اخبار داغ

مدیر مرکز مطالعات حرکت های جهادی در گفت و گو با دانا:

رهبر انقلاب میاندار عمومی کردن گفتمان جهادی شده اند/ در دولت کنونی تفکر جهادی اصلا وجود ندارد/ دولتی ها به گروه های جهادی به چشم رقیب نگاه می کنند

رهبر انقلاب میاندار عمومی کردن گفتمان جهادی شده اند/ در دولت کنونی تفکر جهادی اصلا وجود ندارد/ دولتی ها به گروه های جهادی به چشم رقیب نگاه می کنند
صادق مفرد، مدیر مرکز مطالعات حرکت های جهادی با اشاره به اینکه در دیدار اخیر رهبری فرمودند که باید کاری کنید که همه مردم پای کار موضوعات جهاد و کارهای جهادی بیایند گفت: در موضوع گفتمان جهادی و عمومی شدن آن رهبری داعیه دار این موضوع شده اند.
[

صادق مفرد، مدیر مرکز مطالعات حرکت های جهادی در گفت و گو با شبکه اطلاع رسانی راه دانا درباه مطالبات رهبری در جلسه دیدار فعالان جهادی با ایشان گفت: رهبری حرکت جهادی را به تنهایی نمی بیند و کلان موضوعات انقلاب اسلامی را دارند طراحی می کنند؛ درخواست رهبری از گروه های جهادی برای عمومی کردن گفتمان جهادی در راستای بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی مخاطب اصلی این بیانیه هستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

مفرد با بیان اینکه اجرای این گام برای ساختن ایران احتیاج به نسل جدیدی دارد گفت: این نیروها خارج از سازماندهی در یک ساختار و سازمان خاص است؛ قطعا این پرورش نیرو در درون جنبش ها و حرکت هایی اتفاق خواهد افتاد.

,

وی در تبیین این موضوع افزود: مطلبی که عرض می کنم نه در آن ویدئویی حضرت آقا منتشر و نه در پیامی که از ایشان در همایش جهادی ها در مصلای شهرری منتشر شد نیست. در میان صحبت های بچه های جهادی که هرازگاهی رهبری نکاتی را بیان می کردند ایشان اشاره به ترویج گفتمان جنبش نرم افزاری تولید علم داشتند که خودشان میاندار این مسئله شدند که تا حد زیادی محقق هم شد؛ حالا هم در موضوع گفتمان جهادی و عمومی شدن آن رهبری داعیه دار این موضوع شده اند. در انتصابات، پیام ها و سخنرانی ها  به عمد از کلیدواژه هایی استفاده می کنند تا این گفتمان سازی را عمومی کنند که اخیرا شدت هم گرفته است.

,

مدیر مرکز مطالعات حرکت های جهادی با اشاره به اینکه در دیدار اخیر رهبری فرمودند که باید کاری کنید که همه مردم پای کار موضوعات جهاد و کارهای جهادی بیایند گفت: جالب اینجاست که موضوع مورد اشاره رهبری به نوعی مخالف جهت صحبتهای جهادی ها در آن جلسه بود. فضای کلی 41 نفری که در این جلسه صحبت کردند این بود که به رهبری اثبات کنند در اردوها و حرکت های جهادی حرکت ها و اقدامات خوبی اتفاق افتاده است و حالا گروه های جهادی باید بار بزرگتری بردارند، کار تخصصی و حرفه ای انجام شود، نهاد جهادسازندگی احیاء و تقویت بشود اما رهبری بر عمومی شدن این جریان و گفتمان و توجه به کارهای ساده و کوچک در عین توجه به امور تخصصی و حرفه ای تاکید کردند. این نشان می دهد که بنای حضرت آقا در موضوع جهادی  در آستانه 20 سالگی این حرکت این است عموم مردم درگیر خدمت رسانی و آبادانی کشور شوند مانند اتفاقی که در اوایل انقلاب در جهاد سازندگی افتاد.

,

مفرد با بیان اینکه بعد از دیدار با رهبری جلسات هم اندیشی بین دوستان جهادی در کل کشور شکل گرفت تا ابعاد این موضوع شناخته شود گفت: قطعا موانعی بر سر عمومی شدن گفتمان جهادی وجود دارد. بخشی از موانع زیرساختی است که در وضعیت کنونی گروه های جهادی برای گسترش با آن روبرو هستند؛ در حال حاضر استقبال فراوانی در میان جوانان برای مشارکت در این حرکت های جهادی در کل کشور وجود دارد اما کمبود منابع سخت افزاری مانع رونق گرفتن این حرکت ها می شود. در حوزه نرم افزاری نقص ایده پردازی، ضعف در مهندسی آینده ا و توسعه نرم افزاری این حرکت در ابعاد گوناگون خدمت رسانی و مدل پیشرفت جامعه اسلامی هم موانعی وجود دارد. نباید در اجرای مدل گذشته تعصب داشت و پافشاری کرد.

,

وی با اظهار اینکه تجربه های خوبی در راستای مطالبات رهبری در مجموعه گروه های جهادی شکل گرفته است گفت: حدود دوسال است که تجربه خوب خدمت رسانی در حاشیه شهرهای بزرگ را داشتیم که با استقبال زیادی در بین عموم مردم از اقشار مختلف مواجه شد؛ که این خود دلایلی دارد اما مهمترین دلیل این است که در تعریف جدید حرکت جهادی رویکرد تازه ای اتفاق افتاده که باعث عمومی شدن این تجربه شد.

,

مفرد با بیان اینکه در دولت کنونی تفکر جهادی و کمک به عمومی شدن این گفتمان اصلا وجود ندارد گفت: قطعا نگاه حاکمیتی بخصوص دولت به عنوان میاندار کار اجرایی در کشور برای توسعه این حرکت اهمیت دارد. باید نگاه دولت به کمک ها و حرکت های جهادی مردمی تغییر کند. در ماجرای بلایای طبیعی مانند سیل مدل کمک رسانی عمومی و دعوت از مردم همانند مدل کشورهای غربی است که در آنجا مردم پای کار نیستند. دولت باید بپذیرد که 80 هزار جهادی در کشور وجود دارد که در حادثه سیل اخیر آمدند و خدمت رسانی کردند که این تازه آمار رسمی است. متاسفانه نرم افزاری برای مدیریت و هدایت نیروهای مردمی و ایجاد هم افزایی در دولت وجود ندارد.

,

مدیر مرکز مطالعات حرکت های جهادی از مانع تراشی دولت در مسیر حرکت های جهادی گفت و افزود: به طور مثال یک گروه جهادی در منطقه محرومی پروژه ای را دست می گیرد و انجام می دهد که جزو وعده های چندساله بر زمین مانده در دولت است که حالا توسط گروه جهادی ظرف چندماه به ثمر رسیده است. این دست اتفاقات باعث دلخوری دولتی ها و مسئولین می شود که بعضا دست به مانع تراشی می زنند.

,

وی با اشاره به اینکه متاسفانه دولتی ها به گروه های جهادی به چشم رقیب نگاه می کنند گفت: گروه های جهادی کمک حال قوه مجریه هستند. در حوزه سلامت، در حوزه دامپزشکی، در حوزه زراعت به شدت مانع تراشی از سوی مسئولین دولتی اتفاق می افتد. اما قطعا با پیگیری رهبری و تلاش های بچه های جهادی این دغدغه حضرت آقا به ثمر خواهد نشست.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه