اخبار داغ

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد:

انتقال بیماری هاری از گرگ به گوسفندان منتفی است

انتقال بیماری هاری از گرگ به گوسفندان منتفی است
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد گفت: شواهد "حمله به دام های زردین" نشان می دهد احتمال قوی حیوان آسیب رسان سگ بلاصاحب بوده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ اعظم حبیبی‌پور در گفتگو با خبرنگار یزد رسا، در خصوص خبرهای منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر حملات اخیر گرگ به گوسفندان در ربیع آباد زردین و همچنین خرانق اردکان گفت: برابر قانون و وظایف ذاتی و تعریف شده سازمانی به محض دریافت گزارش تیم بررسی حفاظت محیط زیست در محل حاضر شده و پس از بررسی آثار، نمایه‌ها و تفحص محلی شواهد نشان می‌دهد به احتمال قوی حیوان آسیب رسان سگ بلاصاحب بوده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزد رسا,
 
,
وی با بیان اینکه پنج پرونده در سال گذشته در خصوص حمله حیوان وحشی به دام در اداره کل محیط زیست استان یزد تشکیل شده است، افزود: پیشنهاد و راهکار سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان متولی حفاظت از حیات وحش برای زندگی مسالمت آمیز انسان و حیات وحش، حفاظت از حریم زیستگاه گونه‌های حیات وحش، ایجاد حفاظ برای محل نگهداری دام‌ها و استحکام آن، جبران خسارت آسیب احتمالی از طریق بیمه و سایر منابع مالی ممکن است.
,
 
,
انتقال بیماری هاری از گرگ به گوسفندان زردین منتفی است
, انتقال بیماری هاری از گرگ به گوسفندان زردین منتفی است, انتقال بیماری هاری از گرگ به گوسفندان زردین منتفی است,
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد با اشاره به اینکه عامل هاری اخیر در زردین سگ های ولگرد اعلام شده است گفت: کنترل سگ های بلاصاحب بر اساس دستورالعمل کشوری به عهده وزارت کشور و به عبارتی شهرداری‌ها و دهیاری‌ها است.
,
 
,
حبیبی‌پور عنوان کرد: بالغ بر 70 نفر محیط بان و قرقبان در محیط زیست طبیعی استان یزد خدمت می نمایند و کاملا توجیه شده اند که در صورت برخورد با هرگونه تلفات حیات وحش (اعم از پستاندار و پرنده) بایستی با رعایت کلیه موارد ایمنی و بهداشتی، لاشه را جهت بررسی دامپزشکی و بررسی علت مرگ به اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد تحویل نمایند. 
,
 
,
وی ادامه داد: لازم به ذکر است هیچ مورد از تلفات حیات وحش اعم از گوشتخوار و علفخوار در استان گزارش نشده، بنابراین موضوع انتقال بیماری هاری از گرگ به گوسفندان منطقه زردین منتفی می باشد. این در حالی است که در خبرها به نقل از رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان تفت آمده که از 10مورد سگ های ولگرد شهر تفت ، 8 مورد هاری مثبت اعلام شده است. لذا مجدداً تاکید می‌شود ریشه اصلی مشکلات پیش آمده در روستای زردین و موارد مشابه، عدم کنترل و دفع اصولی پسماندهای انسانی و ازدیاد جمعیت سگ‌های ولگرد می باشد.
,
 
,
 
,
شواهد "حمله به دام های زردین" نشان می دهد احتمال قوی حیوان آسیب رسان سگ بلاصاحب بوده است
, شواهد "حمله به دام های زردین" نشان می دهد احتمال قوی حیوان آسیب رسان سگ بلاصاحب بوده است, شواهد "حمله به دام های زردین" نشان می دهد احتمال قوی حیوان آسیب رسان سگ بلاصاحب بوده است,
حبیبی‌پور خاطرنشان کرد: سگ‌ها جزو حیوانات خانگی و دست پرورده انسان به حساب می آیند. این گونه دقیقا مانند دام و طیور اهلی باید تحت کنترل و نظارت انسان و هر کدام دارای فرد صاحب مسئولیت مشخص باشند. سگ‌های ولگرد که به صورت آزادانه و بدون کنترل در تمامی مناطق کشور حضور دارند، باعث صدمات زیادی به انسان‌ها، دام‌ها و اکوسیستم می‌شوند. حتی سگ های گله و نگهبان در صورت نبود کنترل و دور شدن از محل مشخص خود و حضور در طبیعت، ضربه های جبران ناپذیری به طیعت وارد خواهند کرد.
,
 
,
وی عنوان کرد: در کنار تمامی عواملی که باعث افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد شده، گزارشات، تصاویر و مشاهدات زیادی توسط محیط بانان، کارشناسان، عکاسان و دوربین های تله ای وجود دارد که نشانگر حضور سگ‌های ولگرد در عرصه‌های طبیعی به صورت انفرادی یا به همراه گرگ و شغال، و جانوران دورگه مانند سگ-گرگ و سگ-شغال به صورت مستقل یا به همراه گروهی دیگر از سگ سانان است. این موارد ضربه جبران ناپذیری به تنوع زیستی و ژنتیکی کشور زده و نسل سگ سانان ارزشمند مانند گرگ خاکستری و شغال را جدا تهدید می‌کند. 
,
 
,
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد افزود: جانوران دورگه که معمولا از آمیزش سگ با گرگ یا شغال پدید می‌آیند مشکلات فراوانی را به وجود می آورند. به غیر از تهدید جمعیت و تنوع ژنی گونه ها و از بین بردن گونه خالص در حیات وحش، جانور پدید آمده برای جوامع انسانی و دام ها خطرات بسیار زیادی دارد. این جانوران همانند گونه های حیات وحش حالت تهاجمی و ذات وحشی دارند اما به دلیل خلق و خوی سگ ها که آن را نیز به ارث برده اند، از انسان ها و مناطق انسانی ترس و واهمه نداشته و به راحتی در آنها تردد میکنند و باعث خلق فجایع جبران ناپذیری می شوند.
,
 
,
حبیبی‌پور گفت: نکته جالب اینجاست که سگ‌های نگهبان و روستایی این جانوران دورگه را می‌پذیرند و در جمع خود راه می‌دهند بدون آنکه اعلام خطر نمایند و به همین دلیل سگ-گرگ‌ها یا سگ-شغال‌ها به راحتی وارد مناطق مسکونی یا دامداری‌ها می‌شوند و باعث کشتار دام‌های انسان یا متاسفانه حمله به انسانها مخصوصا افراد ضعیف و ناتوان می‌شوند. 
,
 
,
جولان سگ های ولگرد در طبیعت حیات گرگ و شغال را هم تهدید می کند
, جولان سگ های ولگرد در طبیعت حیات گرگ و شغال را هم تهدید می کند, جولان سگ های ولگرد در طبیعت حیات گرگ و شغال را هم تهدید می کند,
وی ادامه داد: همچنین در برخی موارد سگ‌های ولگرد که به صورت آزادانه در طبیعت پرسه می‌زنند به دلیل بیماری یا موارد خاص (به ویژه هاری) خوی تهاجمی گرفته و دست به حمله می‌زنند. مردم این مناطق همگی گرگ را مقصر اصلی این حمله‌ها دانسته و به دلیل بغض و کینه پدید آمده دست به کشتار گرگ‌ها زدند. در صورتی که این کشتار خودسرانه و بدون کارشناسی تبعات به مراتب ناگوارتری برای آن مناطق رقم خواهد زد.
,
 
,
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد گفت: راهکار اصلی را باید در کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد دانست و از ورود دوباره آنها به طبیعت جلوگیری شود. همچنین صاحبان سگ‌های خانگی موظف شوند کنترل صحیحی در قبال سگ‌های خود داشته و از دور شدن آنها از محل خود جلوگیری بعمل آورند و مانع اختلاط آنها با گونه های وحشی مانند گرگ و شغال شوند.  همچنین عزم جدی و اقدامی موثر و گسترده در سطح استان برای مدیریت اصولی پسماند و زباله لازم است تا هیچ زباله و پسماندی در دسترس جانوران قرار نگیرد. این دو اقدام همگام با یکدیگر و در صورت انجام کامل و درست به نتیجه ای مطلوب خواهد انجامید و عمل کردن به یکی از آنها دردی را دوا نخواهد کرد.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه