اخبار داغ

مدیرعامل یک شرکت لوازم‌التحریر اعلام کرد:

افزایش 5 برابری قیمت‌ نوشت‌افزار/ ولع‌های اضافی عامل اصلی گرانی و احتکار/ امسال هزینه یک بسته نوشت افزار چقدر آب می‌خورد؟

افزایش 5 برابری قیمت‌ نوشت‌افزار/ ولع‌های اضافی عامل اصلی گرانی و احتکار/ امسال هزینه یک بسته نوشت افزار چقدر آب می‌خورد؟
مدیرعامل شرکت تحریرگستر مازندبا بیان اینکه در برخی از محصولات بازار نوشت افزار تا 5 برابر افزایش را شاهد هستیم؛ گفت: من پیش بینی‌ام این است که تقریبا نصف کالای انتخابی خریداران در پای صندوق‌ها هنگام پرداخت پول، برگشت داده می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سیدحسن بزرگی در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ در خصوص نوسانات چندین و چندباره قیمتی بازار لوازم‌التحریر و همچنین وضعیت بازار عرضه و تقاضا در چند هفته مانده به بازگشایی مدارس گفت: در حال حاضر در راستای تامین نیاز بازار لوازم‌التحریر، تولیدات داخلی جان تازه‌ای گرفته است.

وی افزود: در حال حاضر نسبت به گذشته، می‌توان گفت که ریکاوری شده و به این نتیجه رسیده‌اند که باید تولید کرد؛ در حالیکه در گذشته همه به تولیدات خارجی وابسته بودند و کلیه منافع این بازار به خارجی‌ها می‌رسید و تنها بخش خیلی کوچکی در داخل درگیر این بازار بودند.

مدیرعامل شرکت تحریرگستر مازند خاطرنشان کرد: در حال حاضر خوشبختانه بستر تولید داخلی در بازار نوشت افزار در حال شکل‌گیری است و باید رفته رفته بیشتر، بستر این عرصه را برای تولیدکنندگان فراهم کنیم.

این فعال صنفی بازار نوشت افزار استان ادامه داد: اینکه ما جلوی واردات نوشت افزار به کشور را بگیریم و از سوی دیگر بستر تولید داخلی را فراهم نکنیم؛ با یک خلأیی در بازار مواجه خواهیم شد که پاسخگوی نیاز بازار نخواهد بود.

ضرورت تطابق نیاز بازار با میزان تولیدات داخلی

بزرگی با اشاره به ضرورت تطابق کیفیت و کمیت تولیدات داخلی با  نیازسنجی  بازار گفت: باید این موضوع به خوبی مورد بررسی قرار گیرد تا اگر  قرار است خودکاری در داخل تولید کند، مصرف مورد نیاز کشور تعیین شود و مشخص باشد که چند کارخانه قرار است آن را تولید کند و بسته به ظرفیت هر یک، سهمیه‌ای مشخص شود تا نه تولیدات کمتر از نیاز بازار باشد و نه با مازادی مواجه شویم.

وی با بیان اینکه ممنوعیت بی حساب و کتاب واردات نوشت افزار، ما را با کمبود کالا در کشور مواجه کرد؛ تصریح کرد: از سوی دیگر ما با یک ولع‌هایی اضافه مواجه هستیم که از خریدار و فروشنده تا واردکننده را شامل می‌شود که موجب شده تا کالاها را در انبار نگه دارند تا گران شود و بخریم بعدا گران می‌شود و نفروشیم تا گران‌تر شود و مواردی از این دست را در خود دارد.

مدیرعامل شرکت تحریرگستر مازند متذکر شد: اصل فرهنگ این است که وقتی کالایی گران می‌شود همه باید به این سمت رو کنند که آن بازار از تشنگی در بیاید که در نهایت کالا به دست همه مردم برسد؛ اما متاسفانه این فرهنگ وجود ندارد و باید این مشکل از زیرساخت و ریشه‌ای حل شود.

عدم ثبات بازار عامل گرایش کسبه و واردکنندگان به احتکار

این فعال با سابقه صنفی بازار نوشت افزار استان با بیان اینکه مردم هم به این دلیل که می‌ترسند سرمایه‌شان کوچک شود، کالا را نگه می‌دارند؛ تاکید کرد: عدم ثبات بازار موجب می‌شود تا یک فروشنده امروز یک کالایی را با قیمت 10 هزار تومان می‌فروشد اما فردا با قیمت خرید 15 هزار تومانی مواجه می‌شود و این تفاوت قیمت را باید از یک منبعی تامین کند و وقتی پولی در بساط ندارد تا این مابه‌التفاوت را تامین کند و برای اینکه ارتقا را رقم بزند؛ مجبور است این کالا را نگه دارد تا به آن قیمت 15 هزار تومان برسد تا نکند از دور خارج شود و به همین کار هم احتکار گفته می‌شود.

بزرگی اضافه کرد: اما در واقع احتکار به آن مواردی گفته می‌شود که شخصی از روی عمد موانع فروش می‌گذارد تا کالا به موقع به دست مردم نرسد تا یک شب به سود آن چنانی برسد؛ لذا باید دولت هم نظام بررسی و بازرسی‌ها را به روز کند، نه اینکه فاصله این نظارت‌ها طولانی شود.

تداوم جهش‌های قیمتی خیلی‌ها را از دور رقابت خارج کرد

وی عنوان کرد: اگر این جهش قیمتی در یک مدت کوتاه اتفاق بیفتد، خوب اشکال چندانی ندارد و شخص می‌تواند حتی اگر با قیمت قدیم هم بفروشد، خود را به چرخه برگرداند؛ اما وقتی این جهش چندین و چند بار و به صورت پی در پی رخ دهد و فرد برای هر بار خرید مجبور باشد که مبلغ مازادی را پرداخت کند، به طور طبیعی با زیان‌های متعدد از دور خارج خواهد شد.

مدیرعامل شرکت تحریر گستر مازند با بیان اینکه طولانی بودن این روند کار را برای کسبه و فعالان بازار نوشت افزار سخت کرده است؛ اعلام کرد: بهترین حالت این است که همه ما دقت کنیم از تولیدکننده که به نحوی قیمت‌گذاری کند که به مردم فشار نیاید، مردم هم دقت کنند که به اندازه بخرند، اما متاسفانه ما هر کالایی که در کشور گران می‌شود، بیشتر می‌خریم.

این فعال صنفی بازار نوشت افزار مازندران یادآور شد: تولیدات باید به اندازه باشد یا به زبان عامیانه باید عرضه و تقاضا با هم بخواند؛ متاسفانه این موضوع را شاهد نیستیم و اگر به هر دلیلی کنترل نشود، هم کار را برای تولیدکننده، هم برای توزیع کننده و هم برای مصرف کنندگان سخت می‌کند.

بزرگی افزود: این نظام باید از دولت شکل بگیرد و بازرسی‌ها و نظارت‌هایی که در این موضوع صورت می‌گیرد هم به ثبات قیمت کمک می‌کند و هم مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان احصا می‌شود؛ چرا که به یک‌باره واردات را قطع کردند و با کمبود مواد اولیه، تولیدکننده داخلی، برای تولید سرحال نیست.

به هرز رفتن تولیدات مازاد داخلی در کشور

وی اذعان کرد: بعضی از کالاها نیز به دلیل ولع‌هایی که وجود دارد، به صورت مازاد در حال تولید هستند که خود این تولیدات به هرز می‌رود و به جای اینکه کالای مورد نیاز به اندازه در قفسه نوشت افزارها بیاید، در انبارها ذخیره می‌شود.

مدیرعامل شرکت تحریر گستر مازند اظهار کرد: در گذشته زیاد به کیفیت بسته بندی توجه نمی‌شد و رفته رفته به صورت اتوماتیک، تولیدات ما از رده رقابت خارج شد و ما در نهایت به تولیدات خارجی وابسته شدیم؛ که ضمن وابستگی کامل ما به خارجی‌ها، یک ارزی هم از کشور خارج می‌شد و ما از این بستر نتوانستیم به خوبی استفاده ببریم.

این کسبه صنفی بازار نوشت افزار مازندران گفت: در گذشته به تولیدکندگان وامی می‌دانند، یک بازه تنفس می‌دانند که این موارد به هر دلیلی از دور خارج شد و تولیدکننده با مشکلات متنوعی مواجه شد که یکی، گرفتن وام‌های با سود بالا بود که تبعاتش برای همگان مشخص است.

بزرگی در بخش دیگری در خصوص میزان افزایش قیمت نوشت افزار نسبت به سال گذشته بیان کرد: ما در چند دوره افزایش قیمت داشتیم که در برخی از کالاها تا 5 برابر افزایش را شاهد هستیم؛ کاغذ A4 که ما 7 تا 8 هزار تومان می‌فروختیم هم اکنون به 40 هزار تومان رسیده است؛ آیا بودجه سازمان‌ها و ادارات ما 5 برابر  شده است؟ چه اتفاقی طی این مدت افتاده است که این همه افزایش قیمت توجیه داشته باشد؟

وی ادامه داد: حقوق خانوارهای ما با این میزان افزایش همخوانی ندارد و من پیش بینی‌ام این است که تقریبا نصف کالای انتخابی خریداران در پای صندوق‌ها هنگام پرداخت پول، برگشت داده می‌شود.

مدیرعامل شرکت تحریر گستر مازند در این باره که آیا کیفیت و قیمت کالاهای ایرانی قابل رقابت با کالاهای مشابه خارجی است یا خیر، پاسخ داد: اصل کیفیت تولید کالاهای ایرانی بر می‌گردد به مواد اولیه، اگر مواد اولیه با کیفیت وارد شود و در یک بسته بندی مناسب به بازار عرضه شود، جا برای رقابت وجود دارد.

این کسبه صنفی بازار استان با بیان اینکه باید جلوی واردات به طور واقعی گرفته شود؛ عنوان کرد: در یک بازه‌ای جلوی واردات را گرفتند و هر کسی که از راه رسید شروع به واردات کرد، اما در گذشته، واردکننده‌ها متخصص و بلد کار بودند، اما بعدها واردات بی حساب و کتاب انجام شد و متخصص و اهل کار بودن مهم نبود و هر کسی که پول داشت، کالا وارد کرد و انگیزه این افراد، سودآوری بود و اینگونه شد که پای کالاهای کیفیت خارجی به کشور باز شد.

بزرگی مطرح کرد: متاسفانه طی این مدت، چون وارد کننده ما فرهنگ کیفیت را خوب درک نکرده بود، مبادرت به واردات کالاهای بی کیفیت اما سودآور می‌کرد و به جای اینکه کالای درجه یک را وارد کند، کالای درجه چندم را می‌آورد و متاسفانه اینگونه می‌شد که آن کالا هنوز به دور مفید نرسیده از دور خارج می‌شد.

امسال هزینه یک بسته نوشت افزار کامل چقدر است؟

وی در خصوص قیمت خرید حال حاضر یک بسته نوشت افزار از سوی خانوارها و مقایسه آن با سال گذشته در چنین روزهایی، پاسخ داد: بهترین بسته لوازم التحریر برای یک دانش آموز منهای کیف اگر در نظر بگیریم، طی سال گذشته می‌شد با قیمت 150 هزار تومان خریداری کرد اما امسال با 400 هزار تومان هم نمی‌شود، همین بسته را خریداری کرد.

مدیرعامل شرکت تحریر گستر مازند با اشاره به افزایش حداقل 3 برابری انواع محصولات نوشت افزار در بازار گفت: شاید یک حقوق نهایت 20 درصدی بالا رفته باشد اما قیمت‌ها در این بازار تقریبا 300 درصد بالا رفته است و برای توان یک خانواده، خیلی زیاد است و وحشتناک است.

جایگزینی کالاهای بی کیفیت ارزان به جای کالاهای لوکس خارجی در بازار

این فعال صنفی بازار نوشت افزار مازندران تصریح کرد: یکی از آسیب‌های جدی که در این فضا ایجاد می‌شود، جایگزینی کالاهای بی کیفیت به جای کالاهای درجه یک و مناسب چه داخلی و چه خارجی است که با توجه به قیمت پایین‌شان مورد اقبال قرار می‌گیرند و در این فضا، کیفیت عرصه‌ای نخواهد داشت و زور ارزانی بیشتر از کیفیت می‌شود.

بزرگی افزود: در این فضا، در شرایطی که مردم به دلیل نداشتن توان کافی مجبور به خرید کالای  بی کیفیت اما ارزان می‌شوند، پول‌شان به هرز می‌رود؛ چرا که عمر مفید این کالا بسیار کم است.

تولید نوشت افزار بومی در استان مازندران

وی در پاسخ به این سوال که آیا در استان مازندران، تولیدکننده بومی نوشت افزار داریم یا خیر، اظهار کرد: بله، چند تولیدکننده بومی به تولید زونکن، نوشت افزار و دفتر مشغول هستند و محصولات آقای علمی از جایگاه خوبی در تولیدات داخلی به لحاظ کیفی و سابقه برخوردار است.

با کمبود کالاهای برند خارجی در بازار مواجه هستیم

مدیرعامل شرکت تحریر گستر مازند در این خصوص که آیا به لحاظ میزان نیاز بازار در بحث تامین محصولات نوشت افزار، شرایط خوبی داریم یا خیر؛ اعلام کرد: در شرایط حاضر، با کمبود کالاهای برند خارجی در بازار مواجه هستیم که غالبا محصولات با کیفیت از کشورهای کانادا، اسپانیا، کره، ژاپن، چین و هند هستند و جدا از ممنوعیت واردات، این کالاها اگر قرار باشد به کشور هم وارد شوند، با دلار فعلی، قیمتشان چندین برابر قیمت کالاهای ایرانی خواهد بود که برای خودشان سوال است که آیا برای کالاهایشان خریداری هست؟

بزرگی تصریح کرد: علیرغم کیفیت و قیمت بالای محصولات برند، از محبوبیت زیادی هم برخوردار بودند که در شرایط فعلی متاسفانه کالاهای ضعیف جایگزین کالاهای برند لوکس درجه یک که هم کیفیت مطلوبی ندارند، هم خدماتی ندارند و هم دارای سابقه‌ای نبوده‌اند.

آغاز تب و تاب داغ خرید و فروش نوشت افزار از نیمه شهریورماه

وی در خصوص وضعیت فعلی خرید و فروش در بازار نوشت افزار گفت: معمولا بازار خرید محصولات نوشت افزار از نیمه شهریور ماه آغاز و جان می‌گیرد و هنوز آن چنان که باید راه نیفتاده است و کم کم تب و تاب بازار در حال جان گرفتن هست.

مدیرعامل شرکت تحریر گستر مازند متذکر شد: حق انتخاب مردم خیلی کم شده است و علیرغم اینکه هم به یک کالایی نیاز دارند و هم علاقه دارند که تهیه کنند، اما زورشان به خرید آن کالا یا کالاها نمی‌رسد.

این کسبه باسابقه بازار نوشت افزار به خانواده‌ها توصیه کرد: خانواده‌ها باید هزینه‌هایشان را مدیریت کنند، یعنی هم از خرید کالاهای اضافی پرهیز کنند و  هم ولع‌های خرید را کنار بگذارند.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ ,
,
,
,
,
,
,
,
, ضرورت تطابق نیاز بازار با میزان تولیدات داخلی,
,
,
,
,
,
,
,
, عدم ثبات بازار عامل گرایش کسبه و واردکنندگان به احتکار,
,
,
,
,
,
, تداوم جهش‌های قیمتی خیلی‌ها را از دور رقابت خارج کرد,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, به هرز رفتن تولیدات مازاد داخلی در کشور,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, امسال هزینه یک بسته نوشت افزار کامل چقدر است؟,
,
,
,
,
,
, جایگزینی کالاهای بی کیفیت ارزان به جای کالاهای لوکس خارجی در بازار,
,
,
,
,
,
, تولید نوشت افزار بومی در استان مازندران,
,
,
,
, با کمبود کالاهای برند خارجی در بازار مواجه هستیم,
,
,
,
,
,
, آغاز تب و تاب داغ خرید و فروش نوشت افزار از نیمه شهریورماه,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه