینجا امید محرومان یک محله است/ وقتی مرزبندی‌ها در حریم امن الهی شکسته می‌شود
مسجد امیرالمومنین (ع) شهر کرمانشاه چراغ امید محرومان یک محله شده و در این خانه امن خدا همه مذاهب گرد هم می‌آیند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرصادنیوز، مسجد به معنای جایگاه سجده و تواضع در پیشگاه خداوند بوده و هر چند که هدف اصلی احداث مساجد ایجاد مکانی برای عبادت و راز و نیاز با خداست، اما از همان صدر اسلام تاکنون مساجد مراکز و پایگاه‌های مهم اجتماعی محسوب می‌شدند فعالیت‌ها و کارکردهای زیادی داشته و دارند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرصادنیوز,

البته از این نکته نباید غافل شد که در گذشته کارکردهای مساجد بیشتر حوزه رفع اختلافات، کمک به افراد ناتوان و یا مسائلی از این دست بود و امروز کارکردهای متفاوت‌تری یافته است و برخی از مساجد علاوه بر کارکردهای اولیه خود که محلی برای برگزاری نماز و مراسمات مذهبی بوده به مرکز فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی نیز برای خانواده‌ها تبدیل شده‌اند.

,

در نتیجه ایجاد این کارکردها در مساجد، هم اکنون شاهد برگزاری کلاس‌های آموزشی و فرهنگی هنری متنوع و متعددی در برخی مساجد شهر کرمانشاه هستیم که در نتیجه آن نیز افراد زیادی به ویژه کودکان، نوجوانان و جوانان به مساجد جذب شده‌اند و کارکردهای این پایگاه دینی-مذهبی در حوزه‌های فرهنگی و هنری گسترش یافته است.

,

مسجد امیرالمومنین (ع) دولت آباد کرمانشاه یکی از این دست مساجد است که علاوه بر حفظ کارکردهای دینی و مذهبی هم اکنون به عنوان یکی از مراکز فرهنگی و آموزشی در این منطقه محسوب می‌شود.

, مسجد امیرالمومنین (ع) دولت آباد کرمانشاه یکی از این دست مساجد است که علاوه بر حفظ کارکردهای دینی و مذهبی هم اکنون به عنوان یکی از مراکز فرهنگی و آموزشی در این منطقه محسوب می‌شود.,

کلنگ زنی مسجد امیرالمومنین (ع) دولت آباد به دست دومین شهید محراب

, کلنگ زنی مسجد امیرالمومنین (ع) دولت آباد به دست دومین شهید محراب,

این مسجد سال ۱۳۶۱ به دست شهید محراب آیت الله مدنی کلنگ زنی شده است و هم اکنون برنامه‌های فرهنگی و هنری زیادی در این مسجد برگزار می‌شود.

,

ارائه خدمات امدادی و کمک به محرومین از دیگر کارکردهای این مسجد است و با توجه به اینکه افراد مختلف از مذاهب متعدد چون تسنن، اهل حق و تشیع در کنار هم در شهرک دولت آباد زندگی می‌کنند، این مسجد توانسته است زمینه اتحاد بین آنها را فراهم کند و دیده می‌شود اغلب ساکنان این شهرک از مذاهب فوق در برنامه‌های فرهنگی و هنری و حتی مراسمات این مسجد شرکت می‌کنند و حضوری فعال دارند.

,

حضور تمام گروه‌های سنی از کودک نونهال تا پیرمرد ۹۰ ساله در برنامه‌های مسجد

, حضور تمام گروه‌های سنی از کودک نونهال تا پیرمرد ۹۰ ساله در برنامه‌های مسجد,

از نکات قابل توجه در این مسجد حضور همه گروه‌های سنی است و از کودک نونهال تا پیرمرد ۹۰ ساله را می‌توان در آن دید که در برنامه‌های مختلف شرکت می‌کنند.

,

کودکان و نونهالانی که در همان سنین طفولیت در کنار آن شور و نشاط کودکانه‌ای در این مکان آرام‌بخش دارند و علاوه بر یادگیری و آموزش در این مکان دینی و فرهنگی، اجتماعی بودن را نیز می‌آموزند و تمرین می‌کند و خود آنها در آینده می‌توانند مُبلغی خوب برای این پایگاه ارزشمند دینی و فرهنگی باشند.

,

طبق بررسی‌های صورت گرفته توسط خبرنگار مهر این مسجد بسیار مورد اقبال و اعتماد مردم شهرک دولت آباد است و مردم این شهرک از هر مذهب و گروهی علاقه مند به حضور در این مسجد و شرکت در برنامه‌ها و کلاس‌های آن هستند.

,  خبرنگار مهر,

برای آشنایی بیشتر با این مسجد فعال در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی به سراغ هیئت امنای مسجد رفتیم تا بیشتر در جریان فعالیت‌های آن قرار بگیریم.

,

, ,

محمد نظری، مسئول کانون فرهنگی و هنری مسجد امیرالمومنین و عضو هیئت امنای این مسجد در گفتگو با خبرنگار مهراظهار داشت: در این مسجد هم اکنون در کنار فعالیت‌ها و برنامه‌های مذهبی، فعالیت‌های فرهنگی، هنری و امدادی نیز صورت می‌گیرد.

,  خبرنگار مهر,

وی افزود: مسجد امیر المومنین (ع) فعالیت‌های چشمگیری در تمام مناسبت‌های مذهبی دارد و در اعیاد و جشن‌های باشکوهی را برگزار می‌کند که جمعیت کثیری نیز در این جشن‌ها شرکت می‌کنند.

,

مسئول کانون فرهنگی و هنری مسجد امیرالمومنین ادامه داد: همچنین در مناسبت‌های شهادت و ارتحال نیز شاهد برگزاری برنامه‌های مستمر و مراسمات خاصی هم برای آقایان و هم خانم‌ها هستیم.

,

برگزاری کلاس‌های آموزشی و فرهنگی و هنری برای بانوان

, برگزاری کلاس‌های آموزشی و فرهنگی و هنری برای بانوان,

وی گفت: در بحث آموزش نیز کلاس‌های متعددی برگزار می‌شود و به ویژه برای خانم‌ها برنامه‌های آموزشی زیادی از جمله آموزش قرآن و مفاهیم آن، اخلاق، احکام و کلاس‌های هنری و فرهنگی زیادی داریم.

,

نظری افزود: آموزش قالیبافی، گلیم بافی، خیاطی و اغلب حوزه‌های هنری از جمله برنامه‌های برهنگی و هنری این مسجد بوده که باعث جذب مخاطبان زیادی به مسجد شده است.

,

مسئول کانون فرهنگی و هنری مسجد امیرالمومنین ادامه داد: همچنین ما دوره‌های آموزشی مربوط به مباحث خانواده را نیز داریم و در مباحث امدادی نیز اقداماتی انجام می‌شود.

,

وی تصریح کرد: در حوزه مباحث امدادی و کمک به محرومان از چندین سال پیش خدمات رسانی به خانواده‌های محرومین و نیازمند را داریم و هم اکنون نیز در تلاش برای ایجاد یک مرکز نیکوکاری در مسجد هستیم.

,

, ,

توزیع نان رایگان و بسته‌های غذایی بین محرومان محله

, توزیع نان رایگان و بسته‌های غذایی بین محرومان محله,

نظری گفت: در راستای این کمک‌ها، امام جماعت مسجد با چند نانوایی در شهرک تفاهم نامه بسته‌اند و کمک‌های خیرین را جمع آوری کرده و با این کمک‌ها، نان رایگان در اختیار نیازمندان قرار می‌گیرد.

,

مسئول کانون فرهنگی و هنری مسجد امیرالمومنین (ع) افزود: علاوه بر آن بسته‌های غذایی به صورت مستمر بین همین افراد نیازمند توزیع می‌شود.

,

وی ادامه داد: ما همچنین یک مهدکودک زیر نظر کانون فرهنگی در این مسجد داریم و برای کودکان و نوجوانان نیز فعالیت‌های فرهنگی خوبی در مسجد برنامه ریزی شده است.

,

نظری با بیان اینکه در مباحث مذهبی نیز فعالیت‌هایی انجام شده و خدمات خوبی نیز در این حوزه به عموم مردم ارائه می‌شود، گفت: این مسجد همچنین در حوزه رفع آسیب‌های اجتماعی نیز ورود کرده و ما مشاوره خانواده و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی چون طلاق را با برگزاری کلاس‌های آموزشی و مشاوره‌ای در دستور کار قرار داده‌ایم و مسجد در این زمینه نیز فعال است.

,

ایجاد یک مرکز شورای حل اختلاف در مسجد

, ایجاد یک مرکز شورای حل اختلاف در مسجد,

مسئول کانون فرهنگی و هنری مسجد امیرالمومنین گفت: این مسجد کارکرد حل اختلاف بین مردم را نیز در خود دارد و قرار است به صورت رسمی یک زیر مجموعه از شورای حل اختلاف نیز داخل این مسجد ایجاد شود.

,

وی تصریح کرد: پیش از تصمیم گیری برای ایجاد مرکز شورای حل اختلاف نیز اختلافاتی که بین برخی افراد محل وجود داشت از جمله اختلافات خانوادگی با مدیریت امام جماعت مسجد رفع می‌شد.

,

نظری با بیان اینکه هم اکنون جمعیت کثیری از ساکنان شهرک دولت آباد علاوه بر شیعیان، از اهل تسنن و اهل حق هستند، گفت: برای ما تفاوتی ندارد و تمام افراد از تمام مذاهب فوق و گروه‌ها می‌توانند در برنامه‌های ما شرکت کنند که البته اینگونه هم هست و شرکت می‌کنند.

,

وی تاکید کرد: شاید قابل باور نباشد اما اکثریت جمعیت شرکت کننده در جشن عید غدیر امسال که در مسجد برگزار کردیم از اهل سنت بودند و در این جشن به صورت گسترده شرکت کردند.

,

بیشترین خدمات امدادی مسجد به محرومان به اهل سنت و اهل حق شهرک دولت آباد است

, بیشترین خدمات امدادی مسجد به محرومان به اهل سنت و اهل حق شهرک دولت آباد است,

مسئول کانون فرهنگی و هنری مسجد امیرالمومنین افزود: حتی در مباحث امدادی و کمک به محرومان نیز بیشتر جامعه هدف مسجد اهل سنت و اهل حق این محله هستند و نان رایگان و کمک‌ها را دریافت می‌کنند.

,

وی ادامه داد: همچنین خانواده‌های اهل سنت و اهل حق کودکان خود را به مهدکودک مسجد می‌فرستند و نوجوانان و جوانان آنها نیز در اغلب کلاس‌های مسجد شرکت می‌کنند و درب مسجد به روی همه آنها باز است.

,

نظری گفت: ما همچنین کلاس‌های آموزش کمک‌های اولیه و تزریقات و مباحث بهداشتی و درمانی را نیز در مسجد داریم و همه اقشار از این کلاس‌ها استفاده می‌کنند.

,

مسئول کانون فرهنگی و هنری مسجد امیرالمومنین افزود: امام جماعت مسجد نیز با مشاوره‌هایی که به مردم می‌دهد در جهت رفع اختلافات بین آنها تلاش می‌کند.

,

برگزاری جشن‌های مذهبی و اعیاد

, برگزاری جشن‌های مذهبی و اعیاد,

وی خاطرنشان کرد: اغلب مناسبت‌های مذهبی در این مسجد برگزار می‌شود که خیلی از این مراسمات با پشتوانه خیرین صورت می‌گیرد. برای مثال در عید غدیر امسال علاوه بر ایستگاه صلواتی و برگزاری جشن عید غدیر و اهدای جوایز به شرکت کنندگان، غذای گرم نیز تهیه و در بین خانواده‌های نیازمند توزیع شد.

,

مسئول کانون فرهنگی و هنری مسجد امیرالمومنین (ع) گفت: این مسجد در تمام حوزه‌ها فعال بوده و ما هم اکنون پایگاه بسیج، کانون فرهنگی و هیئت مذهبی فعالی در مسجد داریم.

,

وی افزود: همانطور که گفته شد برنامه‌های منظم و متعددی در تمام حوزه‌ها نیز برای خانواده‌ها در مسجد برگزار می‌شود که باعث شده این مسجد مورد استقبال و اطمینان عامه مردم منطقه قرار گیرد.

,

نظری یادآور شد: ما در ماه محرم نیز برنامه‌های متعددی داریم و چندین سال است که همایش شیرخوارگان حسینی را در این مسجد برگزار می‌کنیم.

,

وی افزود در برنامه شیرخوارگان حسینی علاوه بر اینکه تمام شبستان بزرگ مسجد که حدود ۶۰۰ متر است، از خانمها به کودکانشان پر می‌شود، داخل حیاط مسجد نیز شاهد جمعیت کثیری هستیم.

,

, ,

 

,

برپایی مراسم زیارت عاشورا و عزای حسینی

, برپایی مراسم زیارت عاشورا و عزای حسینی,

مسئول کانون فرهنگی و هنری مسجد امیرالمومنین (ع) ادامه داد: علاوه بر همایش شیرخوارگان ما طی ایام محرم جلسات روضه تخصصی ویژه خانم‌ها را نیز در مسجد داریم.

,

وی تصریح کرد: همچنین دو هیئت مذهبی نیز داریم که یک هیئت مذهبی طی ایام محرم بعد از نماز مغرب و عشا قرائت زیارت عاشورا و روضه خوانی را برگزار می‌کند و هیئت دیگری نیز داریم که به صورت دسته عزاداری زنجیر زنی در سطح منطقه حرکت و به اقامه عزا و سوگواری می‌پردازد.

,

مسئول کانون فرهنگی و هنری مسجد امیرالمومنین (ع) تاکید کرد: انصافاً در استان‌های دیگر حمایت‌های خوبی از سوی مدیران ارشد و نماینده ولی فقیه از کانون‌های مساجد می‌شود و ما انتظار داریم این حمایت‌ها در استان کرمانشاه نیز صورت گیرد.

,

بر اساس این گزارش می‌توان مسجد امیرالمومنین (ع) شهرک دولت آباد کرمانشاه را یک مسجد بسیار خوب و در تراز اسلامی دانست که علاوه بر حفظ کارکردهای دینی و مذهبی خود، کارکردهای فرهنگی و اجتماعی زیادی پیدا کرده و حتی مرزهای مذهبی را نیز از بین برده و اکنون به محلی برای اتحاد مذاهب مختلف اسلامی تبدیل شده و مورد اقبال و اطمینان همه گروه‌های مذهبی قرار گرفته است. لذا ضرورت دارد مسئولین علاوه بر تقویت این مساجد در جهت توفیق مساجد دیگر نیز تلاش کنند تا ثمرات آن نیز در جامعه ساری و جاری شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه