اخبار داغ

آمارسازی‌هایی که دردی را دوا نمی‌کند؛

نرخ‌های متناقض بیکاری از دولت تا مجلس/ آمار اشتغال بخش صنعت هر روز آب می‌رود!

نرخ‌های متناقض بیکاری از دولت تا مجلس/ آمار اشتغال بخش صنعت هر روز آب می‌رود!
در حال حاضر معضل بیکاری در جای جای استان کردستان سایه افکنده است؛ سایه ای که توسعه استان، سرمایه های ارزشمندی چون جوانان تحصیلکرده و تمامی فعالیت های این استان مرزی را تحت شعاع قرار داده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  کُردتودی،  به گفته برخی منابع هم اکنون بیش از 150 هزار جوانان تحصیلکرده و جویای کار که بیشتر دارای مدرک تحصیلی فوق لیسانس، دکترا و لیسانس هستند دربه در دنبال شغل هستند، اما از هر جوانی که بپرسی تعریفی از شغل و اشتغال دارد، عده ای شغل ناپایدار را شغل اصلیشان می دانند و عده ای دیگر پشت میزنشینی را شغل حساب می کنند که نمونه ی آن عرفان است...

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی,

 

,

, ,

 

,

آیا همانند عرفان باید سرنوشت را از سر نوشت؟!

, آیا همانند عرفان باید سرنوشت را از سر نوشت؟!, آیا همانند عرفان باید سرنوشت را از سر نوشت؟!,


نامش عرفان است و 29 سال سن دارد، راننده یکی از قالیشویی هایی شهر سنندج است و با داشتن مدرک لیسانس حسابداری اما همچنان به گفته ی خودش بیکار است و با گذشت چهار سال از فارغ التحصیلیش آرزوهایش را باید به گور ببرد چون شغلی را که دوست داشت به ان برسد، نرسید و حال مجبور است تن به کاری دهد که هیچ علاقه ای به آن ندارد، هر چند در ظاهر به این فرد می گویند شاغل اما خودش می گوید شغلی که در آن هیچ آمال و علاقه ای وجود نداشته باشد، همان بیکاری محترمانه است!

,
,


هر چند عرفان از سختی روزگار به شدت گله می کند و می گوید کاش می توان سر نوشتم را از سر نوشت تا بتوانم این بار جور دیگر تصمیم بگیرم، اما هر چه به او می گویم که اول راه جوانی زندگیت است اما می گوید دیگر نمی توان به این فکر کنم که دوباره مدرک بگیرم و بیکار بنشینم تصمیم خواهم گرفت که این بارکارآفرینی کنم، کارآفرینی که علاوه بر خودم بتوانم فارغ التحصیلانی را پای کار بیاورم که با جان و دل انتخاب می کنند، چرا که اگر در کاری علاقه باشد مسلما هم خود موفق خواهد شد هم برای جامعه اثرگذار خواهد بود.

,
,

 

,

این داستان زندگی عرفان است که از سختی هایی که در زندگی کشیده است خسته است، دوست دارد کارمند باشد ، به راستی تنها پشت میزنشینی را باید شغل حساب کرد، آیا آنهایی که شغل های دیگری را انتخاب کرده اند باید بیکار به حساب آورد؟ یا جامعه به افراد نانوا، قالیشو، کارگر، میوه فروش، کشاورز و ... نیاز ندارد؟!

,

 

,

در این میان عدم تعریف درست از اشتغال و بیکاری و پنهان شدن در پشت آمارهای متناقض معضل بیکاری را در کشور و به تبع آن در استان حل نمی کند مسئولان اگر می خواهند زمینه توسعه و شکوفایی همه جانبه را فراهم کنند باید ابتدا مشکل بیکاری ریشه کن شود چرا که از دولت تا مجلس هر کدام تعریفی از بیکاری را ارائه می کنند.

,

, ,

 

,

کاهش نیم درصدی بیکاری در کردستان به قول استاندار! 

, کاهش نیم درصدی بیکاری در کردستان به قول استاندار! , کاهش نیم درصدی بیکاری در کردستان به قول استاندار! ,


بهمن مرادنیا استاندار کردستان در جلسه ای که 8 مرداد ماه سال جاری برگزار شد اظهار کرد: اگر مسئولان اعلام می‌کنند که نگران بحث اشتغال و تولید هستند، باید تسهیلات خوبی را برای استان جذب کرد .

,
,


مرادنیا با اذعان به اینکه خوشبختانه نسبت به بهار سال گذشته بیکاری استان از 13 درصد به 12.5 درصد رسیده است، یادآور شد: در نرخ مشارکت نیز رشد داشته و به 43.1 افزایش یافته که می‌تواند نقطه امیدی برای اشتغال، تولید و توسعه کردستان محسوب شود.

,
,


وی با اذعان به اینکه بحث اشتغال یکی از مباحثی است که در تمام نهادها، محافل و خانواده‌ها مطرح است، ادامه داد: باید توجه داشت که اشتغال و بیکاری دو مقوله جهانی است که در تمام دنیا مطرح و آمار و ارقام در بین کشورهای مختلف، متفاوت است، اما در کشور ما به این موضوع بیش از اندازه پرداخته و تمام موارد، مشکلات و آسیب‌ها به موضوع اشتغال ربط داده می‌شود.

,
,

 

,

وی با اعلام اینکه دولت هم در راستای کاهش بیکاری اقدامات و راهکارهای مناسبی را لحاظ کرده است، خاطرنشان کرد: متأسفانه این طرح‌ها با وجود کاربردی بودن آنان در راستای کاهش بیکاری به‌دلیل عدم اطلاع‌رسانی دقیق، مغفول مانده است.

,

 

,

, ,


آمار واقعی بیکاری در کردستان 40 درصد است !

,
, آمار واقعی بیکاری در کردستان 40 درصد است !, آمار واقعی بیکاری در کردستان 40 درصد است !,


سید احسن علوی نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار کردتودی اظهار کرد:: متأسفانه در بخش سرمایه‌گذاری استان کردستان شرایط سخت و برورکراسی اداری "کهنه، پیچیده، سنتی و غیرقابل تحمل" حاکم بوده و برداشت‌های تنگ‌نظرانه از قانون وجود دارد که سبب شده سرمایه‌گذاران کم‌تر میل و رغبت برای سرمایه‌گذاری در منطقه داشته باشند و این وضعیت بیکاری را تشدید می‌کند.

,
, کردتودی,

 

,

علوی افزود: ضمن اینکه اکثر کارخانه‌های کردستان در حال تعطیل شدن هستند و نیروها بیکار و آواره می‌شوند، این عدم حمایت از سرمایه‌گذاران نیز جای نگرانی دارد.

,

 

,

وی ادامه داد: اینکه مسئولان دولتی آمار بیکاری در کردستان را 12.54 درصد اعلام کرده اند به صورت رسمی و اداری بوده چرا که میانگین نرخ بیکاری در استان کردستان بسیار بالاتر از میانگین کشوری است و جزء 5 استان اول کشور در این حوزه هستیم  اما اگر بخواهیم نرخ وقعی بیکاری را حساب کنیم بالای 40 درصد است چرا که شغل هایی همچون دستفروشی و مشاغل کاذب جزء شغل های ناپایدار بوده و جزء کار به حساب نمی آیند.

,


نماینده مردم شهرستان‌های سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی گفت: زمانیکه آمار وحشتناک 150 هزار بیکار در استان وجود دارد، به منزله آن بوده که درصد بیکاری در کردستان بسیار بالا است.

,
,

 

,

, ,

 

,

نرخ بیکاری در استان کردستان تقریبا حدود 4 برابر میانگین کشوری است

, نرخ بیکاری در استان کردستان تقریبا حدود 4 برابر میانگین کشوری است, نرخ بیکاری در استان کردستان تقریبا حدود 4 برابر میانگین کشوری است,


به گفته مرادی نماینده مردم سرواباد و مریوان در مجلس شورای اسلامی نرخ بیکاری در استان کردستان تقریبا حدود 4 برابر میانگین کشوری است.

,
,

 

,

وی راجع  به نیمه فعال شدن یا راکت شدن بسیاری از واحد های تولیدی گرفتار در باتلاق مشکلات افزود: در واقع  راهکارهای رفع این مشکلات بیشتر با دستگاه های اجرای در بحث سرمایه در گردش،تسهیلات کم بهره و رفع موانع های که در این واحد ها دیده میشود است  که همه این مشکلات در سد راه این واحد های تولیدی باید برداشته شود.

,

 

,

مردای گفت: حال با وجود اتفاق نظر نمایندگان در خصوص مشکلات واحدهای تولیدی و کارخانه ها هنوز تصمیمی برای جلوگیری از تعطیلی آن ها گرفته نشده  و این در حالی است که تمامی مسئولان به عواقب نابودی واحدهای تولیدی واقف اند.

,

 

,

نماینده مردم سروآباد و مریوان در ادامه گفت: یکی از مشکلات اصلی استان ما این است که متاسفانه در بحث مشکلات همکاریهای خوبی از طرف مسوولین استانی انجام نمیشود و اینکه گاها شاهد آن هستیم که  تعدادی از مسولین بخاطر یک کار جزئی چوب لای چرخ این واحد ها  گذاشته و بر مشکلات واحد های تولیدی افزوده می شود.

,

 

,

مرادی گفت: مشکلات ما بیشتر در سطح استان است و این کار جز با عزم جدی از طرف استاندار کردستان (ریس شوراهای استان)  که باید با مسولینی که در این امر کوتاهی و یا همکاری به عمل نمی آورند برخورد کنند.

,

 

,

وی در پاسخ سوال خبرنگار ما در مورد اینکه چرا مسئولین دولتی در استان کردستان حاظر به دادن آماری رسمی در مورد تعداد بیکاران در این استان نیستند  گفت: با توجه به اینکه مسوولین دستگاههای اجرای نمیخواهند نمره منفی در کارانامه خود به ثبت برسانند  در صدد کمتر جلوه دادن  آمار  بیکاری دراین  استان هستند .

,

 

,

مرادی افزود: آمار بیکاری  که در شش ماه دوم سال  از طرف استاندار و مجموعه آن  در جلسات ارائه  میشود بیشتر در حد 15درصد یا 20 درصد را نشان میداد اما این در حالی است که ما در استان کردستان حداقل  50 درصد به بالا نرخ بیکاری داریم که این آمارها دقیق و درست ارائه نمشوند و متاسفانه استان کردستان بیشترین آمار بیکاری  در سطح کشور  را دارد.

,

 

,

آمارسازیی هایی که دردی را دوا نمی کند
 

, آمارسازیی هایی که دردی را دوا نمی کند, آمارسازیی هایی که دردی را دوا نمی کند,
,

این تناقض گویی آمار هر چند مختص بیکاری در استان نیست بلکه تمامی بخش های استان با تناقض آماری روبه روست اما برنامه ریزی اصولی برای حل مشکل بیکاری نیازمند داشتن آمار و ارقام صحیح است.

,


نبود صنایع مادر، بی توجهی به ایجاد زیرساخت های صنعت، بی توجهی به جذب نیروهای متخصص در ادارات از عواملی است که موجب شده هر سال به تعداد بیکاران در استان افزوده شود مشکلی که به تنهایی خود مسبب مشکلات متعددی در استان شده است.

,
,

 

,

شاید بهتر باشد مدیران دولتی بجای آمار سازی‌های چند سال اخیر نواقص موجود در طرح‌های اشتغال‌زایی خود را رفع کنند که نه‌تنها موجب اشتغال‌زایی نشده بلکه اشتغال‌زایی بخشی مانند صنعت را در چند سال اخیر را منفی کرده است.

,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه