اخبار داغ

غلامرضا سازگار:

مضامین حماسی در اشعار مدیحه‌سرایان از بین رفته است/ مداحان به تبیین نهضت امام حسین(ع) بپردازند

مضامین حماسی در اشعار مدیحه‌سرایان از بین رفته است/ مداحان به تبیین نهضت امام حسین(ع) بپردازند
پیشکسوت عرصه مداحی گفت: امروز شاهد آن هستیم که اشعار سبک و جلف شده، مضامین حماسی و سوزناک از بین رفته و نشانی از نهضت امام حسین(ع) در آن‌ها وجود ندارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ غلامرضا سازگار، شاعر آیینی‌ و از پیشکسوتان عرصه مداحی اهل بیت(ع( در گفت‌وگو با خبرنگار صبح توس اظهار کرد: مداحان اهل بیت باید توجه داشته باشند که در مجلس امام حسین(ع) به چه سبکی مداحی می‌کنند و آیا این سبکی که می‌خوانند مورد پسند خداوند و امام حسین(ع) هست یا نه.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, (, صبح توس,

وی با تأکید بر اینکه برخی سبک‌ها توهین به اهل بیت(ع) است، گفت: متأسفانه مدتی است که شاهد این هستیم که برخی مداحان برای ایجاد شور از سبک‌هایی استفاده می‌کنند که علاوه بر اینکه اندوهی در آن نیست، باعث بی‌احترامی به اهل بیت(ع) می‌شود.

,

این پیشکسوت عرصه مداحی خاطرنشان کرد: برای اینکه عزاداری‌های ما هر چه باشکوه تر برگزار شود، باید به نوحه‌ها و شعرهایی با مضامین درخور امام حسین(ع) بازگردیم اما متأسفانه امروز شاهد آن هستیم که اشعار سبک و جلف شده، مضامین حماسی و سوزناک از بین رفته و نشانی از نهضت امام حسین(ع) در آن‌ها وجود ندارد.

,

سازگار با تأکید بر اینکه مداحان باید توجه داشته باشند که مداحی‌ها مقدمه‌ای برای بصیرت افزایی است، یادآور شد: پیش‌ازاین نوحه‌ها دارای مضامین والا و دارای حزن و اندوه بود به صورتی که مردمی که در گوشه و کنار خیابان بودند با شنیدن نوحه‌های ما اشک می‌ریختند، اما امروز اشعار مداحان به سمت شور رفته است.

,

وی بیان کرد: در مجالس عزای حسینی باید شور و شعور حسینی در کنار هم باشند و شوری که باعث بصیرت افزایی در مستمعین نشود، فایده‌ای ندارد؛ این نکته بسیار مهمی است که مداحان و شاعران آیینی ما باید به آن توجه داشته باشند.

,

ورود سبک‌های ترانه‌های خارجی به مداحی‌ها از آفات عرصه مداحی است

, ورود سبک‌های ترانه‌های خارجی به مداحی‌ها از آفات عرصه مداحی است,

این شاعر آیینی با اشاره به اینکه متأسفانه برخی مداحان ما تحت تأثیر ترانه‌های خارجی قرار دارند، گفت: ورود سبک‌های ترانه‌های خارجی به مداحی‌های ما یکی از بزرگ‌ترین آفات عرصه مداحی به شمار می‌آید که مداحان ما تنها به دنبال ایجاد شور در مراسم باشند و باید به بصیرت افزایی نیز توجه داشته باشند.

,

سازگار ادامه داد: مجموعه شعرهایی در جهت بالا بردن بصیرت در هیئت‌های مذهبی نوشته‌ام که می‌توان به نخل میثم، قیام تا قیام، بهار امامت و یک ماه خون گرفته اشاره کرد و مداحان ما می‌توانند به این مجموعه شعرها مراجعه کنند.

,

وی با بیان اینکه برخی درخصوص هزینه‌هایی که در هیئت‌های مذهبی انجام می‌شود انتقاد می‌کنند، گفت: من سال‌ها است که در هیئت‌های مذهبی فعالیت دارم و تعداد هیئت‌هایی که دچار چشم و هم‌چشمی و خرج‌های غیرمتعارف می‌کند بسیار اندک هستند و باید به این افراد گفت چرا از هزینه‌های چند ده‌میلیونی که در مراسم عروسی بسیاری از افراد هزینه می‌شود، ناراحت نمی‌شوید و این هزینه ها را صرف فقرا کنید.

,

بریز و بپاش در هیئت‌ها شایعاتی برای تخریب چهره هیئتی‌ها است

, بریز و بپاش در هیئت‌ها شایعاتی برای تخریب چهره هیئتی‌ها است,

این پیشکسوت عرصه مداحی عنوان کرد: هیئت‌های مذهبی باید از اسراف بپرهیزند اما بیشتر صحبت‌هایی که در خصوص بریز و بپاش در هیئت‌ها مطرح می‌شود، شایعاتی است که برای تخریب چهره هیئتی ها ساخته می‌شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه